Achterbeen-probleem: + Update!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:51

Jurga schreef:
Jippie, ik heb ECHT hele goede les, dus dat is het probleem niet.

Ik doelde alleen op het feit dat je een tijd zonder les bezig bent geweest na herstel van de blessure. In zo'n periode sluipen er snel problemen in.

Jammer dat je slechte ervaringen hebt met de kliniek in Kootwijkerbroek maar gelukkig staat Nederland vol met andere goede klinieken. Ik kan me voorstellen dat je na slechte ervaringen voorzichtiger geworden bent. Ik hoop alleen wel dat je de feiten rationeel op een rij kunt zetten en dat je je in je keuzes over wat te doen niet enkel laat leiden door negatieve ervaringen in het verleden.

Voor de duidelijkheid, je bent aan mij geen verantwoording verschuldigd, wel aan je paard en je geweten........

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 20:30

Probleem is dat ik al heel erg lang vermoed dat Jurga iets mankeert, het kwam alleen nooit duidelijk naar voren. In de tijd van de blessure was ze dus ECHT onregelmatig. Dus ja, toen was de stap naar de DA snel gezet.

Ik vermoedde toen een probleem in de rug of in het bekken (vanwege de twee grote veulens). Bekken werd toen weggewuifd door de DA. Die vond een knie met wat vocht erin, dus dat moest het wel zijn. (Imo had ie verder moeten kijken, want die knie kon ook oorzaak zijn van...)
De fysio constateerde volgens mij wel dat ze wat gevoelig was op het bekken, maar later ging dat steeds beter en kon ze er steeds meer aankomen.
Jurga was echter geen fysio-paard, ze houdt helemaal niet van gefrunnik aan haar lijf en blijft wantrouwig staan kijken. Vandaar dat de fysio toen koos voor een goede training ipv veel masseren e.d. En met effect want na een paar maanden was Jurga weer de oude en de spieren zagen er goed uit. Ik kreeg zelfs te horen dat Jurga beter liep dan ooit achter, dus dat punt is duidelijk verslechterd zoals het er nu uitziet.

Jur is momenteel best wel los in haar lijf, heerlijk nageeflijk en voor haar doen lekker voorwaarts, dat ken ik niet zo van haar. Tóch maak ik me zorgen want ik vind zelf dat ze niet loopt zoals hoort. (Ja, vanuit heup/bekken/lendenen als je het aan mij vraagt.) Imo is ze heel licht onregelmatig achter, vooral het binnenbeen blijft achter. Galop is en blijft vreselijk moeilijk en langer dan een rondje galoppeerd ze niet. Wellicht heeft dit tóch een lichamelijke oorzaak.
Ze wíl heel graag werken en toont absoluut géén pijn, maar ik voel me er niet lekker bij.

Zeker na dit achterhand-verhaal, het feit dat ze gister haar hoofd omhoog drukte toen ik aanleuning wilde vragen en het feit dat ze al twee dagen niet echt wil flapperen. Vooral het laatste.... als iets Jurga typeert, is het wel dat geflapper. Scheve mond

Dus ja, ik denk er wél sterk aan een afspraak te maken met een goede DA.

Niet ééntje die me keihard uitlacht als ik zeg dat mijn merrie melk geeft terwijl ze niet draagt Scheve mond.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:34

waarom laat je geen foto's maken. als ik je verhaal zo lees denk ik ook aan iets medisch, misschien zijn het simpel weg zwakke spieren maar daar lijkt het niet op.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:58

Ik vind het juist wel op een spier technisch probleem lijken. Ik kanniet uitsluiten dat het iets ander is natuurlijk maar ik denk dat het best met aandacht en trainenopgelost kan worden. Als je na een paar weken geenverbetering opmerkt kanje altijd verder gaan kijken. Ik ga er vanuit datde eigenaar het paard het beste kent en het paard lijkt geen pijn te hebben dus ik zie nu zo snel nog geenreden voor foto's.
Probeer eerst eenaantal tips samen met je instructrice. En vertrouw op je eigen gevoel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:12

De spieren zijn inderdaad niet zwak. Tenminste, de fysio had het steeds over sterke, mooi ontwikkelde spieren, en die zitten er echt nog allemaal.

Mijn gevoel zegt dus: na laten kijken! Vooral omdat ik al jaren roep dat ze een scheve hark is. Ze mankeert alleen nooit wat en is nooit kreupel. Scheve mond

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:15

laat nakijken meid, je geeft zelf al aan dat je er niet zeker over bent. dat zegt voor mij al genoeg.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:18

Ik ben inderdaad al jaren niet zeker. Maar ja, dan loopt ze weer de sterren voor me van de hemel en is ze heel erg goed in haar doen en dan twijfel ik weer en denk ik 'zal wel niets zijn'.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:33

Het feit dat Jurga ook moeilijk galoppeert doet mij denken aan de merrie waar ik in april vanaf gevallen ben. Deze merrie had erg veel moeite met het in de juiste galop blijven, wilde het liefst overkruist galopperen, maar eigenlijk liever draven en helemaal niet galopperen.

Deze merrie bleek dus ook problemen te hebben in de voortplantingsorganen waardoor ze het hele lendengebied graag ontzag. Tijdens een extreme hengstigheid had ze blijkbaar zoveel pijn dat ze mij er af mikte... terwijl het een ontzettend lief en betrouwbaar dier is.

Is de kliniek in Emmeloord niks voor jou of is dat te ver weg? Ik ben erg gecharmeerd van deze kliniek, maar heb daar eigenlijk alleen ervaringen met kreupelheden.

Sterkte met je toppertje, komt vast weer helemaal goed hoor! Ach gut

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 22:25

Ik heb van Lielle het telefoonnummer van Rodinde gehad, zij komt ook in KWB, dus ideaal. Ik ga haar binnenkort eens bellen voor een afspraak. Ik durf gewoon bijna niet meer op Jur te stappen Scheve mond.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:31

OK dan!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 22:41

Ik heb ondertussen nog een adres gekregen van een DA die enorm goed is in bewegingsproblemen. Ik ga alles eens overwegen en dan een afspraak maken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 22:49

Petra en ik hebben vandaag Jurga eens aan grondige inspectie onderworpen en na enige studie lijkt het er toch sterk op dat het het SI gewricht is.

Is dat een beetje behandelbaar, hoe lang gaat dat duren en hoe doen ze dat? Iemand?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:48

denk dat je voor die vragen het beste een DA kan raadplegen... die kan ook echt vast stellen of het om dat gewricht gaat...

Sterkte er mee...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:47

Ik bel vandaag Rodinde nog op voor een afspraak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:05

Heel knap van je dat je het toch nog een keer uit laat zoeken na de geschiedenis die je al opnoemde. Ik hoop dat je snel bij Rodinde terecht kunt. Ik ken alleen maar hele goede verhalen over haar.

Succes!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:18

Ik heb ook alleen maar goede verhalen over haar gehoord.

Ik ben heel benieuwd of het SI gewricht is dat we verdenken. Er zijn verschillende symptonen die daar allemaal op wijzen (melkgifte, raar optrekken van (vooral rechtsachter)de benen bij hoef geven, slecht willen buigen in het lichaam e.d.). Én er zit nergens een verschil in de rug tussen links en rechts, behalve daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:26

Het kan het SI gewricht zijn maar misschien is het wel iets anders waar wij nog niet aan gedacht hebben of van gehoord hebben. Gelukkig is Rodinde heel bekwaam en ervaren. Bij Rodinde is Jurge in hele goede handen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:43

Dat kan nog steeds Jippie, weet ik wel.
Is ook goed dat Rodinde komt. En die komt ook wel hoor, wees maar niet bang. Al zóu ik gelijk hebben, dan nog kan ik het niet oplossen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 18:30

Jurga is net gekraakt door Rodinde. Ze zat vast ergens op haar rug, was scheef in de heup en zat vast bij het heiligbeen. Nu moet het goed zijn! Haha!

Thanks Lielle voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:04

Succes Iloon!!
Verwacht in het begin nog niet te veel wonderen. Ik heb Lois ook ooit laten kraken. De eerste keer dat ik er weer op mocht [na 3 weken stappen aan de hand] kon ik niet echt blij worden maar na 3 of 4 dagen liep hij beter dan hij ooit gedaan had.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:26

O echt fijn dat Jurga gekraakt is.. Ik heb ook veel goede ervaringen met Rodinde. Ze heeft er echt veel verstand van.
Een gewone veearts zegt vaak: zet maar op rust, terwijl het probleem dan heel ergens anders zit.
Hoelang moet ze nu nog op rust? Moet je in de tussentijd met haar stappen of zo? Heb je je zadel meegenomen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:32

Nou ja, dan is ze misschien niet echt gekraakt? Ze heeft met de hamer een paar keer een flinke ram op de rug en heup gegeven iig. Ik moet een paar dagen laag longeren en daarna lekker een tijdje laag rijden, maar goed, ik rijd nooit echt opgericht, dus dat komt goed uit.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:16

Rodinde is een hele goede. Zij heeft Muzefee ook al behandeld en die is er (na een kleine terugslag) enorm op vooruit gegaan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:28

Fijn he dat je nu weet wat het is (was). Toch wel een geruststelling. Lachen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:25

Heb je wel al ooit foto's laten maken? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze door een gewrichtsprobleem zich steeds vast loopt.
Ik herken het een beetje omdat mijn ruin ook altijd stijf en moeilijk liep en niet wilde buigen. Ook al tig keer gekraakt en gemasseerd en wel 20 keer op rust gezet maar niets hielp.
Uiteindelijk bleek hij artritis te hebben waarvoor hij nu succesvol behandeld wordt. Hij loopt niet meer stijf en gebruikt zijn achterbeen ook weer beter. Het zal nooit helemaal 100% worden maar hier zijn we al heel blij mee!
Succes in ieder geval en ik hoop dat het kraken voldoende is geweest!