Hoe sneller naar ontspanning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Hoe sneller naar ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 19:10

Sinds kort rijd ik af en toe op een Trakehner merrie van de stal waar onze pony staat. Hoe oud ze is weet ik niet precies, ik schat een jaar of zes. Ze is goed aangereden. Op dit moment heeft ze een veulen en ze is nogal vet Schijnheilig haar uithoudingsvermogen is niet echt toppie...
Ze zit rechts wat vast, maar na even rijden met veel wendingen, overgangen, volte openen en sluiten enz. is dit al stukken minder. Het duurt alleen erg lang voordat ze haar kaken helemaal ontspant en haar hoofd laat zakken.
Ik heb les op de manege, op een paard wat heel makkelijk aan de teugel gaat, even wat druk en been en hopsa hij is erdoor.
Maar bij haar werkt dat dus niet. Ze is om te beginnen niet zo aan het been, ik denk dat ze altijd gereden is met bij elke stap een schopje, want als je gaat stappen en je zit stil, gaat ze steeds langzamer en uiteindelijk stil staan... In stap moet je haar echt constant aan de gang houden, in draf en galop is dit nauwelijks aan de orde (gelukkig).
Maar goed waar het nou eigenlijk om gaat Knipoog is, als ik haar vooruit rij en voor wat druk geef, wordt ze alleen maar dwars, steekt haar neus scheef omhoog en trekt de teugels uit mijn handen, ze is dan echt heel sterk. Hou ik de teugels kort en mijn handen op mijn plaats (als het lukt) en rij ik haar naar mijn hand toe dan laat ze haar tanden zien en de klieren(?) achter haar kaken worden dik.
Dus blijf ik er vanaf, laat haar met de hals recht lopen en na ongeveer een half uur rijden ontspant ze meer en langzaamaan gaat dan het hoofdje naar beneden... Ik voel dan ook dat ze lekker los wordt door heel haar lijf en haar hele rug buigt in de wendingen (in het begin buigt ze alleen haar hals). Ik heb dan echt niks meer in mijn handen, echt super fijn! Ze is dan ook goed geconcentreerd op mij en let niet meer zo op haar veulen (die ondertussen staat te bleren op stal Haha! )
Maar... ik vind een half uur wel lang, en zou haar graag sneller naar die ontspanning krijgen. Maar hoe?
Toen ik op de manege nog op een ander paard reed, en het ook zo lang duurde, werd me verteld dat ik te 'lief' was en best wat flinker mocht rijden, meer druk van voren geven. Dat ging toen goed. Maar bij haar werkt dat dus averechts!
Heeft iemand tips? Zou ze toch niet voorwaarts genoeg zijn? Of heeft ze gewoon meer tijd nodig en moet ik dat accepteren als iets wat bij haar hoort?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:47

Je rijdt hjaar pas sinds kort en ze heeft ene veulen gehad, en dan nog weinig conditie.
Ik vind een half uur en dan ontspannen dan nog wel te doen eigenlijk.

Ik zou haar gewoon even de tijd geven om alles weer in orde te krijgen.
Wat wel zal helpen is veel op dat aan het been zijn oefenen, ook in stap.
Als ze in alle gangen goed aan het been is zal het al makkelijker gaan, daarbij wat conditie en regelmatige training en het half uur dat ze nu nodig is zal naar mijn idee vanzelf verkorten.

Zal haar wat dat betreft dus zeker niet met teveel druk van voren gaan rijden, omdat jij al aangeeft dat ze hier niet fijn op reageert.
Als ze goed aan het been is, en conditie heeft, er een beetje aan gewend is dat ze het veulen achterlaat *wat toch ook voor spanning etc. zorgt* en ze heeft nog steeds een half uur nodig zou je eens een andere manier kunnen overwegen.

Alhoewel blijft meewegen dat het ene paard meer tijd nodig heeft dan de ander.

Succes.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:05

ik vind een half uur niet lang hoor als ze een veulen aan de voet heeft lopen en geen conditie heeft, vind ik dat echt netjes! Ik denk dat je zo doormoet gaan en als dr conditie weer wat beter wordt, gaat ze ook vanzelf sneller ontspannen. Succes!

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:59

ja je zegt het zelf al.er staat een veulen te bleren in de stal{dat is haar veulen ze wil daarbij zijn}en natuurlijk is het aan jou om haar die tijd te gunnen die ze nodig heeft.eerst moet je je paard losrijden minstens tien minuten{ik doe er vaak iets langer over}en dat betekend dat ze dus haar spieren op moet warmen.neem de tijd.het gaat vast beter als ze wat meer conditie krijgt.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:19

Veel benen geven en constant overgangen rijden. En inderdaad het veulen is een grote afleiding want daar wil ze snel naar toe.
Misschien helpt het om het veulen ergens te zetten waar het paard het veulen niet kan horen.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:06

Dankjewel allemaal voor de goede tips!
Ik ga haar gewoon de tijd geven en niks forceren...
Het is niet mogelijk om het veulen ergens neer te zetten waar ze hem niet kan horen, maar ik heb wel het idee dat het veulen het heel wat erger vindt dan de moeder Lachen

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:09

Ach t maakt toch ook niet zo veel uit hoe lang het duurt. Als ze maar eens komt. Als ze straks meer getraind is zal het steeds makkelijker gaan. Succes.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:36

misschien moet je even nadenken over de woorden "snel" en "ontspanning" in één zin, geduld en rust.
eerst lekke los stappen tot ze in stap lekker ontspant, dan drafje even lekker opwarmen.. word ze in draf te heet weer even een rondje rust in stap en opnieuw.. Te snel willen kan de reden zijn dat het langer duurt.

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:45

Riant, daar ben ik het helemaal mee eens...!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:57

nou da's dan niet voor het eerst vandaag!!! (sorry onderonsje)