Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

' 

. Omdat ik allang veel te groot ben om op mijn pony te rijden kon ik 'het vierkant staan' dus niet zelf onder het zadel oefenen. Zijn amazone kreeg het niet voor elkaar. Logisch: ik had er nooit aandacht aan besteed...
astridh schreef:Als je hulp van de grond hebt dan kan je het paard leren om de beentjes bij te zetten zodat hij uiteindelijk vierkant gaat staan. Dit is dan rijtechnisch niet de juiste manier maar uiteindelijk leren ze daarvan vaak wel de bedoeling. De meeste paarden kunnen na verloop van tijd als ze voldoende kunnen verzamelen wel vierkant staan overigens.
Voor Max was het een drama tm de klasse M, altijd scheef vaak zowel voor als achter, ik voelde me dan zo'n kluns. Nu schuift hij beide achterbenen zo ver onder in het halthouden dat het soms wel eens te ver is, maar altijd netjes vierkant.
Mijn paard zette juist het linker achterbeen er te ver achter of weer te ver naar voren (meestal dat), igg er nooit mooi onder. Terwijl ik toch goed mijn benen er aan had om die overgang van achteren naar voren te rijden. Zelfs mijn instructrice vond het vreemd
. Toen bedacht ik me het volgende, naar analogie van andere problemen die ik met mijn paard heb ervaren en opgelost
: als ik haar een oefening wil laten doen, bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaarts, of gewoon een volte, moet ik even kort de hulpen aangeven, en vervolgens maakt zij de oefening af. Natuurlijk moet ik hier en daar wel corrigeren met mijn hulpen; het gaat niet van zelf
, maar als ik de hulpen tevéél geef, wordt het rommelig. Ik dacht: laat ik nou eens gewoon alleen maar ààngeven dat ik wil gaan halthouden: dus lang zitten, benen eraan, en een ophouding. Dan merk je dat je paard terugkomt. Nou, op dat moment, haal ik even mijn hulpen er allemaal af. Dan heeft mijn paard dus de "vrijheid"om de oefening af te maken. Toen ik dat de eerste keer uitprobeerde, stond mijn paard gelijk vierkant
. En op basis hiervan ben ik verder gaan trainen, en ik moet zeggen het gaat dus 9 van de 10 keer goed
.