welke oplossing ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silverlea
Berichten: 95
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: brugge, belgië

welke oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 20:53

hoi,

ik heb een probleempje met m'n pony, nu staat ze niet meer in conditie door haar zwangerschap geweest. Nu rij ik terug met haar maar natuurlijk heeft ze geen conditie meer enja ik krijg haar bijna niet meer vooruit en ze heeft hele grote schrik voor zwepen (longeren kan ik ongeveer met een zweep, maar rijden gaat en ik heb al heel vaak geprobeerd om het vertrouwen met een zweep te krijgen) En zouden sporen een goede oplossing zijn? en welke zou ik dan moeten kopen, en hoe moet ik het aanpakken op m'n pony ? ahja meestal zet ze haar vast op haar bit (vind ik toch) en kijkt altijd naar buiten.. wat kan je daar tegen doen ?

groetjes,
debbie

*~* mijn goud rinkelt niet, maar het hinnikt naar me toe... Silverlea Mary-Beth & Beverly Sunshine*~*


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:58

Probeer haar eerst aan de longeerlijn attenter te maken dmv stemhulp -> geen reactie = zweep erbij. Aangezien je haar wel kan longeren met zweep. Hou die stemhulpen ook onder het zadel erbij.

Met de longe kun je ook goed haar conditie weer opbouwen
Doe rustig aan en succes.

Sporen kun je eventueel gebruiken, maar weet niet of dat bij jou een oplossing is aangezien ik niet weet hoe je rijdt. Als je alleen een spoor gebruikt om de hulp te verduidelijken, of de reactie te verfijnen is hij prima, maar wanneer je geen onafhankelijke zit hebt of hem (on)bewust elke pas gebruikt kan het nooit lang werken. Dan maak je ze alleen maar botter op de hulpen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:36

veel overgangen rijden, brutaal naar voren, en rustig weer terug. en vraag actie voor reactie, als ze echt niet op kuit reageert, en ook niet op een klein schopje, zul je toch echt met een zweepje een tikje achter je kuit moeten geven.

conditie opbouwen is eigenlijk de tijd tot vermoeidheid verlengen. dus als je merkt dat ze moe is, nog even door. Je zult zien dat haar uithoudingsvermogen dan toeneemt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:35

mijn pony is ook bang als ik een zweep gebruik (waarom weet ik niet marja). nou mijn pony die is toen een keer 2 maanden kreupel geweest, dag conditie en toen ik weer ging beginnen was ze toch sloom en stijf mijn pony keek toen ook heel erg naar buiten.

ik ben toen begonnen om dr wat meer voorwaarts te krijgen met de sporen te gebruiken , en toen ben ik begonnen om dr wat losser te krijgen, omdat ze zo stijf was.
toen ben ik heel veel voltes wezen rijden, en het klingt raar maar ik ben me buiten teugel (omdat ikvond dat ze hem daar wast pakte)(of het was omdat ze stijf was) ben ik me buiten toen losgelaten (de teugel waar ze wast zat), en ben ik met me binnen teugel een tijdje weze rijden, terwijl je op je buiten tuegel moet rijden. dat was het adfies van de gene waar ik prive les van krijg, en het heeft perfect geholpen OK dan! . naa een tijdje zogt ze zelf mn buiten teugel weer op en kon ik weer gewoon lekker gaan ridjen! OK dan! dat is mijn manier
en oja heel veel overgangen rijden en dan is been weg en terug rustig terug rijden met zit door rusiger licht te gaan rijden en je zwaarder te maken in het zadel!

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

silverlea
Berichten: 95
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: brugge, belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:13

hoi,

thx iedereen, meestal als ik rij probeer ik zoveel mogelijk figuren en overgangen te rijden met haar (om haar een beetje los te maken enzo). Maar ik zal eens om sporen gaan, want als ik een zweep heb op haar loopt ze weg met me, en ik kan haar helemaal niet controleren. Enkel door de zweep te laten vallen wordt ze terug rustig. En ook omdat ik haar ferm vooruitdrijf en dat ze niet reageert omdat ze een beetje lui is door haar conditie die ze niet heeft. Maar die manier van snooky is dat dan je buitenteugel helemaal niet in je hand hebben ? en op je binnenteugel werken en vooral met je benen rijden ?

groetjes,
debbie

ps ik zal het eens uittesten! Lachen

*~* mijn goud rinkelt niet, maar het hinnikt naar me toe... Silverlea Mary-Beth & Beverly Sunshine*~*

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:15

Ik zou eerst die zweep weggooien en zeker geen sporen gebruiken en het proberen op je been op te lossen. Waarom zou je haar onnodig bang maken? Dan zal ze echt niet mooi ontspannen gaan lopen. Voor een paard met weinig conditie heb je geduld nodig, en je wil dat ze voor JOU gaat lopen en niet voor de zweep.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:36

kijk daarom heb ik toen geen zweep gebruiktmijn pony is bang voor zweepen), maar voor sporen was ze niet bang daarom gebruikte ik de sporen!! om dr een beetje in beweging te krijgen ,, als je nooit begind met dr te laten lopen voor JOU dan krijgt die nooit een conditie

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers