is er hier iemand die op een Belg(trekpaard)rijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:20

mooi!bedankt voor je reactie!:D:j ik moet eerst nog maar eens een hoofdstel in een passende maat aanschaffen...:D en dan nog een singel die om de megadikke buik heen kan...zucht...Lachen
Heeft je zwager ook hengsten Kaatje18?Welke?

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:37

wij hebben een paar jaar terug een belg gehad, de vriendelijkheied zelf had zo hier en daar de geintjes maar was over het algemeen hartstikke braaf.
Hij liep kei goed, was in het begin wel raar als je een gewoon paard gewend was en het is iets waar je naar mijn idee ook niet iets waar je echt aan wendt.
Met draven was ie een beetje lomp maar galoperen, het leek afentoe ofdat je vloog.

Het komt niet aan op kracht maar op je rijvaardigheid, heb hem gereden met standaard bit en natuurlijk een super groot zadel. Het zijn en blijven werkpaarden en vinden het ook helemaal niet erg om wat voor hun baasje te doen. Je hebt er een hele goede vriend aan kijk alleen wel uit met pooetsen want als er zo een op je tenen gaat staan heb je er wel een paar dagen last van.

Anja85

Berichten: 122
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:42

Ik heb stagegelopen op een bedrijf waar ze alleen maar koudbloeden hebben. Nederlandse, en Belgische trekpaarden. Ik heb er toen ook enkele zadelmak gemaakt, en het rijdt helemaal niet zo anders dan andere paarden. We reden ze daar wel bijna allemaal op een stang, en een groot veelzijdigheids zadel.... Je moet helemaal niet speciaal kunnen rijden om op een trekpaard te kunnen stappen, want deze paarden zijn zo verschrikkelijk nuchter!!! (de meeste dan Knipoog) Ik heb tijdens mijn stage ook met een show meegereden in Ermelo, en bij die show moesten we zonder zadel rijden, en het was bijna niet mogelijk om er vanaf te vallen!! Mijn stage was superleuk en ik heb er veel geleerd, en opzich zijn trekpaarden best hele leuke paarden om mee te werken!!! Lachen
Veel plezier, en laat ff wete hoe het was!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:35

Zoals al vaker gezegd door de mensen die het zouden moeten weten zijn ze niets anders om te rijden dan een warmbloed. Ze kunnen net zo veel of weinig als elk ander paard. Ook bij KWPN-ers heb je Z-paarden en recreatie paarden, dus ik zou zeggen stap erop en kijk wat hij kan. Qua tuig; normaal, maar wel breed bit, meestal ongeveer maat 16.5 tot 17.5 cm, als zadel heb je meestal boommaat 4, soms ook maar 3 nodig. Het ruitergilde heeft passende zadels en Kentaur is ook een fijn merk voor een Belg. Ik weet zeker dat je veel plezier aan je Belgje gaat beleven. Succes!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:18

Trekpaarden zijn hartstikke fijn om te rijden, ze kunnen ook heel veel..meer dan hun uiterlijk doet vermoeden.
Hulpteugels zijn meestal niet nodig. Een gewoon zadel met een brede boom kan gewoon voldoen, zelf laat ik mijn spullen op maat maken....
Ik rijd ook met een Kieffer hoofdstel, sinds kort zijn die speciaal voor trekpaarden gemaakt. Mijn jongste (2,5) past full- spullen, maar een Xfull is toch wat lekkerder en kan ze lekker groot groeien!
Ik rij op gebroken trens, 17 cm. (jongste op een 15,5-16). later ga ik over op een stang, omdat we vaak ook met de kar rijden en mijn ervaring is als je niet regelmatig rijd, maar wel veel met de kar of de ploeg gaat....ze je door je trensje heen trekken, ik vind een stang dan toch iets veiliger. Maar trens kan prima!
zelf rijd ik beter en lekkerder zonder zadel, maar dat is voor iedereen verschillende natuurlijk!
Het blijven wel paarden en ook een trekpaard kan aan de kletter gaan....en vervelend zijn! Michaela is een hele klus, als je haar even een rondje gaat uitlaten.....dat is 1 en al energiebom! en idd gewoon even kijken wat hij in huis heeft!

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:59

Jacobientjuh schreef:
:? Wat is jullie ervaring bij het rijden met belgen?Hebben ze nog dingen waar ze moeilijk in zijn? Verward Wat vinden jullie het belangrijkst wat je moet kunnen als je op een belg wilt rijden? Wat voor bit gebruiken julllie?Nog speciaal zadel nodig?Komt het bij het rijden van belgen aan op kracht?
Verward

veel vragen>ik hoop op veel antwoorden Haha!
Ik hoor graag ervaringen van jullie!!! Haha!


Ik heb sinds een jaar een Bels die ik zelf heb ingereden. Ze hebben niet dingen waar ze echt moeilijker in zijn, maar zijn over het algemeen gewoon wat lomper, waar je dus wel rekening mee moet houden.
In de bak gebruik ik gewoon een gebroken trens, waar ze heel goed op te houden is, en buiten een liverpoolstang, omdat ze buiten vaak vrolijker is en ze dan gewoon net wat beter te houden is.
Met rijden komt het absoluut niet op kracht aan, omdat jij dat altijd zult verliezen, voor veel dingen zal je dus slim moeten zijn ipv. sterk.
Ook is het zo dat ze vaak heel goed op je stem reageren, en je dus vaak wel kan gaan zitten "trekken" om ze te laten stoppen, maar ze veel eerder stilstaan als je gewoon "hooo"zegt.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:48

Zeker géén slof! Idd wat iedereen al zegt, sterker ben je toch niet, met of zonder slof. En dan maakt het niet uit of je op een Bels zit of op een fjord, paarden zijn nou een maal sterker. En ik denk dat als je gewoon eerst (voor de zekerheid) en een afgesloten ruimte (bak of wei) rijd, dat je daar vertrouwen kan op bouwen en hem kan leren kennen, en als jullie elkaar kennen en vertrouwen dan kan je er van alles mee doen!

Dat is leuker rijden voor jou en je Belsje!!!
Groetjes Esmée

semjase

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:05

wij hebben ook belgen en we rijden er net zo op als normale paarden,
ze zijn iets lomper en zullen geen sprongetje maken, ze lopen overal dwars doorheen.
Ze zijn in ieder geval super braaf en schrikken niet snel ergens van. Lachen

smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:40

hier is er een club met belgische trekpaarden ... vroeger reed ik er ook af en toe mee ... maar ik vind da dressuur met die beestjes wa te lomp is (maar ze kunnen het wel enorm sierlijk vink Lachen ) ... die draven en galloperen wat zwaar... ik vond het leuker met de gewone paardjes... maar ze zijn wel ongelooflijk braaf en verschrikken totaal nie snel ... springen heb ik nog nooit gezien ... ik denk niet da ze met die paarden springen :p