Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. 
) zal moeite hebben met het buigen en zich eronderuit proberen te wringen met als gevolg allerlei vastzettingen en spanningen. Ik geef de voorkeur om in eerste instantie veel rechtuit te rijden, ook op de binnenhoefslag en het paard daar proberen recht te richten. Pas als er een redelijke mate van rechtgerichtheid is ga ik ruime wendingen rijden waarbij is me concentreer op de buiging en het activeren van het binnenachterbeen. Als het paard goed reageert even terug naar stap want we vergeten vaak dat het een hele prestatie is voor een scheef paard om een goede wending te maken op zijn moeilijke kant. Dus de kwaliteit van de wending is belangrijk en niet de kwantiteit!

Het maakt niet uit of je paard naar binnenvalt of niet. Hoe meer jij je paard uit evenwicht brengt, hoe meer je paard zijn evenwicht zal opzoeken
Bij het rijden van deze figuren probeer ik dan, zodra ze een béétje begint te lossen, de achterhand naar buiten te laten zwiepen, of juist naar binnen te rijden (met je zit en/of been) Hetzelfde doe ik met de voorhand; bijvoorbeeld bij een rechte hoek de voorhand opzij zetten zodat je echt een hoek van 90graden rijdt. Dit is voor mij eigenlijk het echte "losrijden". Daarna blijf ik vooral bezig met zoveel mogelijk wijken, schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts, ook in bochten en op voltes. Dan hamer ik er niet op dat de schouderbinnenwaarts of wijken zo goed mogelijk moeten zijn! Maar ik gebruik ze als oefening, om soepelheid te bereiken; het kleinste resultaat is al goed genoeg en wordt waarschijnlijk na verloop van tijd groter. Na een halfuurtje is ze net een pudding
Ronja schreef:Als ze door je binnenbeen heenloopt, kun je proberen om je gewicht naar binnen te verplaatsen door meer op je binnenbeugel te steunen en op je binnenzitbeenknobbel te zitten. Dit voelt heel tegenstrijdig, maar je paard zal dan naar buiten weglopen.

manzano schreef:Huh...ik heb juist het tegenovergestelde geleerd. Juist als je je gewicht naar binnen brengt zal ze toch naar binnen komen op dat gewicht op te vangen. Of heb ik het nou verkeerd begrepen
Vooral manege paarden hebben geleerd dat ze, waneer er aan de linkerteugel getrokken wordt, naar links moeten lopen. Zij houden het rondje-draaien dan ook lang vol... Het duidelijkst zie je het effect bij een jong paard. Althans, dat is mijn ervaring. 
Issy schreef:veel overgangen, tempowisselingen direct aan je been krijgen. veel figuren voltes vergroten en verkleinen.
je kan haar ook voor de les even longeren voordat je daadwerkelijk gaat rijden.