Is het slecht voor d'r benen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:17

weet ik niet maar wel iets beter dan niks maar strijkklappen en peesbeschremers zijn wel beter

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 21:20

beter dan bandages? Of bter als zonder Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:55

lijkt me niet dat je voor overgangen rijden enzo bandages nodig hebt, in een dressuur proef moeten ze het ook gewoon zonder kunnen
Maar ik denk dat als je je pony goed losrijd en zulke overgangen niet te vaak doet (halthouden-galop, achterwaarts-galop) en je weet waar je mee bezig bent, kan het denk ik niet zoveel kwaad...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 22:04

xxLisaxx schreef:
lijkt me niet dat je voor overgangen rijden enzo bandages nodig hebt, in een dressuur proef moeten ze het ook gewoon zonder kunnen
Maar ik denk dat als je je pony goed losrijd en zulke overgangen niet te vaak doet (halthouden-galop, achterwaarts-galop) en je weet waar je mee bezig bent, kan het denk ik niet zoveel kwaad...



Neej, het leek mij idd ook niet wat uit te maken met die bandages.
Maar ik rijd ook altijd goed los.
En ik doe het niet al te vaak, mijn ponietje is geen machine haha

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:07

Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:09

eponaschatje schreef:
hoezo zou dat slecht zijn?krijgt ie juist sterke benen van en hij reageert goed voor je been ik zie er het nadeel niet aan.


Aangezien je er zo heel snel en makkelijk fouten in laat sluipen waardoor je het jezelf en je paard alleen maar moeilijker maakt uiteindelijk.

Voor deze oefening heeft het paard veel kracht in de achterhand en een goed ontspannen rug voor nodig.
Doordat het voor het paard erg moeilijk is zal hij snel zijn rug proberen weg te duwen, krijg je dat niet gecorrigeerd dan heb je een probleem wat ten nadele van jou én het paard komt.
Als het zo simpel was allemaal dan werd het wel in een B proef gevraagd Knipoog

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:17

Als je op dat niveau rijdt, zal je toch wel een goede instructeur of instructrice hebben die je begeleidt? Vraag het hem/haar eens!
Dit zijn ZZ oefeningen onderhand! Rij je dat niveau? Overvraag je pony niet, dat is nergens voor nodig en inderdaad niet goed, en je krijgt er zeker wel slijtage van als het niet op de goede manier gebeurt!

Verder hoort dit bij Rijtechnisch...

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:51

Verplaatst naar RT Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:22

zolang je weet waar je mee bezig bent en het niet te vaak doet kan het geen kwaad.
Ik doe dit met Apollon ook (alleen niet vanuit achterwaarts meteen in galop) zij is ong 20 en heeft nergens last van. Ik doe dit ook maar 1-2 keer in de week ofzo.
Ik gebruik trouwens geen beenbescherming, heetf ze nooit nodig gehad, nu dus ook niet.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:50

xxappiexx schreef:
zolang je weet waar je mee bezig bent en het niet te vaak doet kan het geen kwaad.
Ik doe dit met Apollon ook (alleen niet vanuit achterwaarts meteen in galop) zij is ong 20 en heeft nergens last van. Ik doe dit ook maar 1-2 keer in de week ofzo.
Ik gebruik trouwens geen beenbescherming, heetf ze nooit nodig gehad, nu dus ook niet.

Mijn paard doet het vaak zelf al achterwaarts gaan.
Maar ik doe het niet iedere dag en ook niet heel vaak achterelkaar..en trouwens...dat soort capriolen haalt ze ook in de wei uit!;)

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:17

Hoi. Heb even alle reacties door gelezen. Wou toch even reageren op wat er gezegd werd: in de dressuur sport wordt het ook gevraagd dus slecht zal het niet zijn.
Dat het wordt gevraagd betekent niet dat het goed is. Dressuurpaarden zijn vaak al snel overbelast of hebben last van vervroegde slijtage doordat oefeningen als keertswendingen enz. belastend zijn. Moet je maar eens opletten hoeveel dressuurpaarden kreupel zijn.

Verder ben ik het eens met het hiervoor gezegde, niet te vaak. Ik zou wel springschoenen om doen, omdat met veel overgangen de achterhand verder wordt ondergebracht en ze dan misschien wondjes oploopt door bijv. aantikken.

Maar goed, oefen het niet iedere dag want dan is het zeker niet goed voor de benen.
Groetjes

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 18:23

Ze heeft nooit wondjes van het rijden hoor Lachen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 18:37

Okkie1 schreef:
Het ligt inderdaad aan jou rijstijl. Zodra jij én je paard eraan toe zijn is het geen probleem. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat het geval niet is. Bloos!


En waarom denk je van niet dan?? Waar slaat dat nou weer op! Scheve mond

ViTaMiEnTjUh
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:43

Marloez"]
[quote="Okkie1 schreef:
Het ligt inderdaad aan jou rijstijl. Zodra jij én je paard eraan toe zijn is het geen probleem. Maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat het geval niet is. Bloos!


En waarom denk je van niet dan?? Waar slaat dat nou weer op! Scheve mond
[/quote]

ja, waar SLAAT dat op??? ZIELIG KIND

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:01

Gaaaap Zucht...

Aan de hand van je opmerkingen.
Aangezien je het precieze ervan niet weet neem ik aan dat je geen goede instructeur aan de kant hebt staan die jou hierbij helpt om grove fouten te voorkomen wanneer hij/zij vindt dat jij én je paard hieraan toe zijn.

Je opmerking "Mijn paard doet het vaak zelf al achterwaarts gaan." bevestigd mijn idee in mijn ogen. Als je paard het achterwaarts vanzelf doet heb je een lastig rijtechnisch probleem. Het paard hoort alléén achteruit te gaan wanneer jij daar de correcte hulpen voor geeft. Doet hij het ook zonder dan is hij ongehoorzaam door bijv. het te vaak of fout oefenen van het achteruit lopen. Acheruit gaan wordt in het L2 gevraagd en is dus veel verantwoordelijker en makkelijker dan een oefening die je in dit topic voordraagt. Als zélfs dat al voor problemen zorgt maak ik hieruit op dat de oefening uit dit topic helemaal voor problemen gaat zorgen. Anders zou het ook wel in het L2 gevraagd worden ipv in het Z2 pas. Knipoog

Waarom vraag je überhaubt nog om hulp etc als je het al allemaal weet?

"Maar ik doe het niet iedere dag en ook niet heel vaak achterelkaar..en trouwens...dat soort capriolen haalt ze ook in de wei uit!"

Daarbij is het wat anders als het paard deze "capriolen" op de wei uithaalt dan onder de man, waarbij hij zijn evenwicht moeilijker kan verdelen, meer kracht moet zetten en door de kracht die hij vanuit de achterhand moet verplaatsen zal hij waarschijnlijk zoals ik al gezegd heb zijn rug wegdrukken. Hierdoor kunnen uiteindelijk problemen ontstaan als het verloren gaan van de aanleuning met alle gevolgen vandien.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 21:50

jij snapt niet wat ik bedoel; ik oefen ook met achteruit gaan en dan inneens in galop aanspringen daarbij luisterdze ook perfekt.

en a u b geen ruzie hierop please? Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:28

Ik ga helemaal met Okkie1 mee in haar reactie!!!

Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik het gevoel dat je een pennymeisje bent, die werkelijk geen idee heeft waar ze mee bezig is! Ze heeft iets gehoord, gezien of gelezen over bepaalde oefeningen die op hoog niveau van toepassing zijn, heeft haar pony gepakt en hup! probeert het ook...
Zo werkt het niet! Als jij op tv iemand een salto ziet maken kan je dat ook niet meteen, hoe goed het ook voor je buikspieren is!

Dit soort oefeningen komen op het einde van een training. Ze zijn het resultaat van een lange trainingsweg die ruiter en paard samen onder begeleiding af hebben gelegd. Het zijn geen oefeningen die je zomaar zelf even op een zondagmiddag in de bak moet gaan doen!

Je zegt ook dat je pony dat op de wei doet. Natuurlijk! En in de wei krabt hij zich ook achter de oren, en in de wei sprint hij ook wel eens! Maar niet onder het zadel met een extra ruitergewicht erop, die zijn evenwicht verstoort! Denk na over dat verschil!

Verder valt je opmerking dat je pony uit zichzelf onder het zadel wel eens achterwaarts gaat, me ook erg op. Dat duidt op africhting graad 1 op een schaal van 10, en dus zeker niet het niveau waarop je dit soort oefeningen moet gaan doen!

Als je je pony wilt verpesten en Anky uithangen, tegen beter weten in, ga dan vooral zo door!

ViTaMiEnTjUh
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:16

Koortje schreef:
Ik ga helemaal met Okkie1 mee in haar reactie!!!

Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik het gevoel dat je een pennymeisje bent, die werkelijk geen idee heeft waar ze mee bezig is! Ze heeft iets gehoord, gezien of gelezen over bepaalde oefeningen die op hoog niveau van toepassing zijn, heeft haar pony gepakt en hup! probeert het ook...
Zo werkt het niet! Als jij op tv iemand een salto ziet maken kan je dat ook niet meteen, hoe goed het ook voor je buikspieren is!

Dit soort oefeningen komen op het einde van een training. Ze zijn het resultaat van een lange trainingsweg die ruiter en paard samen onder begeleiding af hebben gelegd. Het zijn geen oefeningen die je zomaar zelf even op een zondagmiddag in de bak moet gaan doen!

Je zegt ook dat je pony dat op de wei doet. Natuurlijk! En in de wei krabt hij zich ook achter de oren, en in de wei sprint hij ook wel eens! Maar niet onder het zadel met een extra ruitergewicht erop, die zijn evenwicht verstoort! Denk na over dat verschil!

Verder valt je opmerking dat je pony uit zichzelf onder het zadel wel eens achterwaarts gaat, me ook erg op. Dat duidt op africhting graad 1 op een schaal van 10, en dus zeker niet het niveau waarop je dit soort oefeningen moet gaan doen!

Als je je pony wilt verpesten en Anky uithangen, tegen beter weten in, ga dan vooral zo door!



hallow hee!!! ik ken marloes en ze heeft genoeg verstand van paaarden!!!!!! en ze weet heel goed waar ze mee bezig is, jij kent haar niet. en ze verpest haar pony echt niet hoor! !!!! ze kan goed rijden, en waarom zitten jullie alttijd met die stomme vooroordelen, dat vind ik dus nergens op slaan, en dusty gaat niet AF EN TOE achterwaarts, maar altijd als je het aangeeft ik heb het zelf ook eens gedaan .

ViTaMiEnTjUh
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:21

Okkie1 schreef:
:O Zucht...

Aan de hand van je opmerkingen.
Aangezien je het precieze ervan niet weet neem ik aan dat je geen goede instructeur aan de kant hebt staan die jou hierbij helpt om grove fouten te voorkomen wanneer hij/zij vindt dat jij én je paard hieraan toe zijn.

Je opmerking "Mijn paard doet het vaak zelf al achterwaarts gaan." bevestigd mijn idee in mijn ogen. Als je paard het achterwaarts vanzelf doet heb je een lastig rijtechnisch probleem. Het paard hoort alléén achteruit te gaan wanneer jij daar de correcte hulpen voor geeft. Doet hij het ook zonder dan is hij ongehoorzaam door bijv. het te vaak of fout oefenen van het achteruit lopen. Acheruit gaan wordt in het L2 gevraagd en is dus veel verantwoordelijker en makkelijker dan een oefening die je in dit topic voordraagt. Als zélfs dat al voor problemen zorgt maak ik
hieruit op dat de oefening uit dit topic helemaal voor problemen gaat zorgen. Anders zou het ook wel in het L2 gevraagd worden ipv in het Z2 pas. Knipoog

Waarom vraag je überhaubt nog om hulp etc als je het al allemaal weet?

"Maar ik doe het niet iedere dag en ook niet heel vaak achterelkaar..en trouwens...dat soort capriolen haalt ze ook in de wei uit!"

Daarbij is het wat anders als het paard deze "capriolen" op de wei uithaalt dan onder de man, waarbij hij zijn evenwicht moeilijker kan verdelen, meer kracht moet zetten en door de kracht die hij vanuit de achterhand moet verplaatsen zal hij waarschijnlijk zoals ik al gezegd heb zijn rug wegdrukken. Hierdoor kunnen uiteindelijk problemen ontstaan als het verloren gaan van de aanleuning met alle gevolgen vandien.




denk jij soms dat je alles weet ofzo!?!? jij kent ze niet, en marloes kan goed rijden en ze heeft meer verstand van paarden dan jou

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 09:21

Koortje schreef:
Ik ga helemaal met Okkie1 mee in haar reactie!!!

Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik het gevoel dat je een pennymeisje bent, die werkelijk geen idee heeft waar ze mee bezig is! Ze heeft iets gehoord, gezien of gelezen over bepaalde oefeningen die op hoog niveau van toepassing zijn, heeft haar pony gepakt en hup! probeert het ook...
Zo werkt het niet! Als jij op tv iemand een salto ziet maken kan je dat ook niet meteen, hoe goed het ook voor je buikspieren is!

Dit soort oefeningen komen op het einde van een training. Ze zijn het resultaat van een lange trainingsweg die ruiter en paard samen onder begeleiding af hebben gelegd. Het zijn geen oefeningen die je zomaar zelf even op een zondagmiddag in de bak moet gaan doen!

Je zegt ook dat je pony dat op de wei doet. Natuurlijk! En in de wei krabt hij zich ook achter de oren, en in de wei sprint hij ook wel eens! Maar niet onder het zadel met een extra ruitergewicht erop, die zijn evenwicht verstoort! Denk na over dat verschil!

Verder valt je opmerking dat je pony uit zichzelf onder het zadel wel eens achterwaarts gaat, me ook erg op. Dat duidt op africhting graad 1 op een schaal van 10, en dus zeker niet het niveau waarop je dit soort oefeningen moet gaan doen!

Als je je pony wilt verpesten en Anky uithangen, tegen beter weten in, ga dan vooral zo door!


Zo dus jij denkt dat ik niet kan rijden?
Je kent me niet eens dus waarom zou je dan al gelijk zo'n k*t opmerking geven!?

Ik moest het eerst van mijn instructice doen.

Je denkt wel dat je álles weet he Scheve mond

En..ik denk heus wel om mijn pony ik ben er voorzichtig mee, ik ben ook niet zo'n snol waarbij alles perrrrfect moet !

Ik denk heus wel na!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 09:25

En ik oefen niet 10 x op een dag, en niet iedere dag.

ik ben GÉÉN dierenbeul!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:36

Heb je eigenlijk wel les, Marloez? Want ik zou het als ik jou was gewoon even aan hem/haar vragen of hij vindt dat je daar al aan toe bent, kijk ik kan wel zeggen van nee, dat kan jij en je pony nog niet maar ik heb je nog nooit zien rijden dus ik zou het gewoon even vragen aan diegene die je lesgeeft.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:58

ik zou het ook in ieder geval gaan navragen en heel goed lijkt het me niet als je het elke dag doet, en ik ga mee met koortje en okkie (ik zeg niet dat het zo is) maar uit je antwoorden en reacties (ook die van je vriendin) krijg ik sterk het idee dat je niet echt weet waar je mee bezig bent en als je zo door gaat inderdaad je pony kan verpesten.

dus misschien had je erbij moeten zetten: welk niveau je rijd, en of je wel of niet les hebt.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:09

edit Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:24

ViTaMiEnTjUh schreef:
denk jij soms dat je alles weet ofzo!?!? jij kent ze niet, en marloes kan goed rijden en ze heeft meer verstand van paarden dan jou


Nee hoor, anders zou mijn motto niet zijn: Je bent pas een goede ruiter als al je vingers even lang zijn gegroeid.

Tuurlijk ken ik haar niet, maar ik kan haar wel ongeveer inschatten aan de hand van haar reactie's. En mijn idee wordt dankzij jullie reacties steeds meer bevestigd.

Aangezien jullie toch meer verstand hebben en het allemaal al zo goed weten ga ik hier maar verder niet op in, als jullie nog tips voor me hebben dan pb me maar Knipoog