Paard gaat aan de kletter na opstijgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:48

het enige hulpmiddel wat ik voorbij heb zien komen is een potige kerel Haha!
Valt nog wel mee dacht ik zo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:51

Duncan, heb jij ooit wel eens een paard aan de start van de cross of de marathon gezien Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:02

jep Haha! kan me eigemnlijk wel voorstellen...........zoeken naar de oorzaak dus

Bendith

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:45

Ey
kan het komen dat je paard zenuwachtig is!! Want dan reageeren ze meestal ook zo. Ik weet wel dat het paard van mijn vriendin dat ook deed en daarom kon ze ook geen wedstrijden rijden. Maar dat zegt niet dat jij dat ook niet kan. Haar paard flipte op elk andere terein dat ie kwam. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is. Als je dat zegt weet ik mischien de juiste oplossing

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:49

Als ik het zo lees is alleen het opstappen het probleem , en zodra je even zit en wat gestapt hebt is er niks meer aan de hand , paard tevreden en braaf ?

Nouja dan gewoon die potige vastberaden vent bij het opstijgen die dat hoofd opzij houdt , allemaal heel relaxed en niks aan de hand dan.

Hoeft trouwens nog geeneens een potige vent te zijn , mag ook een echte paardenmiep van 1 meter 50 zijn die zich de kaas niet van het brood laat eten Clown

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:51

Ben je zelf niet zenuwachtig? Dat je denkt; k ut daar gaat ie weer?

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:49

ik heb het spektakel zelf gezien vandaag en ik ben het met Manda eens dat het best gevaarlijk is. Ik zag hoe ze aan het worstelen was om hem rustig te krijgen en in ieder geval op een volte, maar het leek echt onmogelijk. In de eerste instantie dacht ik ook dat je het hele stuk ging galopperen om hem zijn ei kwijt te laten raken, maar toen hij terug kwam en jij geen beugels en duidelijk geen controle meer had, zag ik duidelijk wel dat het een heel sterk paard is. Ik denk eigenlijk ook dat hij (en jij misschien ook wel onbewust) heel nerveus is voor een wedstrijd en op deze manier probeert te ''vluchten''. Een oplossing kan ik eigenlijk niet zo voor je bedenken, maar misschien dat je wel hulp kunt inroepen van een ''proffesional''. Succes ermee in ieder geval.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:59

Mij lijkt de beste oplossing om je paard door "een handige jongen" op wedstrijd te laten rijden en daarna onder zijn begeleiding zelf, ik zou er niet zelf mee door modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:16

Ik zou ook hulp inroepen van iemand die er verstand van heeft want weinig echt goede adviezen staan hier niet tussen.Het is een lachertje dat iemand denkt dat een potige stevige kerel je paard vast kan houden.Mijn 1.70 en ong.700kg zware bwp laat zich echt door niemand vasthouden als ze dat niet wilt.Door de band is ze braaf maar als ze om een of andere reden door het lint gaat hang je er achter ,sterk of niet.En met een zweep moet je zeker niet aankomen dan is de paniek nog groter.Oefenen oefenen en nog eens oefenen op vreemd terein ga desnoods een NH curses ergens volgen.Mijn paard is overigs erg verbetert door dat we elkaar beter zijn gaan begrijpen.Ik hoop dat je een oplossing vindt.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:33

Als een paard rustig is voordat je er opstapt , en rustig is nadat je er eenmaal goed opzit , is het enige dat je hoeft te doen zorgen dat de rust bewaart blijft en hij zich niet sterk kan maken. Vraag je rustig dat hoofd opzij dan kan hij ECHT geen kant op een seconde later zit de ruiter en is het gevaarlijke moment voorbij.

Als het puur om dat moment van opstijgen gaat hoef je dat paard maar een seconde te overbluffen en komt er geeneens kracht bij kijken ...

Rent dat paard er aan het andere eind van je longeerlijn vandoor dan ga je het niet winnen nee , want dan krijg je die kop en kont niet meer opzij Tong uitsteken

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:23

volgens mij word jou paard gewoon gek als hij de ruimte krijg.
ik denk dat het enige is wat je dan kan doen is oefenen op een beetje een open terrein (oefenen oefenen oefenen)

als hij het daar onder de knie krijgt lukt het op ws ook wel.

hij ziet de open vrijheid voor zich en daar gaat tie voor... logisch dat zou ik ook doen als ik een paard was.. Haha!

als je er echt niet uit kom zou ik een week op training gaan bij een trainings stal dat helpt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:36

Je wedstrijd bewust uitkiezen. Ergens waar ze een accomodatie hebben waarbij je bijv. in een longeercirkel kunt opstijgen. Leg gewoon even je probleem voor bij de desbetreffende stalhouder, en die zal daar vast begrip voor hebben. Dan rij je het eerste kwartiertje even los in het longeerbakje waar hij geen kant uit kan. En dan ga je pas het werkelijke losrij terrein op.

Als hij eenmaal weet dat hij nergens heen kan dan zal het wel stoppen. Wel maatregelen nemen want dit gaat van kwaad tot erger en kan erg gevaarlijk gaan worden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:49

pmarena schreef:
Hoeft trouwens nog geeneens een potige vent te zijn , mag ook een echte paardenmiep van 1 meter 50 zijn die zich de kaas niet van het brood laat eten Clown

Inderdaad,
dat wou ik net zeggen.
Je hebt geen stevige kerel nodig, maar gewoon een heel handig persoon, die net op het juist moment ingrijpt waardoor hij gelijk overbluft is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:54

Ik ben het met Pipo eens, opstijgen kun je het beste doen in een 'opgesloten' ruimte desnoods een paddock of binnenbak, als er geen longeercirkel is en wel met iemand er ook bij voor het geval dat.
Als je daarna naar het losrijterrein gaat en hij neemt een sprint, dan zit je iig in het zadel...

Verder lijkt het me geen slecht idee om dit paard in alle gemak thuis de Parelli 'stop' aan te leren, dit moet een paard leren en begrijpen voordat je die in noodsituatie kunt gebruiken, maar ik ken iemand met een arabier van de renbaan die er veel baat bij gehad heeft (beestje schoot weleens in de stress en ging dan hard rennen). Het is het simpele principe dat een recht paard hard gaat en je dat moet doorbreken, aangezien op een volte zetten niet werkt is dit de moeite waard te proberen. Het zal iig geen kwaad doen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:01

Het idee van pipo is zeker een goeie
maar helaas hoef je hier in het zomer seizoen dan maar 2x weg.
Want het meeste word georganiseerd op het land, zonder verdere bakken.

Of stiekum in de springring losrijden, heb ik wel eens gedaan, maar met mijn springzadel viel dat niet zo op. Lachen

want Kawa deed redelijk normaal (snurkend, in soort rare passage draf met de staart er helemaal op) maar was dan wel bij te houden als ik hem meteen tussen de paarden inzet en hij geen ruimte meer ziet.

maar was ik startnummer 1 oid. en bijna niemand op een groot terrein werd hij een beetje te vrolijk.
En dan heb ik hem wel eens de 1e 10 min in de springring los gereden omdat dat wel altijd afgezet is.
Misschien ook wat voor jou om daar op te stijgen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:06

En als je bij de trailers opstapt dan? (mits op gras )
Daar is het toch meestal ook wat krapper allemaal en ziet hij niet zoveel ruimte.

PS: RK, elke keer als ik dat onderschrift van jou zie, vraag ik me af of dat goed Nederlands is.. Verward
Laatst bijgewerkt door essie79 op 24-05-04 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:07

Mocht je in een omgeving wonen waar dat echt niet mogelijk is ( hier starten we bijna altijd bij een bedrijf namelijk, dus eigenlijk overal wel mogelijk) Dan zou je inderdaad de optie potige dame/heer kunnen nemen.

Ik zou persoonlijk eerder even naar de springring lopen en vragen of een van de heren springruiters je tegen betaling willen helpen. Die jongens zijn een stuk handiger dan jij. En als je niet tegen geweld kan dan doe je je ogen maar ff dicht. Kans is groot dat hij daarna een stuk braver is.

Trouwens als hij aan de haal gaat: Geef BEEN, geef extra gas! En dan pas gaan remmen. Niet andersom, want dan gaat hij geheid in je hand hangen waardoor hij nog harder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:09

Ik zie in je profiel dat je in Nijkerk weleens gestart bent. Probeer daar binnenkort weer te starten, en stuur me dan een pb. Dan help ik je wel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:11

Pipo schreef:
Ik zie in je profiel dat je in Nijkerk weleens gestart bent. Probeer daar binnenkort weer te starten, en stuur me dan een pb. Dan help ik je wel.


moet je daar wel mee wachten tot oktober.
AS 8/10 juni is er ook wedstrijd bij de Laak in Hoevelaken.
Daar zit een 20-40 bak bij en daar zou je kunnen proberen om op te stappen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:24

De buitenbak in Hoevelaken is idd wel een optie Die is niet zo groot.....

Mocht je gewoon een keer op vreemd terrein willen oefenen, zou ik evt. ook de boer hier wel eens lief aan kunnen kijken. We hebben vrij veel land achter de stallen, dus open terrein genoeg Knipoog

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 18:30

Bedankt voor de vele tips!

Thuis stap ik echt zonder problemen op.... ik probeer er nu extra op de te letten dat hij super stil staat bij het opstijgen.

Richtje: Zou de boer het leuk vinden als zijn hele terrein verpletterd is Haha! Weet zeker dat hij op zo'n open veld aan de kletter gaat. Opzich kan ik wel blijven zitten hoor mits ik minimaal mijn voeten in de beugels heb Schijnheilig

Pipo: Tijdens buitenritten heeft hij ook de neiging om aan de kletter te gaan, dan doe ik idd precies wat jij zegt, meer gas en been geven, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben. Meestal speert hij hem naar huis en dan moet hij van mij dat stuk dat hij naar huis is geract weer terug galoperen tot het punt waarop hij besloot aan de kletter te gaan. Dit heb ik een paar keer gedaan en nog gaat speert hij hem naar huis... Als ik met een ander paard rijd doet hij dit gelukkig niet dus rij alleen nog maar buiten met anderen. Waarom hij dan wel aan de kletter gaat van de andere paarden af op het losrijterrein dat weet ik niet, had eigenlijk wel verwacht dat hij bij hun zou blijven.

Essie79: Als ik in de trailer opstap ben ik verpletterd als ik eruit kom Haha! Het paard is tegen de 1,80 m.

Kawa: In Dronten heb ik inderdaad ook eerst in de buitenbak ingereden, daar kan je overigens wel gewoon opstappen als iemand hem vast houdt zonder dat hij aan de kletter ging. Daarna stapte ik naar het losrijveld en ging hij heel even met mij rennen en toen was het over, dus gelukkig niet helemaal aan de kletter maar wel weer rennen zonder toestemming....

Orri: wat is de parelli stop???

Sjuimpje: Dan houdt die gene hem wel vast als ik opstijg maar zodra die loslaat speert hij hem alsnog. Dan zou ik idd de truc van ....... kunnen proberen om hem zo kort mogelijk naar een kant te trekken en gelijk zoveel mogelijk bochten/ krullen enz moeten rijden. Ik ga het eens proberen!

Trainingsstal lijkt me voor dit probleem geen optie, tenzij we er samen opuit gaan om open ruimtes op te zoeken Haha! Thuis is hij braaf en in afgesloten ruimtes ook (meestal Schijnheilig ).

Promessa: paard wordt idd gek als hij de ruimte ziet.

Ik zou hem heel graag door een ander eens willen laten bereiden, ben erg benieuwd of die hem wel kunnen houden. De enige andere die ooit op dit paard heeft gezeten werd er gelijk na 1 minuut afgegooit, paard houdt totaal niet van mannen Bloos.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:55

Ik denk dat je het eens aan Cassidy kunt vragen per pb, het is voor mij alweer een tijdje terug dat ik me daarmee bezig heb gehouden, zij weet het vast beter uit te leggen Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:59

Als je serieuse interesse hebt zou ik eens met de boer kunnen overleggen. Het gaat om het land waar de paarden toch binnenkort opgaan, dus heel veel meer zal hij er niet aan kapot trappen.
Maar stopt hij wel voor strommdraadjes?

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:02

Manda schreef:
Richtje: Zou de boer het leuk vinden als zijn hele terrein verpletterd is Haha! Weet zeker dat hij op zo'n open veld aan de kletter gaat. Opzich kan ik wel blijven zitten hoor mits ik minimaal mijn voeten in de beugels heb Schijnheilig
.

Nee, veel te gevaarlijk. Je neemt onnodig risico. Straks breek je iets.

Ik denk dat je paard indruk wil maken op een mooie merrie.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 19:21

Richtje schreef:
Als je serieuse interesse hebt zou ik eens met de boer kunnen overleggen. Het gaat om het land waar de paarden toch binnenkort opgaan, dus heel veel meer zal hij er niet aan kapot trappen.
Maar stopt hij wel voor strommdraadjes?


Als ze wit zijn misschien wel Schijnheilig In hierden ging hij dwars door 3 draden heen, die waren dan wel rood dun en laag en zag hij misschien niet.

Is het ver vanaf Flevoland ? Lachen