Slingerend over AC-lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Slingerend over AC-lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 21:04

Ik rij sinds maart ongeveer weer onder het zadel, na er 3 jaar tussenuit geweest te zijn. In die tijd heb ik leren mennen en ben ik dat vele malen leuker gaan vinden
Maar met mennen (dressuur doe ik dan hoor, niet alleen boscrossen) stuitte is op wat probleempjes, en ben ik dus weer ohz. gaan rijden.

Nu mag ik bij een vriendin in de bak rijden (20x40) wij hebben namelijk alleen een paddock en geen ruimte om een bak te maken.
Maar nu probeerde ik net tijdens de les om over de AC-lijn te rijden, maar het gaat goed tot X en dan gaat hij of naar links wijken of naar rechts...
Eerst dacht ik dat het kwam door mijn hand, dat ik hem teveel in zijn mond zat. Dan doet hij allemaal van dit soort dingen om het aan mij te 'vertellen'. Maar mijn lesgeefmens zij dat dat het niet was.

Maar nu denken wij dat het komt, omdat hij aanleuning zoekt aan de bakrand. Ik sluit hem wel goed op tussen 2 teugels en 2 benen en in stap lukt het hem wel. Maar zodra ik het in draf probeer rent hij vanaf de X zo weer richting hoefslag.

Ik heb geprobeert om de stukken AC-lijn om te bouwen, dus eerst tussen F en B afwenden en als dat goed ging, bij B afwenden en zo telkens een stukje verder. Maar als ik dan verder ging als een paar meter voorbij de B ging hij weer...

Hoe kan ik dit oplossen??


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:44

dat probleem had ik met mijn jonkie dus ook, wat ik toen heel erg vaak heb geoefend, was op de binnenhoefslag rijden, zodat ze niet hele tijd de bakrand op zocht, en wat ik nu nog steeds doe is bij het AC binnen komen, iets voorwaartser rijden, zodat ze iets beter in balans blijft...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:51

Ik denk dat dit niet aanleuning zoeken is, maar een evenwichts "probleem". Hetv is een jong paard die nog met jou gewicht op zijn rug netjes recht moet lopen, als je zelf al recht door het weiland probeert te lopen......dat gaat bijna niet....laat staan een jong paard met opeens iemand op zoijn rug. laat hem gewoon zijn evenwicht (terug) vinden, en blijven oefenen, maar NIET straffen, want hij kan er (waarschijnlijk, bijna zeker) ook iets aan doen!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:10

Ik ga met Rockey mee. Elk paard is scheef van zichzelf en daardoor vinden ze het moeilijk om zonder aanleuning van de wand rechtuit te lopen.
Veel werk op de binnenhoefslag om je paard recht te maken en in balans te brengen zoals Duncan ook al zegt.

Navragen is beter dan afvragen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:12

idd wat rockey zegt, veel binnenhoefslag rijden , de ene keer een meter van de hoefslag, de andere keer 2 of 3 meter, om af te wisselen

verder zelf goed concentreren op een punt aan de overkant, waar je dan recht naartoe rijd
tis wschijnlijk gewoon groenigheid Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:15

Of op de wei rijden als dat gaat, waar überhaupt geen omheining is zodat hij op eigen benen leert lopen

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:15

Niet op de hoefslag rijden denk ik, mijn pony heeft dat ook een beetje, ik rijd bijna alleen maar op de binnenhoefslag. Misschien kan je hem zo wat "losser" maken van de hoefslag?

-* Nightwish here I come... *-

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:58

Je rijdt toch een hele jonge pony?
Waarschijnlijk moet hij zijn balans nog vinden, aan de bakrand heeft hij dan nog een soort van steun, maar op de AC lijn is die dan verdwenen.
Ik denk dat dit probleem vanzelf minder wordt als hij langer is onder het zadel, als je maar goed oplet dat hij op zijn eigen benen blijft lopen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:21

de tips hierboven zijn heel zinnig, verder helpt het ook nog wel eens als een fractie meer gaat draven; geen middendraf oid maar net met iets meer impuls.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:09

Klopt Lielle, dat doe ik zelf ook als ik rij.
Maar omdat TS schreef dat hij naar de hoefslag rent, heb ik dat stukje even achterwege gelaten.
Ik had het idee dat het paard juist loperig werd, maar misschien heb ik dt verkeerd gelezen hoor.

Navragen is beter dan afvragen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 14:21

Het is geen jong paardje hoor!! Hij is nu 13....Dus echt jong is het niet meer
Zoals Jasmijn zegt is hij een beetje loperig. Hij heeft het al van zichzelf en als hij zo van de AC-lijn afwijkt, gaat hij ook net een streepje harder.

Lenn: Ik kan niet in een wei rijden, ik woon midden in het westland waar het al een wonder is dan mijn vriendin zo een bak heeft.


Verder hartstikke bedankt voor de tips! Ik ga er woensdag pas weer rijden, dus kan niet vertellen hoe het gegaan is. Alleen denk ik dat binnenhoefslag lastig word, doordat de bodem van de bak een beetje raar is (het is gewoon gras en de hoefslag is losgevreest, dus hij heeft al veel moeite om van de hoefslag af te komen, door het opstapje)...Maar het valt te proberen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:30

Oefening baart kunst Lachen pak tweede hoefslag dat hij ook niet de kans heeft om aan de bakrand te plakken. Verder idd goed opsluiten tussen twee teugels. En vooral Rechtrichten, en met je been en zit opsluiten.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:49

Jasmijn"]
Klopt Lielle, dat doe ik zelf ook als ik rij.
Maar omdat TS schreef dat hij naar de hoefslag rent, heb ik dat stukje even achterwege gelaten.
Ik had het idee dat het paard juist loperig werd, maar misschien heb ik dt verkeerd gelezen hoor.
[/quote]

ik had maar tot hier gelezen Bloos



[quote="Sjonniej schreef:
Ik rij sinds maart ongeveer weer onder het zadel, na er 3 jaar tussenuit geweest te zijn. In die tijd heb ik leren mennen en ben ik dat vele malen leuker gaan vinden
Maar met mennen (dressuur doe ik dan hoor, niet alleen boscrossen) stuitte is op wat probleempjes, en ben ik dus weer ohz. gaan rijden.

Nu mag ik bij een vriendin in de bak rijden (20x40) wij hebben namelijk alleen een paddock en geen ruimte om een bak te maken.
Maar nu probeerde ik net tijdens de les om over de AC-lijn te rijden, maar het gaat goed tot X en dan gaat hij of naar links wijken of naar rechts...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers