blinde paniek, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:22

Band of geen Band, emiel Voest of pareli, zelfs alle NH goeroes bijelkaar kunnen een paard dat weggaat uit blinde paniek niet bij zich houden. Het enige dat je kan doen is het paard laten weggaan om het later te kalmeren. De ene laat zich na 3 passen kalmeren en de anderen na 3 kilometer pas, Een paard in blinde paniek gaat door schuren en muren, sloten en boten kan niemand bij zich houden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 07:27

haike schreef:
Iedereen bedankt, ook al is er niet veel aan te doen. Vertrouwen tussen oki en mij is er meestal eigenlijk wel, alleen werd het gisteren net iets te veel. Zou ik dus gewoon aan de hand kunnen gaan oefenen met de koeien?



denk dat het verstandiger is erop te zitten, je hebt er veel meer over te vertellen erop dan ernaast

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:17

Een paard in blinde paniek hou je inderdaad niet tegen, ook niet met kracht.

Als je relatie goed is met je paard en je paard je volkomen vertrouwd. Dan kom je als het goed is deze situaties niet tegen. Het paard weet dat jij de leiding heb en weet wat er in die situatie moet gebeuren. Daarom zou het paard nooit in blinde paniek er vandoor gaan. Dat betekent kort voor hem zijn eigen dood.

Wel is gehoort dat de hengst van de kudde een hele kudde die op hol is geslagen kan stoppen door enkel zijn lichaamstaal te gebruiken?

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:59

Ik ben het echt volledig met Josien eens. Mocht het bij mij om welke reden dan ook tóch gebeuren dat hij er als een jekko vandoor gaat, echt volledig in paniek, dan is het álles LOSLATEN, niet met kracht proberen tegen te houden, en met stem terugvragen. Zodra je zelf schrikt, in paniek raakt, of zelfs maar iets van zenuwen of angst vertoont, is het gedaan! je moet onder ALLE omstandigheden rustig blijven, je bent de leider, en als die rustig blijft zal je paard inzien dat het eigenlijk best wel heel erg stom is om weg te rennen voor iets wat de leider helemaal niet eng vindt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:01

Josien een paard dat gewoon weg wil omdat er ergens een polletje gras staat dat m lekker lijkt hou je ook niet met kracht tegen Haha! Haha! Haha!

Een paard in de kudde die ergens van schrikt zal op en wegspringen, ook in die kudde, het is hoe de kudde erop reageert of dat paard weer snel rustig wordt... dus dat heeft niks met vertrouwen in de ruiter te maken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:11

Zeer zeker heeft het met vertrouwen te maken.

Stel je voor je bent samen met iemand in een huis dat in brand staat. Die persoon weet je is snel bang en niet instaat de leiding te nemen. Wat doe je? Zelf de leiding nemen of niet.

In de kudde is er altijd 1 die de hoofd leiding heeft. Elk paard reageerd weer op dat paard, waardoor de kudde weer snel tot rust komt.

Over die gras pluk is heel wat anders. Dan gaat het om je reactie en weer niet om je kracht.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:19

Klinkt allemaal erg mooi, Josien, maar sorry dat ik het zeg: ook erg naïef. Een schrikreactie kan je niet tegenhouden en een instinct niet uitschakelen. Kijk maar eens naar een horrorfilm, je weet dat er iets gaat gebeuren en toch schrik je jezelf half lam! Wat moet een paard, een vluchtdier, dan wel niet doormaken in zijn hoofd als hij niet verwacht te schrikken? Als je op iets engs afrijdt heb je helemaal gelijk. Door het vertrouwen wat je in elkaar hebt valt de schrikreactie tot een minimum te beperken, maar bij blinde paniek heb je niets meer te vertellen. Ik heb het (gelukkig) nog maar een keer meegemaakt, maar je bent je link met je paard echt even helemaal kwijt. Geloof mij, dat is vreselijk beangstigend. Maar het wordt pas spannend op het moment dat je merkt dat je paard in paniek is. Tot die tijd, tja hij schrikt, even terugnemen. Not! Ik heb dan nog het "geluk" dat mijn paard achteruit de bomen in rent (echt, een paard kan verrekte hard in zijn achteruit...)en bevriest. Hulpen kwamen niet door, zodra hij iets voelde gaf hij een bok en stond daarna weer te trillen. Mijn beestje had een hartslag van -tig en het zweet brak hem uit, ook inderdaad heel veel oogwit. Dat duurde een minuut of twee drie, en dat is dan heeeeel lang... Ik heb gewoon rustig tegen hem zitten kletsen tot hij een keer heel diep zuchtte en ben toen voorzichtig weer gaan drijven. Nog heel bibberig kwam hij toen uit de bomen gestapt en we zijn op ons akkertje naar huis gestapt. Maar ik weet dus uit ervaring dat doodsangst bij een paard sterker is dan vertrouwen. Die hengst uit jouw voorbeeld krijgt de merries ook pas weer terug nadat ze zijn gaan rennen! Hij kan er echt niet voor zorgen dat ze niet vluchten, trouwens als het een goede hengst is maakt hij ze juist aan het rennen als er een tijger of iets dergelijks aanvalt! Haha!
Wel bewonderenswaardig dat jij zoveel vertrouwen in jullie onderlinge vertrouwen hebt. OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:04

Pcies ! Haha! ,

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:25

Anne Marie: jij schrijft wat ik bedoel.
Ik geloof er niet in dat een paard een mens voor de volle honderd procent vertrouwd. Misschien wel voor 98 %, maar dan blijft er altijd nog die 2%.
Dat doe je zelf ook je gaat in gevaarlijke/angstige situaties ook niet blindelings achter iemand aan ( ik in ieder geval niet ) hoe goed ik die persoon ook ken.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:08

Toch heeft P marena gelijk.
Ik zeg altijd tegen onze ruiters:
METEEN ingrijpen als een paard bijvoorbeeld harder gaat als je wilt.Doe dan net of er een auto aankomt ( als ze in de bak rijden)
Sommige ruiters laten een paard te ver gaan, en zijn dan na een moment alle controle kwijt.

Nog een tip:
Stel de koeien zijn aan de rechterkant van de weg.
Probeer je paard dan te laten buigen, en naar LINKS te laten kijken, totdat je er voorbij bent.