Lovely schreef:De foto van jouw paard los in de bak, daar laat ie best wel wat leuks zien, of je dat onder het zadel ook voor elkaar krijg, is vraag 2. Los laten ze namelijk vaak allerlei imponerende dingen zien die er onder het zadel niet uitkomen, da's nou eenmaal zo.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Als je paard los imponerende dingen laat zien die er onder het zadel niet uitkomen dan heeft dat alles te maken met je eigen rijkunst. Een goede ruiter weet door een gedegen training en opleiding uit een paard meer te halen dan dat hij van nature los laat zien. Sterker nog, ik ken voorbeelden van paaren die los absoluut niet imponeren maar waar je kippevel van krijgt wanneer je ze met een goede ruiter onder het zadel ziet. Dat is nu juist de kick van de dressuur!
Dat je stelling voor het overgrote deel van de amateus op gaat, dat ben ik wel met je eens.
Dus Craig, lekker doorgaan, serieus blijven trainen en vooral veel plezier er in blijven houden. Door veel te trainen kun je het achterbeengebruik van je paard onder het zadel absoluut verbeteren.