Huppel maken bij overgang naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:52

Anoukie schreef:
Sjors heeft in de stap nogal zin om te gaan draven Lachen. Maar ik merk dat hij het vandaag los in de paddock ook uit zichzelf deed Verward ?

Pipo, mijn instructrice laat me Sjors ook terugnemen naar de stap wanneer hij huppelt. Zoals ik in mijn eerste bericht al zei, ze zag dat ik het contact met de mond verbrak en dat was het eerste waar ik op moest letten. Daarnaast eerst laten nageven, echt nageven, dat hij dus ook zijn rug loslaat, en dan met niet teveel druk wegdraven. Gewoon rustig aan, niet te gehaast.

Maar ik vroeg me vooral af wie dit probleem herkent en wat eraan gedaan wordt her en der. Maar ik lees al wel dat het vooral een jonge paarden probleem is, onbalans, te weinig op het achterbeen etc. Oftewel: nog harder trainen Anouk Haha!!



Als je even leest in het topic wat ik aangegeven had zie je dat omar het ook los en aan de longe deed, hij slingerde zichzelf als het ware aan.

Het was bij omar echt een kracht/evenwicht probleem wat later helemaal over was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:19

Anouk, je conclusie klopt wel een beetje, maar vergeet niete dat het daarmee ook echt verholpen wordt, dus je moeite zal beloond worden Haha!.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:10

Lovely schreef:
Anouk, je conclusie klopt wel een beetje, maar vergeet niete dat het daarmee ook echt verholpen wordt, dus je moeite zal beloond worden Haha!.


Haha! Ik zal het onthouden Knipoog. Over x maanden een update!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:58

Romanoff doet het ook nog wel eens. Ik neem hem dan altijd terug en probeer het opnieuw, maar dan actiever.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:12

Bij het wegdraven moet ik van mijn instructrice eerst het achterbeen wat activeren zodat ze zowat wat begint te dribbelen.
Vanuit dat bijna-dribbeltje geef ik iets been waardoor ze netjes vloeiend en vooral vanuit het achterbeen aandraaft.

Ik denk dat het hem vooral zit in het teveel op de voorhand zijn bij het wegdraven. Door zijn achterbeen eerst goed actief te krijgen, zal hij deze er beter onder zetten en zal dat huppeltje minder zijn.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:28

Avalla heeft het ook gedaan. Bij haar was het proibleem dat ze niet voldoende voorwaarts en aan het been was. Ik nam haar dus niet terug maar zette haar extra voorwaarts, daarna rustig terug nemen en nog een keer doen. Ik heb er nu geen last meer van, mits ik maar op let dat ze in een keer reargeerd en ik haar niet stoor bij het voorwaarts gaan.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:59

ja mijn paard (ex draver) dee het eerst ook vaak nu nog wel es maar het word nu steeds beter! Het klopt wat je zegt! OK dan! OK dan!

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:08

Mijn paard deed het ook en heeft het ook aardig lang volgehouden.
Hij is ook in korte tijd erg gegroeid en kreeg daardoor ook moeite om alles onder het zadel te verwerken.

Het is nu zo goed als over en hij heeft het nu alleen nog als hij op vreemd terrein is en erg gespannen.

Ik heb hem ook altijd meteen teruggezet in stap en de overgang opnieuw gemaakt. Het hielp bij hem ook om hem eerst heel aktief te laten stappen tot hij bijna aandraafde en hem er dan min of meer in te laten vallen.

Nu kan hij gewoon uit een rustige stap netjes aandraven zonder huppel.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:36

Ik ga ook voor t dribbelpasje!
Ior heft t ook weleens gehad en zo is t meteen opgelost!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:14

mijn pony doet dit ook wel eens, ik moet van mijn instructrice dan gewoon heel vaak achter elkaar dat blijven doen, net zolang dat ze ermee ophoud.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:25

Tervano deed dat ook wel vaker.
Ik moet hem van mijn instructrice wat dieper instellen, en eventueel m'n stem bij de overgang gebruiken.
Moet hij wel op je stem reageren natuurlijk. Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:13

Anoukie schreef:
Maar ik vroeg me vooral af wie dit probleem herkent en wat eraan gedaan wordt her en der.

Triumph had er ook altijd een behoorlijk handje van, alleen was het bij hem geen huppeltje, maar een heel grote huppel Haha!
Juud liet mij hem beter aan het been maken, vooral in stap moest hij veel vlijtiger en kleiner leren stappen. Verder moest ik wel gewoon hand eraan houden, want hij moest juist leren om gewoon door de hand heen aan te draven, van achter uit. (Het is niet vreemd als je in het begin wat (of heel wat) in je hand terug krijgt) Verder moest hij dus inderdaad op een kleine hulp gelijk netjes aandraven en in draf moest ik hem een paar keer heel ver terug rijden tegen bijna stap aan en hem daar weer vanuit laten vertrekken.

Et Voila, Knipoog
hij deed het dan gewoon goed

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:33

Haha mijn haf doet dat dus ook niet de hele tijd maar soms springt ze gewoon in draf!!!! Niet altijd leuk idd!! Mijn instructrice zegt dan ook dat ik teveel druk in haar mond heb en teveel been geef. En idd als ik haar van voor "loslaat" en maar iets been geef dan hupelt ze niet!! maar dat werkt bij mijn haf hoor!! succes verder OK dan!

Zusje
Berichten: 857
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:39

Kwestie van niet goed voorbereid de overgang maken. Niet aan het been.
Maak een halve ophouding en zorg dat hij goed voorbereid is door hem voor de overgang te rijden al iets been te geven en even wakker te maken.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:36

Iid zusje!!! Mijn paard heeft het ook gehad! Die huppel (afkomstig van zijn hackney vader..) Zorgen dat je paard nageeflijk is, en goed voorbereiden. Maak bijvoorbeeld een paar overgangen in stap; ietsje sneller en weer terug naar een wat langzamer tempo. Je houd natuurlijk wel teugelcontact, dat loslaten werkt een paard alleen maar tegen!!! Even een beetje op laten letten. Daarna geef je de hulp. Ik weet niet of het bij elk paard werkt, maar als mijn paard de huppel dan tóch deed, ging ik meteen weer in stap en probeerde het nog eens. net zolang tot hij het netjes deed!! En nu maakt hij altijd nette overgangen!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:41

Zodra ik maar aan draf DENK issie al weg,... Voorwaartse drang zat, hij is ook niet tegen het been. Afgelopen dagen flink geoefent, en ja hij doet het nog wel, maar al minder frequent. Hij (en ik) begint het te snappen denk ik. Hij is dan nog niet perfect nageeflijk en rond, en draaft ook nog niet helemaal goed vanuit het achterbeen weg, maar ik laat hem rustig aandraven en dan gaat het meestal goed.

Morgen weer les, benieuwd wat mijn instructrice ervan zal zeggen!

I.i.g. bedankt allemaal voor de tips. Als we alsnog vastlopen, ga ik alle opties op een rijtje zetten en een nieuwe aanpak "kiezen" Knipoog Haha!.

Sall

Berichten: 6730
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:42

Kitty"]
Bij het wegdraven moet ik van mijn instructrice eerst het achterbeen wat activeren zodat ze zowat wat begint te dribbelen.
Vanuit dat bijna-dribbeltje geef ik iets been waardoor ze netjes vloeiend en vooral vanuit het achterbeen aandraaft.

Ik denk dat het hem vooral zit in het teveel op de voorhand zijn bij het wegdraven. Door zijn achterbeen eerst goed actief te krijgen, zal hij deze er beter onder zetten en zal dat huppeltje minder zijn.
[/quote]



[quote="Sjuimpje schreef:
Triumph had er ook altijd een behoorlijk handje van, alleen was het bij hem geen huppeltje, maar een heel grote huppel
Juud liet mij hem beter aan het been maken, vooral in stap moest hij veel vlijtiger en kleiner leren stappen. Verder moest ik wel gewoon hand eraan houden, want hij moest juist leren om gewoon door de hand heen aan te draven, van achter uit. (Het is niet vreemd als je in het begin wat (of heel wat) in je hand terug krijgt) Verder moest hij dus inderdaad op een kleine hulp gelijk netjes aandraven en in draf moest ik hem een paar keer heel ver terug rijden tegen bijna stap aan en hem daar weer vanuit laten vertrekken.

Et Voila,


Padaula had ook zo'n 'huppel' , de manier hier boven beschreven, is ook hoe ik (op advies van instructeur) hiermee aan de gang ben gegaan...

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:19

[/quote]Triumph had er ook altijd een behoorlijk handje van, alleen was het bij hem geen huppeltje, maar een heel grote huppel Haha!
Juud liet mij hem beter aan het been maken, vooral in stap moest hij veel vlijtiger en kleiner leren stappen. Verder moest ik wel gewoon hand eraan houden, want hij moest juist leren om gewoon door de hand heen aan te draven, van achter uit. (Het is niet vreemd als je in het begin wat (of heel wat) in je hand terug krijgt) Verder moest hij dus inderdaad op een kleine hulp gelijk netjes aandraven en in draf moest ik hem een paar keer heel ver terug rijden tegen bijna stap aan en hem daar weer vanuit laten vertrekken.[/quote]

Dit is exact hoe ik het ook oplos! Zorgen dat je stap super actief blijft. Je paard kan wel wegdraven op een hele kleine hulp dat wil niet zeggen dat hij ook een mooi actief tempo heeft. Hij reageert dan wel op je hulp je om aan te draven en lijkt goed voor het been maar is dat niet. Dus zorg dat je goed actief stapt en draaf dan weg.

Heb overigens je foto's bekeken en ik vind alleen Sjors alleen op de foto waaronder jij lekker uitdraven zet erg goed lopen. Op alle andere foto's loopt hij te diep en niet ontspannen in de hals. Je zegt dat je hem expres zo moet rijden van je instructrice, dat je hem zelfs nog dieper rijden moet. Moet je hem ook lager rijden (als in de hele hals laten zakken?). Ik vind het zo als het er nu uitziet eerlijk gezegd een geforceerd plaatje.

Ik vind deze foto heel mooi omdat Sjors heel ontspannen loopt en het eruit ziet alsof jij wanneer jij dat vraagt hij het bit uit je hand kauwt en bij wijze van spreken met zijn neus over de grond gaat lopen!

PS waarom krijg ik die foto niet gekopieerd in mijn bericht!? Scheve mond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:41

Sjuimpje schreef:
Triumph had er ook altijd een behoorlijk handje van, alleen was het bij hem geen huppeltje, maar een heel grote huppel Haha!
Juud liet mij hem beter aan het been maken, vooral in stap moest hij veel vlijtiger en kleiner leren stappen. Verder moest ik wel gewoon hand eraan houden, want hij moest juist leren om gewoon door de hand heen aan te draven, van achter uit. (Het is niet vreemd als je in het begin wat (of heel wat) in je hand terug krijgt) Verder moest hij dus inderdaad op een kleine hulp gelijk netjes aandraven en in draf moest ik hem een paar keer heel ver terug rijden tegen bijna stap aan en hem daar weer vanuit laten vertrekken.


En ook Regina heeft dit een periode gedaan. En ook wij hebben het op bovenstaande manier opgelost. Daarbij had ik de neiging (misschien wel door de moeite die we er mee hadden) om iets vast te houden in de overgang,wat een en ander ook niet ten goede kwam Wel contact houden dus, maar niet vast gaan houden aan de voorkant.
Succes!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:16

Veel over gangen rijden..n=mijn oude pony deed het bijna iedere overgang.Gewoon consequent als je aan draaft en huppelt terug nemen..doet ze het een xtje niet haar lekker aan je been rijden en als je overgang stap wilt maken en bijna overgang maken maar dan net niet gaan stappen en weer voorwaarts rijden..Het wil ook welles helpen om een flinke ophouding op je buitenhand te maken en met je binnenbeen aan te drijven voor de draf..

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:19

Vandaag heeft mijn instructrice op Sjors gereden, ik wilde graag weten wat zij voelde en wat ik verkeerd deed.

Wat ik nu moet doen: actiever rijden, zowel in stap maar vooral in draf. De komende tijd voor mijn gevoel middendraf rijden. Als ik een overgang wil maken naar de draf, ben ik te abrupt met mijn been waardoor Sjors ervan "schrikt" en dus een huppel maakt. Ik moet hem dus eerst met mijn been op de overgang voorbereiden, dan gaat het 9 van de 10 keer goed (je kunt niet alles in 1 x hebben Knipoog).

Hij heeft moeite met het sluiten in zijn lijf, zowel in de overgang stap-draf als draf-stap (dan wil hij zich langer maken in de hals e.d.).

Goed gekeken vandaag, en als hij aandraaft zonder huppel is het ook echt heel goed van achteren, maar je ziet gewoon dat het hem veel moeite kost. Dus dat heeft gewoon tijd en training nodig!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:24

Dat heb ik ook met mijn pony..goed actief maken in de stap en dan met een lichtte beenhulp aandraven dan doet ze het niet!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:02

Bij de jonge paarden maak ik me er helemaal niet druk over. Met een maandje is het weer over. Echt van die ticcen zijn het Knipoog

Maar goed dat je instructrice erop gereden heeft! Die hebben altijd wel goede oplossingen Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:12

Jamy deed dat ook weleens af en toe. Dan was ik zo erg bezig met haar aan het been te rijden en opgegeven moment reageerde ze dan op een lichte hulp. Maar als ik dus teveel been gaf en iets teveel druk op mijn teugels had maakte ze ook zo'n huppel. Als ze dat deed maakte ik daarna nog altijd een paar overgangen van stap naar draf maar dan met de juiste hoeveelheid been en teugel hulp en dan was het weer goed Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 01:38

Hte kan zijn dat het paard het moeilijk vind maar dan moet je weten waarom. Bij paarden met deze problemen, leer ik ze eerst dragen. En goed longeren is ook belangrijk(dus zonder touwtjes etc)