Galop, middendraf-probleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Galop, middendraf-probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:48

Hallo bokkers! Pling

Ik heb mn pony sinds kort lekker aan het lopen.. ze is goed voorwaarts, lekker los, en loopt goed in elkaar aan de teugel.
Behalve in de galop.. dan valt ze echt uit elkaar.. ze gooit haar hoofd omhoog, pakt het bit vast en valt er dan heel snel weer uit Huilen
Ik heb al van alles geprobeerd.. Heel goed verzamelen etc...
Wie heeft nog meer goeie tips om dit te verhelpen?

Ook heb ik nog een vraag over de middendraf.. op zich versnelt ze wel, maar ik wil graag dat ze voor wat meer uitstrekt. Nu gaat ze namelijk zo hard mogelijk draven en dat is niet de bedoeling natuurlijk
Tips graag Haha!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:54

Tja, moeilijk. Zelf probeer ik elke keer in alle gangen totale ontspanning te rijden. Dus ook in de galop elke keer naar de ontspanning toe werken. Als ze haar hoofd in de lucht gooit, blijf er dan doorheen springen. Van achter naar voor. Probeer niet te trekken, je paardje wint het toch.
Een groot gedeelte kun je trouwens al voorkomen met de manier van aanspringen, is ze als ze aanspringt wel netjes nageeflijk of doet ze gelijk haar kop in de lucht?
Nou, succes ermee, oefening baart kunst... !
Met de middendraf moet je trouwens proberen het paard eerst een beetje "van de grond" te krijgen. Probeer ook de middendraf over de rug uit te laten voeren, dus niet alleen sneller, maar ook ontspannen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:36

haai
even over die galop, de middendraf kan je beter aan de echte "dressuurmensen" hier vragen, daar kan ik je niet mee helpen, maar die galop, daar heb ik nog wel een tip voor:
Laat m eens los. Teugels lekker los, zodat je paardje niet daartegen zich hoeft te verzetten. Lekker zelf ontspannen blijven, laat maar lopen.
Werkt dat niet, longeer dan veel. Lekker die galop door. (aan de longe dus) goed op stem leren te reageren, dan kan je die hulp later bij het rijden ook weer geven. Je kan ook aan de longe gaan rijden (uiteraard ff iemand charteren die die longe dan ff vasthoudt =P lijkt me handig) zodat jij die teugels niet nodig hebt, en de helper je paard in galop kan houden. Dan kan je eerst zelf goed voelen wát je paard nou precies doet. En dan daarop bij het "los"rijden, goed inspelen.
En wat al gezegt wrodt, rijd naar de ontspanning toe! ga niet lopen douwen of trekkne, je wint het toch niet. Gewoon zelf goed ontspannen blijven, en punt voor punt blijven werken. Dus eerst je paard netjes in galop houden, en dan pas "aan elkaar rijden" (hoewel dat meestal vanzelf wel komt als je ze netjes ontspannen in galop weet te houden)
Groetje, MinX

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:38

even correctie: middendraf is geen versnellen maar verruimen.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:07

Misschien heeft je paard zijn evenwicht in galop nog niet goed gevonden en moet je hem eerst los laten dan een klein stukje proberen te verzamelen en weer los laten, en ook veel overgangen rijden van draf naar galop en weer trug en van arbeidsgalop naar middengalop. In de middendraf kun je proberen je paard meer op te sluiten en je benen eraan te leggen.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:07

in de middendraf moet je ervoor zorgen dat je de achterhand ook goed meeneemt,ik heb het zelfde probleem gehad en dit word mij aangeraden en ze doet het al veel en veel beter,je kan het eens proberen!,en bij die galop moet je denk ik elke keer veel kneden met de teugels veel spelen,en drijven! dat doe ik teminste altijd!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:35

Probeer de middendraf in kleine stukjes te rijden. Het vertrekken is het belangrijkste. Halve ophouding twee passen voorwaarts en weer terug. Als dit vertrekken goed gaat, kun je het eens een paar passen uitbreiden.

En over de galop.
Ik zit me af te vragen hoe je je paard kunt verzamelen zonder dat ze nageeflijk is. Lijkt me namelijk niet mogelijk.
Ja, langzamer gaan kan wel, maar dat is niet verzamelen.
Zorg eerst dat je sprong hebt in de galop. Lekker voorwaarts.
Maak flink wat overgangen. Draven, galop en na een paar passen weer draven.
Tussendoor af en toe een wat langer stuk doorgalopperen.

Maar zo te lezen ben je beter af met goede instructie. Die kan jou er veel beter mee helpen dan iedereen hier via internet samen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:25

Longeren kan inderdaad zin hebben om haar beter te leren galopperen. Verder lekker voorwaarts blijven drijven! Soms wil het helpen haar op de volte te zetten (moet ze achterhand meer gebruiken), maar maak die dan niet ál te klein. Voor het sterker maken voor de achterhand (wat voor de galop én de middendraf belangrijk is) kan je balkjes draven. Als je ze steeds een stukje verder uit elkaar legt, zal ze vanzelf meer uit gaan strekken (niet te ver, er mag maar één pas tussen elk balkje zitten!).

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 16:18

Kitty schreef:

En over de galop.
Ik zit me af te vragen hoe je je paard kunt verzamelen zonder dat ze nageeflijk is. Lijkt me namelijk niet mogelijk.
Ja, langzamer gaan kan wel, maar dat is niet verzamelen.


Ik bedoel niet in de galop verzamelen.. maar voordat ik ga aanspringen. Dus in de draf nog.. daar loopt ze heel ontspannen en heel nageeflijk.
De reden waarom ik haar verzamel voordat ik aanspring is omdat ik dan de overgang naar de galop rustiger/ontspannender ( Verward ) kan rijden en dat ze niet meteen uit elkaar valt.

Bedankt verder voor de tips allemaal Haha! Heb vanavond weer les, zal het dan allemaal proberen en het ook voorleggen aan mn lesgeefster!!