Dressuur <-> NH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:10

Romkabouter schreef:
Dan wordt er gestopt met verder trainen omdat dat "te dressuurmatig" is.

Of het nu dressuur engels of amerikaans is Knipoog

En dwang? In principe is alles wat je van je paard vraagt dwang. Je wilt het paard immers laten doen wat JIJ wilt. Dat je paard dat prima vindt en het niet als dwang ervaart is alleen maar mooi meegenomen Haha!
Daarom rijden mensen paard en geen zebra Knipoog

Over dat verder trainen is bull oliebol. Ik brobeer mijn paard ook zo goed mogelijk te laten lopen, met een goede verzameling! Dat heeft evenveel met NH te maken als met dressuur rijden.
Waar ik het verschil in merk met vroeger (meer dressuur) en nu, is dat mijn paard zoveel liever voor mij werkt, dus dat we er beide meer plezier aan beleven.
Ik dwing mijn paard absoluut niet, als hij iets niet doet, moet ik bij mezelf afvragen waarom hij dat niet doet, 9 van de 10 keer ligt het probleem bij mij. Dat is wat ik te veel zie bij dressuur ruiters (nee niet alle), ze leggen het probleem te veel bij het paard neer, terwijl ze eerst beter moeten kijken of het probleem niet bij hunzelf ligt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:12

Tja, het is idd maar een beetje wat je onder dwang verstaat. Als je inspanning van je paard vraagt vind ik dat wel dwang. Maar niet dwang zoals in het woordenboek staat nee. En je ontkomt er niet aan dat je een keer iets tegenkomt wat je paard liever niet wil en jij toch van hem vraagt. Hoe vriendelijk je dat dan ook doet, dat vind ik dwang.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:12

runningkawa schreef:
Ik denk dat het wedstrijd terrein sowieso niet het correcte beeld geeft van hoe er normaal door die ruiters gereden word.
Vreemd terrein, wedstrijd spanning, daardoor veranderen veel ruiters en daardoor ook de paarden.
Het stukje rust op wedstrijd terrein ook verkrijgen is een heel stuk moeilijker dan thuis en iets wat je ook weer echt moet leren.

Hert gaat niet alleen om het stukje rust dat ik mis. De dwang die erachter zit, en vooral de onrechtvaardigheid tov het paard op het wedstrijd terrein is om te janken.
Daarom kom ik liever niet meer op wedstrijden

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:12

dat jij niet goed met dressuur kon omgaan marina, daarvan kan je de dressuur niet de schuld geven, alleen jezelf.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:13

Romkabouter schreef:
Tja, het is idd maar een beetje wat je onder dwang verstaat. Als je inspanning van je paard vraagt vind ik dat wel dwang. Maar niet dwang zoals in het woordenboek staat nee. En je ontkomt er niet aan dat je een keer iets tegenkomt wat je paard liever niet wil en jij toch van hem vraagt. Hoe vriendelijk je dat dan ook doet, dat vind ik dwang.

Nee niet alle inspanning is dwang, zeker niet als het paard het super leuk vind om te doen. Dwang is in mijn ogen iets eisen van het paard dat hij liever niet gedaan had.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:14

SuperPepeijn schreef:
dat jij niet goed met dressuur kon omgaan marina, daarvan kan je de dressuur niet de schuld geven, alleen jezelf.

Waar zeg ik dat ik niet goed met dressuur om kan gaan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:15

Citaat:
Waar ik het verschil in merk met vroeger (meer dressuur) en nu, is dat mijn paard zoveel liever voor mij werkt, dus dat we er beide meer plezier aan beleven.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:15

marina schreef:
Ik brobeer mijn paard ook zo goed mogelijk te laten lopen, met een goede verzameling! Dat heeft evenveel met NH te maken als met dressuur rijden.

Dat klopt Haha!
Ik heb trouwens een hekel aan het begrip NH, vind ikecht complete nonsens, maar dat is een andere discussie Clown

Citaat:
Waar ik het verschil in merk met vroeger (meer dressuur) en nu, is dat mijn paard zoveel liever voor mij werkt, dus dat we er beide meer plezier aan beleven.

Dan kun je je afvragen wat je verkeerd deed bij de dressuur Lachen

Citaat:
mezelf afvragen waarom hij dat niet doet, 9 van de 10 keer ligt het probleem bij mij.

Ik denk 10 x van de 10 Lachen (Bij mezelf ook hoor, dus no offense Knipoog )

Citaat:
Dat is wat ik te veel zie bij dressuur ruiters (nee niet alle), ze leggen het probleem te veel bij het paard neer, terwijl ze eerst beter moeten kijken of het probleem niet bij hunzelf ligt.

Mee eens Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:17

marina schreef:
Nee niet alle inspanning is dwang, zeker niet als het
paard het super leuk vind om te doen. Dwang is in mijn ogen iets eisen van het paard dat hij liever niet gedaan had.

Excuse me, maar je paard levert geen dressuurmatige inspanning als jij het niet van hem vraagt.

Jij vraagt het van hem, daarmee vind ik het dwang. Maar ik kan me indenken dat jullie met dwang andere associaties hebben Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:19

misschien moet er eerst maar een duidelijke definitie van het woord "dwang" komen, want zo is elk menselijk contact wel terug te voeren op dwang natuurlijk.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:20

Romkabouter"]
[quote="marina schreef:
Waar ik het verschil in merk met vroeger (meer dressuur) en nu, is dat mijn paard zoveel liever voor mij werkt, dus dat we er beide meer plezier aan beleven.

Dan kun je je afvragen wat je verkeerd deed bij de dressuur Lachen
[/quote]
Geloof me dat heb ik me vaak zat afgevraagt. Wij zijn gewoon niet de geweldigste dressuur combi die er bestaat. Wat voor mij het belangrijkste was is dat mijn paard er geen lol meer in had, wie ben ik dan om hem daartoe te dwingen om alles wel te doen. Op deze manier hebben wij beide heel veel plezier.
En ja als ik een eigen paard koop, wordt dat een dressuurpaard, wil toch ooit wel wat serieus bereiken Schijnheilig

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:21

Romkabouter"]
[quote="marina schreef:
Nee niet alle inspanning is dwang, zeker niet als het
paard het super leuk vind om te doen. Dwang is in mijn ogen iets eisen van het paard dat hij liever niet gedaan had.

Excuse me, maar je paard levert geen dressuurmatige inspanning als jij het niet van hem vraagt.

Jij vraagt het van hem, daarmee vind ik het dwang. Maar ik kan me indenken dat jullie met dwang andere associaties hebben Haha!
[/quote]
Wie is jullie? alle nhers of zo? Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:22

Sjonniej schreef:
Als iemand tegen jou zegt: Was de auto. Denk gatver dat wil ik niet. Je doet het niet. Tijdje later nog eens: Was de auto. Jij doet weer niets. Daarna gaan ze dreigen. Je gaat toch maar de auto wassen.
Als ze zeggen eet een snoepje. Dan ren jij meteen naar de snoeppot toe.

Dit is ook wel een erg slecht voorbeeld trouwens, stel dat ik autowassen leuk vind en allergisch ben voor snoep?

Wat ik wil zeggen is, dat kun je alleen maar met je paard doen wat hij leuk vindt. Maar hoe kom je er daar dan achter?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:22

marina schreef:
Wie is jullie? alle nhers of zo? Knipoog

Nee, iedereen Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:23

SuperPepeijn schreef:
misschien moet er eerst maar een duidelijke definitie van het woord "dwang" komen, want zo is elk menselijk contact wel terug te voeren op dwang natuurlijk.

Precies

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:24

marina schreef:
Op deze manier hebben wij beide heel veel plezier.

Daar ben ik het helemaal mee eens Lachen

Citaat:
En ja als ik een eigen paard koop, wordt dat een dressuurpaard, wil toch ooit wel wat serieus bereiken Schijnheilig

Dat hangt van je eigen doelstellingen af Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:26

Romkabouter"]
[quote="marina schreef:
Wie is jullie? alle nhers of zo? Knipoog

Nee, iedereen Knipoog
[/quote]
Wie dan wel?
Ik vind mezelf absoluut niet onder echte Nh er vallen eigenlijk Haha!
Defenitie van dwang is denk ik moeilijk, omdat romkaubouter aannraking al dwang vind Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:28

marina"]
[quote="Romkabouter schreef:
Nee, iedereen Knipoog

Wie dan wel?
[/quote]
Ehmm, dat zeg ik. Iedereen Haha!

Ik kan ook zeggen: "Alle mensen behalve ik" Haha!

En aanraking vind ik geen dwang Schijnheilig

de stelling van SP was eigenlijk ook iets te scherp Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:29

Nee ik snap hem nu, had verkeerd gelezen Knipoog Laten lopen is wel dwang dan?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:30

Ja

Nou ja is..... ik vind dat wel dwang Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:34

Romkabouter schreef:
Ja

Nou ja is..... ik vind dat wel dwang Lachen

En jij vind het dus leuk om je paard elke dag weer te dwingen om voor je te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:38

boontje schreef:
Ik denk dat mensen die serieus trainen dmv dressuur en mensen die serieus bezig zijn met NH eigenlijk dezelfde basis regels hebben:

duidelijkheid naar het paard en zorgen dat je controle hebt.De manier waarop dit verkregen wordt KAN verschillen.

NH mensen streven naar met minder hulpen meer bereiken, maar wil de dressuur dat eigenlijk ook niet?

De misstanden ontstaan bij "dresssuur ruiters" als de win en winstpunten drang groter wordt dan hun rijkunst aankan.Dan KAN er gegrepen worden naar:maak niet uit hoe als ik maar in de kijker rijdt.

De misstanden bij NH blijven(wegens gebrek aan wedstrijd drang) in een beetje rond hobbelen en het paard te rijtechnisch niet verbeteren.

Je hebt klunsen in de NH wereld en je hebt klunsen in de dressuur wereld

Ook dat hebben ze gemeen Haha!

Heel goed verwoord!! Zo denk ik er precies over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:52

Dat is idd goed verwoord.
Als je denkt dat je dressuur oefeningen alleen met dwang kunt bereiken ligt er iets heel groots verkeerd bij je eigen manier van dressuurrijden.
dat heeft verder niets met dressuurrijden in zijn algemeenheid te maken.

Maar met een eigen verkeerde ervaring en nu zijn alle dressuurruiters mensen die dwangmatig rijden Verward

ik kan je verklappen dat ik een paard heb, die onder een klein beetje dwang kaarsrecht omhoog staat.
dan ben je zo klaar met je dwang Haha!

mensen die zo rijden rijden altijd zo, of het nu dressuurrijden, springen, western of buitenritten maken is, heeft niks met een tak van sport te maken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:56

runningkawa schreef:

ik kan je verklappen dat ik een paard heb, die onder een klein beetje dwang kaarsrecht omhoog staat.
dan ben je zo klaar met je dwang Haha!


Hier staat er ook één, die gaat alleen keihard rennen ipv. de lucht in!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:05

boontje schreef:
Ik denk dat mensen die serieus trainen dmv dressuur en mensen die serieus bezig zijn met NH eigenlijk dezelfde basis regels hebben:

duidelijkheid naar het paard en zorgen dat je controle hebt.De manier waarop dit verkregen wordt KAN verschillen.

NH mensen streven naar met minder hulpen meer bereiken, maar wil de dressuur dat eigenlijk ook niet?

De misstanden ontstaan bij "dresssuur ruiters" als de win en winstpunten drang groter wordt dan hun rijkunst aankan.Dan KAN er gegrepen worden naar:maak niet uit hoe als ik maar in de kijker rijdt.

De misstanden bij NH blijven(wegens gebrek aan wedstrijd drang) in een beetje rond hobbelen en het paard te rijtechnisch niet verbeteren.

Je hebt klunsen in de NH wereld en je hebt klunsen in de dressuur wereld

Ook dat hebben ze gemeen Haha!


OK dan! OK dan!
daar kan ik me helemaal in vinden

en ik zie dat jippie exact hetzelfde stuk gequote heeft Haha!