Dressuur <-> NH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:32

promptertje schreef:
Heel andere invalshoek; ik heb dravers en doe met de jongste mee aan de koersen. Hij wordt NH behandeld/getraind. In de training thuis is hij super ontspannen, loopt voor de kar vw-nw omdat dat goed voor zijn fysiek is, maar in de koers is ontspanning ver te zoeken . De wedstrijdspanning heeft gewoon invloed.


Ik denk niet dat je rennen en dressuur kan vergelijken. Rennen is een vluchtreflex, natuurlijk komt daar spanning bij kijken. Ik heb toch een heel ander beeld bij dressuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:39

Promptertje, is het niet zo dat als jouw paarden niet met een ontspannen lijf zich inspannen (de juiste volgorde dus), ze zich binnen de kortste keren helemaal stuk lopen???

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:41

Lovely schreef:
Prom, dat is best een goed idee, maar de echte paardenmens komt vanzelf bovendrijven en die heeft die boekjes enzo niet nodig. Zolang mensen nog steeds erg afhankelijk zijn van de regeltjes, kan men zich nog geen paardenmens noemen volgens mij. Het zit in je of niet, bij sommige mensen komt het er pas later uit.


Dus je moet iedereen die nu een eigen paard heeft, nog maar dertig jaar laten aankloten, en dan heeft 99% het nog niet? Ik denk dat veel mensen het hebben, eigenlijk iedereen, als je je ervoor inzet.
Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met regeltjes Verward

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:43

Lovely schreef:
Promptertje, is het niet zo dat als jouw paarden niet met een ontspannen lijf zich inspannen (de juiste volgorde dus), ze zich binnen de kortste keren helemaal stuk lopen???


Tijdens de training waarschijnlijk, maar ik neem niet aan dat je een race wint op een ontspannen paard, want dan rent hij niet hard genoeg.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:45

Ik denk ook niet dat Promptertje haar paard mag rennen Dan volgt als snel.....uitgeschakeld nr. ........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:46

Ik doe aan NH en rij mijn paard dressuurmatig, spring met haar en rij western en in rij freestyle. NH is voor mij een soort basis van omgaan met mijn paard. Het gevolg is een plezierige relatie, een opgevoed paard dat weet waar ze staat in haar relatie met mij. Een paard dat meestal ontspannen is onder het zadel of ik nu met of zonder hoofdstel rij. Plezierige bijkomstigheid: longeren doe ik zonder longeerlijn, mijn paard komt als ik haar roep, dendert de stal niet uit als de deur open staat en het leukste van allemaal: we spelen spelletjes. NH betekent voor mij niet dat ik nu zadel en hoofdstel aan de wilgen heb gehangen en alleen maar zonder enige optoming rij. Het is een basis zoals ik al zie.

Met betrekking tot Rain van Promptertje: ik heb Rain zien lopen en ik kan je verzekeren dat daar ondanks zijn wedstrijdspanning een fijne benaderbare zeer eerlijke hengst stond. En dat vind ik wel een prestatie.

Overigens doe ik niet aan 'regeltjes'. Ik gebruik veel van PNH, maar ik ben absoluut niet recht in de leer, heb me niet aan de volgorde gehouden, haal geen Levels o.i.d. Ik pak gewoon uit alle methoden de stukjes die mij aanspreken. Voor mij werkt het.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:50

Lovely schreef:
maar de echte paardenmens komt vanzelf bovendrijven en die heeft die boekjes enzo niet nodig. Zolang mensen nog steeds erg afhankelijk zijn van de regeltjes, kan men zich nog geen paardenmens noemen volgens mij. Het zit in je of niet, bij sommige mensen komt het er pas later uit.

Even vooropgesteld dat ik vind dat nh en dressuur (wanneer beiden goed uitgevoerd) helemaal niet veel van elkaar verschillen in de basis, vind ik bovenstaande opmerking van je jammer.
Het komt nogal neerbuigend over op mensen die wel hun best proberen te doen om goed met hun paarden om te gaan, maar misschien geen natuurtalent zijn en die boekjes of video's wel nodig hebben.

Om nog maar even op het Parelli systeem terug te komen. Parelli zegt zelf dat hij ook geen natuurtalent was (of misschien zat het er in maar wist hij dat niet) en hij heeft een methode ontwikkeld om wel tot goede communicatie met zijn paard te komen. Deels uit bestaande systemen, deels zelf toegevoegd of veranderd. Hij ging daar les in geven en er was veel belangstelling. Maar amerika is groot en de afstanden maakten les volgen voor velen onmogelijk. Dus heeft hij zijn best gedaan om zijn techniek in een soort lespakket om te zetten zodat iedereen er thuis zelf mee aan de slag kan.
En dat is wat het Parelli systeem met zijn boeken en video's is. Een lessysteem wat ontwikkeld is bij gebrek aan genoeg instructeurs.
Ook van andere nh systemen is het nog lastig genoeg om aan goede lesgevers te komen, dus werken veel nh-ers met boeken en video's.
Als nh ook behoorlijk in manege's gegeven zou worden, zoals eigenlijk veel mooier zou zijn (ook als aanvulling op dressuur) zouden veel mensen daar waarschijnlijk voor kiezen. Maar die keus is er nog niet.

Ja, als je een echt paardenmens bent komt dat misschien wel vanzelf bovendrijven. Maar met die boeken en video's komt het misschien wel jaren eerder. Alleen maar fijn voor jou en je paard toch?
En ook al ben je geen natuurtalent, als je er open voor staat denk ik dat je toch al een stuk beter bezig bent dan wanneer je alleen maar aanrommelt volgens regeltjes, of die nu van nh of van dressuur zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:53

Feulfollet, daarmee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat sommige mensen het best in zich hebben, maar soms pas later met paarden te maken krijgen. Zo ken ik mensen die na hun 20-30 ste met paarden begonnen en nog steeds krampachtig proberen een paardenmens te worden en ik ken mensen die op die leeftijd toch van nature iets bleken te hebben met paarden, ookal zijn ze er niet tussen opgegroeid. Leg maar eens uit wat daar jammer aan is?? De eerste groep is wel vele malen groter dan de tweede groep natuurlijk.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:55

marina"]
[quote="Romkabouter schreef:
Ja

Nou ja is..... ik vind dat wel dwang Lachen

En jij vind het dus leuk om je paard elke dag weer te dwingen om voor je te werken?
[/quote]
Hij vind het zelf ook wel leuk hoor Knipoog
Maar ik gaf al aan dat ik een iets andere definitie hanteer van dwang. Alles wat je van je paard vraagt vind ik dwang. Ongeacht of het paard het nu wel of niet plezier in heeft. Dat andere mensen zich daar niet in kunnen vinden kan ik me heel goed voorstellen.

Beetje late reactie, sorry Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:55

Ik ben wel vrij recht in "de leer", hou me enigzins aan de volgorde, ben ook van plan m'n levels te halen. Heb eigenlijk geen tijd om iets anders uit te proberen (heb het meeste trouwens al uitgeprobeert). en ik weet nog steeds niet wat er bedoeld wordt met regeltjes Verward

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:01

Lovely schreef:
Feulfollet, daarmee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat sommige mensen het best in zich hebben, maar soms pas later met paarden te maken krijgen. Zo ken ik mensen die na hun 20-30 ste met paarden begonnen en nog steeds krampachtig proberen een paardenmens te worden en ik ken mensen die op die leeftijd toch van nature iets bleken te hebben met paarden, ookal zijn ze er niet tussen opgegroeid. Leg maar eens uit wat daar jammer aan is?? De eerste groep is wel vele malen groter dan de tweede groep natuurlijk.


Dat er dus heel veel mensen zijn die niet op een optimale manier met hun paard om kunnen gaan. Iedereen wil toch op een zo leuk mogelijke manier met z'n dier omgaan, of niet?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:02

Hmm eigenlijk zeg je hetzelfde als ik Marina

marina schreef:
dwang is imo je paard dwingen tot iets dat hij liever niet zo doen.


Iets wat hij liever niet zo doen is volgens mij altijd nog alles behalve eten/drinken/inde wei lopen
Dat hij andere dingen ook met plezier kan doen is een tweede, maar dat doet hij pas als JIJ het vraagt. Als voorbeeld: Ik heb plezier in mijn werk, maar zou het liever niet doen Lachen
Beetje op het terras zitten of zo, wereldreis maken noem maar op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:03

sanne83"]
[quote="Lovely schreef:
Feulfollet, daarmee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat sommige mensen het best in zich hebben, maar soms pas later met paarden te maken krijgen. Zo ken ik mensen die na hun 20-30 ste met paarden begonnen en nog steeds krampachtig proberen een paardenmens te worden en ik ken mensen die op die leeftijd toch van nature iets bleken te hebben met paarden, ookal zijn ze er niet tussen opgegroeid. Leg maar eens uit wat daar jammer aan is?? De eerste groep is wel vele malen groter dan de tweede groep natuurlijk.


Dat er dus heel veel mensen zijn die niet op een optimale manier met hun paard om kunnen gaan. Iedereen wil toch op een zo leuk mogelijke manier met z'n dier omgaan, of niet?
[/quote]
Er zijn wel meer dingen jammer, vooral voor de paarden. Maar dat bedoelde Feufollet niet hoor.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:04

Dan hoop ik van harte dat ik bij die 2e groep blijk te horen Lachen
Door allerlei omstandigheden kwam ik pas op mijn 37e voor het eerst echt in aanraking met paarden, toen ik mijn Shire kocht zo'n beetje.
Als klein kind was ik al wel gek op paarden, maar mijn tante (bij wie ik woonde) vond dat niks. Later kwam er niks meer van en pas een jaar of 5 geleden kon ik eindelijk een paard kopen.
Ik ben dus niet opgegroeid tussen paarden en heb er zelden mee te maken gehad, maar ik ben vanaf het begin op nh manier bezig met Joseph en doe heel erg mijn best om zo veel mogelijk te leren. Ik houd me ook niet vast aan regeltjes van 1 systeem, maar heb boeken en video's van verschillende mensen en pak daaruit wat het beste bij mij en mijn paard past.

Maar wat mij verbaasde was de hoeveelheid dressuurmensen die ik op manege's tegenkwam, die vaak al jarenlang paarden hadden en dan helemaal niks van de denkwijze van een paard bleken te weten. Sterker nog, het interesseerde ze geen klap! Als ze hun proefjes maar goed reden.
Nu snap ik wel dat de betere dressuurrijders niet zo zijn, maar er zijn er toch een hoop zoals die figuren bij de maneges en dat vind ik erg jammer voor hun paarden.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:07

Lovely schreef:
Leg maar eens uit wat daar jammer aan is??

Ik bedoelde alleen maar dat ik het met de rest van je verhaal helemaal eens was, maar het jammer vond dat er zo'n wat kleinerende opmerking in stond over mensen die met boekjes en video's werken. Maar blijkbaar bedoelde je dat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:09

Dat bedoelde ik kennelijk anders, misschien heb jij iets te snel geoordeeld.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:14

Lovely"]
[quote="sanne83"][quote="Lovely schreef:
Feulfollet, daarmee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat sommige mensen het best in zich hebben, maar soms pas later met paarden te maken krijgen. Zo ken ik mensen die na hun 20-30 ste met paarden begonnen en nog steeds krampachtig proberen een paardenmens te worden en ik ken mensen die op die leeftijd toch van nature iets bleken te hebben met paarden, ookal zijn ze er niet tussen opgegroeid. Leg maar eens uit wat daar jammer aan is?? De eerste groep is wel vele malen groter dan de tweede groep natuurlijk.


Dat er dus heel veel mensen zijn die niet op een optimale manier met hun paard om kunnen gaan. Iedereen wil toch op een zo leuk mogelijke manier met z'n dier omgaan, of niet?
[/quote]
Er zijn wel meer dingen jammer, vooral voor de paarden. Maar dat bedoelde Feufollet niet hoor.
[/quote]

dat was ook hetgeen ik jammer vond Haha!
Maar ik snap toch niet helemaal jouw mening hierover, het is toch alleen maar goed dat mensen beter met hun paard kunnen omgaan, ook al stelt dat blijkbaar niets voor als het uit een boek komt Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:17

Feufollet schreef:
Maar wat mij verbaasde was de hoeveelheid dressuurmensen die ik op manege's tegenkwam, die vaak al jarenlang paarden hadden en dan helemaal niks van de denkwijze van een paard bleken te weten. Sterker nog, het interesseerde ze geen klap! Als ze hun proefjes maar goed reden.
Nu snap ik wel dat de betere dressuurrijders niet zo zijn, maar er zijn er toch een hoop zoals die figuren bij de maneges en dat vind ik erg jammer voor hun paarden.


Als ook maar de helft van de niet natuurlijke paardenmensen de moeite zouden nemen volgens welk systeem van NH dan ook eens naar hun paard te kijken en wat regeltjes toepassen, dan zouden er niet zoveel 'onhandelbare paarden' bij handelaren of de slacht terecht komen.
En helaas ken ik ook voorbeelden bij de betere dressuurruiters: rijden kunnen ze wel, maar geen benul van hoe hun paard in elkaar zit, waarom hij helemaal burnout in de stal staat. Kapitaal uitgeven aan dure dierenarts omdat het paard niet lekker loopt. 1x ben ik een veearts tegengekomen die zei: weet je wat je met dat paard van jou moet doen?... Lekker naar buiten in de wei en buitenritjes maken. Dan komt ie vanzelf weer in orde. Helaas durfde de betreffende ruiter dat niet. Het paard bokte zo buiten. Toch rijdt ze wel Z2 (en dat reken ik dan maar tot de betere ruiters).
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-04-04 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:17

Het zegt mij heel weinig als het bij paarden alleen in het hoofd en niet in het hart zit en dat komt nu eenmaal heel erg veel voor.

prompter

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:17

Lovely schreef:
Promptertje, is het niet zo dat als jouw paarden niet met een ontspannen lijf zich inspannen (de juiste volgorde dus), ze zich binnen de kortste keren helemaal stuk lopen???


Absoluut waar! In de training moeten ze ontspannen zijn, we waken ervoor dat ze hun rug goed gebruiken en niet wegdrukken, zoals je heel vaak bij dravers ziet. In de training moet je praktisch nageeflijkheid vragen, waarbij de drang naar voren helaas niet dmv beenhulpen gevraagd kan worden, dat wordt stemhulp - teugelhulp (tikje met de lijnen) - tikje met de zweep (in deze volgorde), en met je handen vraag je eigenlijk hetzelfde als wanneer je onder het zadel rijdt.

Alleen in de koers is er m.n. achter de startauto wedstrijdspanning, als dat weg is hoor je zo'n paard weer op je pinken te kunnen rijden en sturen. Zou dat niet zo zijn, dan zijn ze binnen 2 jaar (maar meestal eerder) helemaal op. Rain is nu in zijn 4e koersseizoen, en hij is nog helemaal gaaf. Ik (we) probeer dan ook mijn in de dressuur opgedane kennis te combineren met de draftraining, en er gaat dus ook regelmatig een zadel op bij de meeste dravers Lachen.

prompter

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:20

sanne83"]
[quote="Lovely schreef:
Promptertje, is het niet zo dat als jouw paarden niet met een ontspannen lijf zich inspannen (de juiste volgorde dus), ze zich binnen de kortste keren helemaal stuk lopen???


Tijdens de training waarschijnlijk, maar ik neem niet aan dat je een race wint op een ontspannen paard, want dan rent hij niet hard genoeg.
[/quote]

Verward . Na de start in de koers moet hij ontspannen zijn, een "vluchter" loopt inderdaad de 1e 1000 m keihard, maar daarna is hij "leeg" - en dan komt er nog een kilometer.... Ik vrees dat je een wat vertekend beeld hebt van draverijen Lachen. Ik zie graag een paard met competitiedrang, en daar mag best wat adrenaline bij komen (graag zelfs), maar "willen winnen" is absoluut niet hetzelfde als "wegvluchten".

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:35

misschien druk ik me heel slecht uit Haha!
ik bedoelde meer dat er een verschil in emotie ( Verward klinkt een beetje raar, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen) is, tussen een paard dat op volle kracht rent, en een paard dat heel erg verzameld is (bijv piaffe ofzo)
Het heeft in de natuur allemaal een functie, maar verzamelen is meer om te pronken en rennen om te vluchten, dus ik denk dat je die twee verschillende dingen niet met elkaar kan vergelijken qua spanning.

prompter

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:36

Mijn hengst wil ook winnen om de rest af te kunnen troeven Sanne, dat is net zoiets als imponeren met passage. Hij rent niet ergens van "weg", hij wil "de beste zijn". Is imo dus vergelijkbaar.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:38

Heb jij nooit een paardengroep om het hardst in de wei zien rennen puur voor de lol Sanne83. Dat is echt pure onspanning hoor.

En ook heel mooi om te zien hoe in een wei met quarters, kwpn-ers en pony's met veel bloed de kwpn-er heel erg hun best doen hard mee te lopen en toch op de plek lijken te galopperen Lachen in vergelijking met de rest.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:43

ik denk toch dat er een verschil in emotie bij het het paard is, ik wil bij een paard in piaffe meer "rust" zien, dan bij een hard dravend paard.
maar ja, verschil van mening moet er zijn Tong uitsteken