Dressuur <-> NH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:38

jammer dat er dan weer alleen mensen reageren die (blijkbaar) allemaal niets onder dwang doen en verzet ook niet afstraffen. Waar blijven al die mensen uit andere topics die er bij het minste geringste verzet een slofteugel of sterk bit in hangen Knipoog (en dat ook dressuur noemen)
Weinig verschil dus tussen goede dressuur en goede nh-dressuur, maar zeker wel een verschil tussen omgang/rijden van de gemiddelde ruiter en de gemiddelde nh-er. (uitzonderingen weer daargelaten Haha! )

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:39

idd sanne nu snap je het. de nh'ers die onder dwang werken hoor je niet hoor.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:44

huh? nh-ers die onder dwang werken?? volgens mij is dat juist de definitie van nh. Als je wel onder dwang werkt, is het gewoon geen nh. Dan heb je een verkeerd etiketje op jezelf geplakt Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:46

het is ook de definitie van dressuur Knipoog welke jij een verkeerde sticker opplakt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:07

Ik vindt dat ik mijn paard best ergens toe mag dwingen, ik werk 40 uur per week, hij nog geen 6 uur. Aangezien ik spring dwing ik haar ertoe om te springen. Nu denk ik dat ze dat op dit moment heel erg leuk vindt, maar toen ze nog nooit had gesprongen dacht ze dat ik iets onmogelijks en vreselijks van haar vroeg. Dat valt denk ik wel onder dwang, en ja besluit ze vandaag dat ze er niet over wil, ja dan dwing ik haar om toch te springen. Tuurlijk wil je zoveel mogelijk met je paard samenwerken, maar soms moet er iets gebeuren en dan wil ik toch de baas zijn.

Beetje offtopic i.v.m. springen sorry.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:35

In dit soort discussies zie je steeds weer hetzelfde; de pure NH-ers hebben te weinig kennis van goede dressuur, en door hun opmerkingen die de plank volkomen mis slaan gaan bij de die-hard dressuurruiters (terecht) de nekharen overeind staan, en nemen ze deze NH'ers niet meer serieus.

Ook andersom is het geval: de dressuurruiters hebben een verkeerd beeld van goede NH, denken dat het vooral aaien en met touwtjes zwaaien is, waardoor je ook weer spraakverwarringen krijgt.

Om goed met elkaar te kunnen discussieren, is het nodig dat je een juist beeld van elkaars discipline hebt - en dan blijken ze helemaal niet zo verschillend te zijn. Zoals ik al eerder schreef: zowel dressuur als NH streven ernaar om het paard op minimale hulpen te laten reageren door heel consequent te zijn. Dat zou althans bij beide het doel moeten zijn Lachen.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:42

Het woord dwang heeft vaak een vervelende klank.Maar het hele omgaan met paarden is toch gebaseerd op wijken voor druk(dwang)?

ALs tijdens het loswerken je paard naar binnen komt dan dwing je hem toch ook weer ruimte voor je te maken?

Als het paard een pasje om moet tijdens het poetsen gebied je hem toch ook om aan de kant te gaan.

Als je wilt wijken dan wijkt het paard toch ook voor je been weg(dwang)?

Tuurlijk, de overtredende trap bij dwang zijn de hulpmiddelen als slofteugels en scherpe bitten maar dit wordt door ruiters gebruikt die moeten schreeuwen om zich verstaanbaar te maken terwijl hun paard ze niet begrijpt.

Dat lijkt een beetje op dat ik in Rusland Nederlands ga praten,eerst fluister,dan harder Nederlands ga praten en vervolgens schreeuwend(in het Nederlands) in een Russische winkel sta waar de bediende met alle goede wil mij niet begrijpen en alleen maar bang worden van mijn harde woorden. Haha!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:42

promptertje schreef:
zowel dressuur als NH streven ernaar om het paard op minimale hulpen te laten reageren door heel consequent te zijn. Dat zou althans bij beide het doel moeten zijn Lachen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral met dat laatste stukje! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:10

idd, mee eens
En iemand had het over springen
Met dwang springt een paard niet.
Misschien een lage hindernis, maar een hoge zeker niet.
En al helemaal geen parcours, dat moet een paard zelf graag willen doen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:22

SuperPepeijn schreef:
het is ook de definitie van dressuur Knipoog welke jij een verkeerde sticker opplakt.


het woord nh sluit dwang uit, het woord dressuur niet (wel in jouw en in mijn woordeboek, maar niet in dat van de meeste mensen).

Ik bedoelde trouwens niet dat dressuur geen ontspanning inhoud, maar dat dat er ingereden wordt, en dat betekent voor mij fysieke ontspanning, maar geen mentale en emotionele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:36

sanne83 schreef:
ik heb laatst bijna de hele kur van munchen (geloof ik...) van 10 ruiters gezien, sorry, maar ik vond het allemaal niet het toonbeeld van ontspanning. Het zal vast allemaal niet bij de theorie horen, maar als door de tien besten zo gereden wordt, neem ik aan dat dat bij dressuur hoort Knipoog


Nou, dan heb je denk ik niet helemaal begrepen dat het lopen van een Grand Prix proef een topprestatie is, welke de nodige inspanning vereist van een paard.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:43

ontspanning moet altijd op welk niveau dan ook nummer 1 zijn. Als je er aan toe bent om op dat niveau te rijden, moet je dat wel met ontspanning doen. Waarom zou je in de basis wel ontspanning moeten hebben, en zodra je moeilijkere oefeningen gaat doen, hoeft dat opeens niet meer??

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 22:45

Feufollet"]
[quote="promptertje"]zowel dressuur als NH streven ernaar om het paard op minimale hulpen te laten reageren door heel consequent te zijn. Dat zou althans bij beide het doel moeten zijn Lachen.
[/quote]
als ik het dus goed begrijp uit jullie reactie's. Is het doel tussen NH<->dressuur hetzelfde. namelijk wat Prompertje hierboven beschreef. Maar is de manier van bereiken(dus op een correcte dressuur/NH manier) anders......


[quote="CCCCorine"]
[quote="sanne83 schreef:
ik heb laatst bijna de hele kur van munchen (geloof ik...) van 10 ruiters gezien, sorry, maar ik vond het allemaal niet het toonbeeld van ontspanning. Het zal vast allemaal niet bij de theorie horen, maar als door de tien besten zo gereden wordt, neem ik aan dat dat bij dressuur hoort Knipoog


Nou, dan heb je denk ik niet helemaal begrepen dat het lopen van een Grand Prix proef een topprestatie is, welke de nodige inspanning vereist van een paard.
[/quote]
Maar inspanning staat niet altijd gelijk aan spanning, en ontspanning staat zeker bij dressuur niet gelijk aan een sloom paard etc. maar een soepel "ontspannen" hulpdoorlatend paard (en nog meer van dat soort termen) Knipoog

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:52

Heel andere invalshoek; ik heb dravers en doe met de jongste mee aan de koersen. Hij wordt NH behandeld/getraind. In de training thuis is hij super ontspannen, loopt voor de kar vw-nw omdat dat goed voor zijn fysiek is, maar in de koers is ontspanning ver te zoeken . De wedstrijdspanning heeft gewoon invloed.

Van de laatste GP-beelden die ik op Tv heb gezien vond ik Salinero ook meer gespannen gaan dan bijv. een Lingh, maar Salinero werd wel bovenaan geplaatst, en gezien het technische gehalte van de kur was dat ook terecht. Een gezonde dosis wedstrijdspanning is denk ik ook niet verkeerd, het is nodig om te kunnen "spetteren". Maar gedwongen? Nee, zo zag het er niet uit. Maar dit is afdwalen, en de GP-ruiters zijn niet het juiste voorbeeld om "tegen" dressuur te zijn, dan kun je beter een bezoekje aan de losrijbak bij een basiswedstrijdje gaan kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:05

jackim"]
[quote="CCCCorine"][quote="sanne83 schreef:
ik heb laatst bijna de hele kur van munchen (geloof ik...) van 10 ruiters gezien, sorry, maar ik vond het allemaal niet het toonbeeld van ontspanning. Het zal vast allemaal niet bij de theorie horen, maar als door de tien besten zo gereden wordt, neem ik aan dat dat bij dressuur hoort Knipoog


Nou, dan heb je denk ik niet helemaal begrepen dat het lopen van een Grand Prix proef een topprestatie is, welke de nodige inspanning vereist van een paard.
[/quote]
Maar inspanning staat niet altijd gelijk aan spanning, en ontspanning staat zeker bij dressuur niet gelijk aan een sloom paard etc. maar een soepel "ontspannen" hulpdoorlatend paard (en nog meer van dat soort termen) Knipoog
[/quote]

Die Grand-Prix paarden zijn 'hulpdoorlatend' genoeg hoor, anders waren ze niet zover gekomen

Inspanning en spanning hoeft inderdaad niet altijd hetzelfde te zijn. Toch blijf ik erbij dat Grand Prix paarden in het algemeen niet op de verkeerde manier gespannen zijn. Ze zullen, net als mensen die moeten presteren, een wat hoger adrenalinegehalte hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:08

sanne83 schreef:
ontspanning moet altijd op welk niveau dan ook nummer 1 zijn. Als je er aan toe bent om op dat niveau te rijden, moet je dat wel met ontspanning doen. Waarom zou je in de basis wel ontspanning moeten hebben, en zodra je moeilijkere oefeningen gaat doen, hoeft dat opeens niet meer??


Volgens mij halen veel 'NH-ers' echt het verschil tussen gezonde (in)spanning en negatieve spanning door elkaar.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:15

runningkawa schreef:
Maar met een eigen verkeerde ervaring en nu zijn alle dressuurruiters mensen die dwangmatig rijden Verward

Hoop dat je niet op mij doelt Verward Ik heb helemaal geen verkeerde ervaringen met dressuur, ik voel me met dit paard alleen lekkerder hoe ik het nu doe.
Ik ben er heel blij om dat er voldoende dressuurruiters zijn die wel netjes rijden.
Idd jammer dat de rest zich hier niet laat horen Haha!

Boontje: ik vind wijken voor druk geen dwang, dwang is imo je paard dwingen tot iets dat hij liever niet zo doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:55

Hoe denken de bokkers hier trouwens een paard te 'dwingen'?? 600 kilo dwing je niet zomaar hoor.
Als je een beetje handig met paarden omgaat dan krijg je vanzelf inspraak in het paard en het grootste gewin in de dressuur is het verkrijgen van geestelijke inspraak, want daarmee laat je het paard steeds een stapje meer doen voor je.
Kan iemand mij uitleggen wat daar NIET-NH aan is???
De paardenmensen (de echte, authentieke soort) die ik bezig heb mogen zien, lachen om de commerciele NH die je tegenwoordig overal kan kopen. Maar gevoel voor paarden kun je je niet laten aanpraten.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:09

Lovely schreef:
De paardenmensen (de echte, authentieke soort) die ik bezig heb mogen zien, lachen om de commerciele NH die je tegenwoordig overal kan kopen. Maar gevoel voor paarden kun je je niet laten aanpraten.


Hmmm, in een paardengemeenschap waar de juiste kleur Anky-dekje meer pagina's discussie oproept dan het welzijn van het paard, zou het wat mij betreft toch geen kwaad kunnen wanneer mensen iets meer onderwezen zouden worden in het wezen "paard". Je kan het je misschien niet laten aanpraten, maar iets handiger kan iedereen toch wel worden na een paar lesjes NH...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:24

Prom, dat is best een goed idee, maar de echte paardenmens komt vanzelf bovendrijven en die heeft die boekjes enzo niet nodig. Zolang mensen nog steeds erg afhankelijk zijn van de regeltjes, kan men zich nog geen paardenmens noemen volgens mij. Het zit in je of niet, bij sommige mensen komt het er pas later uit.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:29

Lovely schreef:
Prom, dat is best een goed idee, maar de echte paardenmens komt vanzelf bovendrijven en die heeft die boekjes enzo niet nodig. Zolang mensen nog steeds erg afhankelijk zijn van de regeltjes, kan men zich nog geen paardenmens noemen volgens mij. Het zit in je of niet, bij sommige mensen komt het er pas later uit.


Oh, daar heb je absoluut gelijk in Lov! Ik zat meer te denken aan de mensen die een paar manegelessen hebben gevolgd, een paard kopen en dan eigenlijk geen idee hebben hoe een paard in elkaar steekt, voor die mensen (maar vooral voor hun paarden!) zou ik graag wat meer lessen zien die ingaan op de psyche en het fysiek van het paard, want dat ontbreekt nu juist in het 'reguliere' circuit.

Men leert wel rijden, maar verder niks over het paard. Ik ken dressuurruiters die geen flauw benul hebben over de (on)gezondheid van hun paard, wiens paarden altijd met stress lopen enz. Voor die paarden zou een eigenaar met voor mijn part supercommerciele NH-boekjes een uitkomst zijn....

Maar ik dwaal helemaal van het oorspronkelijke onderwerp af, dus nog maar een keer: ja, dressuur en NH gaan prima samen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:37

Er stond laatst in blad een artikel over een instructeur die er ook een punt van maakte dat de africhting onder het zadel ook al begint op de grond. Hij vertelde dat paarden ook op de grond al duidelijke regels moeten leren en begrijpen en dat dat onder het zadel net zo moet zijn. Dat heeft dan ook weer te maken met consequent optreden enzovoort. Je ziet soms al dat paarden op de grond al niet geinteresseerd zijn in hun begeleider en dat dat onder het zadel nog even erger wordt. Of de paarden kunnen geen wijs worden uit wat hun begeleider wil, dat gebeurt nog veel vaker. Controle en inspraak gaan helemaal niet over een paard dat slaafs is of klakkeloos aan alle verzoeken voldoet zonder verder enige vorm van eigen mening te tonen. Het gaat allemaal over het samenspel en het afbakenen van het 'speelveld', zowel op de grond als onder het zadel.
Maar sorry, ik heb nooit een parelli video bekeken Bloos! Bloos .

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:43

Lovely schreef:
Maar sorry, ik heb nooit een parelli video bekeken Bloos! Bloos .


Dat is toch ook helemaal geen must Haha!? Maar ik denk dat ik, als 11-jarig ruitertje op een manege toch een hoop baat bij een Parelli-videootje had gehad, maar vooral van de theorie erachter; ik had dan veel sneller handig geworden in de paardenomgang. Nu kwam dat ook vanaf het moment dat ik een eigen pony kreeg, maar het had veel foutjes in de omgang kunnen voorkomen.

En hoeveel instructeurs besteden er nu werkelijk aandacht aan de omgang op de grond? Ik heb er jammer genoeg nooit één gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 01:49

Ach ja............je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 07:45

Pipo schreef:
Ach ja............je hebt paardenmensen en mensen met paarden.


Ja, en.... Haha!? Dat is de grootste open deur die je in kan trappen, maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken? Dus de mensen met paarden maar niet onderwijzen, "want dat heeft toch geen zin" Verward Beetje een dooddoener.