hoe je paard een goeie galop aan leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:20

kan helaas niet met haar naar buiten, heeft ze nog nooit met eigenaresse gedaan en heb ik geen toestemming voor. maar dan weet ik dat ik haar
rechte stukken moet laten galloperen (ik ga automatisch op de volte omdat
ze zo hard gaat)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:46

ooh dit komt mij zoo bekend voor! heb ook zo'n spook. Wilde eerst nooit gelloperen, toen uiteindelijk wel, maar ze was stuurloos, nu is ze min of meer te sturen, maar geeft ze geen stelling en snijd ze de hoeken af. Ook aan de longe lukt het niet. en onder je wegrennen he:)

Tip:zet een stuk af, zodat ze geen kans krijgt om sneller te gaan, en kleine stukken galloperen, op lange zijdes gaan paarden altijd sneller.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:24

crossmonster schreef:
ja idd desiree !!!
en wat denk je van de verbetering van de balans!!! door de contragalop Knipoog

Mijn paardje heeft ook best wel moeite in de galop (hij is ook vrij jong en vroeger nooit zo actief gereden) en vooral in de rechtergalop. Het gaat al wel steeds beter, oefen ook vooral met aanspringen, klein stukje galopperen en weer terug in draf en dat dan een paar keer herhalen. Maar verder doe ik dus weinig in de galop, alleen wat voltes en stukjes verruimen. Doe dus geen contragalop enzo omdat ik denk dat dat nog te moeilijk is voor hem. Of zou dat toch wel goed zijn? Ik rij trouwens ook regelmatig buiten en dan kan hij héél hard galopperen Knipoog Haha! .

(Sorry dat ik dit topic voor mijn vraag gebruik Bloos )

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 21:48

oke nu heeft ze er weer wat nieuws bij in de galop..nu gaat ze zodra ik been geef in galop maar als ze geen zin meet heeft gaat ze maar bokken..lastig paardje word het...ik kan der moelijk een tik geven omdat ze dan para word...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:25

wat als je er met een ander paard voor gaat rijden? dat ze he'/haar moet volgen?

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 15:30

lowara schreef:
wat als je er met een ander paard voor gaat rijden? dat ze he'/haar moet volgen?

dat doet ze wel..maar dan als zijn/haar paard hader gaat gaat ze rare sprongen maken (bokken)
We zijn nu bezig haar in het land te rijden maar steets als we been geven word het rodeo rijden..maar steets als ze het goed doet dus gaat draven/galoperen belonen we haar goed en begint ze het ook leuker te vind vind het alleen jammer dat we steets die strijd moeten winnen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:08

politieted,

de contragalop , als die zo moeilijk voor m is, moet je hem dus juist oefenen !
is echt een supergoede oefening voor ruiter en paard

begin met op de lange zijde in de galop een kleine gebroken lijn te rijden, houd hem een beetje naar de kant gesteld van de galop waar die in zit, en houd binnen been "op" de singel en buitenbeen erachter, maak als het goed gaat die gebroken lijn steeds wat groter, begin bij 1 meter en bouw het langzaam op.
wel echt goed zorgen dat de stelling behouden blijft, zodat ie makkelijker leert te begrijpen dat dat betekend dat ie in die galop moet blijven
evt kun je de andere hand wat verder van de hals doen om lichtjes bij te sturen
om het weer verder uit te breiden, is van f naar e , ha naar b , of k naar b en m naar e, van hand veranderen , en dan net voor de hoek in draf over te gaan om het niet te moeilijk te maken
daarna kun je bij b of e een halve volte in contragalop rijden en daarna weer van hand veranderen of in draf overgaan en een eenvoudige galopwissel te rijden
daarna kun je een slangenvolte met 3 bogen proberen te rijden en de middelste boog dus in contragalop te rijden Knipoog
dit allemaal gaat dus niet in een week tijd, maar je voelt zelf wel wanneer ie er klaar voor is

ook een goede oefening die je nu al wel kunt toepassen is dat je van de korte zijde wend en op de binnenhoefslag gaat rijden, stelling naar buiten en dan proberen in de contragalop aan te springen
vooral als je deze oefening vanuit stap doet, dan blijft de rust beter bewaard .hangt er dus helemaal vanaf of je een paniekzaaier hebt of niet Lachen

xGerdinex
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:16

Hoi,
ik heb een haflinger en ik heb nu opeens problemen met de goede galop te krijgen.
Het is voornamelijk alleen op de rechterhand..
Ik doe me binnenbeen tegen haar buik aan, buitenbeen achter de singel en een tikje en met stelling naar binnen.
weet iemand wat ik nog meer kan doen? of een andere manier proberen?

Gerdine

WM_
Berichten: 300
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:13

@ xGerdinex

Zorg dat je je pony in eerste instantie goed hebt losgereden, veel wendingen op zowel links als rechts. Zorg dat je voordat je aan het aangaloperen begint al iets stelling naar rechts hebt. Maak je paard attent op de oefening (aanspringen in de juiste galop) door een halve ophouding met de buitenteugel (links in dit geval). Leg je buitenbeen losjes achter de singel en je binnenbeen op de singel. Geef dan met je binnenbeen de hulp tot aanspringen in galop en geef daarbij iets mee met je binnenhand. Het lijkt misschien raar dat je je binnenteugel juist meegeeft dan, maar je wilt immers bereiken dat je paard met zijn binnenbeen een stukje verder naar voren gaat en daar heeft ie de ruimte voor nodig.

Hoop dat je er wat aan hebt! Succes

Jockje

Berichten: 247
Geregistreerd: 13-06-08

Re: hoe je paard een goeie galop aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:57

stelling rijden dat is erg belangrijk.
Als dat allemaal niet helpt is er ook een figuur wat kan helpen.
Je rijdt een volte/gebrokenlijn/eigenlijk kan het wel met alle figuren. Zodra je de hoefslag raakt moet je aan galoperen, heeft bij mij erg veel geholpen.

Celi
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-11

Re: hoe je paard een goeie galop aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:10

@ Gerdine - Ik heb dit probleem ook gehad met mijn vorige pony.
Bij mij heeft de tip geholpen om met stelling naar buiten aan te springen.
Mij is toen verteld, dat een paard 'normaal' (dus los, als ze zelf aan het rennen zijn) met stelling naar buiten aanspringen. Op deze manier heeft het binnenste been, dat het verst naar voren moet, meer plek (wat WM_ ook zegt).

Je zet hem dus op de volte/van hand veranderen/ in de hoek met stelling naar buiten, en laat hem dan aanspringen. Als dit goed gaat, kun je steeds meer stelling naar binnen gaan vragen.

Misschien werkt het bij jou ook wel, of juist niet.. Bij mij heeft het veel geholpen!

honey97

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:37

Als je linksom rijd; linker been op de singel rechter been achter de singel en je linker hand iets van de hals. Als je rechtsom rijd; rechter been op de singel linker been achter de singel rechter hand iets van de hals.

xGerdinex
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:42

Oke bedankt!
heb er aan gewerkt maar nu heb ik meestal dat ze 1 keer goed aan springt en belonen maar dan wil ik het daarna weer proberen en dan lukt het weer niet, maar ze zeggen dat je dan weer door moet totdat het wel lukt maar dan kan ik wel uren doorgaan, terwijl het niet beter word. En maakt het ook uit of je aan het begin van de hoek aan springt of later ergens in het midden van de hoek?

hoefijzer009

Berichten: 17
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Hannut (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:21

Hallo ik heb eergisteren een pony gekregen /3 maar ze wil maar niet galopperen.
Draven doet ze min of meer goed. ik heb het al een paar keer geprobeerd om te galopperen
maar ik wil haar niet dwingen anders wil ze niet meer luisteren. kan iemand mij helpen ??

Dank je !!! ;) :j