pony gooit tong over het bit..:wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:25

Euh, lees nu pas dat je dezelfde bokker bent als met de mexicaanse neusriem omdat je pony anders niet te houden is.

in dat topic ben ik het er mee eens dat het een Rt probleem is, ook hier schreef ik al over een rt- probleem in de aanleuning.
Misschien toch wat om het daar ook te gaan zoeken ipv in andere bitten en neusriemen?
want je pony laat goed merken dat je ergens iets niet helemaal fijn voor hem doet.
ik denk bij die 2 problemen samen aan te veel met de hand, te weinig met de zit.
want bij beide verhalen probeert hij zich te ontrekken van de bit hulpen.
En een paard doet dat niet zonder rede of om te pesten.

Roep nou niet ik heb een zachte hand, ik beweer ook niet dat het niet zo is, maar elk paard is anders en deze is misschien nog zachter de bedoeling.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 22:51

wat moet ik dan doen?

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 01:34

sorry dat ik ietwat offtopic ga, maar ik lees hier dat je geen plooien mag zien. Maar ik heb altijd geleerd dat je bit goed hangt als je bij de mondhoek net 2 van die kleine ribbeltjes ziet?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 08:29

ja zohoog moest ik het bit dan ongeveer hangen... ik heb geleerd dan ze tegen de mondhoek aanmoeten liggen en je net geen ribbeltjes ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:06

wat je dan moet doen? goede les halen.

dan leer hoe hoog je bit moet hangen (wel net een plooitje)
leer je hoe je met zit en benen stuurt ipv je handen.
Want als je daar teveel mee doet, gaat je pony alleen maar harder ipv zachter.

dus ipv van dure neusriemen en bitten je geld in les stoppen, dan heeft je geld veel meer nut.
want wat je dan leert, heb je voor je leven bij je.
En je pony heeft er ook meer plezier van Haha!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:26

nu beetje oftopic: ik heb dan wel een neusriem gekocht op advies...
dus naja ik krijg 2x in de week les... en ik weet zeker dat als ik bij mijn moeder aankom van mag ik 3x in de week les ze zegt dat ik helemaal ben gek geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:28

Goede les

je kunt beter 1 keer in de week goede les hebben dan 5 x per week flut les.

want als jou instructrice meteen denkt aan andere bitten en neusriemen ipv aan het aanleuningsprobleem te werken, dan weet ik wel wat voor nivo ze heeft...

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:55

runningkawa schreef:
Goede les

je kunt beter 1 keer in de week goede les hebben dan 5 x per week flut les.

want als jou instructrice meteen denkt aan andere bitten en neusriemen ipv aan het aanleuningsprobleem te werken, dan weet ik wel wat voor nivo ze heeft...

hmmm... tsjaa die ene is een springruiter...
(gaf mij dat advies voor het springen)
en die andere die geeft mij echt de dressuur lessen...
en daardoor ben ik al een stuk beter gaan rijden...
nee sorry maar ik ben eigenlijk best tevreden met mijn lessen...
ik zal er eens naar vragen ze zullen het mij vast wel uitleggen

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:00

Wat ik zag in een aantal rijfoto's van jou en je pony is dat je pony nogal al gaat hangen aan de teugels.
In galop merk ik bij meerder paarden dat ze nogal de neigin hebben om dan extra naar voren te gaan hangen.
Als je haar eenmaal meer op de achterhand hebt lopen kun je kijken of dat wat met de tong te maken heet.

Weet trouwens niet wat de logica zou zijn tussen de tong en de aanleuning(als iemand uitleg heeft?)

Tis in ieder geval iets om te vragen aan je instructrice, veel aan haar/hem vragen en als je die niet hebt een goede instructeur zoeken zoals velen al zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:43

Citaat:
Weet trouwens niet wat de logica zou zijn tussen de tong en de aanleuning(als iemand uitleg heeft?)


het paard probeert de druk anders te krijgen, te verminderen, te verleggen
dit kan hij doen door het bit over de tong te doen.
Als je een paard rijd die dit doet, merk je ook wel dat je teugelhulpen niet meer doorkomen zoals het hoort.

Dus duid dat er duidelijk op dat er iets mis is met de comunicatie ruiter/paard
en aangezien een paard niet kan praten zijn die signalen de enigste dingen waarmee hij duidelijk kan maken dat er wat mis is.
voor ons als ruiter die singalen op te vangen en op een eerlijke manier op te lossen, niet te verstoppen met een ander bit, neusriem strakker of dat soort dingenn.
je paard kan dan alleen geen signaal meer geven, moet dan de druk/pijn verdragen.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:47

Ik leer echt wat hier
Thanx!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:54

Graag gedaan

Dat is ook het enige wat ik probeer te doen.
ik wil niemand afkatten, of zelf beter lijken.
ik heb het ook maar weer van iemand geleerd die de moeite nam het me te vertellen.
Dus vertel ik het maar weer door en hoop daarmee dat er toch paarden zijn die dan anders gereden gaan worden omdat het baasje nadenkt over wat ze doen.
want ik ben er van overtuigd dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard, maar je moet maar ff weten waarom een paard dingen doet.
Als je daar naar probeert te kijken, ben je al half weg.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:10

Maar als het paard een hekel heeft aan de druk op de tong, dan is een tongboogbit (correctiestang) van K&K toch eigenlijk fijner voor hem, omdat de tong daar vrij ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:50

Wie zegt dat hij een hekel heeft aan de druk op zijn tong.
Misschien wel de druk op het gehemelte of mondhoeken, waar hij zo het bit van weghoud

een ande bit kan een tijdelijke oplossing zijn, dat ze het trucje even niet meer kunnen en er geen gewoonte van maken.
Maar als je een ander bit erin hangt, hoor je meteen aanpassende les erop te hebben, want daar ligt ergens toch het echte probleem

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:23

Vedor heeft het ook gehad ja. Maar dat was omdat ie toen een stangetje had. Nu heeft ie een gebroken bitje, en doet ie het niet meer.

Maar Flame heeft toch gewoon een gebroken??

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:05

Ik ben het wel met je eens kawa
maar ivano doet het op de wasplaats al als je het bit er net in hebt hangen, hij deed het al toen ik hem kreeg en ja.. als hij heet wordt doet hij het ook (in de proef bijv.), of als hij het moeilijk krijgt. Het is me ook aangeraden door mn instructrice om er daarvoor iets anders in te hangen, en sindsdien is de aanleuning een stuk beter geworden en kreeg ik wat meer gewicht in mn teugels, eerst hingen ze gemakkelijk in een boogje want zodra ik er wat meer naar toe wilde rijden dan floeps. Maar toch altijd als ik er zoiets over lees denk ik van het is mijn fout, maar ik hoop toch niet dat dat altijd het geval is zeg maar.
Ik begrijp dus wel dat je het veroordeelt om er zo gemakkelijk een ander bit in te hangen, maar ik heb er alleen nog maar vruchten van geplukt eigenlijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:56

Lenn:
Ja maar ik hoop toch wel dat je eerst met je intructrice een rijtechnische fout uitsloot en daarna pas een ander bitje erin?
Want 9 van de 10 keer ligt de fout toch echt bij de ruiter.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:42

natuurlijk, anders raadt ze me dat niet aan. Ik denk dat als anky erop zit dat hij het ook doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:23

En dat denk ik dan niet Lachen
Tenminste niet na een tijdje

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:33

hmm
nou ik ga het er toch eens over hebben maandag, ik word overwelmd door een schuldgevoel haha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:43

Heb je het al eens met een dubbelgebroken bit geprobeerd?
Verder ga ik met RK mee, goed les is waardevoller dan een fortuin aan spullen.

Night_star
Berichten: 47
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:08

Heey,

Ik dacht eens geleerd te hebben dat dan het bit niet goed zit dus te klein is ofzo! Scheve mond

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:43

Night_star schreef:
Heey,

Ik dacht eens geleerd te hebben dat dan het bit niet goed zit dus te klein is ofzo! Scheve mond

Ik heb ook eens geleerd dat 99 van de 100 keer de ruiterhand niet goed zit...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:56

Sjonniej"]
[quote="Night_star schreef:
Heey,

Ik dacht eens geleerd te hebben dat dan het bit niet goed zit dus te klein is ofzo! Scheve mond

Ik heb ook eens geleerd dat 99 van de 100 keer de ruiterhand niet goed zit...
[/quote]
nouja, khad het er vandaag dus met mn lesgeefster over gehad en vaan deed het gewoon om onder het werk uit te komen, ik mocht zelfs strenger zijn met mn hand. 99 van de 100 lijkt me ook een beetje ruim genomen, het is natuurlijk een handig trucje.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:10

Pantykousje-->Natmaken en tong mee vastbinden, dan kan het izjn dat z ehet zo afleert en dan kun je op wedstrijden gewoon rijden. Als het iig geen probleem is mbt tot verkeerd bit