paard steigert steeds..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:34

hoi hoi

op de manege rijd ik altijd op een paard die in het begin heel erg lief was.
maar nu heeft ie uitgevonden om als je ook maar iets aanleuning vraagt of met de teugels een beetje speelt... mega hoog te gaan steigeren!!!!!
maar dan bedoel ik ook echt helemaal recht omhoog.
toen ie dat deed schrok ik me helemaal wezeloos omdat die vroeger zo goed aan de teugel kon lopen en helemaal niets deed als je een beetje met de teugels speelde.
hij heeft nog steeds hetzelfde bit als vroeger en hetzelfde zadel enzo.
weten jullie misschien iets er tegen te doen?? Verward

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:45

Weet je zeker dat er ook niets medisch mis is? Dat hij bv pijn in zijn rug heeft, of misschien wel haken of wolfstanden heeft? Want als het paard pijn heeft als hij iets moet doen kan hij wel behoorlijk vervelend gaan doen. Ik kende vroeger ook een manegepony die bijna van de ene dag op de andere onhandelbaar was geworden in galop. Wat bleek, 1 joekel van een wolfstand. En nog geen week na die verwijdering liep hij weer als een engel.
Het kan natuurlijk altijd dat hij toch gewoon aan het klieren is, maar altijd eerst voor zorgen dat je medische problemen zeker kan uitsluiten Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:47

Klinkt als pijn, dat moet eerst uitgesloten worden
of hij is al die manege ruitertjes zat, die denken dat aan de teugel lopen aan de voorkant moet.
dus alleen maar aan de teugels sjorren om de krul te krijgen.
dan vind ik het goed paard Haha!
Moesten er meer doen Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:48

Eerst kijken of er inderdaad niets lichamelijks dwars zit. Verder wel goed voorwaarts rijden voor je nageeflijkheid vraagt. Steigeren moet je altijd voorwaarts proberen op te lossen. Ik begrijp dat het een manegepaard is? Deze kan natuurlijk ook wel eens een mindere ruiter op z'n rug hebben en daardoor wat stijf zijn. Misschien had hij wel gewoon echte spierpijn en heb je er de volgende keer geen last van!

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:53

nee ik weet zeker dat er niks is want hij is gisteren nog geconrtoleerd.
bij mijn instructrice doet ie ook zo terwijl zij hem had ingereden en eerst helemaal niets deed.
er rijden niet zoveel kinderen op want hij is erg moeilijk nu en hij loopt elke dag maar 1 urrtje in de les er word s'ochtends losgegooid.
maar hij liep uit zichzelf al met aanleuning dus is dit echt heel vaag opeens.
als je dan dus maar iets aan de teugels doet dan komt ie omhoog....
dus ja ik weet het echt niet.

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:33

Voorwaarts rijden! Niet zelf druk nemen op de teugels, wachten tot je paard dat doet.

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 15:41

bedankt ik zal kijken of hij nog steeds zo doet en pas als hij helemaal los gereden is neemt hij pas zelf druk op de teugels en soms duurt dat erg lang en dat is best irritant maarja ik zal het proberen!!

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:53

rebekky schreef:
bedankt ik zal kijken of hij nog steeds zo doet en pas als hij helemaal los gereden is neemt hij pas zelf druk op de teugels en soms duurt dat erg lang en dat is best irritant maarja ik zal het proberen!!


Geduld is een schone zaak Haha! Zeker bij een paard waar iedere dag andere mensen op rijden, dat duurt gewoon even voor die een beetje los zijn.

Succes ermee!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:13

Dan denk ik simpelweg dat dit paard niet geshcikt is voor manegewerk, en waarschijnlijk verkocht zal worden.
Heb bij manegepaarden altijd het idee van vraag niet teveel van ze, ze moeten al hard genoeg werken.

Probeer anders aan de voorkant wat los te laten en hem/haar eerst op je been lekker te laten lopen, als dat goed is langzamerhand de teugels weer oppakken.

lucie
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:01

lees eens op www.paardenbegrijpen.nl ik heb het zelfde probleenm gehad met ons paard. Is nu rechtgericht en ontspannen, hij had gewoon last van zijn rug. Probeer het maar eens maak je rug hol doe je kin op je borst en steek een been in de lucht! ja waar voel je het??

Een les van Marijke was al voldoende om het steiger, aanleun etc probleem te verhelpen.

Richt uw paarden recht en rijdt zxe voorwaarts! Dan komt pas verzamelen!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:46

ik vind een paard stijgert niet zomaar dus er moet wel iets aan de hand zijn, of iets lichaamelijks, of het komt misschien door jezelf dat je te hard bent in je handen ofzo..

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:01

Idd eerst Pijn uitsluiten wat hier boven wordt gezegt!
Als dat niet het geval is goed vorwaarts houden! Een goed voorwaarts paard kan niet stijgeren!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 18:59

ik houd hem idd goed voorwaarts en ben echt niet hard in de hand maarja hij word morgen nog eenm keertje goed nagekeken en dan hoor ik dus meer.
maar hoe goed je hem ook voorwaarts hou op een gegeven moment gaat ie staken en dan weet ik al dat ie wilt gaan steigeren maar krijg hem echt niet meer voorwaarts of weg hij is heel eigenwijs.
maarja er word nu niet veel meer op gereden en word morgen dus echt gecontroleert en dan hoor ik dus meer......

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:38

Als er niks met hem aan de hand is, dan zou ik hem even flink aanpakken als hij begint te steigeren.
Dan houdt hij je gewoon in de maling, en wil hij zo proberen om onder het werk uit te komen.
Dat heeft ie van mij ook een poosje gedaan. Gewoon hard aanpakken, zorgen dat het geen leuke ervaring voor hem is. En vooral niet afstappen en op stal zetten!!
Maar dan moet je dus wel zeker weten dat er niks aan de hand is met hem!!

Nieuw profiel! Eindelijk

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:15

Ik denk dat hij met pijn zit????!!

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:15

of hij heeft gewoon geen zin, en probeerd er onderuit te komen. Dat kan natuurlijk ook, dat hij je op die manier uitprobeerd.

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 11:22

ik hoorde dus dat als hij steigerde dat hij meteen naar stal ging en dus
ja het is waarschijnlijk zo dat ie onder het werk uit probeert te komen, maar ik heb het tegen de instructrice gezegt en nu moet ie rijden ookal steigert ie steeds dan gaat er maar iemand op die daar niet bang voor is.
vrijdag ga ik er weer op en ik zal een zweepje meenemen en dan als hij steigert hem ffies laten weten dat ik er ook nog op zit!
maar niet helemaal meppen met de zweep hoor! zo ben ik niet ik geef hem gewoon een flinke tik steeds.
zal dat denk je helpen.
en er is helemaal niets met hem aan de hand, hij is dus van top tot teen gecontroleerd.

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

calliou
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-12-05

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:43

ik vind een paard stijgert niet zomaar dus er moet wel iets aan de hand zijn, of iets lichaamelijks, of het komt misschien door jezelf dat je te hard bent in je handen ofzo..


Dit stukje vind ik echt onzin... ik rij een paard dat ik kreeg als gevaarlijk en niet op te rijden..
Zij stond ook iedere keer op haar achterpoten en stak ondertussen der hoofd de aarde in..
Ik concludeerde dat deze merrie gewoon heel erg dominant is van nature en heb haar dus een dusdanig pak rammel gegeven iedere keer als ze zo dom deed dat ze nu begrijpt dat het fijner is als ze gewoon doorloopt..

Ik ben er van overtuigd dat sommige paarden steigeren omdat ze gewoon niet aan het werk willen of omdat ze niet willen dat je de baas over hen speeld.. dan moet je gewoon een optie geven die ze mogen kiezen..
niet lopen --> slaag
lopen --> een gevoelige hand en belonen..

Estherxxxx
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:47

ik rij ook een wel eens een paard dat begint te stijgeren zodra het moeilijk word.
bv: als ik wil gaan wijken enzo.' ( terwijl ze super kan wijken )
k weet dat het geen pijn bij der doet ergens, ze doet dat gewoon uit vervelenheid.
toen heb ik, toen ze ging stijgeren met een zweep tussen der oren geslagen ( niet hart) als het maar der voor pluk raakt ) dan schrikken ze en denken ze dat ze tegen het plafon aan komen, dat heeft bij mijn paard wel geholpen.

XDoreentjuhX
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:01

Voor dat hij ging steigeren, is er toen iets gebeurt, iets wat hem heeft laten schrikken? Misschien helpt het als u dat nog niet doet om hem eerst even aan de longeerlijn te houden en hem in te laten lopen voor het rijden. het kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft, je kan hem een volledige nakijk beurt geven... Veel Succes!

Hallo aardbewoners.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:09

Niet ieder paard wil steeds een ander op zijn rug en kan daardoor flink in verzet komen.
als het niets medisch is dan is dit paard gewoon niet geschikt voor de manege.

lovesammiej
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-05-13

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:32

zoals rebbeky zegt vooruit rijden juist

Estherxxxx
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-13

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:32

lovesammiej idd vooruit rijden. maar dat gaat niet altijd.
ik weet namelijk hoe het is als je paard gaat stijgeren,
en dan krijg je hem zowat niet meer vooruit.

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:27

Ik heb wel eens van iemand gehoord dat je op de moment dat hij steigert een ei op zijn hoofd moet kapotkloppen!

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:20

Goed voorwaarts laten lopen. En proberen niét meer te spelen. Misschien is hij dat constante geruk en gespeel in zijn mondzat. Probeer alleen druk te houden. En ontspannen laten lopen is veel belangrijker dan nagefelijk.
Gewoon druk en drijven :)
Maar heb je hier geen lesgever/ster voor?


Karma Is A Bitch!

Yesterday is History,Today is a Gift,Tommorow is a Mystery.♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 46 bezoekers