Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:47

Nee de vraag is wie ben jij Boos! Zielig als je anoniem je standpunt hier wilt verkondigen Verdrietig

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:48

De moderator let zeker op Haha! en heeft het verzoek of de discussie zuiver gehouden kan worden en of gebreken erbuiten gelaten kunnen worden.

Overigens Q: ik kan me de reactie van de overige bokkers wel voorstellen. Jij meldt je hier vandaag aan en begint gelijk een discussie over een controversieel onderwerp (dat al vele malen in hooglopende discussies hier op Bokt besproken is). Logisch dat men graag wil weten met wie men in discussie is, dat er wordt gedacht aan schaduwaccounts en dat er niet direct serieus inhoudelijk op de discussie wordt ingegaan.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:49

Sorry, kon het niet laten
Er is geen nietszeggender naam dan 4xQ
Wees dan eerlijk en identificeer je zelf door je naam of je profiel
Verder, als je mijn profiel ziet, kun je eruit opmaken dat ik slechts een nederige recreatieruiter ben, die lang niet aan LDR toekomt. Verder is de bouw van mijn paard ook niet geschikt om me met deze rijstijl bezig te houden.
Ik heb er dus ook totaal geen verstand van, maar de toonzetting van dit topic is dusdanig bevooroordeeld dat het mij lichtelijk irriteerde.
Het komt over alsof je een dierenbeul bent als je volgens dit systeem rijdt.
Nogmaals mijn excuses voor stotterQ, ik zal je in het vervolg bij je volledige naam noemen QQQQ.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:53

Dus Q, als je serieus wilt discussieren over LDR (en dan wil ik heus wel meedoen Knipoog, please introduce yourself Knipoog.

Ik heb nl. volgens het klassieke model getraind en volgens LDR, dus ik kan zelfs een vergelijk maken welke ik het prettigste en het effectiefste vind!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:55

Anoukie schreef:
Ik heb nl. volgens het klassieke model getraind en volgens LDR, dus ik kan zelfs een vergelijk maken welke ik het prettigste en het effectiefste vind!


Ja bij mij precies hetzelfde ! Als de tegenhangers dat ook is zouden doen hadden we deze zinloze discussie niet Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 14:58

Billy schreef:
Nogmaals mijn excuses voor stotterQ, ik zal je in het vervolg bij je volledige naam noemen QQQQ.


Nou je bent vergeven hoor Billy, en Q is genoeg.
Ik ben Quido, maar iedereen noemt mij Q, maar dat kon dus niet als usernaam.

Ook ik ben 'maar' recreatief bezig, heb 2 paarden, waaronder een shire die ik in wedstrijden start. Verder biochemicus/moleculair bioloog en 33 jaar. Wist niet dat men op deze site eerst handjes moest schudden voor men een onderwerp mag aansnijden. De moderator kan vast wel aan mijn domein zien dat ik geen schaduw-persoon ben.

Je hoeft niet "hoog" te rijden om je paard achter de loodlijn te trekken (en ja, ik weet dat dat iets anders is dan LDR), dus ik denk dat het ook voor echte "recreanten" belangrijk is om hier over na te denken.

Ik geef ook niet af op LDR hier, maar pleit dus ervoor om je paard z'n neus vóór die loodlijn te houden en bij LDR zit die nou toevallig net dik daarachter.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 15:00

Anoukie schreef:
Ik heb nl. volgens het klassieke model getraind en volgens LDR, dus ik kan zelfs een vergelijk maken welke ik het prettigste en het effectiefste vind!


Mijn vraag is: Prettig voor jou, of prettig voor je paard?

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:00

Welkom Quido Lachen

Ik heb inderdaad gezien dat je geen schaduwpersoon bent Lachen. Handjes schudden is niet per se noodzakelijk, maar bij een dergelijk controversieel gespreksonderwerp is het wel fijn te weten wie de gesprekspartner is Knipoog.

Veel plezier nog hier op Bokt.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:01

Misschien kan je dan beter zeggen zoiets mensen begin er niet aan zonder "goede begeleiding"i.p.v. gelijk af te geven op LDR en laat het de mensen zulf ervaren MET goede begeleiding en niet zelf aan de gang gaan, dan voorkom je een hoop misverstanden

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:01

Quido, als je hier eens op Bokt gaat rondneuzen zul je enorm veel topics over LDR vinden. Wat de moddie ook zegt, voordat men zich weeeer aan die discussie gaat wagen, wil men graag weten met wie ze praten. Of dat weer dezelfde persoon (bijv. Aqua8horse) is of een nieuw persoon. Lijkt me vrij logisch Knipoog.

Verder zijn de mensen die ECHT LDR rijden geen recreanten met alle respect, maar ruiters die serieus met de sport bezig zijn doen dit onder begeleiding en gaan niet zelf lopen experimenteren. Achter de loodlijn trekken is dan ook een heel verkeerde woordkeuze.

Voor iemand die zegt niet af te geven op LDR, kies je wel erg negatieve woordspelingen .

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:05

QQQQ"]
[quote="Anoukie schreef:
Ik heb nl. volgens het klassieke model getraind en volgens LDR, dus ik kan zelfs een vergelijk maken welke ik het prettigste en het effectiefste vind!


Mijn vraag is: Prettig voor jou, of prettig voor je paard?
[/quote]

Beide.

Denk je dat het voor jezelf niet zwaar is om een paard te trainen, echt te trainen, dus niet buitenritjes maken en dan je paard een beetje in de krul te trekken?

Maar vertel eens, als jij een recreant bent, hoe komt het dan dat je het LDR zo afbrand???

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 15:22

Anoukie schreef:
Maar vertel eens, als jij een recreant bent, hoe komt het dan dat je het LDR zo afbrand???


Misschien ligt dat aan een verschil in definitie van "recreant".

Ik rijdt voornamelijk dressuurmatig, in de bak, heel af en toe (als er tijd en licht genoeg is...) in het bos.
Ik noem mezelf recreatief, omdat ik voor mezelf rijd, en niet met het doel zo ver mogelijk op wedstrijden te komen (al rijd ik dus ook wel wedstrijden).

Ik rijdt dressuurmatig, wel degelijk om mijn paard te trainen, sterker te maken en de gangen onder de ruiter te verbeteren. Met dat verbeteren, wordt het rijden vanzelf makkelijker.

Een hele tijd dacht ik dat LDR alleen slecht was voor het paard als de mensen het niet goed deden en alleen de boel van voren erachter trokken en de achterhand niet bij het geheel betrokken. Ik maalde er ook niet naar als mijn paard iets achter de loodlijn liep, zolang de achterkant maar goed aan het werk was.
De resultaten van Horst Weiler wijzen echter de mogelijkheid aan dat het paard er ook schade van op kan lopen als het WEL met actieve achterhand wordt beoefend. Sindsdien let ik erop dat de neus voor de loodlijn blijft en ben ik mij steeds meer in de klassieke dressuur gaan interesseren en verdiepen. Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik mijn paarden iets aandoe. Als je je paard onbewust pijn doet, dan is dat te vergeven. Als je beter had kunnen (of zelfs moeten) weten, maar het negeert, is het een ander verhaal.

Kijk eens goed in de ogen van een paard dat LDR met de kin op de borst wordt gereden (licht in de hand, maakt niet uit!), daar lees je niet in dat ie het prettig vind zo.

Kijk ook eens goed op Theresa's site, en begrijp welke spieren er aangesproken worden tijdens deze houding.

Let dan eens op de volgende wedstrijden wie er in staat is in de Grand Prix de neus voor de loodlijn en de pol als hoogste punt te houden tijdens de proef (zoals door de FEI verlangt wordt). De LDR rijders doorgaans niet...

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:28

QQQQ schreef:
Let dan eens op de volgende wedstrijden wie er in staat is in de Grand Prix de neus voor de loodlijn en de pol als hoogste punt te houden tijdens de proef (zoals door de FEI verlangt wordt). De LDR rijders doorgaans niet...


Ik had een beetje overdreven Bloos
Laatst bijgewerkt door jacobien op 17-03-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:37


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:39

jacobien schreef:
Een willekeurige atleet train je toch ook niet op één houding ?


klassiek rijden hoeft ook niets te maken te hebben met 1 houding. Ook daarin kun je veel varieren, maar dan hoger of lager met de neus er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:46

jacobien"]
[quote="QQQQ schreef:
Let dan eens op de volgende wedstrijden wie er in staat is in de Grand Prix de neus voor de loodlijn en de pol als hoogste punt te houden tijdens de proef (zoals door de FEI verlangt wordt). De LDR rijders doorgaans niet...


Ja en heb je ook gezien hoe los in hun lichaam deze paarden bewegen en hoe stijf de klassiek getrainde ?

[/quote]
Nou nou, dat is behoorlijk overdreven hoor.

Dat paarden niet meer met de nek als hoogste punt kunnen lopen, was 10 jaar geleden trouwens al een constatering,maar inmiddels blijkt dat dat dus gewoon goed gevonden wordt door de jury's.

"Klassiek" training is ook iets wat goed begrepen dient te worden, begrippen als stijf en oudbollig horen er nu eenmaal niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:47

Piaffe"]
[quote="jacobien schreef:
Een willekeurige atleet train je toch ook niet op één houding ?


klassiek rijden hoeft ook niets te maken te hebben met 1 houding. Ook daarin kun je veel varieren, maar dan hoger of lager met de neus er uit.
[/quote]
Klopt, het is nog erger, het moét juist Knipoog.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:06

QQQQ schreef:
Ik ben Quido, maar iedereen noemt mij Q, maar dat kon dus niet als usernaam.


Quido met Shire?

Volgens mij hebben wij wel eens tegen elkaar gereden :-D

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:11

Was ook even héél kort door de bocht Haha!

Meeste mensen denken dat LDR alléén maar kin op de borst is. Dat is dus niet waar je varieert juist dus constant met div. houdingen om zo je paard optimaal te gymnastiseren. Niks meer en niks minder.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:11

Dan heb ik je wel eens in de ring gehad, Q Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:14

jacobien schreef:
Was ook even héél kort door de bocht Haha!

Meeste mensen denken dat LDR alléén maar kin op de borst is. Dat is dus niet waar je varieert juist dus constant met div. houdingen om zo je paard optimaal te gymnastiseren. Niks meer en niks minder.


Uhu en zo is klassiek dus ook niet hetzelfde als alléén maar in oprichting aan de loodlijn met de nek als hoogste punt. Bij het klassieke rijden draait het óók om het afwisseln in houding. Onder klassiek versta ik het rijden volgens het Ausbildungsskala min of meer. Dat is verder niks bijzonders eigenlijk, gewoon een beetje nadenken hoe africhting verloopt.
Maar stram en stijf behoren niet tot mijn doel, daar is het skala ook zeker niet voor bedoeld, het idee alleen al.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:21

Conclusie: als beide "systemen" op de juiste manier uitgevoerd worden dan ligt dat redelijk dicht bij elkaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:25

Misschien wel, ik kies in ieder geval voor de klassieke weg.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:27

Eigenlijk maakt het ook al allemaal niet uit, als je maar open staat voor andere dingen om zo voor jezelf te kiezen wat bij jou en je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:32

Het hangt er van af wat je onder "open staan" verstaat. Als je dit forum doorzoekt, dan kun je nog topics vinden met artikelen over het LRD rijden, overgetypt en wel Haha!. Al sinds een jaar of 10 (zonder dollen) lees ik erover, ik denk daarom dat ik best wel weet waar het over gaat en dat ik het begrijp; maar toch kies ik er niet voor om zo te rijden. Dus ik sta wel open voor de informatie, maar ik sta er niet voor open om het in de praktijk te brengen, omdat ik er nu eenmaal mijn bedenkingen bij heb.