Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 17:01

We hebben sinds een week of 6 een nieuwe draver van 10. De 1 e week ging het rijden prima na een dag of 3 ging mijn dochter er een keer op.
Daarna liep hij in draf een beetje i gehouden tot hij ging mesten en dat deed hij dan 1 of 2 keer en dan ging het weer.
Nu sinds een week of 2 draaft hij 2 rondjes en dan met staart omhoog alsof hij moet mesten en stopt gaat stappen.
Er komt geen mest. Dan draaft ze aan en weer op de rem na 1 rondje.
Breng je hem uiteindelijk naar stal gaat hij mesten. Of als ik hem dan longeer ook 1 of 2 x mesten.
Ik heb dus echt het probleem dat de mest het probleem is van niet willen draven.
Is bij de vorige eigenaar niet bekend, hij was zeker al een half jaar onder het zadel.
Ik heb dezelfde brok als wat zei hadden sinds een dag of 5( havens gastro.) Hij krijgt goed en veel ruwvoer. En staat in een uitloopstal. Ik heb het idee misschien is het stress het is een binnenvetter. Kent iemand dit probleem? Ik weet het niet zo goed meer.
Zadel is aangemeten door een zadelpasser een edix zadel wat ook niet knelt of niet goed ligt of iets.


De mest zier er gewoon verder goed stevig uit. Pas mestonderzoek ook gedaan dat was oké.
Laatst bijgewerkt door draveradora op 26-05-24 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:05

Of hij heeft in record tempo door dat dat gedrag ervoor zorgt dat hij klaar is met rijden natuurlijk.

Vanaf internet niet te zien maar laat ik het zo zeggen, hij zou niet het eerste paard zijn dat dat daarvoor gebruikt.

draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 17:08

Ja alleen is totaal het type niet heel werkwillig juist.
Ik ken diegene die hem reed hiervoor ook wel goed omdat mijn andere paard daarvandaan komt ook en bij haar nog nooit gedaan in al die tijd.
Maar het kan natuurlijk alleen dus totaal niet het type paard ervoor. Mijn dochter is niet gelijk gestopt wel verder gestapt etc en geprobeerd te draven maar valt dus steeds terug in stap.

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:17

troi schreef:
Of hij heeft in record tempo door dat dat gedrag ervoor zorgt dat hij klaar is met rijden natuurlijk.

Vanaf internet niet te zien maar laat ik het zo zeggen, hij zou niet het eerste paard zijn dat dat daarvoor gebruikt.


Dat een paard opzettelijk nieuw gedrag vertoont om onder werk uit te komen, zonder dat er een andere oorzaak is, kan naar mijn idee niet. Oud ingesleten gedrag terwijl de oorzaak is weggenomen, allicht, maar in een acuut stadium geloof ik hier niet in.

TS: Ik zou overwegen een dierenarts mee te laten kijken en eventueel te laten opvoelen en/of het bekken/SI/de rug te laten bekijken. Dit gedrag past naar mijn idee bij ongemak wat zowel uit het verteringsstelsel als het bewegingsstelsel voort zou kunnen komen.

Chickyy

Berichten: 27
Geregistreerd: 27-05-24

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:36

Volgens mij kunnen er hier 2 dingen aan de hand zijn.. Of er zit in zijn rug/bekken iets niet helemaal goed waardoor mesten onder het zadel niet lukt/pijn doet.. Of hij heeft geen vertrouwen in mogen mesten onder het zadel, wellicht liet een eerdere eigenaar dit niet toe?

Lijsken
Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:40

Ik vind het sowieso opvallen dat dit paard blijkbaar bij elke keer dat je hem aan het werk zet moet mesten. Die van mij mesten vrijwel altijd in het land, en praktisch nooit tijdens of direct na het werk. Kan het zijn dat hij wat verstopt zit en het met beweging loskomt? Heb je al eens een goede zandkuur gegeven?

EngeltjeS

Berichten: 16658
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:42

Hmm wat vreemd zeg... werd hij al gereden met dit zadel? Of is het een nieuw zadel met een andere ligging dan zijn vorige?

Ik denk niet dat ie het expres doet om onder het werk uit te komen.
Ziet zijn mest er het zelfde uit, als ie uit eindelijk wel mest, als zijn andere hopen? Of zie je verschil?

Ik weet uit eigen ervaring dat mijn pony anders werd op gastro voer. Ik kan er geen vinger op leggen maar ik ben wel gewisseld van voer en mrk nu dat ie weer de oude wordt. Misschien een tip om naar te kijken?

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:46

Hier ook een paard dat niet wilde mesten tijdens het rijden.
Behandeling osteopaat gehad en het probleem was opgelost.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:08

Ik zou hem aanmoedigen om nog een paar rondjes te draven of galopperen. Desnoods even zonder ruiter aan de longeerlijn of los.

Meestal komen de darmen door beweging op gang en dan komt de mest vanzelf.

Bij stress wordt de mest dun, dat zou opvallen. Bij donkere droge mest even kijken of hij wel genoeg vocht binnenkrijgt en desnoods wat olie of omega 396 bijvoeren.

Osteopaat en zadel zou ik als stap 2 zien als bovenstaande niet lukt/werkt.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:08

Hier een herkenbaar probleem, pony met rug en spijsverteringsproblemen.

Zou het dus zoeken in de rug, in combinatie met wat er is aangepast tov de vorige eigenaar, dus het zadel.

Chickyy

Berichten: 27
Geregistreerd: 27-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:32

Lijsken schreef:
Ik vind het sowieso opvallen dat dit paard blijkbaar bij elke keer dat je hem aan het werk zet moet mesten. Die van mij mesten vrijwel altijd in het land, en praktisch nooit tijdens of direct na het werk. Kan het zijn dat hij wat verstopt zit en het met beweging loskomt? Heb je al eens een goede zandkuur gegeven?


Ieder paard is anders he.. Ken genoeg paarden die juist tijdens het rijden mesten, kan een gewoonte zijn, hoeft niks medisch te zijn. Ik had er altijd 1 in de les die moest ook altijd stilstaand mesten, ook als ze op dat moment galopeerde, heel fijn :+

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:52

Kan inderdaad ook nog stress zijn. Nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, misschien hulpen die iets anders gegeven worden. Als het dan een beetje een binnenvetter is dan kan dit zich dit zo uiten.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:35

6 weken? Kan spanning zijn, door stress moeten ze mesten maar ze durven niet onder het zadel. Beweging stimuleert het mesten ook. Rustig doorstappen, en paard toestaan dat het mag mesten. Meestal wordt het niet toegestaan, helemaal niet tijdens dressuur, en leren ze na verloop van tijd dat ze het ook lopend kunnen. Mijn paard geeft het wel aan, en hij mag van mij mesten onderweg, of plassen. Niet te druk over maken, laat het dier eerst maar goed wennen. Dat kan wel een paar maanden duren. Mesten om onder het werk uit te komen, dan moet dat werk wel erg vervelend zijn...

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:22

Het verschilt inderdaad per paard.

Ik zou even kijken naar de tips over de osteopaat en wat olie toevoegen aan zijn eten. Misschien helpt even longeren voor het rijden. En ik zou hem wel zoveel mogelijk door laten lopen. Dus niet naar stal brengen om te laten mesten. Of wel doen maar dan daarna weer terug en verder werken.

Hoe deed hij dit bij de vorige eigenaar? Mocht hij daar stilstaan om te mesten?

draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 20:00

Dank voor jullie tips. 1 ding is wel verandert hij staat nu op stro ipv vlas. En hij eet meer stro dan de andere 2 paarden van ons. Vandaag ging mijn dochter rijden en weer hetzelfde euvel. Afgestapt en ik heb hem gelongeerd , stopte 4 x tijdens draven en 4 e keer pas mest. Hij kreunde ook een beetje erbij. Die mest zag ook wat geler en best wel droog. Nu denk ik zouden het toch die darmen zijn dat hij teveel stro eet wat hij niet gewent was. Ik heb zijn box wat viezer gelaten vandaag en lijnzaadolie en biergist gekocht. Hij mag altijd stoppen voor mesten wij zijn gewoon recreatieruiters.

Is zijn drafcarierre moest hij gewoon lopen natuurlijk tijdens mesten.
Maar laatste half jaar onder zadel beleert maar daar meste hij nooit tijdens rijden.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:09

Overweeg anders om hem weer op vlas te zetten, al dan niet met een plak (gerste)stro in een net om te knabbelen.
Standaard bodembedekking stro is meestal tarwe en dat is wat harder, minder geschikt als voederstro dan gerstestro is. Wel neemt het beter vocht op, dus goed in de stal, maar niet zo in de buik.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:16

Ja ik denk dat je hier het probleem hebt. Hij eet stro, stro werkt enorm verstoppend. Ik zou ook als het kan hem weer op vlas zetten.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:19

Ah, je hebt het euvel waarschijnlijk al achterhaald. Te veel stro eten werkt inderdaad stoppend. Als hij voldoende hooi krijgt en niet stopt met stro eten dan is het wellicht een idee om strokorrels of vlas te gebruiken. Of minder lekker stro als gerste- of speltstro in de stal te doen.

draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 20:25

Hij eet niet de hele stal leeg maar wel duidelijk meer dan de andere 2. Misschien is het net teveel dat kan toch?

Sabri

Berichten: 1433
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:02

Ik denk ook verstopping door het stro. Gebruik eens vlas of houtkrullen en kijk of die dat dan ook doet. Evt in verlichte zit gaan kijken of die dan wil ontlasten, of anders kijken als je afstapt en even ernaast loopt. Ik zou hem niet terug naar stal brengen want wie weet leert hij dan door conditionering dat hij terug naar stal mag steeds voor de ontlasting en koppelt hij straks gaan poepen aan is terug naar stal.

draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 21:08

Sabri schreef:
Ik denk ook verstopping door het stro. Gebruik eens vlas of houtkrullen en kijk of die dat dan ook doet. Evt in verlichte zit gaan kijken of die dan wil ontlasten, of anders kijken als je afstapt en even ernaast loopt. Ik zou hem niet terug naar stal brengen want wie weet leert hij dan door conditionering dat hij terug naar stal mag steeds voor de ontlasting en koppelt hij straks gaan poepen aan is terug naar stal.



Ik schreef het miss verkeerd maar hebben hem niet naar stal gebracht om te poepen. Mijn dochter stapte wel gewoon verder etc. Maar viel ons op als we naar stal gingen en klaar waren hij gelijk weer ging mesten.

Sabri

Berichten: 1433
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:12

Ach, misschien dat toch het zadel net wat in de 'weg' zit, of door beweging de darmen op gang komen en na het zadel afdoen hij zich vrijer voelt om te ontlasten. Misschien wat obstipatie door het stro, waardoor ontlasten met zadel moeilijker is dan zonder zadel. Of misschien met gewicht op zijn rug dat hij moeilijk vind te persen, misschien met minder dikke ontlasting door geen stro eten dat het ook makkelijker gaat.
Je zou ook eens zonder zadel kunnen proberen nog en kijken wat die dan doet?
Mijn fjord at ook stro en heeft uiteindelijk zelfs flinke verstopping ervan gekregen met dierenarts spoed aan toe.. Zou hem zowiezo op vlas oid zetten als hij het stro blijft eten en kijken wat dan gebeurd.
Mijn fjord had ook soms moeite met mesten, als ik in verlichtte zit ging zitten ging het makkelijker.

draveradora
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 19:24

Ik denk dat ik het weet. Het 1 e zadel wat we hadden lag niet zo lekker en toen kwam de zadelpasser weer terug. Het wiebelde. Ik dacht dat hij een muggenbeten had maar nu zie ik aan de andere kant van zijn rug ook een bultje op dezelfde plek. Ik denk drukplekken van het 1 e zadel wat wiebelde. Dit zou ook een hoop kunne verklaren

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Nieuw paard wil niet mesten tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:09

Dat weet je snel genoeg als hij weer fijn gaat doorlopen en makkelijk mest!

Ollie1234567
Berichten: 39
Geregistreerd: 14-06-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:34

En, hoe is het inmiddels?
Mijn paard heeft het ook gedaan. Die stopte op enig moment wel 10 keer. Maar dat was toch een kwestie van consequent zijn