Oefeningen en spelletjes om te leren rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Oefeningen en spelletjes om te leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 17:24

Mijn oudste (5) is sinds een jaartje wat aan het "paardrijden". We wandelen wat, in de bak en buiten en hij vindt het heerlijk om te draven. We oefenen wat lezen via de letters van de bak en doen wat gymnastiek in het zadel.

Nou ben ik op zoek naar speelse spelletjes en oefeningen om te doen. Met balkjes, andere hulpmiddelen of gewoon zonder iets. Zijn er leuke boekjes of wellicht fb-groepen oid?

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:26

Mogen we hier ook meedenken? Ik heb heel lang meegelopen als vrijwilliger, en ik pluk er een aantal uit.

Oefeningen voor een onafhankelijke zit
- Een hele reeks aan gym-oefeningen
- Oren en staart aanraken
- Je eigen tenen aanraken
- amazonezit
- zijwaarts (op barebackpad)
- achterstevoren (ook beter op barebackpad)
- verlichte zit (zadel)
- staan (zadel), dus echt helemaal rechtop (en zonder je aan de teugels vast te houden)
- spelletjes met ballen/ringen/pittenzakken die je bv naar een doel gooit, om een staander doet, door een basket, in een mand laat vallen. Ik denk dat je allerlei buitenspellen hier wel naar kunt vertalen. Als je wilt kun je ook gaan kubben bijvoorbeeld, of met een waterpistool op een doel schieten of zelfs op elkaar (al zou ik dit even met de pony checken.)

De essentie van al die spelletjes is dat de pony stapt of stilstaat, en de ruiter zich niet teveel met de pony bemoeit maar iets anders doet (maar ondertussen zichzelf wel in balans houdt terwijl hij om zich heen kijkt en beweegt.)

Spelletjes om te sturen
- Pionnetjes in alle vormen, maar bijvoorbeeld om de figuren te leren (een poortje maken op de X voor de gebroken lijn bijvoorbeeld, of om aan te geven hoe groot een grote volte is)
- Slalommen verdient een eigen streepje omdat slalommen zo lekker heen en weer beweegt en soepel maakt. Uitdaging door sneller te gaan of de pionnetjes dichter bij elkaar te zetten, en ook door bijvoorbeeld zo dicht mogelijk bij de pionnen te blijven, of er juist een soort slangevolte doorheen te rijden
- Nog meer pionnetjes maar dan juist om ingewikkeldere of vrijere routes te bedenken. Zo hadden wij vlaggetjes met cijfers en moesten de ruiters dan op volgorde (dus niet de standaard figuren en verder vooruit kijken) van pion naar pion,
- balkjes, om overheen te stappen maar zeker ook om figuren te leggen zoals een scherpe bocht of waarbij je zelf moet inschatten wanneer je af moet wenden om voor een balk uit te komen
- het klaverblad is grappig: je legt de balkjes in een plus neer, en je maakt allemaal lussen waarmee je uiteindelijk een klaverblad hebt gereden
- zonder hulpmiddelen: slangevoltes. Net als slalommen goed voor de soepelheid. En met een slangevolte met 10 bogen ben je best even bezig
- zelfverzonnen figuren: vierkant, driehoek, sneeuwpop, alle letters van het alfabet. Het is ook leuk om te zien waar ruiters zelf mee komen en hoe ze zich dat dan voorstellen. Volgens mij ontstond dit spontaan, toen we via S van hand veranderen gingen oefenen, en dat je samen gaat bedenken welke letters en cijfers je nog meer makkelijk zou kunnen rijden.

Oefeningen die meer gaan om opletten, aandacht, onthouden
- 'Simon says' of 'Commando ...' waarbij je alleen opdrachten moet opvolgen die beginnen met 'Commando...' Dat werkt goed met gym-oefeningetjes en overgangen. (En natuurlijk de oude manier van lesgeven: niets doen tot je 'mars' zegt.)
- Stoplicht, waarbij jij in het midden staat en met gekleurde voorwerpen of met handgebaren aangeeft wat er moet gebeuren (halthouden, stappen of draven) maar je niets zegt. Je moet dan als ruiter dus steeds zelf kijken of er iets verandert.
- Codewoorden, dus andere woorden gebruiken voor bepaalde opdrachten
- Meerdere opdrachten achter elkaar, bijvoorbeeld in de vorm van een klein parcoursje, meerdere figuren of een figuur en een overgang.

Overgangen en tempo
- Annemaria Koekoek
- Het stoplicht, codewoorden en 'commando...' kunnen hiervoor goed werken.
- Balkjes of eventueel pionnen om het heel precies halthouden mee te oefenen (voor de balk, of met de voorbenen over de balk maar met de achterbenen niet.)
- zo langzaam mogelijk stappen
- zo snel mogelijk stappen maar geen draf

Maar eigenlijk voegen de meeste spelletjesvormen voor tempo en overgangen minder toe dan bij het sturen en wil je tempowisselingen bijvoorbeeld meestal gewoon op de lange zijde doen: in balans en recht vooruit.

Nawoord
Een deel van de spelletjes ontstaan ook gewoon door iets te doen en iets wat leuk werkt verder uit te bouwen, en je kunt de spelletjes in gedachten houden als je merkt dat er iets niet helemaal loopt rijtechnisch en daar maak je dan een spelletje / oefening van. Bijvoorbeeld als je zonder materiaal wel iets doet als afwenden bij de E, en de pony vindt het wel best om ergens ver voorbij de E eens een beetje een soort van mee te werken, dan is zo'n poortje van balkjes een hele concrete manier om dat veel strakker te krijgen zonder dat je dat allemaal moet uitleggen. En daarna liggen er ineens twee balkjes ongeveer onder de X, en kun je dus prima een soort 8 maken waar je eerst tussen de balkjes door gaat, en er dan overheen stapt. (Bij draf moet je wel zeker weten dat de pony niet ineens bedenkt er een breedtesprong van te maken.) En dan ben je alweer best een tijdje leuk bezig.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 20:01

Ja super leuk. Leuk als er een lijstje ontstaat, wellicht ook ter inspiratie voor anderen.

Wat we nu doen
-rondje wandelen en stoppen bij iedere letter, doe lezen en woorden verzinnen (vooral favoriet bij de jongste van 3)
- rondjes draaien, liggen, staan en andere voltige-achtige dingen
- "racen" (ik ren en paard rent achter me aan, helemaal het einde volgens de oudste).
- het paard leiden terwijl je over emmers loopt


Echt serieus rijden, zoals ik dat geleerd heb als kind, doen we nog niet en zie ik hem ook nog geen plezier in hebben.
Paardrijden is voor hem deel therapeutisch en het gaat om een band opbouwen, lol hebben en vertrouwen.
Daarnaast is er nog de fysieke uitdaging van een redelijk grote pony (1.47) die het liefst mij volgt als ik in de bak ben dus hij moet nog wat groeien voor hij echt toe is aan zelfstandig en serieus lessen. Rijtechnisch komt vast nog wel als hij er lol in houdt:D

aliida

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-09-22
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:22

Je zou dat met die bakletters ook kunnen uitbouwen. Je geeft ze een plaatje/voorwerp en dan moeten zij op zoek gaan naar de letter waarbij dat hoort. Bijvoorbeeld een plaatje van een beer hoort bij B.