Hoeveel rij ervaring heb ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:19

Ik hoef geen filmpjes te zien van een toekomstige bijrijder.
Vind een klik met mezelf belangrijker en kom maar eens op mijn paarden rijden om te kijken hoe dat gaat..

Mocht het niet gaan zoals ik het wil zijn ze vast niet verpest na 1x

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 11:32

DuoPenotti schreef:
Niveau, ja ligt er aan waar je op reageert natuurlijk.
Je hebt het veel over jonge paarden in je OP.


Klopt, dit is niet per se waar ik naar zoek, maar ik vind het wel belangrijk om een beetje eerlijk in te kunnen schatten hoe het met mijn ervaring zit, mocht er iemand een advertentie hebben met een jonger paard.

Maar volgens mij is dit ook heel afhankelijk van het paard, dus misschien kan je dat op basis van deze ervaring helemaal niet goed beoordelen en zou het ene paard er helemaal niet blij van worden en vind een andere het prima.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:36

Duhelo schreef:
Ik vind iedereen hier wel "hard". Bij gevorderd manege niveau krijg ik nl geen goed beeld voor ogen. Volgens hetgene dat TS verteld en zeker de ervaring met een bijrijdpaard en paarden dressuurmatig gaan rechtrichten, vind ik "gevorderd" niet echt toepasselijk.

Ik zou gewoon jezelf kort voorstellen, aangeven wat je bereid bent om te doen en wat niet te doen, en in punten opsommen wat je gedaan hebt

- X jaar op manege huppeldepup gereden
- X jaar bijrijdpaard (moest je daar fotomateriaal van hebben van hoe die in het begin liep en hoe die op het einde liep is dat super goed)
- aangeven dat er een basiservaring met groene paarden is, alsook doorrijden van de lespaarden tot ongeveer L niveau.

Voeg dat samen met wat beeldmateriaal, en dan ben je er.


Ja niet banketstaaf bedoeld, maar de meeste mensen overschatten zichzelf. :o

Ken genoeg mensen die ervaring zouden hebben met rechtrichten waar daar in de praktijk weinig van lijkt te kloppen. Heb zelf weleens iemand gehad die naar eigen zeggen meerdere malen Z had gereden maar nog geen paard bij elkaar kon rijden.

Is niet naar jou bedoeld TS, het feit dat je het hier al vraagt zegt al dat je anders in elkaar zit. :)

Denk dat het voor jezelf ook belangrijk is om een beetje te kijken wat voor een type paard je zoekt. Recreatief/ dressuurmatig..meer sportgericht, koudbloed etc.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:49

Maar het is natuurlijk ook moeilijk om je niveau te bepalen.... "vroeger" heb ik M2 gereden... Inmiddels al heel wat jaren (en kilo's extra...hihi) minder "fanatiek" gereden. Huidige dier wel weer zelf zadelmak gemaakt, en nu langzaam de oefeningetjes erop aan het zetten. (nu klinkt het alsof de oefeningen het doel zijn, maar dat is niet wat ik bedoel....meer met dat tijdens het opleiden je natuurlijk wijken/schouderbinnenwaarts/stap-galop etc. mee pakt om ze sterker/rechter te maken).

Ondertussen moeder geworden, dus mijn balans is niet meer wat het was toen ik 18 was en er 5 per dag reed.
Tja, mijn huidige niveau, ik zou voor nu B/L zeggen. Maar als ik op een Z paard ga zitten, zal ik de meeste oefeningen waarschijnlijk weer zo een heel eind eruit rijden.

Als verzorgerster zijn betrouwbaarheid en werkwilligheid de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben ;-)
(oke, en als het om een jong/groen of rillerig dier gaat, dan is het wel fijn als iemand een bepaalde mate van balans/gevoel heeft, maar dat is over het algemeen op een kort filmpje wel terug te zien).

DuoPenotti

Berichten: 29998
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:48

@sky_As

grappig dat je dit nu zegt.
Ik herken wel wat je zegt.
Ondanks dat ik vroeger Z geklasseerd ben geweest zou ik dat nu nooit meer benoemen zou ik een bijrijdpaard zoeken.
Zou ik zeggen L niveau. Want ben nu ook niet verder.
Geen idee hoe snel dat niveau weer zal groeien zou ik op een Z paard stappen.
Maar nu is het er niet.

En Wat @Elisa zegt heb ik ook vaak gemerkt.
Op papier kennen zoveel ruiters zoveel.
Maar stappen ze op kunnen ze toch niet zoveel van hun theorieboek in uitvoering brengen.
Niet erg als dat de eis niet is, wel rot als er daardoor (bijna) ongelukken gebeuren.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:01

maar het is ook net hoe (en van wie) je hebt leren rijden.... Je hebt mensen die een Z paard na kunnen rijden, en je hebt mensen die vanaf zadelmak een paard naar het Z kunnen rijden en ze ook daadwerkelijk kunnen verbeteren....
Beide kunnen "z" op papier.....

DuoPenotti

Berichten: 29998
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:06

Sky_As schreef:
maar het is ook net hoe (en van wie) je hebt leren rijden.... Je hebt mensen die een Z paard na kunnen rijden, en je hebt mensen die vanaf zadelmak een paard naar het Z kunnen rijden en ze ook daadwerkelijk kunnen verbeteren....
Beide kunnen "z" op papier.....

waar

Ik heb zelf in die tijd paarden zadelmak gemaakt en opgeleid.
De meeste niet tot het Z, want dan waren ze weer verkocht.
En bij 100 paarden ben ik gestopt met tellen.

Maar toen was ik 30 jaar jonger, kilo's minder.
Ik zeg wel eens voor de grap, dat was in mijn vorige leven.
Het is anders natuurlijk als ik dat was blijven doen.

Dus inderdaad niveau, is een rekbaar begrip. Zelfs met de punten.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:13

hihi ja precies. Klinkt wel alsof we een beetje dezelfde "vooropleiding" hebben gehad zeg maar.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:22

TS: Als ik jou was zou ik het bij de feiten houden:

9 jaar manege ervaring en daar gereden in de gevorderde groep
4 jaar lang bijrijdpaard gehad. Ging in die vier jaar X keer per week, deed klusjes XYZ( als dat zo is) en volgde lessen bij X (als dat zo is). Verder misschien ook reden van stoppen vermelden (bv ben verhuisd/ paard is verhuisd oid) zodat je door de feiten laat zien dat je niet zomaar wegblijft en betrouwbaar bent.

Het hele jonge paarden gedoe zou ik achterwege laten. Jonge paarden doorrijden is een vak apart, een kunst die door heel veel mensen niet verstaan wordt. Dus te zeggen dat je daar ervaring mee hebt, maak je jezelf als iemand met toch relatief beperkte ervaring, wat ongeloofwaardiger

Voor mij zou ervaring niet het belangrijkste punt zijn, Leerbaarheid en netjes met mijn paard omgaan ( dwz niet te instrumenteel) en voldoende zelfstandigheid wel.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:25

Sky_As schreef:
maar het is ook net hoe (en van wie) je hebt leren rijden.... Je hebt mensen die een Z paard na kunnen rijden, en je hebt mensen die vanaf zadelmak een paard naar het Z kunnen rijden en ze ook daadwerkelijk kunnen verbeteren....
Beide kunnen "z" op papier.....


:j

Z betekent wat dat betreft ook weinig, ik ken ook L ruiters die een paard kunnen verbeteren. Omdat ze gewoon een hele goede basis hebben en daar gaat toch het meeste fout. Het is denk ik inderdaad het belangrijkste hoe iemand heeft leren rijden met een stukje talent, gevoel en ook het intellect om zich daar goed en verder in te ontwikkelen.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:51

Elisa2 schreef:
Sky_As schreef:
maar het is ook net hoe (en van wie) je hebt leren rijden.... Je hebt mensen die een Z paard na kunnen rijden, en je hebt mensen die vanaf zadelmak een paard naar het Z kunnen rijden en ze ook daadwerkelijk kunnen verbeteren....
Beide kunnen "z" op papier.....


:j

Z betekent wat dat betreft ook weinig, ik ken ook L ruiters die een paard kunnen verbeteren. Omdat ze gewoon een hele goede basis hebben en daar gaat toch het meeste fout. Het is denk ik inderdaad het belangrijkste hoe iemand heeft leren rijden met een stukje talent, gevoel en ook het intellect om zich daar goed en verder in te ontwikkelen.


Eens. Maar ook dat in training L niveau/oefeningen ook niet echt wat zegt. Wij reden als kinderen al allerlei oefeningen uit het M en Z in de lessen. Maar dat niveau was het absoluut niet. Naast dat je het paard ook op dat niveau moet hebben lopen qua balans enzovoorts, is er wel een verschil in de oefeningen kunnen laten zien of correct kunnen laten zien.
Ik zie lessen waar mensen inderdaad denken L en M oefeningen te doen en dus te kunnen rijden, maar waar de oefeningen niet correct zijn.
Dat is iets waarvoor wedstrijden handig zijn, dan heeft er iig een onafhankelijke jury gekeken of het wel ongeveer is wat het moet zijn. Niet dat iemand zonder wedstrijdervaring niet netjes kan rijden, dat kan zeker. Maar ik ben erg terughoudend in het geloven, zelfs als er wel onderling gestart is, want dat is meestal wel erg soepel.
De jonge paarden of de (groene) paarden die nog wat training nodig hadden op een manege zijn heel vaak alsnog een heel andere koek als wat mensen met eigen paarden daaronder verstaan. Er zit ook verschil tussen een gevorde manegeruiter of een gevorderde ruiter buiten de manege om.

Dus ts, zoals anderen al schreven, gewoon benoemen zolang op manege x gereden, zolang bijrijdpaard gehad. Punz benoemt het mooi. Met jouw ervaring zou ik ook niet benoemen dat je ervaring hebt met jonge of groene dieren.

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:01

Ik zou benoemen wat je zoekt. Ik heb persoonlijk geen problemen met iemand die alleen manege ervaring heeft, maar als iemand zegt op de manege jonge paarden ingereden te hebben en op hoog niveau rijdt dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. En dat is in het algemeen en niet naar jou ts.

Ik heb nu een bijrijder die ook alleen manege ervaring heeft, meisje rijdt zoals ik het graag zie, simpel en niet overvragen, dus geen Anky die naar het z wil, want daar zit mijn recreatie pony van 21 echt niet op te wachten.

Daarnaast verwacht ik dat mijn bijrijder haar afspraken nakomt, de stalregels naleeft en mijn regels ook.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 16:23

MyWishMax schreef:
De jonge paarden of de (groene) paarden die nog wat training nodig hadden op een manege zijn heel vaak alsnog een heel andere koek als wat mensen met eigen paarden daaronder verstaan. Er zit ook verschil tussen een gevorde manegeruiter of een gevorderde ruiter buiten de manege om.


Dit idee begin ik ook wel te krijgen inderdaad. Sowieso zijn eigen paarden vaak al een stuk feller, dus zou daarin leeftijd misschien ook minder een rol spelen.
Misschien zit daar ook het idee dat ik van een jonger paard meer kan leren, op de manege waren de meeste oudere paarden al best wel afgestompt, 'lui' (waarschijnlijk gewoon klaar met alle verschillende mensen) en de jonkies waren nog wat levendiger, en dat is juist wel wat ik zoek. Dat zal met wat oudere eigen paarden misschien minder een probleem zijn.

In ieder geval bedankt iedereen! Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan met het maken van een advertentie, nu alleen nog filmpjes maken :+

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:32

Mijn 1e eigen pony was 18. Die was echt niet lui of afgestompt. Ik lag er in het begin 3 keer per les van af. Kwam uit de gevorderden les, maar deze pony gooide me eraf bij alles wat ik fout deed. Te veel hand, te veel been, onterecht corrigeren en noem maar op.
Ook huidige paard is ondertussen 14 en dat is echt niet oud, juist op de top van hun kunnen leeftijd. Mijne is ook echt niet lui, die wordt alleen maar heter haha en beter. Die was met 6 een stuk luier. Bedenk maar dat de wedstrijddieren op hoogste niveau met die leeftijd daar lopen. Ergens gemiddeld vanaf 10 tot 18e.

Het afgestompt en lui zijn is eerder door de manier waarop de gereden zijn en eventuele lichamelijke ongemakken en niet de leeftijd. Ze kunnen zelfs op hun 4e al zo zijn, helaas.

Zegt niet dat je ineens een slechte ruiter bent he? Je hebt ook ervaring met bijrijdpaard, maar daarom zou ik niet benoemen wat je op de manege allemaal gereden hebt. Wel dat je dus ook al jarenlang een bijrijdpaard hebt gehad en dus betrouwbaar bent en wilt leren.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:39

Punz schreef:
TS: Als ik jou was zou ik het bij de feiten houden:

9 jaar manege ervaring en daar gereden in de gevorderde groep
4 jaar lang bijrijdpaard gehad. Ging in die vier jaar X keer per week, deed klusjes XYZ( als dat zo is) en volgde lessen bij X (als dat zo is). Verder misschien ook reden van stoppen vermelden (bv ben verhuisd/ paard is verhuisd oid) zodat je door de feiten laat zien dat je niet zomaar wegblijft en betrouwbaar bent.

Het hele jonge paarden gedoe zou ik achterwege laten. Jonge paarden doorrijden is een vak apart, een kunst die door heel veel mensen niet verstaan wordt. Dus te zeggen dat je daar ervaring mee hebt, maak je jezelf als iemand met toch relatief beperkte ervaring, wat ongeloofwaardiger

Voor mij zou ervaring niet het belangrijkste punt zijn, Leerbaarheid en netjes met mijn paard omgaan ( dwz niet te instrumenteel) en voldoende zelfstandigheid wel.


Dit dus.

En ik lees uit je beginpost dat je op dit moment helemaal niet rijdt, ik zou eerlijk zeggen hoe lang je ondertussen niet gereden hebt (is dat 2 maanden of 2 jaar?). Mocht het eerder die 2 jaar dan die 2 maanden zijn, dan zou ik eerst weer een paar maanden op een manege gaan rijden en dan pas op zoek gaan. En daarbij dan aangeven dat je weer bent begonnen met rijden na een paardloze pauze van X-maanden/jaren.

Als ik je verkeerd heb geinterpreteerd dan is het niet van toepassing natuurlijk :D

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 16:59

Denk dat het voor jezelf ook belangrijk is om een beetje te kijken wat voor een type paard je zoekt. Recreatief/ dressuurmatig..meer sportgericht, koudbloed etc.[/quote]

Kom ik weer met mn vragen...

Wat zou dan bijvoorbeeld het veschil zijn tussen dressuurmatig en sportgericht? Ik zou graag (indien mogelijk) wel eens een wedstrijdje willen rijden en ook graag lessen volgen om steeds wat verder te komen, dat is echter niet het enige waarvoor ik rij. Ik hoef ook echt niet per se tot het Z te rijden, maar ik wil wel graag steeds wat verder komen en wat moeilijkere oefeningen kunnen doen. Valt dat dan onder sportgericht of is dat meer recreatief?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:04

Voor mij valt dat inderdaad onder meer sport gericht. Recreatief zie ik als het doel meer lekker in het bos rijden is.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:25

Ook hier zou ik de kwalificerende termen weglaten, want ook dat is weer heel erg interpretatie afhankelijk. Want wat je wil valt voor mij gewoon onder de recreatieve wedstrijdsport. Met de nadruk op recreatief.

Dus ik zou weer gewoon feitelijk beschrijven wat je zoekt, dan heb je de minste kans op misverstanden.


Bijvoorbeeld:

"Ik zoek een paard om mee te lessen en dressuurmatig verder mee te komen. Het zou leuk zijn als ik op termijn ook wedstrijden zou mogen rijden"

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:19

Maite2005 schreef:
MyWishMax schreef:
De jonge paarden of de (groene) paarden die nog wat training nodig hadden op een manege zijn heel vaak alsnog een heel andere koek als wat mensen met eigen paarden daaronder verstaan. Er zit ook verschil tussen een gevorde manegeruiter of een gevorderde ruiter buiten de manege om.


Dit idee begin ik ook wel te krijgen inderdaad. Sowieso zijn eigen paarden vaak al een stuk feller, dus zou daarin leeftijd misschien ook minder een rol spelen.
Misschien zit daar ook het idee dat ik van een jonger paard meer kan leren, op de manege waren de meeste oudere paarden al best wel afgestompt, 'lui' (waarschijnlijk gewoon klaar met alle verschillende mensen) en de jonkies waren nog wat levendiger, en dat is juist wel wat ik zoek. Dat zal met wat oudere eigen paarden misschien minder een probleem zijn.

In ieder geval bedankt iedereen! Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan met het maken van een advertentie, nu alleen nog filmpjes maken :+


Ik denk dat je veel meer leert van ‘een oude rot in het vak’ dan van een jong paard. Een jong paard moet dingen leren, dan moet jij hem zeggen hoe je dingen moet gaan doen. Bij een écht groen paard, krijg je ook maar 1 kans om iets goed aan te leren. Ik heb een bijrijdpaard gehad dat ZZ geklasseerd was. Die heb ik er nooit uitgereden, maar ik heb wel van dat paard geleerd hoe het voelde om een correcte schouder binnenwaarts te rijden, of een correcte verzameling. Ht paard kon het, als ik het juist kon vragen, deed ze het. In mijn ogen moet je dat gevoeld hebben voor je het kan gaan proberen op een groen paard, zodat je op z’n minst weet wat je moet voelen. Nu heb ik een bijrijdpaard dat ook veel meer kan dan ik op het technische vlak en ik leer veel dingen bij van haar. Ik heb trouwens ook al echt groene paarden gereden, en ik heb zelf een paard dat erg jong was toen ze bij mij kwam. Zij staat nu op pensioen. Van haar heb ik ook veel geleerd, maar ik had ook minstens wekelijks les met haar omdat ik bang was dat ik haar dingen fout aan zou leren. Dat valt nu achteraf gezien wel mee (juist de schouder binnen zou ik nu anders doen wnt nu weet ik dat die niet helemaal correct was) maar het viel mee ómdat ik zo veel les had.

Dus ik zou eerder een paard zoeken waar je dingen van kan leren als bijrikdpaard ipv een die jij dingen moet leren. In het laatste geval zou ik zeker les nemen.
Bekijk het zo, als je nu veel leert van een ervaren paard, kan je dat ooit toepassen op (misschien een eigen), groen paard.