In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 13:51

Hoi allen :D
Mijn paard kan zichzelf niet goed tegenhouden/ balans houden als hij van een heuvel afloopt. (Gewoon in stap)
Ik probeer nu zo langzaam mogelijk naar beneden te gaan, maar het lijkt of hij zichzelf niet kan tegenhouden, hij 'stort' als het ware steeds harder naar beneden.

Mijn eerdere paarden konden uit zichzelf hun gewicht op de juiste manier verplaatsen
Hoe kan ik hem dit ook aanleren?

xPabloBokt

Berichten: 9480
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:14

Loop je ernaast of zit je erop?

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 14:19

De bedoeling is erop.
Er naast ook wel geprobeerd, maar dat gaat hetzelfde en dan kan ik hem bijna niet bijhouden.
Maar iedere tip om hem dit aan te leren -er naast of op- is van harte welkom!

Berith

Berichten: 370
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:33

Hoe is je paard verder qua kracht in de achterhand? Kan hij makkelijk de spronggewrichten en knieën buigen. Om goed van een heuvel af te kunnen moet hij wat zakken in de achterhand en dat kost best kracht.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:00

Lost hij wel meer dingen op door hard(er) te gaan?
Meer lichaamsbeheersing en nadenken over hoe hij zijn lijf moet gebruiken en waar hij zijn voeten neer zet. bv Balkjes, maar dan verschillende hoogtes en afstanden, overgangen elke paar passen (zodat hij zichzelf ook meer bijelkaar moet rapen), makkelijk achterwaarts ook sturende (bochtje om, balkje over), en bij heuveltjes af 1 stapje tegelijk (eerst oefenen op vlak terrein, bv met balkje 1 voet er over), enz.
Om licht aan de hulpen te staan moet een paard zichzelf verzamelen, geef hem dus oefeningen om dat uit te nodigen.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:04

Hoe oud is je paard?

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 16:22

Het gaat om een 8 jarige ruin.

Hij is niet heel erg soepel (tis een barok type), daar zit vast wel een deel van het probleem.

Hij kan normaal gesproken wel redelijk goed schakelen, maar heuvelaf is er weinig houden aan..

@tamary ja dat doet hij inderdaad, hij is eerder voorwaarts dan lui.
Dank voor je tips!


Hij heeft er trouwens zelf totaal geen problemen mee :+ ; hij red zich wel, struikkelt bijv. nooit. Wat dat betreft is hij erg handig

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:26

Ik zou hem heel veel laten halthouden heuvelafwaarts. Misschien zelf een pasje achterwaarts vragen. Dat werkte bij mijn madammetje heel goed om het koppie er bij te houden en niet te snel naar beneden te stuiven maar netjes bedachtzaam pas voor pas naar beneden te gaan, ook op heel erg steile en hoge heuvels.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:22

Zelf achterover leunen zodat je je eigen gewicht naar zijn achterhand verplaatst. Althans dat deed ik altijd. Maar ik ben geen held in dit soort oefeningen. En dan rustig stap voor stap laten afdalen. Je hebt er ook die als een gek naar beneden stormen zonder dat dat de bedoeling is- dan het paard niet teveel hinderen want het is niet de bedoeling dat hij valt. Echter, ik sta open voor betere suggesties....

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:17

Misschien aan de hand oefenen eerst, en vaker halthouden halverwege.

Of (als dit mogelijk is) eerst oefenen op een minder steile heuvel. Als het een kracht probleem is kan dat eerst wel eens helpen.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:26

Is je paard lichamelijk in orde? SI-gewricht ? Knieen?

Verder zou ik proberen in kleine pasjes naar de beneden te gaan, je paard echt goed in de hand te ondersteunen en zelf achteruit te hangen (je gewicht naar achter leggen).

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:34

Als ruiter van 'een Spaanse schone' denk ik dat het barokke het probleem niet zou moeten O:) zijn...

Heuvelaf is zoiets als verzamelen en daar zijn barokke types op gebouwd.

Hoe aan te leren...?
Van nature kan een dier het, de kwestie is: je dier vertellen dat je "dit" wil.
Oefen om te beginnen in stap.
1) Doe een touwtje om de hals, halstertouw, martingaalding, etc.
2) Teugels los, geef een stemcommando 'ho', doe je navel iets naar binnen en eventueel je eigen onderbenen iets terug.
3) Ruim belonen bij stilstaan.

Het doel is halt houden op de achterhand.

Als je dier dit door heeft en het kan ook zonder stemcommando,
rijd dan richting heuvel,
vlak vóór jullie naar beneden gaan kun je hetzij halt houden op achter
(Duitsers zeggen dan 'ganze Parade', maar blijf van de teugels af!! )
hetzij je 'doet alsof je wilt halt houden' maar "verkort" slechts de paslengte (auf Deutsch: halbe Parade, andermaal zonder teugels)
... dan een klein drijfje met de kuit ('voorwaarts')
de hol af terwijl je je navel naar achter brengt en onderbenen terug.

Bedenk wel dat het een kwestie is, van iets nieuws leren,
goed lichaamsgebruik
en spieren kweken (dat duurt even).

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:19

Oh dat zijn erg goede tips, thanx!!

Elisa2

Berichten: 37579
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:54

Waarschijnlijk komt al zijn gewicht op de voorhand.

Ik zou zeggen, zelf overdreven naar achteren zitten en hoofd wat hoger houden. De halthoud oefeningen zijn ook goede tips maar kunnen wel zwaar voor je paard zijn en dat zul je moeten doen voordat al zijn gewicht op de voorhand komt anders is er niks meer aan te houden.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:14

Achterover zitten wanneer je bergaf rijdt is al lang achterhaald. Dat doe je enkel als het echt heel steil gaat; dan leg je je a.h.w. op de achterhand van je paard. Bij een normale heuvel ga je in verlichte zit om de achterhand van je paard te ontlasten.

Dit voorop gesteld: de tips die door tamary en pmarena zijn gegeven zijn erg goed. Het gaat er om het evenwicht, de coordinatie en de kracht van je paard te trainen. Mijn haf had ook veel moeite met heuvels (en laat ons nou net in zuid-limburg wonen) := Maar gerichte training help echt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:25

Een normale heuvel is voor een paard niets engs.
Dat naar beneden „storten“ betekend meestal dat ze juist geen angst hebben om de controle te verliezen. Paarden die op een heuvel leven galloperen ook regelmatig vol gas omlaag.
Als ruiter is dat echter een hele andere beleving :D

Wat je paard dus moet leren is zich aan jou aan te passen. Als het dier gewoon netjes aan de hulp staat dan valt er niets te „storten“ want dan komt het ook op een heuveltje gewoon netjes terug op jouw hulpen. Indien niet, dan zit daar je probleem en kun je oefenen met op je zit vertragen, halthoudem na elke 3 passen en evtl een stemhulp erbij aanleren (ook heel erg handig als het gevroren heeft). Ik leer ze het woord „langzaam“.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:26

Nibbit schreef:
Het gaat om een 8 jarige ruin.

Hij is niet heel erg soepel (tis een barok type), daar zit vast wel een deel van het probleem.

Hij kan normaal gesproken wel redelijk goed schakelen, maar heuvelaf is er weinig houden aan..

@tamary ja dat doet hij inderdaad, hij is eerder voorwaarts dan lui.
Dank voor je tips!


Hij heeft er trouwens zelf totaal geen problemen mee :+ ; hij red zich wel, struikkelt bijv. nooit. Wat dat betreft is hij erg handig


Juist de barok achtige types hebben vaak een sterke achterhand. Kijk bv naar de merens. Jouw paard moet als het ware bij een hele stijle daling gaan zitten van achteren. Daarvoor heeft hij kracht nodig.
In de baan kun je hem leren om meer te zakken van achteren middels halve ophouding.
Als je dan buiten rijdt, en je geeft hem halve ophouding en (zit, handen been) dan gaat zijn gewicht meer naar achteren.
Stil zetten elke keer en rustig voetje voor voetje helpt hem ook. Maar je paard loopt liever met het gewicht totaal op de voorhand en dat is het probleem.
Kwpn of barok heeft daar niets mee te maken. Integendeel omdat barok vaak meer compact zijn kunnen ze vaak beter sluiten itt die lange paarden. Is veel lastiger. Die kwpn ers kunnen dan weer veel gemakkelijker uitstrekken in draf bv vergeleken met een barok paard.

Oefeningen van Sizzle zijn ook erg goed.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:33

Een paard zal zich van nature zo economisch mogenlijk bewegen. Dat betekent dat het dus niet extra kracht gaat verspillen op een helling waarvan het weet dat met de kop omlaag en gaan de minste moeite kost. (Idem met kinderen, mijn dochter rent ook hellingen af waar ik als een bejaarde koe omlaag zigzag).
Het verzamelen op een helling doen paarden eerder als ze niet zo zeker zijn.
Onzekere paarden gaan dan twijfelen en zigzaggen, zelfverzekerde paarden zetten de pootjes wijd en laten zich omlaag glijden.

Nu moet ik zeggen dat er onder de sportgefokte paarden wel echt domme kamikazen bij zijn maar die zie je op de weide dan ook vaak in de slip op hun zij eindigen. Juist bij een pre is dat onwaarschijnlijk.

Als je als ruiter wilt dat het paard verzameld omlaag gaat en dus minder economisch, dan moet je hem dat heel gericht uitleggen. Dat is niet anders als met alle andere rijtechnische oefeningen in verzameling die het paard voor de ruiter moet doen. Immers gaat een paard van nature ook niet zomaar 40 meter schouderbinnenwaarts lopen.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:38

Sizzle schreef:
Als je als ruiter wilt dat het paard verzameld omlaag gaat en dus minder economisch, dan moet je hem dat heel gericht uitleggen. Dat is niet anders als met alle andere rijtechnische oefeningen in verzameling die het paard voor de ruiter moet doen. Immers gaat een paard van nature ook niet zomaar 40 meter schouderbinnenwaard lopen.


Mee eens. Alleszins heb ik persoonlijk wel liever een paard dat rustig, verzameld en gecontroleerd de heuvel afgaat onder mijn kont. Wat mij betreft du echt wel een must om ze dat ook te leren als je regelmatig een heuvel af gaat. Dus: trainen is een must.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:41

Dat gaat en staat met je sportdoelen.
Wil je bijv een endurance paard dat ook zeker tempo kan houden in een heuvelachtig gebied dan ga je er anders mee om dan met een dressuurpaard.

In het ideaalste geval leer je je paard beide aan en „luistert“ het naar jouw opdracht.
Tevens wil je dat het ook zelf uitvindt waar zijn grenzen liggen zodat je geen hulpeloos stukje paard maakt dat niet meer zelf kan denken.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:44

Sizzle dat ligt aan het ras. Wellicht dat het ook voor Haflingers geldt (,ook bergpaard) maar merens, zijn Pyreneese bergpaarden gaan uiterst correct, lees zittend op hun gat, de meest steile hellingen af waarbij je jezelf afvraagt:" brrrr hoe doen ze dat". Is een van de spectaculaire acts bij de merens keuringen in Bouan (Zuid Frankrijk). Significant detail is dat de meesten nog nooit eerder zo stijl gedaald hebben. Zit gewoon in hun genen want hun voortbestaan hing en hangt er van af.
Ik zal eens kijken of ik filmpje kan vinden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-05-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:46

Dat is precies wat ik probeer te zeggen Pien.
Een zelfverzekerd paard laat zich glijden als het weet dat het anders de control verliest en als het dan heel stijl wordt dan zit het op de kont, maar dat is in NL/BE onwaarschijnlijk.

Een heuvel in de zin van een nederlands stukje dijk is voor de meeste paarden peanuts, daar kunnen ze gewoon kop omlaag vanaf. Dat voelt alleen voor de ruiter niet zo tof als je niet aan het tainen bent voor eventing :')

Als je paard je op een heuvel aan de hand omlaag trekt terwijl je ernaast loopt, dan mist daar voornamelijk een stuk opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-05-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:48

Klopt. Hebben we ook gedaan. "Zitten" op de achterhand en met de voorbenen doorlopen. Maar dat is inderdaad voor de echt steile afdalingen weggelegd.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:49

Foto's gevonden maar ze laten kopiëren of downloaden niet toe. Precies Sizzle en ik denk dat dit ook ras afhankelijk is.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:50

Hoe groter ze zijn, hoe meer topzwaar ook. Met een ruiter er op is dat nog erger natuurlijk.

De mini hier kon gewoon vanaf bovenaan de dijkwei naar beneden vliegen, Mareentje moest al wat voorzichtiger zijn. Het blijft natuurlijk ook link of ze niet ineens in een kuiltje stappen want als je halverwege een redelijk steile heuvel op kleigrond ineens een zacht stuk kuil hebt en struikelt....