Linkergalop (POLL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat doe jij als eerste in de geschetste situatie?

De zadelmaker laten komen, blijkbaar past het zadel niet goed meer na de toegenomen training.
34 (18%)
De osteopaat / chiropraktor laten komen, blijkbaar zit er iets vast.
38 (20%)
De dierenarts laten komen / naar de kliniek voor onderzoek, hij heeft duidelijk ergens last van.
5 (2%)
Dit rijtechnisch oplossen, blijkbaar is zijn rechtergalop meer verbeterd waardoor hij een voorkeur heeft ontwikkeld. Hij wordt wellicht scheef gereden.
68 (36%)
Voorlopig niet rijden, maar aan de hand / longe werken aan de rechtgerichtheid.
4 (2%)
Gewoon de tijd geven, bij de opleiding van een jong paard is soms de ene kant wat sterker en soms de andere kant. "Trekt vanzelf recht."
26 (13%)
Anders, namelijk...
11 (5%)

Totaal aantal stemmen: 186


IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 15:19

Situatie:
Een 6-jarig paard wordt sinds enige maanden fanatieker doorgetraind dan daarvoor.
Het paard heeft nooit een bijzondere voorkeur gehad voor de linker- of rechtergalop.
Sinds een week of twee is de linkergalop onder het zadel een probleem. Aan de longe en in vrijheid galoppeert hij goed links aan, onder het zadel laat hij een mooie gebalanceerde contragalop zien op de linkerhand. Links aanspringen doet hij alleen als alle voorwaarden kloppen (de ruiter sluit hem op, hij is goed losgereden, hij heeft steun van de wand, etc).

Wat is het eerste dat je doet?

Friesfanaat

Berichten: 1349
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:30

Ik zou eerst rijtechnisch proberen op te lossen. Lukt dit niet dan het riedeltje zadelmaker/fysio/dierenarts bijlangs. Klinkt voor mij grotendeels als scheef zijn aangezien je niet aangeeft dat het paard een reactie geeft die doet denken aan pijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25352
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:33

In mijn eigen geval zou ik eerst zelf naar de fysio gaan, als mijn paard mij ineens niet meer goed begrijpt.
Meestal zit ik dan zelf ergens in mijn SI gewrichten geblokkeerd of scheef.
Laat ik dat verhelpen, is een rijtechnisch probleem vaak ineens ook weer weg.

Flubberboot

Berichten: 2927
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:40

Ik zou mezelf recht laten zetten en een peut/paat bij het paard laten kijken. Als er bij beide niks uitkomt, zadelmaker.

Flip00
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:41

Bij mijzelf als ruiter nagaan of ik scheef zit. Zeker omdat je aangeeft dat hij aan de longe geen problemen vertoond.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:05

Rechtrichten.. meestal heeft dit met scheefheid te maken.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:08

Grappig ik zou eerst het zadel controleren. Als ik zelf geen problemen heb rij ik hetzelfde als daarvoor en aan de longe gaat het goed.

Dus eerst zadel, dan paard na laten kijken. Zijn deze beide goed, dan ben ik wat fout gaan doen. Tijd om goede hulp te zoeken

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:20

Ik zou 1 en 2 als eerste laten doen.
Als het eerst wel goed ging waarom zou ik dan zelf ineens schever rijden?
Of je moet daar aanleiding voor hebben doordat je zelf gevallen bent oid

Dan zou ik kijken past het zadel nog, paard misschien gegroeid in bespiering en klemt het nu.
En een keer een check van de osteo kan nooit kwaad...

Rechtrichten, maag hopen dat iedereen daar standaard aan werkt

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:34

Ik mis de optie: 'mijn instructeur laten meekijken als ik rijd'.
Hij kan altijd snel zien of ik zelf scheef zit, of mijn paard iets compenseert, of mijn zadel anders ligt dan anders etc. Afhankelijk van zijn opmerkingen kijk ik daarna verder naar een van de bovenstaande opties.

ikke

Berichten: 37628
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:35

IngeK schreef:
Situatie:
Een 6-jarig paard wordt sinds enige maanden fanatieker doorgetraind dan daarvoor.
Het paard heeft nooit een bijzondere voorkeur gehad voor de linker- of rechtergalop.
Sinds een week of twee is de linkergalop onder het zadel een probleem. Aan de longe en in vrijheid galoppeert hij goed links aan, onder het zadel laat hij een mooie gebalanceerde contragalop zien op de linkerhand. Links aanspringen doet hij alleen als alle voorwaarden kloppen (de ruiter sluit hem op, hij is goed losgereden, hij heeft steun van de wand, etc).

Wat is het eerste dat je doet?

Heel kritisch kijken naar het paard, het tuigage en vervolgens naar de ruiter en aansluitend naar instructie (als je al op dat punt uit komt).

Komt daar niks uit, dan zou je extrern advies in kunnen winnen want dat is waar het begint: wat is JOUW KENNIS in deze??

BigOne
Berichten: 38386
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:36

Zadel controle als allereerste. Paard dat fanatieker gereden wordt ontwikkeld snel spieren.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:47

Aangezien het paard alleen onder het zadel zoveel moeite heeft, lijkt een zadel- dan wel ruiterprobleem mij logischer dan een lichamelijk probleem.

Daarmee lijkt het uitsluiten van het zadel een logische stap. Wanneer de zadelpasser is geweest heb je een ja- of nee antwoord of het zadel nog goed lag en of dit het probleem oplost. Is het probleem niet opgelost, kun je verder kijken. Dan lijkt de ruiter mij een logische stap.
Is dan dan rijtechnisch oplossen? Dat denk ik niet, als de huidige ruiter het rijtechnisch kan oplossen, zou het probleem waarschijnlijk niet in deze mate zijn ontstaan. In dat geval zou ik dus zeggen, haal er een (andere/betere) instructie bij. Gewoon laten vind ik dubieus. Scheefheid kan wisselen, maar eigenlijk niet meer op 1 kant willen galopperen, gaat wat mij betreft verder dan een normale scheefheid. Daarvan zou ik toch een oorzaak willen weten die oorzaak aanpakken (en als rijtechnisch de oorzaak is, is het maar net een kwestie van de beschikbare hulp of je dat onder het zadel of op de grond wilt/moet corrigeren)
Helpt anders/beter trainen ook niet? Dan blijft lichamelijk over. Of je dan naar een DA, fysio, osteo of chiro gaat, dat blijft weer een oneindig lange discussie.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:50

Kijken wat er gebeurd met een andere (bewuste) ruiter.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 16:59

Super leuk om al jullie visies te zien en dat de meningen inderdaad verdeeld zijn.

Paar reflecties en gedachten die ik zelf (ook) al had;

- Scheefheid van de ruiter: Ja, ik (de ruiter, ha) ben scheef (wie niet) maar ik ben niet ineens veel schever geworden dan anders, dus waarom nu "ineens" dit issue? Desondanks natuurlijk (altijd) een aandachtspunt. Optie om een andere ruiter erop te zetten vind ik een leuke, die had ik zelf nog niet bedacht! Hij is voorheen wel door een professional getraind maar dat is al een tijdje geleden, maar dat zou ik nog wel eens kunnen vragen.
- Ja hij zal best veranderd zijn in bespiering waardoor het tijd is voor een zadelcheck (laatste keer was december), maar waarom valt dit dan op één kant op --> dan is hij toch scheef bespierd --> dan ligt de oorzaak toch rijtechnisch --> desondanks moet het zadel dan aangepast worden.
- Osteopaat / chiropractor kan voor het paard (waarschijnlijk) geen kwaad, wel voor mijn portemonnee :o (laatste keer was eveneens december)
- Pijn, tsja, hij geeft wel eens een bokje als hij iets moeilijk vindt, maar mij valt vooral op dat hij zo'n mooie gebalanceerde contragalop doet als hij niet links wil aanspringen. Bij echt grote fysieke problemen zou ik toch verwachten dat hij eerder gaat rennen, staken, wat dan ook. (Edit: dit is een paard met een sterk karakter wat dat betreft, hij zegt heel graag en duidelijk 'nee'). Maar eigenlijk vind ik die rechtergalop op de linkerhand vooral heel knap voor zijn niveau, ookal had ik liever dat hij links aanspringt als ik dat vraag.
- Instructie: Deze had ik inderdaad als vanzelfsprekend geacht bij de optie 'rijtechnisch oplossen'. Sluit ook aan op de vraag over de 'eigen kennis'; als je het zelf niet weet hoe het komt of hoe het op te lossen, dan heb je hulp van buiten nodig. Voor mij: in mijn reguliere les zijn we vorige keer vooral bezig geweest met "wat kunnen we allemaal doen dat hij wel links aanspringt" en wat minder met de oorzaak ervan. Morgen heb ik een andere les (van andere instructrice) specifiek gericht op houding en zit, dus misschien komt daar iets concreets uit qua of/hoe ik hem in de weg zit.

Kortom ik neig nu eerst naar rijtechnisch verder zoeken (met instructie, dus) en anders/daarna de zadelmaker eerder dan gepland latenkomen. Die kan sowieso ook dingen zien en beoordelen aan zijn rug en bespiering, dus dat geeft sowieso inzicht. Bijkomende twijfel waarom ik dat niet nu direct zou doen, is dat we ook nog een 4-jarige aan het beleren zijn en die verandert natuurlijk ook veel in deze periode, dus liever laat ik de zadelmaker 1x komen voor beide paarden en niet 2x met een maand ertussen. Dat is ook even puzzelen.

Leuk om te zien allemaal :)

Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:37

Als hij braaf genoeg is zou ik eetst met bareback pad kijken hoe het daarmee gaat, een paar daagjes. Als het dan weer goed gaat heb je je antwoord en ligt het aan het zadel. En als het niet goed gaat zou ik voor massage kiezen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:46

Ik verplaats dit topic naar RT-V omdat het daar beter past.

Nienke1979
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:17

Iedere ruiter zal scheef zijn maar dan had het paard dit al wel eerder gedaan
Echter mocht het paard scheef zijn is het rijtechnisch ontstaan en dus moet je het ook op deze wijze gaan oplossen
Dus instructie kan nooit geen kwaad. Zeker bij door trainen voor mij een vereiste als er mee gekeken gaat worden
Wat ik mij persoonlijk afvraag wat doet het paard als je je instructrice er op zet?

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:23

Ik zou hem eerst laten na kijken door een DA
Paard kan pijn compenseren en daarom die kant in ene moeilijker vinden.
Bij mij komt DA zowiezo altijd op de eerste plaats...aldaar rechte lijnen stappen en draven op het harde, longeren harde/zachte kleine cirkel, buigproefjes en bovenlijn testen en dan indien nodig behandelen. Er komt wel eens iets uit we niet verwacht hadden. Ontstoken knietje, sprong of kogel waar ze nog geeneens kreupel op hoeven te gaan maar wel verzet kan geven als er moeilijkere oefeningen in de training gevraagd worden.


(Met ruiter er op netjes in de houding lopen is immers ook wat anders dan " vrij" aan een longe)

miereneter

Berichten: 2583
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:24

Hij doet het niet aan de longe, dus ik zou eerst het zadel laten checken. Logische stap omdat de bespiering bij een jong paard in training zo snel verandert. Als het daarna niet beter gaat, rijtechnisch (in mijn geval: instructeur erbij) proberen. Nogmaals: omdat hij het aan de longe niet doet. Want anders: paar dagen rust en als het dan niet over is, mag de veearts komen.

Lumi

Berichten: 4440
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:37

Eens met bbp rijden om te kijken of die dan hetzelfde vertoont. Zo nee, dan zadelmaker laten komen.
Zo ja, dan osteopaat.
Als het dan blijft, dan meer onder begeleiding rijden

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 00:03

Voor de mensen die zeggen dat een ruiter niet het verschil kan maken, in de scheefheid: je kunt best een tijdje iets compenseren voordat je last krijgt.

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Linkergalop (POLL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 01:12

Rechtrichten

Niet meer en niet minder
Wat ik hier lees zie ik het als een beetje scheefheid.

Ik kan er volledig naast zitten maar ik zou mijn focus leggen op het rechtrichten. Daarbij ook gewoon voelen waar ik nou handiger ben. Ik weet van mezelf dat ik rechtsom beter rijdt dan linksom eb daarom ben ik bewuster met mezelf bezig linksom om goed op te letten wat ik vraag en hoe ik het vraag.

Paarden hebben ook een voorkeurskant en als jullie bijvoorbeeld allebei links wat meer moeite hebben dan weet je dat er werk aan de winkel is en dat kan je met bewust rechtrichten een groot deel veranderen.

Ikzelf deed dit altijd onder begeleiding van de osteo

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 01:54

IngeK schreef:
Situatie:
Een 6-jarig paard wordt sinds enige maanden fanatieker doorgetraind dan daarvoor.
Het paard heeft nooit een bijzondere voorkeur gehad voor de linker- of rechtergalop.
Sinds een week of twee is de linkergalop onder het zadel een probleem. Aan de longe en in vrijheid galoppeert hij goed links aan, onder het zadel laat hij een mooie gebalanceerde contragalop zien op de linkerhand. Links aanspringen doet hij alleen als alle voorwaarden kloppen (de ruiter sluit hem op, hij is goed losgereden, hij heeft steun van de wand, etc).

Wat is het eerste dat je doet?

Dat ligt eraan wie "je" is. Als "je" niet zo goed kan rijden maar wel eindeloos geld uitgeeft aan zadels en bitten en peuten en paten, is het plan natuurlijk totaal anders dan wanneer "je" heel goed kan rijden.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:41

IngeK schreef:
- Instructie: Deze had ik inderdaad als vanzelfsprekend geacht bij de optie 'rijtechnisch oplossen'. Sluit ook aan op de vraag over de 'eigen kennis'; als je het zelf niet weet hoe het komt of hoe het op te lossen, dan heb je hulp van buiten nodig.



Ik benoemde een instructeur bewust niet bij rijtechnisch oplossen, wel bij het tweede stuk dat je hier schrijft. Het gaat om zijn functie als “extra paar ogen vanaf de grond” om te helpen vast te stellen wat het probleem is, niet direct om het rijtechnisch op te lossen. Al zou dat natuurlijk een oplossing kunnen zijn, de oplossing kan net zo goed wel het zadel of een fysiek probleem liggen.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:46

IngeK schreef:
- Scheefheid van de ruiter: Ja, ik (de ruiter, ha) ben scheef (wie niet) maar ik ben niet ineens veel schever geworden dan anders, dus waarom nu "ineens" dit issue? Desondanks natuurlijk (altijd) een aandachtspunt. Optie om een andere ruiter erop te zetten vind ik een leuke, die had ik zelf nog niet bedacht! Hij is voorheen wel door een professional getraind maar dat is al een tijdje geleden, maar dat zou ik nog wel eens kunnen vragen.
- Ja hij zal best veranderd zijn in bespiering waardoor het tijd is voor een zadelcheck (laatste keer was december), maar waarom valt dit dan op één kant op --> dan is hij toch scheef bespierd --> dan ligt de oorzaak toch rijtechnisch --> desondanks moet het zadel dan aangepast worden.

Dit zou zo maar eens een gevalletje 'emmer vol' kunnen zijn. Misschien ben jij nu wel net die fractie schever dat hij er last van heeft. Of is hij dusdanig verandert dat jouw scheefheid net te ernstig is.
Zelfde met het zadel. Misschien past het zadel net niet meer, maar komt er door een kleine scheefheid rechtsom nog wel mee weg, maar linksom niet. Of misschien is je zadel wel scheef of scheef geworden door een optelsom van kleine dingen (denk alleen al aan altijd linksom opstappen)

IngeK schreef:
- Pijn, tsja, hij geeft wel eens een bokje als hij iets moeilijk vindt, maar mij valt vooral op dat hij zo'n mooie gebalanceerde contragalop doet als hij niet links wil aanspringen. Bij echt grote fysieke problemen zou ik toch verwachten dat hij eerder gaat rennen, staken, wat dan ook. (Edit: dit is een paard met een sterk karakter wat dat betreft, hij zegt heel graag en duidelijk 'nee'). Maar eigenlijk vind ik die rechtergalop op de linkerhand vooral heel knap voor zijn niveau, ookal had ik liever dat hij links aanspringt als ik dat vraag.

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener en de reden dat je gevaarlijke paarden krijgt. Dit is je kop in het zand steken. Paarden geven een reeks aan kleine pijnsignalen af voordat de pijn zo erg wordt dat ze door het lint gaan. Het negeren van die pijnsignalen is gewoon not done. Juist nu in het moment om te reageren op wat je ziet. Je paard geeft aan dat er een probleem is, wellicht nog geen pijn, maar er zit iets wat deze reactie veroorzaakt. Zeggen dat het niet zo erg is omdat hij wel gebalanceerd blijft, dat klinkt voor mij als afwachten tot het echt mis gaat.
Vergeet ook niet dat een er een verschil is tussen uit karakter laten weten dat hij het ergens niet mee eens is (discussie met kuddegenoot), en zich als prooidier zeer kwetsbaar opstellen door te laten zien dat hij pijn heeft. Dat zijn echt andere reacties. Een sterk karakter heeft niets te maken met pijn al dan niet laten zien.

IngeK schreef:
- Instructie: Deze had ik inderdaad als vanzelfsprekend geacht bij de optie 'rijtechnisch oplossen'. Sluit ook aan op de vraag over de 'eigen kennis'; als je het zelf niet weet hoe het komt of hoe het op te lossen, dan heb je hulp van buiten nodig. Voor mij: in mijn reguliere les zijn we vorige keer vooral bezig geweest met "wat kunnen we allemaal doen dat hij wel links aanspringt" en wat minder met de oorzaak ervan. Morgen heb ik een andere les (van andere instructrice) specifiek gericht op houding en zit, dus misschien komt daar iets concreets uit qua of/hoe ik hem in de weg zit.

Waarom? Is het niet juist het punt van les om problemen op te lossen? (en goede dingen nog beter te maken)