Jaimy_Liam schreef:@imaudy; dank voor je reactie! Denk dat de Mustlefit beter niet gegeven kan worden, voorlopig dan (dit jaar iig niet)
Na een intensief weekendje idd even wat lichte arbeid kan vast geen kwaad, maar voor hem is het verwerken mentaal misschien wat zwaarder, dus denk een paar vrije dagen beter is..
@Hobbyhorse; dankjewel! We maken er een leuk weekend van!
@Elisa2: dankjewel voor je reactie! Ik kan mij wel vinden in het advies wat je geeft. Een weekje rust na zo’n weekend om het te verwerken is een prima plan! Of hij dit jaar 5 wordt of echt 4 is… als ik kijk naar zijn gebit is hij afgelopen eind november/begin december begonnen met het wisselen van z’n tweede tand. Daar hou ik dus op aan dat hij toen 3,5 jaar is geworden. In zijn paspoort staat 01-01-2019. Hij kan dus in heel 2019 geboren zijn, dus ik speel liever op veilig en hou begin 2020 aan..
Jaimy_Liam schreef:@imaudy; dank voor je reactie! Denk dat de Mustlefit beter niet gegeven kan worden, voorlopig dan (dit jaar iig niet)
Na een intensief weekendje idd even wat lichte arbeid kan vast geen kwaad, maar voor hem is het verwerken mentaal misschien wat zwaarder, dus denk een paar vrije dagen beter is..
@Hobbyhorse; dankjewel! We maken er een leuk weekend van!
@Elisa2: dankjewel voor je reactie! Ik kan mij wel vinden in het advies wat je geeft. Een weekje rust na zo’n weekend om het te verwerken is een prima plan! Of hij dit jaar 5 wordt of echt 4 is… als ik kijk naar zijn gebit is hij afgelopen eind november/begin december begonnen met het wisselen van z’n tweede tand. Daar hou ik dus op aan dat hij toen 3,5 jaar is geworden. In zijn paspoort staat 01-01-2019. Hij kan dus in heel 2019 geboren zijn, dus ik speel liever op veilig en hou begin 2020 aan..
Hutcherson schreef:Laatst hoorde ik een 'regel' en kan me er wel in vinden.
Een drie jarige kun je 3x in de week licht trainen (max een half uurtje per keer)
Een vier jarige kan je 4x in de week licht trainen.
Een vijf jarige 5x in de week of je trainingen iets uitbreiden.
Ik vind trainen voor de sport echt uit den boze met zulke jonge dieren. Vanaf 5 kun je eens gaan kijken wat je dier kan en wat ie begrijpt qua training oppakken etc.
Zeker met tinkers: zijn laatbloeiers.
Hutcherson schreef:Laatst hoorde ik een 'regel' en kan me er wel in vinden.
Een drie jarige kun je 3x in de week licht trainen (max een half uurtje per keer)
Een vier jarige kan je 4x in de week licht trainen.
Een vijf jarige 5x in de week of je trainingen iets uitbreiden.
Ik vind trainen voor de sport echt uit den boze met zulke jonge dieren. Vanaf 5 kun je eens gaan kijken wat je dier kan en wat ie begrijpt qua training oppakken etc.
Zeker met tinkers: zijn laatbloeiers.
Hutcherson schreef:Dat een 4 jarige L mag lopen betekend niet dat het goed is voor een jong dier.
Er zijn jonge paarden wedstrijden waar ze met 3 al volwaardig meedraaien en waar keihard voor getraind wordt. Die paarden zijn vaak met pensioen rond hun 8e.
Wil je je paard lang in goede gezondheid houden of wil je hen trainen om op zn 5e te verkopen voor volle bak geld?
Jaimy_Liam schreef:@Elisa2; dankjewel!!![]()
Even een update:
30 april is Heleen Klumper weer bij ons geweest coor een controle en is het zadel weer wat opgevuld. Het voelde meteen zo anders (vond dat wel een toffe ervaring om meteen die verandering te voelen). Ook gaf ze aan dat Liam zijn bouw al sterk was veranderd in de 58 dagen tijd. Schoft is smaller (van een wit kopijzer naar oranje) en is hij ronder bij zijn lendenen, wat wees op meer spieren door galopperen.
Tevens is Liam 7 mei 2024 gewogen bij DA Den Ham en is maar liefst 18 kg afgevallen.
Qua voeding niets veranderd, wel wat toegevoegd; suikerbalans. Elke dag 30ml en heb het idee dat zijn manenkam wat zachter is geworden.
We zijn heel fanatiek geweest met de buitenritten, maar vind buitenritten van 12/15km echt nog te lang, heb hier 2/3x aan deelgenomen, maar kom daar nu wel op terug. Het liefst rondjes van 10km max. Moet er wel bij vermelden dat die ritten bestaan uit 80% stappen en 15% draven. Heb ook niet het idee dat Liam na zo'n rit moe is, want hij is nog goed voorwaarts.
Wat rijden in de bak betreft doen we nog netjes een half uur per keer en we hebben vandaag onze 2e les gehad. Dit ging erg fijn maar hadden de instructrice en ik het idee dat hij linksom wel vastzit, want hij was qua voltes moeilijk rond te rijden of viel juist enorm naar binnen. Heb mijn MLD therapeut al gevraagd om de eerstvolgende MLD sessie te combineren met fascia
Zijn de buitenritten van 12/15km inderdaad teveel als deze voor het grootste gedeelte uit stappen bestaat?
Elisa2 schreef:Voor ieder paard is vooral goed gereden worden het belangrijkste. Netjes nageeflijk over de rug en recht. Nergens geforceerd worden, niet overtraind of overbelast worden.
Een Tinker onder een prof kan trouwens net zo makkelijk een L proefje lopen als een warmbloed.Het zit niet in het ras maar meer aan de type ruiters die rassen aantrekken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers