Voorwaarts in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Voorwaarts in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 11:42

Hey!

Ik ben bezig met mijn bijrijdpaard om voorwaarts in draf aan de teugel te rijden. Dit vind hij nog erg moeilijk. Als ik mijn teugel erbij pak wilt hij of heel langzaam gaan draven of gelijk aangalopperen.
In de training doe ik nu lange teugel aan de lange zijde van de bak doordraven en op mn zit de versnelling aan te geven. Ik probeer dan elk rondje steeds meer de teugel erbij te pakken maar hij gooit dan zn hoofd omhoog en wilt gelijk langzamer of aangalopperen. Met de teugel lang heeft hij wel zn hoofd mooi lang en laag.
Ik zit te denken om een keer bitloos te proberen of met een elastieke teugel te gaan rijden zodat het contact zachter is.
Hebben jullie tips voor mij zodat hij wel voorwaarts blijft met de teugel erbij?
In stap en galop neemt hij wel beter de teugel aan, al heeft hij wel de neiging om te diep te lopen. Dit probeer ik dan ook te voorkomen door hem iets omhoog te vragen, weer balans te zoeken en opnieuw te proberen.
Het is een 19 jaar oude fries die gewend is om voor de wagen te lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34668
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:47

Ik zou vooral lekker werken in stap en galop zeker in het begin met losrijden. Mijn paard is ook fijner in de aanleuning in stap en galop, zeker de eerste 20 minuten. De draf pak ik er pas bij als hij losser is, en beter aan mijn hulpen staat. Verder helpt het om veel (schijn) overgangen te rijden, en veel wendingen om hem losser te maken.

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Re: Voorwaarts in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 11:56

Ik longeer altijd 10/15 min van te voren. En wat je zegt doe ik ook wel eens. Eerst in stap los maken, stapje wijken, ontspannen. Ik oefen ook met stap naar galop en stilstaan naar galop.
Afgelopen woensdag dan helemaal geen galop geprobeerd. Hij vult graag de antwoorden voor mij in, terwijl dat niet is wat ik dan vraag. Vorige training alleen stap en draf geoefend en dan met lange teugel in draf. Expres geen galop om hem niet te laten invullen dat we de draf overslaan zoals hij andere trainingen.
Ik vind het erg lastig hem uit te leggen dat hij voorwaarts de teugel mag aannemen, net zoals in andere gangen.

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Voorwaarts in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:53

Die van mij heeft soms ook het probleempje van draf naar galop als ik verruiming/versnelling vraag. Wat mij helpt is als hij aangaloppeert, meteen naar voren galopperen om duidelijk te maken dat ik naar voren wil en dan na een lange zijde opvangen. Vaak doen we dit een paar keer tot hij snapt dat het makkelijker is om wat ruimer/sneller te draven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34668
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:48

Maar wat is er erg aan draf overslaan? Ik sla de draf ook heel vaak over. En die pak ik dan pas weer mee als alles in stap en galop van mij is, hij lekker los is en aan mijn hulpen staat. Pas dan gaat hij fijn draven.

Elisa2

Berichten: 37276
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:19

ivdlx schreef:
Hey!

Ik ben bezig met mijn bijrijdpaard om voorwaarts in draf aan de teugel te rijden. Dit vind hij nog erg moeilijk. Als ik mijn teugel erbij pak wilt hij of heel langzaam gaan draven of gelijk aangalopperen.
In de training doe ik nu lange teugel aan de lange zijde van de bak doordraven en op mn zit de versnelling aan te geven. Ik probeer dan elk rondje steeds meer de teugel erbij te pakken maar hij gooit dan zn hoofd omhoog en wilt gelijk langzamer of aangalopperen. Met de teugel lang heeft hij wel zn hoofd mooi lang en laag.
Ik zit te denken om een keer bitloos te proberen of met een elastieke teugel te gaan rijden zodat het contact zachter is.
Hebben jullie tips voor mij zodat hij wel voorwaarts blijft met de teugel erbij?
In stap en galop neemt hij wel beter de teugel aan, al heeft hij wel de neiging om te diep te lopen. Dit probeer ik dan ook te voorkomen door hem iets omhoog te vragen, weer balans te zoeken en opnieuw te proberen.
Het is een 19 jaar oude fries die gewend is om voor de wagen te lopen.


De teugel moet je alleen voelen in je hand, contact voelen. Verder niks mee doen.

Door het paard te activeren van achter naar voren moeten ze zelf de hand op gaan zoeken en gaan zakken aan de voorkant. Ik vermoedt dat je teveel met de hand doet (hand is rem) en teveel van voor naar achteren bezig bent.

Ga gewoon eens een beetje tempowisselingen en overgangen doen, voltes verkleinen/ openen en laat hem lekker met zijn hoofd. Als hij actief wordt achter en soepeler in zijn lijf gaat hij vanzelf ZELF zakken en de hand aannemen.

Janneke2

Berichten: 22771
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:12

ivdlx schreef:
Hey!

Ik ben bezig met mijn bijrijdpaard om voorwaarts in draf aan de teugel te rijden. Dit vind hij nog erg moeilijk. Als ik mijn teugel erbij pak wilt hij of heel langzaam gaan draven of gelijk aangalopperen.
In de training doe ik nu lange teugel aan de lange zijde van de bak doordraven en op mn zit de versnelling aan te geven.

Prima oefening...!
Citaat:
Ik probeer dan elk rondje steeds meer de teugel erbij te pakken maar hij gooit dan zn hoofd omhoog en wilt gelijk langzamer of aangalopperen. Met de teugel lang heeft hij wel zn hoofd mooi lang en laag.

:o... als ik heel erg grof ben, schrijf ik nu 'what's the problem?'

Ik lees vooral dat hij het goed doet op een langere teugel en het nog niet kan op een kortere teugel.
Citaat:
Ik zit te denken om een keer bitloos te proberen of met een elastieke teugel te gaan rijden zodat het contact zachter is.
Hebben jullie tips voor mij zodat hij wel voorwaarts blijft met de teugel erbij?

De grote vraag is, of het probleem 'aan de voorkant' (hals, nekgewricht, kaakgewricht) zit.
Zo nee, dan is het zinloos.
Citaat:
In stap en galop neemt hij wel beter de teugel aan, al heeft hij wel de neiging om te diep te lopen.

... een paard kan om allerlei redenen te diep lopen.
Één van de serieuze opties is, dat de gevraagde houding te zwaar is (of te lang achter elkaar gevraagd werd - het dier kan het, maar bijvoorbeeld maar een paar minuten).
Citaat:
Dit probeer ik dan ook te voorkomen door hem iets omhoog te vragen, weer balans te zoeken en opnieuw te proberen.
... dat klinkt goed, maar ik vraag me af
hoe je je dier omhoog vraagt
(met zit, benen, oefeningen, zo ja welke, etc)
en hoe je 'de' balans herstelt.
(Horizontale balans? Of de verticale, of de diagonale?)


And please mind: Friezen zijn barokke paarden.
Wacht met de galop, tot je dier sterk genoeg is om in draf links- en rechtsom een correcte schouderbinnenwaarts te maken. (Tot die tijd kan een paard geen correcte balans maken en geen correcte aanleuning geven, dwz: het paard dat met vertrouwen en vanuit ontspanning jouw hand 'aanraakt'.)

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 21:30

Citaat:
:o... als ik heel erg grof ben, schrijf ik nu 'what's the problem?'


Niet een groot probleem, maar ik zou graag willen dat hij actief blijft in de draf. Vanuit galop valt hij ook in een langzame draf. Iemand zei dat bitloos of elastieke teugel misschien zou kunnen helpen. Wat vind je daarvan?


Citaat:
De grote vraag is, of het probleem 'aan de voorkant' (hals, nekgewricht, kaakgewricht) zit.
Zo nee, dan is het zinloos.


En wat bedoel je met probleem? Tjebbe is gewend voor de kar te lopen, hij loopt dus vooral op de voorhand en is minder sterk van achter. Soms zakt hij door zn achterbeen heen.

Citaat:
Citaat:
In stap en galop neemt hij wel beter de teugel aan, al heeft hij wel de neiging om te diep te lopen.

... een paard kan om allerlei redenen te diep lopen.
Één van de serieuze opties is, dat de gevraagde houding te zwaar is (of te lang achter elkaar gevraagd werd - het dier kan het, maar bijvoorbeeld maar een paar minuten).
Citaat:
Dit probeer ik dan ook te voorkomen door hem iets omhoog te vragen, weer balans te zoeken en opnieuw te proberen.
... dat klinkt goed, maar ik vraag me af
hoe je je dier omhoog vraagt
(met zit, benen, oefeningen, zo ja welke, etc)
en hoe je 'de' balans herstelt.
(Horizontale balans? Of de verticale, of de diagonale?)


Zoals mijn trainer het mij uitlegde is dat je je handen iets omhoog lift en zijn hoofd recht voor zijn lichaam te plaatsen. Wat ik al zei over tjebbe dat hij zijn hoofd omhoog gooit en dan langzaam gaat draven; ik volg dan met mijn handen zijn hoofd en zet het recht voor het lichaam. (Vaak wilt hij scheef gaan) Dan als hij recht staat zoekt hij mijn hand op en gaat weer naar beneden. Dit kan ik alleen in hele langzame draf doen.

Ook met bitwerk oefen ik met hem het loslaten van de kaak en het kauwen op het bit.

Citaat:
And please mind: Friezen zijn barokke paarden.
Wacht met de galop, tot je dier sterk genoeg is om in draf links- en rechtsom een correcte schouderbinnenwaarts te maken. (Tot die tijd kan een paard geen correcte balans maken en geen correcte aanleuning geven, dwz: het paard dat met vertrouwen en vanuit ontspanning jouw hand 'aanraakt'.)


Maar daar heb je toch ook een goede activatie voor nodig? Deze draf is zo langzaam dat hij in stap sukkelt..

Heel erg bedankt voor het reageren trouwens, mijn instructeur is sinds 2/3 weken gestopt en ik ben nog (met mn stal) zoekende naar een nieuwe.

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 21:33

SusanH schreef:
Maar wat is er erg aan draf overslaan? Ik sla de draf ook heel vaak over. En die pak ik dan pas weer mee als alles in stap en galop van mij is, hij lekker los is en aan mijn hulpen staat. Pas dan gaat hij fijn draven.


Hij vult altijd de antwoorden voor mij in, dus als ik de ene keer wijken oefen, gaat hij bij de keer daarna gelijk in stap wijken.
Ik dacht als ik de galop nou een training of 2/3 niet doe, dan ligt de focus meer op draf (en daaruit doordraven etc)

Janneke2

Berichten: 22771
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:26

Wat leuk, een Fries met een echte Friese naam!
ivdlx schreef:
Niet een groot probleem, maar ik zou graag willen dat hij actief blijft in de draf. Vanuit galop valt hij ook in een langzame draf. Iemand zei dat bitloos of elastieke teugel misschien zou kunnen helpen. Wat vind je daarvan?

Het is een prima doel - ik begreep dat hij aan de lange teugel prima voorwaarts ging...?
Citaat:
Citaat:

De grote vraag is, of het probleem 'aan de voorkant' (hals, nekgewricht, kaakgewricht) zit.
Zo nee, dan is het zinloos.


En wat bedoel je met probleem? Tjebbe is gewend voor de kar te lopen, hij loopt dus vooral op de voorhand en is minder sterk van achter. Soms zakt hij door zn achterbeen heen.

Hmmm - in zijn algemeenheid heeft een rijpaard sterke 'buik'spieren nodig, om de rug waar we op zitten omhoog te houden, en achterbenen die minder stuwen en meer dragen dan voor de kar/sjees.
Op de voorhand lopen (zwaartepunt te ver naar voor, stuwende achterhand) is niet ideaal voor een rijpaard.

Het zou op zich zo kunnen zijn dat hij het bit niet fijn vindt, en dan heeft bitloos beslist zin. (Maar als hij het bit in stap geen probleem vindt, is er iets anders...)
Elastieken kunnen zin hebben, al ben ik als leerling van Linda Tellington vooral enthousiast over 'the promise rope' (the promise of engagement) - een elastiek dat zacht om de achterhand gespannen wordt. (Hoger dan de pessoa.)
En ik heb zelf wel eens een sterrekijker met een gogue gereden (die ik zelf langer moest maken: paard moet alles kunnen, behalve sterrekijken. Grazen, mijn schoenveter losmaken - en vooral de hals voorwaarts-neerwaarts strekken, neus ter hoogte van de pols).
Die gogue ging het sterrekijken zelf keurig tegen, en verder deed het ding niets.

Citaat:
Citaat:
In stap en galop neemt hij wel beter de teugel aan, al heeft hij wel de neiging om te diep te lopen.

... een paard kan om allerlei redenen te diep lopen.
Citaat:
Dit probeer ik dan ook te voorkomen door hem iets omhoog te vragen, weer balans te zoeken en opnieuw te proberen.
... dat klinkt goed, maar ik vraag me af
hoe je je dier omhoog vraagt

Citaat:
Zoals mijn trainer het mij uitlegde is dat je je handen iets omhoog lift en zijn hoofd recht voor zijn lichaam te plaatsen. Wat ik al zei over tjebbe dat hij zijn hoofd omhoog gooit en dan langzaam gaat draven; ik volg dan met mijn handen zijn hoofd en zet het recht voor het lichaam. (Vaak wilt hij scheef gaan) Dan als hij recht staat zoekt hij mijn hand op en gaat weer naar beneden. Dit kan ik alleen in hele langzame draf doen.

Ik ken de techniek, twee handen liften, en ben :o eerlijk gezegd geen fan.
Een paard gebruikt hoofd en hals om zichzelf in evenwicht te houden, zo ongeveer zoals wij met onze armen doen.
Hoofd recht voor het lichaam doe ik niet aan het begin van de training: ik voel eerst welke teugel 'zwaar' dreigt te worden,
op dit voorbeen heeft Knollie meer gewicht en ik richt mij dan op gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Je kunt je eigen gewicht gebruiken,
de zware teugel telkens even loslaten ('nee, niet leunen'/ ik wil geen zwaarte)
en je kunt schouder, hals en hoofd (de volgorde is een tip) iets naar het 'lichte' voorbeen brengen.
(En als niets helpt, de hand aan de 'zware' kant hoog zetten.)

Citaat:
Ook met bitwerk oefen ik met hem het loslaten van de kaak en het kauwen op het bit.
+:)+
Andermaal: prima oefening!
(But please mind: het kaakgewricht weerspiegelt wat er in het lichaam van het dier gebeurt.
Duidelijk maken 'dit is wat ik bedoel' - uitstekend.
... maar als er ergens in het lichaam een gewricht vast wordt gezet, bijvoorbeeld een deel van de rug, kan het kaakgewricht niet meer echt ontspannen.)

Citaat:
And please mind: Friezen zijn barokke paarden.
Wacht met de galop, tot je dier sterk genoeg is om in draf links- en rechtsom een correcte schouderbinnenwaarts te maken. (Tot die tijd kan een paard geen correcte balans maken en geen correcte aanleuning geven, dwz: het paard dat met vertrouwen en vanuit ontspanning jouw hand 'aanraakt'.)

Citaat:
Maar daar heb je toch ook een goede activatie voor nodig? Deze draf is zo langzaam dat hij in stap sukkelt..

... op zich is dat zo. Geslof gaat geen sterke, dragende achterhand geven.
En als hij bijvoorbeeld wel stap - galop kan, is dat een manier om spieren op te bouwen. (Ik zou dan kiezen voor telkens korte stukjes, rondom de vijf passen.)(Mijn schimmeltje was erg snel met conclusies als 'mijn mens wil dat ik dit vier passen doe' - en Tjebbe kan ook zelf al dingen invullen... ;) )

Maar er is een mogelijke instinker.
Het kan zo zijn, dat als hij jouw hand opzoekt en naar beneden gaat,
dit zoveel kracht vraagt van de 'buik'spieren en de achterhand 'dat er van snelheid weinig terecht komt'.
(En dan laat je als dressuurruiter de snelheid voor wat het is. Als het dier de oefening 'in draf mijn ruiter dragen en het bit aannemen' correct uitvoert is dat al heel wat. En een wat ouder dier dat soms door de achterhand zakt moet je niet overvragen.)
Citaat:
Heel erg bedankt voor het reageren trouwens, mijn instructeur is sinds 2/3 weken gestopt en ik ben nog (met mn stal) zoekende naar een nieuwe.
[/quote]
Graag gedaan! :)
Succes met zoeken...!