Tips voor de schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 20:35

Goedenavond
Ik ben opzoek naar tips om de schouders van mijn paard wat beter te controleren. Daar ligt onze grote struikelblok. Het paard loopt voor zijn linkerschouder naar buiten/het hek in, en heeft moeite om op rechts wat los te laten. Hij kan daarin best wat stug in zijn. Ik ben al een heel end met hem ook dankzij mijn instructie maar het blijft wel soms wat lastig. Wat ik nu veel oefen is rechtsom de volte wat verkleinen. Maar toch loopt hij snel voor zijn linkerschouder naar buiten en zet hij zich op rechts vast :+

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:12

Alle paarden scheef en over de schouder lopen is dus een veelvoorkomend probleem. Je gaat een paard ook nooit 100% recht krijgen, en daarom moet je al ruiter leren hoe je niet mee gaat in die scheefheid maar probeert het te verbeteren.

Ik denk dat hij dan ook sterk wordt op rechts? In dat geval, blijf van die rechterteugel vast. Hoe meer jij die vasthoudt, hoe stugger je paard blijft. Maakt die hand zacht zodat hij niet er aan kan trekken of vasthouden. Tevens voorkom je zo dat je door het hoofd (onbewust) naar rechts te vragen, je nog meer die linkerschouder weg laat lopen. Ook het vragen van wendingen hoor je niet op je binnenteugel te doen, ler daar dus ook eens op. Kan je je volte rijden met je rechterteugel in een boogje?

Schouder controle komt in principe uit de plaatsing van jouw handen. Als hij zijn schouders naar links zet, moet je dat corrigeren door beide handen naar rechts te plaatsen om zo de voorhand weer voor de achterhand te krijgen. Als hij daar niet op reageert, moet je daar strenger in corrigeren en op dat moment moet je ook niet bang zijn als het even 'lelijk' wordt, doordat je paard bijvoorbeeld tegen de hand komt. Je moet eerst reactie krijgen en daarna kan je de hulp kleiner maken.
Als je de ribbenkast ook naar links wordt gedrukt, kan je linkerbeen ook heel goed corrigeren. En gebruik die ook zeker op voltes.

Als je specifiek een oefening zoekt om je paard rechter te maken (maar dat heeft dus vrij weinig te maken met hoe jij als ruiter de schouders kunt leren sturen), zou je ook schouderbuitenwaarts mee kunnen nemen in je training

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 21:18

Bowo schreef:
Alle paarden scheef en over de schouder lopen is dus een veelvoorkomend probleem. Je gaat een paard ook nooit 100% recht krijgen, en daarom moet je al ruiter leren hoe je niet mee gaat in die scheefheid maar probeert het te verbeteren.

Ik denk dat hij dan ook sterk wordt op rechts? In dat geval, blijf van die rechterteugel vast. Hoe meer jij die vasthoudt, hoe stugger je paard blijft. Maakt die hand zacht zodat hij niet er aan kan trekken of vasthouden. Tevens voorkom je zo dat je door het hoofd (onbewust) naar rechts te vragen, je nog meer die linkerschouder weg laat lopen. Ook het vragen van wendingen hoor je niet op je binnenteugel te doen, ler daar dus ook eens op. Kan je je volte rijden met je rechterteugel in een boogje?

Schouder controle komt in principe uit de plaatsing van jouw handen. Als hij zijn schouders naar links zet, moet je dat corrigeren door beide handen naar rechts te plaatsen om zo de voorhand weer voor de achterhand te krijgen. Als hij daar niet op reageert, moet je daar strenger in corrigeren en op dat moment moet je ook niet bang zijn als het even 'lelijk' wordt, doordat je paard bijvoorbeeld tegen de hand komt. Je moet eerst reactie krijgen en daarna kan je de hulp kleiner maken.
Als je de ribbenkast ook naar links wordt gedrukt, kan je linkerbeen ook heel goed corrigeren. En gebruik die ook zeker op voltes.

Als je specifiek een oefening zoekt om je paard rechter te maken (maar dat heeft dus vrij weinig te maken met hoe jij als ruiter de schouders kunt leren sturen), zou je ook schouderbuitenwaarts mee kunnen nemen in je training

Bedankt! Klopt hij wordt stug op rechts en moeite met de buiging naar rechts. Ik had gelezen dat contrastelling rechtsom ook nog wel eens wilt helpen omdat ze dan niet voor hun linkerschouder kunnen weglopen

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:22

De schouder kan je het beste controleren als je de hals er recht voor hebt. Soms helpt een zweepje naar beneden leggen op de schouder ook, eventueel met wat bijtikken tezamen met jouw hulpen om de schouder te plaatsen.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 21:26

Suzanne F. schreef:
De schouder kan je het beste controleren als je de hals er recht voor hebt. Soms helpt een zweepje naar beneden leggen op de schouder ook, eventueel met wat bijtikkem tezamen met jouw hulpen om de schouder te plaatsen.

Ja klopt idd daar ben ik vandaag ook mee begonnen. Zweep omlaag tegen de linkerschouder. Hij heeft een flinke schouderpartij dus hij gooit hem er lekker in zegmaar. Vooral in de galop eindig ik soms bijna in het hek en ik ben niet bang maar ik ben er een tijdje geleden bijna afgevallen omdat hij bij de B ineens naar links schoot. Logisch ook als hij voor die linkerschouder zo weg loopt. Weer herpakt en verder gegaan

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:40

Goed linkerteugel eraan. Niet teveel inbuigen naar rechts toe want dan piept de schouder er veel makkelijker uit. Juist rechter in de hals houden en eventueel wat stelling links nemen om de schouder te kunnen plaatsen.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 21:52

Suzanne F. schreef:
Goed linkerteugel eraan. Niet teveel inbuigen naar rechts toe want dan piept de schouder er veel makkelijker uit. Juist rechter in de hals houden en eventueel wat stelling links nemen om de schouder te kunnen plaatsen.

Klopt idd dankjewel! Verklaard die linkerschouder dan ook waarom hij op rechts moeilijk wilt loslaten?

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:01

Jazeker. Maar je zal hem eerst meer aan links moeten krijgen en door links. En dan pas kan je hem beter door rechts krijgen. Ik begrijp dat hij linksgebogen is?

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 22:08

Suzanne F. schreef:
Jazeker. Maar je zal hem eerst meer aan links moeten krijgen en door links. En dan pas kan je hem beter door rechts krijgen. Ik begrijp dat hij linksgebogen is?

Ja dat is een beetje het punt dat ik lastig vind in te schatten bij hem.

Linksom gaat hij makkelijker door de volte en kan ik hem met gemak met me rechterteugel de volte op sturen en de schouders naar binnen plaatsen. Rechtsom op de volte is het erg lastig om hem op me linkerteugel de volte in te sturen omdat hij daar door heen loopt en zich wat vast zet op rechts.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:48

Probeer vooral niet het hoofd maar de schouders te sturen. Ik kan je Team by Jill heel erg aanraden Jill is heel veel bezig met schouder controle.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:15

dresjoepie schreef:
Probeer vooral niet het hoofd maar de schouders te sturen. Ik kan je Team by Jill heel erg aanraden Jill is heel veel bezig met schouder controle.

Jaaa klopt inderdaad! Maar rechtsom gaat dat zo enorm moeizaam om beide schouders naar binnen te plaatsen. Hij zet zo snel vast en vooral op de rechterteugel. Linksom ervaar ik die problemen totaal niet en kan ik hem netjes met mijn buitenteugel de volte opsturen, maar rechtsom denderd hij door me linksteugel heen en heb ik gewoon niks in te brengen :+
Ik moet veel gaan oefenen

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:18

Dan is hij echt heel goed scheef. Hij wil de schouder niet voor het binnenachterbeen draaien.
En je denkt dat je linksom geen probleem hebt maar daar zal je merken dat hij graag de achterhand wat uit wil zwaaien. Dat merk je alleen veel minder dan het schouderprobleem.
Heb je wel goed les?

Wat bij mij goed werkte toen ik net begon met rijden was de simpele uitleg dat je ‘het gewicht van de sterke kant/teugel, moest wegrijden naar de lichte kant/teugel. Dit is wat kort door de bocht maar gaf mij wel het begrip wat ik moest doen en waar ik moest beginnen. Ik moest zelf de teugel die hij niet wilde aannemen, zelf gaan aannemen en de teugel waar hij het sterkste op was juist niet/zo min mogelijk aannemen. En de sterke kant dus wegrijden naar de lichte kant. Voor mijn begrip was het een weegschaal waarbij ik de zware kant, het gewicht, moest wegrijden naar de lichte kant waar het minste gewicht was.
Pas veel later begreep ik het rijtechnische erachter, maar dit heeft mij in het begin echt heel goed geholpen. Je bent namelijk geneigd om aan de zware kant te werken, maar het probleem zit hem in de lichte kant.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:31

En vooral op rechts zoveel mogelijk op de binnen hoefslag rijden, zodat je paard niet met links aan het hek kan kleven. In mijn geval helpt het als ik op de binnenhoefslag rijd en mijn buitenteugel laag mijn of meer tegen de schouder aan houd en vooral geen druk op de binnenteugel. Binnen teugel toestaan.
Bij het maken van wendingen eerst de buitenkant naar binnen zetten, in het begin als die nog niet lekker los is vaak met een klein beetje buitenstelling, naar mate hij losser is, kan ik uiteindelijk gewoon de juiste stelling aannemen en weer op de hoefslag rijden, maar soms kom ik een hele training niet op de hoefslag, puur om hem netjes tussen mijn teugels en mijn zit te houden.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:37

Suzanne F. schreef:
Dan is hij echt heel goed scheef. Hij wil de schouder niet voor het binnenachterbeen draaien.
En je denkt dat je linksom geen probleem hebt maar daar zal je merken dat hij graag de achterhand wat uit wil zwaaien. Dat merk je alleen veel minder dan het schouderprobleem.
Heb je wel goed les?

Wat bij mij goed werkte toen ik net begon met rijden was de simpele uitleg dat je ‘het gewicht van de sterke kant/teugel, moest wegrijden naar de lichte kant/teugel. Dit is wat kort door de bocht maar gaf mij wel het begrip wat ik moest doen en waar ik moest beginnen. Ik moest zelf de teugel die hij niet wilde aannemen, zelf gaan aannemen en de teugel waar hij het sterkste op was juist niet/zo min mogelijk aannemen. En de sterke kant dus wegrijden naar de lichte kant. Voor mijn begrip was het een weegschaal waarbij ik de zware kant, het gewicht, moest wegrijden naar de lichte kant waar het minste gewicht was.
Pas veel later begreep ik het rijtechnische erachter, maar dit heeft mij in het begin echt heel goed geholpen. Je bent namelijk geneigd om aan de zware kant te werken, maar het probleem zit hem in de lichte kant.

Klopt de linkerschouder wilt hij niet voor het binnenbeen draaien. Zijn gewicht komt op zijn rechterbeen maar zijn linkerschouder heeft een eigen leven(even zo gezegd. Als ik het gewicht van rechts naar links rij ben ik bang dat hij alleen nog maar meer voor zijn linkerschouder weg gaat lopen. Ik zou dan eerder denken eerst die controle over de linkerschouder krijgen, als die recht is wat meer gaan balanceren in het schoudergewicht. Dus gewicht op rechtsvoor wat meer naar de middenlijn brengen of zelfs even wat op links.

Ik denk wat jij zei dat hij eerst aan links moet komen en erna pas op rechts wel een goede is. Desnoods met wat contrastelling. Jaa ik ben sindskort weer aan het lessen en vergeleken met 2 jaar geleden is hij wel al echt echt verbeterd. <3

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:39

Marije_jiplover schreef:
En vooral op rechts zoveel mogelijk op de binnen hoefslag rijden, zodat je paard niet met links aan het hek kan kleven. In mijn geval helpt het als ik op de binnenhoefslag rijd en mijn buitenteugel laag mijn of meer tegen de schouder aan houd en vooral geen druk op de binnenteugel. Binnen teugel toestaan.
Bij het maken van wendingen eerst de buitenkant naar binnen zetten, in het begin als die nog niet lekker los is vaak met een klein beetje buitenstelling, naar mate hij losser is, kan ik uiteindelijk gewoon de juiste stelling aannemen en weer op de hoefslag rijden, maar soms kom ik een hele training niet op de hoefslag, puur om hem netjes tussen mijn teugels en mijn zit te houden.

Heel erg bedankt voor je inzicht en tips!

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:44

Ja een paard moet eerst de teugel aan willen gaan nemen op de korte kant, wat vaak vergeten wordt is dat daarvoor eerst beide achterbenen er actief onder moeten komen. Dus eerst achter, zorgen dat het paard goed aan het been is/ wordt en actief. (voel vooral ook wanneer hij inhoudt)
Dan aan links maken in jouw geval (teugel aan de korte kant) en dan pas de schouders gaan verplaatsen en wat ik zelf een goede oefening daarvoor vind is wijken. Dan zet je het paard met je rechterbeen naar de linkerschouder en dat lukt vrijwel altijd mits bovenstaande basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn.

En oja, nog een hele belangrijke..het paard moet wel echt eerst goed ECHT nageeflijk zijn. Dus dat het de hals wil laten vallen. Zonder echte nageeflijkheid krijg je nooit goede schoudercontrole.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:55

Elisa2 schreef:
Ja een paard moet eerst de teugel aan willen gaan nemen op de korte kant, wat vaak vergeten wordt is dat daarvoor eerst beide achterbenen er actief onder moeten komen. Dus eerst achter, zorgen dat het paard goed aan het been is/ wordt en actief. (voel vooral ook wanneer hij inhoudt)
Dan aan links maken in jouw geval (teugel aan de korte kant) en dan pas de schouders gaan verplaatsen en wat ik zelf een goede oefening daarvoor vind is wijken. Dan zet je het paard met je rechterbeen naar de linkerschouder en dat lukt vrijwel altijd mits bovenstaande basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn.

En oja, nog een hele belangrijke..het paard moet wel echt eerst goed ECHT nageeflijk zijn. Dus dat het de hals wil laten vallen. Zonder echte nageeflijkheid krijg je nooit goede schoudercontrole.

Zijn korte kant is rechts haha. Maar omdat zijn linkerschouder het hek in gaat en hij niet wilt omvallen komt het gewicht op rechtsvoor. Dat is dus ook waarom hij zich vast zet op rechts vanwege die linkerschouder die de verkeerde kant op wijst en het evenwichts gewicht op rechtsvoor. Komt goed!! :+ Lekker blijven oefenen en positief blijven. Ik neem korte sessies mee en ik ga het aan de hand werken weer wat meer mee nemen <3 Zin in

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:59

Dan rijdt je hem van je linkerbeen naar je rechterteugel.

Ergens klopt er echter iets niet, want jouw paard wilt links niet aannemen en is rechts sterk. Dit zou andersom moeten zijn, tenzij er iets onder zit wat hij aan het compenseren is of niet nageeflijk genoeg is.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:00

Ik begrijp het als een paard dat meer gewicht heeft op het rechtervoorbeen.
Dat maakt de rechterteugel 'stug', de buiging naar links makkelijk - en de linkerteugel voelt losser en buigen naar rechts gaat niet makkelijk.

Er zijn meerdere oefeningen 'en wegen naar Rome'.
Ten eerste: gewicht.
Sommigen zeggen 'ga zelf op links zitten', anderen zeggen 'schuif niet mee maar blijf streven om in het midden te zitten'
Ook gewicht: let pijnlijk precies op het gelijkelijke gewicht: dwz "gooi" vooral de zwaarte weg. (Ik roep altijd dat ik rijd met drie gram gewicht, zodra ik merk dat het vier gram wordt: efkes de zwaardere teugel naar voor 'nee, niet leunen, zelfhouding graag!')

Rijd veel op de binnenhoefslag.

Let op het soepelste deel van je paard: de halswervels vlak voor het zadel - graag recht. In de wendingen een gelijkmatige boog in de hele hals, als je een knik ziet tussen wervel 5 en 6 is er iets mis gegaan.
Oplossing: hals met de teugel recht maken en het binnenachterbeen activeren. (Dat kan op gegeven moment een kwestie van één pas zijn.)

Maak het je paard gemakkelijk: neus voor de buitenboeg op beide handen.

Doe regelmatig een paar passen wijken. Naar links om gewicht van de schouder te halen - en als het lukt daarna naar rechts.
Zigzaggend wijken over de diagonaal, de A-C lijn en op buitenritten: van harte aanbevolen.
Ook eens een paar passen wijken op de grote volte, juist ook als je voelt 'dat het gewicht weer op de binnenschouder "wil" vallen'. De stelling vind ik bij het wijken niet zo belangrijk.
Op de volte naar rechts houd je gewoon stelling rechts,
je eigen gewicht iets naar links,
met knie en dijbeen vraag je het paard iets naar links/ buiten te gaan.


En een sequentie die ik graag mag rijden:
afwenden bij de B of E,
vlak voor de X wijk je een paar pasjes links of rechts -
zodra je voelt dat het gewicht is verschoven, rijd je de grote volte
(van bijna X naar A of C)
op -
waarbij je het gewicht naar het buitenvoorbeen van de volte brengt.

Wijken voor het rechterbeen - gewicht gaat naar links, je zet de buiging van de grote volte naar rechts in.
Of wijken voor het linkerbeen, gewicht gaat naar rechts, je zet de buiging van de grote volte naar links in.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-04-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:03

Eigenlijk geldt nog steeds precies hetzelfde advies als in de vorige topics. Dus ook dat je nog steeds achter moet beginnen en absoluut niet aan de voorkant aan de slag moet gaan met sterke kant losser maken of veel stelling vragen oid. Die voorkant komt bijna nooit vanuit de schouder maar juist het achterbeen en het lijf.

In vorige topic heb je daar ook heel veel tips voor gekregen, die zou ik gewoon nog eens doorlezen want het is nog steeds hetzelfde probleem in principe.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:05

Elisa2 schreef:
Dan rijdt je hem van je linkerbeen naar je rechterteugel.

Ergens klopt er echter iets niet, want jouw paard wilt links niet aannemen en is rechts sterk. Dit zou andersom moeten zijn, tenzij er iets onder zit wat hij aan het compenseren is of niet nageeflijk genoeg is.


Hm ja inderdaad. Dan wordt het een vreemd verhaal. Als hij linksgebogen is dan is de links de korte kant. Dus als rechts de korte kant is dan is hij rechtsgebogen. We hoeven het niet ingewikkelder te maken dan het al is. Dus of het paard compenseert omdat hij ergens anders een beperking heeft, of jouw interpretatie van de scheefheid klopt niet.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:08

Hieperdi schreef:
Elisa2 schreef:
Ja een paard moet eerst de teugel aan willen gaan nemen op de korte kant, wat vaak vergeten wordt is dat daarvoor eerst beide achterbenen er actief onder moeten komen. Dus eerst achter, zorgen dat het paard goed aan het been is/ wordt en actief. (voel vooral ook wanneer hij inhoudt)
Dan aan links maken in jouw geval (teugel aan de korte kant) en dan pas de schouders gaan verplaatsen en wat ik zelf een goede oefening daarvoor vind is wijken. Dan zet je het paard met je rechterbeen naar de linkerschouder en dat lukt vrijwel altijd mits bovenstaande basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn.

En oja, nog een hele belangrijke..het paard moet wel echt eerst goed ECHT nageeflijk zijn. Dus dat het de hals wil laten vallen. Zonder echte nageeflijkheid krijg je nooit goede schoudercontrole.

Zijn korte kant is rechts haha. Maar omdat zijn linkerschouder het hek in gaat en hij niet wilt omvallen komt het gewicht op rechtsvoor. Dat is dus ook waarom hij zich vast zet op rechts vanwege die linkerschouder die de verkeerde kant op wijst en het evenwichts gewicht op rechtsvoor. Komt goed!! :+ Lekker blijven oefenen en positief blijven. Ik neem korte sessies mee en ik ga het aan de hand werken weer wat meer mee nemen <3 Zin in


Het eerste wat een mens of een dier nodig heeft om prettig te bewegen is
evenwicht.

En evenwicht bereik je dmv sterke 'buik'spieren.

(Ik zie het dagelijks om mij heen. Niet klassieke dressuur, flink tempo, nul evenwicht, holle ruggen, weinig' buik'spieren - en constant gedoe. Gespannen paarden, basisproblemen, 'hij neemt de teugel niet aan' etc. Logisch als er geen correct evenwicht is.)

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 11:16

Klopt ik snap het soms ook niet helemaal hoor. Maar rechtsom heeft hij wat de neiging om traverachtig telopen. Dus linkerschouder in t hek even zo gezegd. Linksom dan iets renver achtig. Dan is hij rechtsgebogen lijkt mij en dus rechterkant korter. Zoals suzanne zei de linkerschouder wilt hij niet voor het achterbeen plaatsen, dat vond ik een mooie! En ik denk omdat de linkerschouder zo naar buiten wijst en ter compensatie hij zijn gewicht wat op rechtsvoor zet hij daarom hij moeite heeft met de buiging naar rechts

Linksom zal waarschijnlijk wat makkelijker voor mij aanvoelen omdat hij zijn rechterschouder wat meer bij hem kan houden dan rechtsom zijn linkerschouder. Bedankt allemaal :o Ik ga hier van de week het tijdens mijn les ook even over hebben uiteraard
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 07-04-24 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:17

Het is niet dat hij de schouder niet voor de achterhand wil plaatsen, hij wil het achterbeen niet onder brengen. Je moet achteraan beginnen als je van achter naar voor wil rijden.

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja een paard moet eerst de teugel aan willen gaan nemen op de korte kant, wat vaak vergeten wordt is dat daarvoor eerst beide achterbenen er actief onder moeten komen. Dus eerst achter, zorgen dat het paard goed aan het been is/ wordt en actief. (voel vooral ook wanneer hij inhoudt)
Dan aan links maken in jouw geval (teugel aan de korte kant) en dan pas de schouders gaan verplaatsen en wat ik zelf een goede oefening daarvoor vind is wijken. Dan zet je het paard met je rechterbeen naar de linkerschouder en dat lukt vrijwel altijd mits bovenstaande basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn.

En oja, nog een hele belangrijke..het paard moet wel echt eerst goed ECHT nageeflijk zijn. Dus dat het de hals wil laten vallen. Zonder echte nageeflijkheid krijg je nooit goede schoudercontrole.

Het eerste wat een mens of een dier nodig heeft om prettig te bewegen is
evenwicht.

En evenwicht bereik je dmv sterke 'buik'spieren.

(Ik zie het dagelijks om mij heen. Niet klassieke dressuur, flink tempo, nul evenwicht, holle ruggen, weinig' buik'spieren - en constant gedoe. Gespannen paarden, basisproblemen, 'hij neemt de teugel niet aan' etc. Logisch als er geen correct evenwicht is.)


Sorry, maar klassiek zoals ik het geleerd heb is ook van achter naar voren. Dus niet zoals jij beschrijft eerst de voorkant willen regelen, maar juist kijken welk achterbeen er niet onder wil en die beide actief krijgen. Want met dat achterbeen duwt het paard zich naar 1 schouder toe. Daarna pas naar de schouders gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-04-24 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 11:20

MyWishMax schreef:
Het is niet dat hij de schouder niet voor de achterhand wil plaatsen, hij wil het achterbeen niet onder brengen. Je moet achteraan beginnen als je van achter naar voor wil rijden.

Hoe meer ik ga rommelen met dat rechterachterbeen hoe meer hij eruit piept met zijn linker schouder. Ik merk dat als ik de linkerschouder wat meer controlen over heb ik dan pas het rechterachterbeen er beter onderkan brengen zonder dat hij weg loopt over de linkerschouder. Maar ja misschien verschilt dit ook per paard wat bij de ene wel werkt werkt bij de ander minder. Maar ik vind het fijn om de inzichten te lezen. Misschien is het bij de ene kip en het ei verhaal en bij de ander het ei en de kip :+