Tips voor de schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:28

Het is logisch dat hij dat probeert, want het is moeilijk wat je vraagt. Dit is allemaal in vorige topic ook al naar voren gekomen. Je hoeft ook niet niks te doen qua schouder begrenzen, maar je hoort wel achter te beginnen als je correct wilt rijden en door het lijf. Zonder die actieve achterbenen krijg je nooit een goede aanleuning en dus ook geen gelijk correct contact.

Dat heeft niet zoveel met verschillende paarden te maken, meer met de handigheid van de ruiter, alleen moet je dus wel oppassen dat je correct blijft en niet van voor alles gaat beginnen of probeert op te lossen.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:36

Eens met het actieve achterbeen. Dat rechterachterbeen zal je moeten activeren om meer onder te brengen. Hij moet de linkerschouder voor het rechterachterbeen plaatsen. En misschien klinkt het voor jou raar, maar hij is linksgebogen en niet rechtsgebogen. Feit dat je aangaf dat hij rechtsom met de achterhand naar binnen wil lopen geeft dat ook aan. Kont naar binnen (naar rechts) en schouder naar buiten (naar links). Daarom gaf ik ook aan dat het al ingewikkeld genoeg is. Waar je je op moet focussen is rechtsom niet teveel halsbuiging maar de hals recht voor de romp houden. Buitenbeen en buitenteugel (linkerbeen en linkerteugel) moet de buitenschouder controleren en voor het rechterachterbeen plaatsen. Draai af en toe fel een kleiner volte naar rechts in, dat zal hij niet grappig vinden maar de voorhand moet voor de achterhand worden geplaatst.

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:23

Ik werk met zo,n paard altijd eerst andersom.

Hij is duidelijk echt heel erg scheef, spieren zijn verkort rechtsom. Ik ga dan altijd eerst de spieren oprekken aan de korte kant. Dus eerst rechtsom op de volte, heel goed activeren en van achteren naar voren rijden. Zorgen dat het achterbeen er onder komt en de korte spieren langer gaan worden. Volte verkleinen/ openen zodat hij zelf echt nageeflijk wordt en de rechter teugel aan gaat nemen. Dan pas van hand veranderen en aan rechts houden eventueel met lichte contrastelling. En daarna pas voorzichtig linkerhand wat naar voren opzij en met linkerbeen naar rechterteugel rijden. Daarbij vooral blijven zorgen dat hij aan rechts blijft door er voor te zorgen dat het rechter achterbeen er goed onder blijft komen.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 16:36

Suzanne F. schreef:
Eens met het actieve achterbeen. Dat rechterachterbeen zal je moeten activeren om meer onder te brengen. Hij moet de linkerschouder voor het rechterachterbeen plaatsen. En misschien klinkt het voor jou raar, maar hij is linksgebogen en niet rechtsgebogen. Feit dat je aangaf dat hij rechtsom met de achterhand naar binnen wil lopen geeft dat ook aan. Kont naar binnen (naar rechts) en schouder naar buiten (naar links). Daarom gaf ik ook aan dat het al ingewikkeld genoeg is. Waar je je op moet focussen is rechtsom niet teveel halsbuiging maar de hals recht voor de romp houden. Buitenbeen en buitenteugel (linkerbeen en linkerteugel) moet de buitenschouder controleren en voor het rechterachterbeen plaatsen. Draai af en toe fel een kleiner volte naar rechts in, dat zal hij niet grappig vinden maar de voorhand moet voor de achterhand worden geplaatst.

Oh mijn idee ervan was juist als een paard rechtsom in soort traver loopt dat het dan rechtsgebogen zou zijn. Maar zo zie je en dat vind ik ook zo fijn dat er vele mee kunnen denken. Heeel erg bedankt voor je toelichting

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:25

Elisa: bedoel je nu niet andersom? Hij moet meer aan links komen dus meer met rechterbeen naar linkerteugel.

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:02

Rechts is zijn korte kant en links zijn bolle kant toch?

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:07

Ik heb er even een plaatje bij gehaald. Dit is de positie waarin mijn paard loopt rechtsom en linksom (renver achtig)

Oke niet zo extreem maar even voor het beeld. Dit is dan toch een rechtsgebogen paard?
Hierin zou dan toch contrastelling wat kunnen helpen? Schoudervoor is wel echt een hele kunst voor dit paard en zet zich dan compleet vast, ik heb het wel eens proberen om te draaien dus rechtsom wat renver achtig rijden maar hij wrinkt zich in allerlei bochten en fijn is het niet. Ik heb dan toch het gevoel dat de contrastelling voor hem wat beter uitpakt . Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:10

Ja hij is rechtsgebogen, ik blijf bij mijn eerdere post. Met zulke scheve paarden begin ik op de korte kant eerst om deze op te rekken en de achterbenen te activeren voordat ik begin met schouders verplaatsen.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:13

Elisa2 schreef:
Ja hij is rechtsgebogen, ik blijf bij mijn eerdere post. Met zulke scheve paarden begin ik op de korte kant eerst om deze op te rekken en de achterbenen te activeren voordat ik begin met schouders verplaatsen.

Ja linksom dus :o

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:15

Nee rechtsom, hij loopt rechtsom met zijn kont naar binnen.

Ik kan het denk ik niet duidelijk uitleggen. :o

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:20

Elisa2 schreef:
Rechts is zijn korte kant en links zijn bolle kant toch?


Nee hij is linksgebogen.
Een paard wat de schouder niet voor het binnenachterbeen wil plaatsen wil de schouder naar buiten houden en de achterhand naar binnen.
Hij zal linksom graag wat uit willen zwaaien.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-04-24 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:22

Afbeelding

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:23

Nou dit is dus waar ik tegenaan loop :+
De ene zegt rechts en de andere zegt links :+

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:25

Ja ik snap wat jij bedoelt Elisa maar hij is precies de andere kant op scheef dan de meeste paarden zijn. De meesten hebben juist linksom moeite om de schouder voor het linkerschterbeen te plaatsen en vallen over de rechterschouder. Deze heeft het andersom.

Deze moet meer door en aan links komen en is sterk op rechts. Precies andersom als dat de meeste paarden zijn.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:28

Elisa2 schreef:
Nee rechtsom, hij loopt rechtsom met zijn kont naar binnen.

Ik kan het denk ik niet duidelijk uitleggen. :o

Ja korte kant is binnen en linksom buiten. Om de korte spieren op rechterzijde te stretchen zou ik dan toch juist linksom moeten starten

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:28

Ik dacht juist dat Hieperdi zei dat hij over de linkerschouder naar buiten loopt en rechtsom travers achtig.

Nouja een goede instructeur kan het wel vanaf de grond zien. Film anders een keer een stukje Hieperdi.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:31

Ik vind dit heel intressant btw naar mensen hun inzichten. Rechtsgebogen is meer een banaan. Mijn paard is een beetje traver achtig dus voorhand recht en achterhand naar binnen zoals op mijn plaatje. Klopt hij is ook stugger op rechts en hangt met zijn linkerschouder wat in t hek! Ik zal het van de week eens vragen als ik les heb of ze kan filmen

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:31

Hieperdi schreef:
Elisa2 schreef:
Nee rechtsom, hij loopt rechtsom met zijn kont naar binnen.

Ik kan het denk ik niet duidelijk uitleggen. :o

Ja korte kant is binnen en linksom buiten. Om de korte spieren op rechterzijde te stretchen zou ik dan toch juist linksom moeten starten


Nee ik begin met zo,n paard juist op de kant waar de verkorte spieren aan de binnenkant zitten. Zie mijn bericht van 15:23u.
Dus eerst op die kant heel goed van achter naar voren rijden, echt nageeflijk en dat hij zelf de teugel aan de korte kant aan gaat nemen. Daarna pas bezig gaan met rechtmaken en schouders verplaatsen.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Tips voor de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:41

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik het heel interessant vind maar ik merk dat ik er niets meer van begrijp inmiddels en ik heb zelf ook geen idee meer van of het paard nu links of rechts gebogen is en waar nu precies zijn holle en bolle kant zit :?

Dit paard loopt volgens mij wel in een heel bijzondere kronkel of niet Hieperdi?

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:51

Hieperdi schreef:
Ik vind dit heel intressant btw naar mensen hun inzichten. Rechtsgebogen is meer een banaan. Mijn paard is een beetje traver achtig dus voorhand recht en achterhand naar binnen zoals op mijn plaatje. Klopt hij is ook stugger op rechts en hangt met zijn linkerschouder wat in t hek! Ik zal het van de week eens vragen als ik les heb of ze kan filmen


Hoe schever het paard, hoe krommer ze gaan lopen. Totdat ze op een gegeven moment of de ene kant niet meer op kunnen, in de staak gaan of kreupel worden op 1 hand.

Ben benieuwd naar een stukje film!

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:54

Elisa heeft gelijk. Ik zat even verkeerd te denken. De meeste paarden zijn linksgebogen en deze rechtsgebogen. Sorry voor de verwarring Elisa en Hieperdi. Maar wat ik aangaf van de plaatsing van de schouder en de hulpen klopt wel. Ik haalde alleen even de links en rechtsgebogen door elkaar. Excuses.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:56

Melzazu schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik het heel interessant vind maar ik merk dat ik er niets meer van begrijp inmiddels en ik heb zelf ook geen idee meer van of het paard nu links of rechts gebogen is en waar nu precies zijn holle en bolle kant zit :?

Dit paard loopt volgens mij wel in een heel bijzondere kronkel of niet Hieperdi?

Ha het is was nog erger :+
Laat ik het erop houden dat ik blij mag zijn dat hij geen enge dingen heeft ontwikkeld. De vorige eigenaren longeerde hem 2/3 keer per week met slof zonder enige impuls of buiging in het lijf. Dit heeft er uiteraard niet aan mee geholpen. Dit paard is nu sinds een tijdje van mij en ben ik blij dat ik geen toekijkende bijrijder meer ben van hem :') Ik vind het ook erg lastig in te schatten bij hem. Dus ik snap je helemaal! Ik ben 3 maanden geleden helemaal gestopt met de bijzetten/lang en laag touw en enkel op kaptoom gaan longeren. Hij was erg stug en sterk op de kaptoom maar ik ben vol gaan houden en heb ook veel vierkante voltes geoefend aan de longe met hulp van pillonen. Dit heeft hem enorm geholpen en al vele malen soepeler en zachter gemaakt
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 07-04-24 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:58

Suzanne F. schreef:
Elisa heeft gelijk. Ik zat even verkeerd te denken. De meeste paarden zijn linksgebogen en deze rechtsgebogen. Sorry voor de verwarring Elisa en Hieperdi. Maar wat ik aangaf van de plaatsing van de schouder en de hulpen klopt wel. Ik haalde alleen even de links en rechtsgebogen door elkaar. Excuses.

Bedankt dan ga ik eerst echt focussen op het links leren aan nemen want ik merk idd dat als hij dat wel doet hij lengte krijgt en een beetje gaat trekken aan me van oei me spiertjes

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:58

Suzanne F. schreef:
Elisa heeft gelijk. Ik zat even verkeerd te denken. De meeste paarden zijn linksgebogen en deze rechtsgebogen. Sorry voor de verwarring Elisa en Hieperdi. Maar wat ik aangaf van de plaatsing van de schouder en de hulpen klopt wel. Ik haalde alleen even de links en rechtsgebogen door elkaar. Excuses.


Geen probleem, dat overkomt de beste weleens. :) Ik moest alleen wel even heel goed nadenken en dat voor een zondag haha. :D

Klopt trouwens dat de meeste paarden linksgebogen zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:09

Ja ik heb voornamelijk ervaring met de scheefheid de andere kant op. Dus ik moest ook even heel goed nadenken wat ik dan zou doen als het andersom was. Maar vergiste me even in de benaming. Maar we zijn eruit. :')