Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 22:38

Hoi :+
Nou ik heb even wat mentale steun nodig.
Ik heb een paard die van zichzelf altijd best kijkerig is en spanning maakt, zowel omgang als met rijden. Hij wilt altijd alles in de gaten houden wat er om hem heen gebeurt. Dit belemmerd ons soms in het rijden. Als jij kijkerig wordt drukt hij zich er wat uit en zet zijn onderhals er op want heej daar loopt iemand in de verte. Ik vind dit soms erg moeilijk. Het is verder een harde werker en erg lief en braaf paard. En ik zou hem voor geen goud willen missen. Soms schrikt hij van zijn eigen schaduw.. :') Heeft iemand nog tips? Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden maar zijn concentratie is als een goudvis. Dit is overigens vaak echt in periodes. Zo heeft hij het een periode weinig tot niet en zo weer een periode van enorm kijkerig zijn. Het gaat een beetje op en af dus. Groetjes van ons <3

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 02:38

Bij mijn merrie werkt grondwerken of werken aan de hand suuper fijn. Ik leer haar vanaf de grond zelf om te gaan met de spanning. Onze probleem plekken liggen bijvoorbeeld bij de korte zijdes van de bak. Aan de ene kant is een kantine en juryhok en de andere kant zitten ramen en stallen.

Vanaf de grond stuur ik haar op de enge situatie af (natuurlijk niet dwingen maar met een vraag: wil je dit proberen) en als ze dan gaat stilstaan/rennen/wegspringen, tot rust komen en zodra ze ook maar iets ontspant, weglopen en belonen. Weer even weglopen en dan terug komen.

Onder het zadel pak ik dit ook mee, maar probeer ik bijvoorbeeld een volte uit te breiden. Al wijkend de 'safe space' uit en goed tussen 2 benen en teugels houden

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:29

Herkenbaar...
Loopt er 2 km verderop iemand, dan moet daar uitgebreid naar gekeken worden volgens m'n merrie...
Ik hou haar idd altijd zo veel mogelijk bezig, en probeer zelf ook helemaal in een bubbel te rijden z3g maar. Dus volledig je eigen concentratie erbij, nergens naar kijken, echt alleen maar bezig zijn met het rijden. En consequent de aandacht er meteen weer bij vragen als paard weer eens wat ziet.
Echt helemaal verdwijnen zal het niet, zit naar mijn idee wel in het karakter van een paard. Maar na veel kms maken snappen ze best wat de bedoeling is
Succes!

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:58

Oza04 schreef:
Bij mijn merrie werkt grondwerken of werken aan de hand suuper fijn. Ik leer haar vanaf de grond zelf om te gaan met de spanning. Onze probleem plekken liggen bijvoorbeeld bij de korte zijdes van de bak. Aan de ene kant is een kantine en juryhok en de andere kant zitten ramen en stallen.

Vanaf de grond stuur ik haar op de enge situatie af (natuurlijk niet dwingen maar met een vraag: wil je dit proberen) en als ze dan gaat stilstaan/rennen/wegspringen, tot rust komen en zodra ze ook maar iets ontspant, weglopen en belonen. Weer even weglopen en dan terug komen.

Onder het zadel pak ik dit ook mee, maar probeer ik bijvoorbeeld een volte uit te breiden. Al wijkend de 'safe space' uit en goed tussen 2 benen en teugels houden



Dit :j , en soms helpt het om ze wat schoudervoor te zetten om langs kijkerige plekken heen te rijden.

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:25

Hieperdi schreef:
Hoi :+
Nou ik heb even wat mentale steun nodig.
Ik heb een paard die van zichzelf altijd best kijkerig is en spanning maakt, zowel omgang als met rijden. Hij wilt altijd alles in de gaten houden wat er om hem heen gebeurt. Dit belemmerd ons soms in het rijden. Als jij kijkerig wordt drukt hij zich er wat uit en zet zijn onderhals er op want heej daar loopt iemand in de verte. Ik vind dit soms erg moeilijk. Het is verder een harde werker en erg lief en braaf paard. En ik zou hem voor geen goud willen missen. Soms schrikt hij van zijn eigen schaduw.. :') Heeft iemand nog tips? Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden maar zijn concentratie is als een goudvis. Dit is overigens vaak echt in periodes. Zo heeft hij het een periode weinig tot niet en zo weer een periode van enorm kijkerig zijn. Het gaat een beetje op en af dus. Groetjes van ons <3

Basis: wat voor paard is het? Ras, afstamming.
Wat geeft je hem te eten en hoeveel werk moet hij verzetten?
Hoeveel en hoe lang komt hij buiten en nee, op een paddock van 5x5 of 10x10 is niet buiten genoeg.

Er bestaat zelden één oplossing voor dit soort paarden maar is het gedrag vrijwel altijd terug te voeren op een combinatie van omstandigheden die niet passen bij het paard.

Een heel simpel voorbeeld is wijlen een van onze paarden die moest gewoon eens per maand snoeihard over de hei. Dat was haar ding en als je dat niet af en toe deed, werd het ook een stierlijk vervelend paard met gedrag wat een beetje lijkt op wat jij beschrijft.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:30

Hahahaha Ikke, was het maar zo simpel!

Zeker nooit een Jazz gehad?

Het is vaak echt een stukje karakter, had ook een heel kijkerig paard ooit. Die ging twee keer per week in rengalop over de hei, stond 10u per dag buiten (groot stuk)en in de zomer soms dag en nacht in kuddeverband en het is er nooit uit gegaan. Oh en teveel te eten kreeg ie ook niet.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 09:43

Oza04 schreef:
Bij mijn merrie werkt grondwerken of werken aan de hand suuper fijn. Ik leer haar vanaf de grond zelf om te gaan met de spanning. Onze probleem plekken liggen bijvoorbeeld bij de korte zijdes van de bak. Aan de ene kant is een kantine en juryhok en de andere kant zitten ramen en stallen.

Vanaf de grond stuur ik haar op de enge situatie af (natuurlijk niet dwingen maar met een vraag: wil je dit proberen) en als ze dan gaat stilstaan/rennen/wegspringen, tot rust komen en zodra ze ook maar iets ontspant, weglopen en belonen. Weer even weglopen en dan terug komen.

Onder het zadel pak ik dit ook mee, maar probeer ik bijvoorbeeld een volte uit te breiden. Al wijkend de 'safe space' uit en goed tussen 2 benen en teugels houden

Ja hier ook grotendeels de korte zijdes haha typisch :+ Dankjewel dat is een goede tip!

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:44

Elisa en Ikke

Jullie hebben beide een punt :D

Uiteraard zijn er paarden die altijd kijkerig blijven.
Maar zijn wel te rijden als je ze bij de les houd, want daar zit dan vaak het probleem.

Maar een hoop paarden worden ook als kijkerig of heet beschouwd doordat ze simpelweg hun energie niet kwijt kunnen.
En zijn de problemen foetsie bij goed management.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 09:44

ikke schreef:
Hieperdi schreef:
Hoi :+
Nou ik heb even wat mentale steun nodig.
Ik heb een paard die van zichzelf altijd best kijkerig is en spanning maakt, zowel omgang als met rijden. Hij wilt altijd alles in de gaten houden wat er om hem heen gebeurt. Dit belemmerd ons soms in het rijden. Als jij kijkerig wordt drukt hij zich er wat uit en zet zijn onderhals er op want heej daar loopt iemand in de verte. Ik vind dit soms erg moeilijk. Het is verder een harde werker en erg lief en braaf paard. En ik zou hem voor geen goud willen missen. Soms schrikt hij van zijn eigen schaduw.. :') Heeft iemand nog tips? Ik probeer hem zoveel mogelijk bezig te houden maar zijn concentratie is als een goudvis. Dit is overigens vaak echt in periodes. Zo heeft hij het een periode weinig tot niet en zo weer een periode van enorm kijkerig zijn. Het gaat een beetje op en af dus. Groetjes van ons <3

Basis: wat voor paard is het? Ras, afstamming.
Wat geeft je hem te eten en hoeveel werk moet hij verzetten?
Hoeveel en hoe lang komt hij buiten en nee, op een paddock van 5x5 of 10x10 is niet buiten genoeg.

Er bestaat zelden één oplossing voor dit soort paarden maar is het gedrag vrijwel altijd terug te voeren op een combinatie van omstandigheden die niet passen bij het paard.

Een heel simpel voorbeeld is wijlen een van onze paarden die moest gewoon eens per maand snoeihard over de hei. Dat was haar ding en als je dat niet af en toe deed, werd het ook een stierlijk vervelend paard met gedrag wat een beetje lijkt op wat jij beschrijft.

Het is een glock’s voice x rossini :+
Hij staat in de winter periode van 9 tot 5 op de wei en 2 x daags 300 gram gastro en pavo vital savonds krijgt hij hooi op stal
Van mei tm okt 24/7 op de wei.
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 31-03-24 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:46

Elisa2 schreef:
Hahahaha Ikke, was het maar zo simpel!

Zeker nooit een Jazz gehad?

Het is vaak echt een stukje karakter, had ook een heel kijkerig paard ooit. Die ging twee keer per week in rengalop over de hei, stond 10u per dag buiten (groot stuk)en in de zomer soms dag en nacht in kuddeverband en het is er nooit uit gegaan. Oh en teveel te eten kreeg ie ook niet.

Waarom denk je dat mijn eerste vraag naar ras en afstamming is?

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:47

Je zou aanvullend op wat er al genoemd is, ook halve oogklepjes kunnen proberen, om het paard te behoeden voor teveel prikkels en afleiding, en het te leren zich meer op jou te concentreren.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 09:48

Marigold schreef:
Je zou aanvullend op wat er al genoemd is, ook halve oogklepjes kunnen proberen, om het paard te behoeden voor teveel prikkels en afleiding, en het te leren zich meer op jou te concentreren.

Jaaaaa die had ik gezien hahaha je hebt van die halve blinkers van schockemöhle zijn die geloof ik :')

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:06

Hieperdi schreef:
Marigold schreef:
Je zou aanvullend op wat er al genoemd is, ook halve oogklepjes kunnen proberen, om het paard te behoeden voor teveel prikkels en afleiding, en het te leren zich meer op jou te concentreren.

Jaaaaa die had ik gezien hahaha je hebt van die halve blinkers van schockemöhle zijn die geloof ik :')

Maar als je Ruitje even vraagt waar dat spul vandaan komt wat ze bij de dravers gebruiken, ben je waarschijnlijk voor de helft klaar.

Zoals ik al schreef bestaat er geen eenduidige oplossing. Even de afstamming opgezocht en die van Glock's Voice helpt je alvast niet. Wat is moeders zijde?
Wat Elisa2 al aangeeft: die afstamming kan uitmaken en ik zie in Glock's al wat namen staan waarvan ik denk: hhmmm, die....

Daarnaast zou ik, op basis van wat je nu schrijft, Pavo vervangen door iets anders, hoe simpeler hoe beter. Van Pavo is bekend dat sommige paarden daar slecht op reageren; je zult er maar zoeen hebben en dit is een simpel uit te voeren check.
Oh, enne, meer hooi is altijd beter :j

En volgende stap zou kunnen zijn dat je hem checkt op z'n vitamine en mineralenbalans. Dat is ook geen oplossing, maar het kan wel een rol spelen.

Enne, bedenk er ook bij dat de rijtechnische tips geen onzin zijn, hè. Alle stapjes helpen en sommige meer dan andere maar welke dat zijn, zul je echt zelf moeten gaan ondervinden.
Dit is, net als de energietransitie, een puzzel van 1000 stukjes en hebt er nu 10 aangereikt gekregen, succes met de overige 990 :D :D

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:17

Hij heeft dit ook op andere balancers. Het grappige is toen ik nog equifyt voerde werd hij nog erger :') Nu met de gastro en aanvulling vital is het zeker wel verbeterd. Het is een held op sokken, onzeker type en een muts maar een heerlijk paard met een zeer lief karakter. Iedereen op stal is gek op hem en is zeer sociaal naar andere paarden en mensen.

Afbeelding

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:19

Je zegt dat je hem met rijden al probeert bezig te houden. Wat doe je met rijden? Overgangen ,figuren, tempowisselingen?

Heb je weleens schriktraining gedaan?

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:21

DuoPenotti schreef:
Elisa en Ikke

Jullie hebben beide een punt :D

Uiteraard zijn er paarden die altijd kijkerig blijven.
Maar zijn wel te rijden als je ze bij de les houd, want daar zit dan vaak het probleem.

Maar een hoop paarden worden ook als kijkerig of heet beschouwd doordat ze simpelweg hun energie niet kwijt kunnen.
En zijn de problemen foetsie bij goed management.

Klopt!! Management is erg belangrijk voor elk paard. Maar hij komt echt heel veel buiten en krijgt genoeg beweging. Het bezig houden doe ik ook inderdaad. Hij is zoals die is en dat maakt hem ook onwijs leuk en uitdagend. Maar ik vind het soms wel moeilijk omdat hij dan lekker loopt en dan ineens hoofd omhoog oren naar voren en hij drukt zich er dan wat uit en dat is zonde van de ontspanning. Misschien ben ik niet gewoon niet snel genoeg :+

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:22

dresjoepie schreef:
Je zegt dat je hem met rijden al probeert bezig te houden. Wat doe je met rijden? Overgangen ,figuren, tempowisselingen?

En hoe lang?

Beter een half uur lekker aan het werk en de aandacht houden.
Dan een uur rijden en de aandacht die steeds verzwakt en dat dat de momenten zijn om lekker spoken te ontdekken :D

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:22

dresjoepie schreef:
Je zegt dat je hem met rijden al probeert bezig te houden. Wat doe je met rijden? Overgangen ,figuren, tempowisselingen?

Heb je weleens schriktraining gedaan?

Jaaa klopt dat soort dingen. Ik rij meestal een halfuur. Maar de concentratie is er vanaf het begin al niet. Meestal is het hoelanger ik rij hoe meer de focus komt. Nee eigenlijk niet, ik ga daar eens voor kijken! :D

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:28

Je zegt dat het vooral op de korte zijdes is ik zou heel veel slangevoltes gaan rijden met voltes 10 meter bij de hoekletter dit afwisselen met overgangen in je slangevoltes. Echt op je buiging en binnenbeen letten.

Earth

Berichten: 7922
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:38

Ik zou het aanpakken vanaf de bron, namelijk het kijkerige.
Je kunt de aanpak van Tristan Tucker eens bekijken, dan leer je namelijk je paard anders te reageren op spanning. In plaats van de alerte vluchtmodus, leer je je paard dat hij ook kan ontspannen. Ik vind het een interessante manier van werken omdat je gedrag bij de basis aanpakt.

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:41

Hieperdi schreef:
Hij heeft dit ook op andere balancers. Het grappige is toen ik nog equifyt voerde werd hij nog erger :') Nu met de gastro en aanvulling vital is het zeker wel verbeterd. Het is een held op sokken, onzeker type en een muts maar een heerlijk paard met een zeer lief karakter. Iedereen op stal is gek op hem en is zeer sociaal naar andere paarden en mensen.

[ [url=m/oHk4C9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nah, moeders is ook al geen hulp voor je.

Maar zoals je zelf al ontdekt hebt, maakt alleen voer al een wereld van verschil.


DuoPenotti schreef:
dresjoepie schreef:
Je zegt dat je hem met rijden al probeert bezig te houden. Wat doe je met rijden? Overgangen ,figuren, tempowisselingen?

En hoe lang?

Beter een half uur lekker aan het werk en de aandacht houden.
Dan een uur rijden en de aandacht die steeds verzwakt en dat dat de momenten zijn om lekker spoken te ontdekken :D

En dit dus ook. Maar wat je ook in je aanpak mee moet nemen: als je hem meer/intensiever aan het werk zet, wat ongetwijfeld iets zal bij dragen, betekend dat ook dat z'n conditie toe neemt. Zorg dat jouw conditie, zowel mentaal als fysiek, daar minimaal gelijke tred bij houdt.

Volgens mij was het Lammert Haanstra die met een simpele toelichting de uitspraak "longeren om de energie eruit te krijgen" de grond in boorde: het enige wat dat oplevert is een paard met meer conditie en een ruiter die dat niet bij kan houden :D :D

Werk dus ook aan jezelf :j

pien_2010

Berichten: 43364
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:58

Herkenbaar je verhaal. Ik werkte met dat paard altijd kort maar krachtig. En ik negeerde al dat getut, kijken enz. Hielp het beste.
Ze staat al jaren op rust in natuurgebied en zelfs nu nog ziet ze alles en kan ze schrikken van .....zeg het maar... Hahaha.

Het voordeel vond ik dat zo door die gevoeligheid zo tof was om te rijden met minimale aanwijzingen. Geweldig paard maar ook een vreselijke muts.....ik heb veel humor erin gegooid en dat was voor beiden helpend.

Ooit sloeg een jurylid een blaadje om terwijl wij langs het hokje reden. Paard vanuit draf draaiden 180 graden om, op mijn hulp gelijk weer en we gingen door. Ik zei toen:" jammer dat we voor dit soort soepele acties geen hoge punten krijgen". De jury lag dubbel..
.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zeer kijkerig paard drukt zich er snel uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:10

Maar wat ervaar je echt als het probleem? Paarden scannen natuurlijk hun omgeving. Dat is verstandig gebleken door de tijden heen en dus evolutionair bepaald. Op zich dus natuurlijk gedrag en blijkbaar voelt ze verantwoordelijkheid, ook voor jou.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:22

Hieperdi schreef:
Hij heeft dit ook op andere balancers. Het grappige is toen ik nog equifyt voerde werd hij nog erger :') Nu met de gastro en aanvulling vital is het zeker wel verbeterd. Het is een held op sokken, onzeker type en een muts maar een heerlijk paard met een zeer lief karakter. Iedereen op stal is gek op hem en is zeer sociaal naar andere paarden en mensen.

[ [url=m/oHk4C9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor een paard met deze afstamming moet je van goede huize komen om er een fijn rijpaard aan te hebben. Kom je niet met een pak ervaring voor dit soort karakters dan krijg je steeds meer gedoe. Ga niet met blinkers oid werken, je paard is namelijk nergens bang voor en heeft voor jou ook weinig respect.
Geef dit paard gewoon basisbrok en laat z'n maag onderzoeken door een dierenarts. Als daar niks uitkomt en het gedrag verandert niet dan heb je nog 2 opties: beter leren rijden of verkopen.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:53

Citaat:
Jaaa klopt dat soort dingen. Ik rij meestal een halfuur. Maar de concentratie is er vanaf het begin al niet. Meestal is het hoelanger ik rij hoe meer de focus komt. Nee eigenlijk niet, ik ga daar eens voor kijken! :D


Als de focus er vanaf het begin niet is, begin eens met werken vanaf de grond voor je erop gaat. Al zijn het simpele oefeningen, achteruit, opzij, pasje naar voor stoppen, weer pasje naar voor. Ik merk zelf met mn merrie dat als ik eerst aan de hand even wat werk en instap, dat ze veel gefocuster is tijdens het werk en minder panikeert. Ik werk zelf ook met clickertraining en zie haar daar ook stukje bij beetje zelfverzekerder van worden! Ik denk zeker de moeite waar om dat voor jullie eens uit te proberen.