Bokkend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 07:32

Dag allen,

Ik heb een fantastisch paard. 8 jarige kwpn springruin. Al vanaf het zadelmak maken bokt hij af en toe. Heb er eerder topics over geopend.
Dierenarts erbij gehaald geheel op de foto gezet en niets aan de hand. Nieuwe zadels laten aanmeten en elk jaar controle die zitten goed.

Nu was het vroeger af en toe een bok. Een hele tijd is het weg geweest en toen kwam het weer terug. Weer alles na laten kijken maar alles was nog steeds goed.

De laatste weken/maanden wordt het steeds erger. Het begon met stoppen voor een hindernis met daarna een bok. Nu ook tijdens dressuur. Binnenbak/buitenbak maakt niet uit. Erop of aan de longe. 3/5 keer bokt hij, dan ziet hij een stukje plastic draait zich om en ik zie alle hoeken van de bak met 4 benen in de lucht. Dit doet hij 1x daarna kan ik hem aan het werk zetten en is hij braaf. Ik heb instructie die mij helpt, maar ik ben er bang van geworden wat hij uiteraard weer voelt. Als zij hem rijd bokt hij veel minder omdat ze sneller en sterker is en niet bang om te vallen.
Ik ben er gister voor het eerst afgevallen en alles doet zeer. Momenteel 17 weken zwanger en heb gezegd ik stap niet meer op.

Nu wil er alleen niemand meer op rijden omdat ze hem te gevaarlijk vinden, wat ik snap.
Ik zit erover te denken om hem te verkopen, maar het is zo'n fijn dier als hij niet bokt. Maar zo heb ik er geen plezier aan en hij ook niet. Zeker omdat ik nu maanden niet kan rijden.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 07:42

Is hij gecheckt op maagzweren?

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:18

henshem schreef:
Is hij gecheckt op maagzweren?


Hier zat ik ook aan te denken en na het lezen van de post van TS in haar andere topic helemaal.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 08:29

henshem schreef:
Is hij gecheckt op maagzweren?


Nee dat niet. Maar voor deze stal had hij 24/7 hooi. Deed hij het wel in iets mindere mate, maar alsnog sporadisch bokken.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:33

Ik heb je andere topic(s) niet gelezen dus wellicht daar al antwoord gegeven maar hoe wordt hij gehouden? Is hij niet een beetje jolig en heeft hij het nodig om even lekker eerst zelf te spelen/klieren met vriendjes voor het werken?

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:52

Het paard ook twee keer verhuisd in vrij korte tijd, toch? Daar zou die van mij ook niet fijner van gaan rijden.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:05

In je andere topic zeg je dat hij een stijve achterhand heeft, wat heeft de DA precies op de foto gezet? Ook zijn SI-gewricht? aangezien hij moeite met wissels had?

Houdt hij heel erg in voor het bokken? zo, ja is dat na het bokken over?

Wat gebeurd er als je hem eerst longeert voor het rijden?

Natuurlijk kun je hem altijd verkopen als je het niet meer ziet zitten en zeker weet dat hij gezond is. Wellicht heeft hij een handigere ruiter nodig. In dat geval zal ik hem eerst een tijdje door laten rijden door je instructrice.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:22

Zonnetje97 schreef:
henshem schreef:
Is hij gecheckt op maagzweren?


Nee dat niet. Maar voor deze stal had hij 24/7 hooi. Deed hij het wel in iets mindere mate, maar alsnog sporadisch bokken.


24/7 hooi betekent niet automatisch dat er geen maagzweren zijn. Of dat die na de verhuizing of als gevolg van de verhuizing zijn ontstaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:37

Past je zadel nog goed? Bokken kan ook komen door het klemmen van je zadel.

Ik zou een lijstje maken en alles proberen af te strepen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:27

Ik zou een prof vragen hem een paar keer te rijden en daarna zijn mening vragen. Heb ook een paard gezien die schok van van alles. Bij de prof niet. Is dit een kwestie van jouw spanning is hoger in het begin? (Je weet immers 1 x dan klaar) Is er miscommunicatie met dit als gevolg? Is het paard gewoon erg lastig?

Verkoop klinkt als een goede optie. Je wilt nu je zwanger bent niet meer rijden. Daarna krijg je alle hormonen op de hobbel en is je baby wat moeilijker daar ook alle stress van.

Ik zou alleen voor de verkoop en helder beeld willen hebben over het type paard dat ik tekoop aanbied.

Nu tekoop zetten en zeggen ik durf er niet meer op, dus hij staat al een tijdje stil zal de meeste kopers afschrikken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:57

Wanneer is hij voor het laatst helemaal op de foto gezet? Hier al vaker gezien dat het beeld toch veranderd door de tijd heen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:25

Hij is inderdaad in 1 jaar tijd 2x verhuisd. Bokken was voor de verhuizingen ook aanwezig. Juist daarom verhuisd naar meer weidegang, had geen effect bokken bleef en werd eerder erger omdat ik weinig kon rijden vanwege missen binnenbak.
Hierom verhuisd naar stal met binnenbak en zijn nu een tijdje weer meer aan het werk.

+/- half jaar geleden is alles op de foto gezet incl si. Niets op te zien.

Mijn man gaat er vanavond op rijden wellicht dat hij hem kan doorpakken. De prof van stal (springruiters) hebben geen tijd en willen geen risico nemen. Mijn instructrice kan 1x in de 2 weken en dan moet ik met de trailer weg = veel gedoe.

Vorige week beide zadels nagekeken (heb spring en dressuur) beide zijn goed en met beide zadels vertoond hij hetzelfde gedrag.

Hij vertoond het gedrag ook als ik gelongeerd heb vooraf.

Uiteraard voelt hij het heel goed aan dat ik zwanger ben en voorzichtiger. Dat was met mijn 1e zwangerschap ook.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:30

Maar hij is dus niet onderzocht en/of behandeld voor maagzweren.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:32

Ik denk ook gelijk aan maagzweren, ook al wordt hij in goede omstandigheden gehouden en is die kans klein. Ik had er een 24/7 buiten met altijd hooi/gras tot zn beschikking en die had heftige maagzweren wat het bokken veroorzaakte.

Zolang hij stil stond was het waarschijnlijk niet zo pijnlijk, maar zodra hij ging bewegen had hij pijn en ging hij los.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:08

Zonnetje97 schreef:
Hij is inderdaad in 1 jaar tijd 2x verhuisd.

Hij is in september verhuisd, en in maart weer. Dat is 2 keer in 6 maanden tijd.

GabberGill

Berichten: 5752
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:32

Op de foto zetten geeft niet altijd garantie op een goed en pijnloos paard. Het SI gewricht is bijvoorbeeld met een heleboel spieren eromheen gebouwd.

Als ergens iets strak is en de beweging niet goed gemaakt kan worden krijg je overcompensatie op andere delen.

Dit geld natuurlijk voor het hele lijf.

Maagzweren kan ook nog maar ik zag hier ergens iets met stijve achterhand voorbijkomen en een ander stukje dat hij goed is op de foto.

Goed op de foto zegt helemaal niks namelijk.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 16:06

Nog een toevoeging.

Tijdens buitenrit bokt hij zelden. Zeker als ik samen rijd is het altijd losse teugel en vertrouw ik hem volledig.

Tenzij er een hond op hem afrend dan schrikt hij daarvan en trekt hij een sprintje met een klein bokje, maar niet zoals in de bak.

Buiten doe ik ook vaak dressuur met hem en dan ook geen bokken.

Kan het zijn dat hij niet aan het werk wil in de bak en door het bokken onder het werk uit probeert te komen?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:21

Kan ook gewoon een stout dier zijn dat helemaal jouw nummer heeft, he?

Mogelijk dat je man er gewoon mee wegrijdt. Als je paard het bij een andere ruiter niet doet, of maar heel even en daarna niet weer.... dan weet je genoeg. Het is het proberen waard.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:21

Kan verschillende redenen hebben..

Buiten is er altijd meer impuls, meer impuls is meer voorwaarts en zorgt er voor dat hij minder terug kan komen om te bokken.

Het kan zijn dat je buiten langere lijnen rijdt wat minder vraagt van hem qua wendingen/ souplesse en spieren oprekken.

Hoe scheef is je paard?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:44

Misschien is hij te enthousiast 'aangepakt' met springen? Of juist heel erg tegengehouden waardoor hij is gaan protesteren door te bokken?
Als hij buiten en bij dressuur niet bokt dan is er iets niet goed gegaan met springen en uit hij zich door te protesteren.
En wellicht heeft hij toch last van het springen, zit er iets niet goed waardoor hij alleen maar kan aangeven niet te willen door te weigeren. Iemand op hem laten rijden die hem 'aanpakt' of 'stout gedrag' corrigeert daar heb jij niets aan.
Ik zou naar hem luisteren, en het springen laten voor wat het is, lekker buitenrijden en dressuren, en veel later, zodra je zelf ook weer in orde bent na de bevalling, weer eens oppakken.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:07

Lindsey_99 schreef:
Misschien is hij te enthousiast 'aangepakt' met springen? Of juist heel erg tegengehouden waardoor hij is gaan protesteren door te bokken?
Als hij buiten en bij dressuur niet bokt dan is er iets niet goed gegaan met springen en uit hij zich door te protesteren.
En wellicht heeft hij toch last van het springen, zit er iets niet goed waardoor hij alleen maar kan aangeven niet te willen door te weigeren. Iemand op hem laten rijden die hem 'aanpakt' of 'stout gedrag' corrigeert daar heb jij niets aan.
Ik zou naar hem luisteren, en het springen laten voor wat het is, lekker buitenrijden en dressuren, en veel later, zodra je zelf ook weer in orde bent na de bevalling, weer eens oppakken.


Hij bokt tijdens de dresuur. Ofwel altijd in de bak met en zonder springen. We springen overigens maar 1x in de 2a 3 weken dus dat valt wel mee

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:16

Loopt hij wel lekker ontspannen en soepel door z'n lijf? Is er al eens een osteopaat bij geweest?

Ik zou ook maagzweren willen uitsluiten

Sparks
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:25

ik lees in de opening `Als zij hem rijd bokt hij veel minder omdat ze sneller en sterker is en niet bang om te vallen. `


Gezien medisch en zadel uitgesloten lijken te zijn, kan ik mij goed voorstellen dat het simpelweg om miscommunicatie gaat tussen jou en het paard en hij dit uit door te bokken. Ik lees op bokt vaak dat problemen ontstaan door maagzweren, zadel of medische klachten. Terwijl in de praktijk bij veel gevallen een paard simpelweg ongenoegen uit, omdat het niet begrijpt wat de ruiter van hem/haar wilt. Elk paard reageert hier anders op. In dit geval kan het zijn dat jou paard wat sensibeler is en sneller overgaat naar bokken om zijn ongenoegen te uiten.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:47

Zonnetje97 schreef:
Hij bokt tijdens de dresuur. Ofwel altijd in de bak met en zonder springen. We springen overigens maar 1x in de 2a 3 weken dus dat valt wel mee


Maar je schrijft iets verder dit?

Citaat:
Tijdens buitenrit bokt hij zelden. Zeker als ik samen rijd is het altijd losse teugel en vertrouw ik hem volledig.

Tenzij er een hond op hem afrend dan schrikt hij daarvan en trekt hij een sprintje met een klein bokje, maar niet zoals in de bak.

Buiten doe ik ook vaak dressuur met hem en dan ook geen bokken.



Dat hij schrikt als een hond op hem af rent is vrij normaal, dat heeft dus een reden.
Dan is er toch iets met in de bak rijden of springen wat communicatie betreft wat niet goed gaat.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 22:10

Als ik in de bak dressuur dan bokt hij ook. Op buitenrit dressuur niet (ik doe vaak wat wijken schouderbinnen en verzamelde galop tijdens een bosritje)

Hij loopt prima ontspannen (op sommige plekken/momenten na) koppie naar beneden ook aan de longe goed over zijn rug. Hij is meestal heel heel fijn te rijden, niet sterk of scheef.

Mijn man heeft vandaag gereden, hij liep prima. Had wel iets spanning in sommige hoeken, maar geen bok gezien.

Als hij in de bak bokt lijkt het alsof hij dit doet door een stukje plastic wat al jaren aan de kant ligt of een deken die er hangt, iemand die de bak in loopt, daar lijkt hij dan misbruik van te maken.

Mijn man zal hem een aantal dagen rijden, kijke wat hij doet en ik zet hem flink aan de longe aan het werk.