Achterbenen niet mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daliance
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-03-24

Achterbenen niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 23:02

Hoi, ik had een vraag en ik dacht dat er hier vast wel mensen zijn die daar een beetje mee kunnen helpen.

Ik rijd 1x in de week op een manege, en de afgelopen maanden eigenlijk standaard op hetzelfde paard. Nu loop ik ergens tegen aan en vroeg ik me af of mensen tips hadden/ervaringen/oefeningen.

Ik merk dat ze haar achterbeen niet goed mee kan nemen/eronder plaatst waardoor ze enorm op de voorhand gaat hangen en het voelt ook alsof ze “nep” nagefelijk loopt. Ik wil hier dan aan werken, maar weet niet zo goed hoe.

Iets meer informatie (van wat ik weet), ze is een spaanse merrie maar volgens mijn instructrice heeft ze heel weinig spierkracht aan de achterkant waardoor ze dus naar de voorkant neigt te gaan.

Kwa oefeningen dacht ik zelf aan tempowisselingen, maar vroeg me dus ook af of andere nog tips/oefeningen/ervaringen hebben

Alvast enorm bedankt & sorry als ik iets niet duidelijk heb uitgelegd of whatever, ik weet niet alles 100% en als ik iets vergeten ben feel free to ask ! :)

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:10

Ik weet niet hoe vaak dit paard mee loopt in de lessen, maar ik denk om een manege paard dat goed aan te leren al vrij lastig wordt met verschillende ruiters en soorten trainingen.

Mijn jonge paard heeft dit ook en ik moet echt veel en intensief rijden om de achterhand er goed onder te krijgen. 1x in de week ga je het daar niet mee redden ben ik bang. Ook omdat ik er vanuit ga dat er nog meer mensen op het paard rijden.

Wat ik wel positief vind om te lezen is dat je instructrice dit ook ziet en niet bezig gaat met rommelen aan de voorkant.

Maar als je dit echt netjes voor elkaar wil krijgen is voor een paard 1x in de week niet genoeg. Dan zou je eigenlijk al dagelijks de achterhand moeten gaan trainer en sterker maken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Achterbenen niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:15

Op de voorhand hangen kan niet. Ze kan op de voorhand vallen, of in de hand gaan hangen. En in de hand hangen kan alleen als jij terugtrekt. Dus overgangen rijden en zelf na een halve of hele ophouding meteen loslaten.
Ik geloof trouwens wel degelijk dat je met 1 keer in de week prima kunt verbeteren, ook het paard. Je kunt immers zelf ook met 1 keer per week trainen resultaat behalen

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:26

daliance schreef:
Hoi, ik had een vraag en ik dacht dat er hier vast wel mensen zijn die daar een beetje mee kunnen helpen.

Ik rijd 1x in de week op een manege, en de afgelopen maanden eigenlijk standaard op hetzelfde paard. Nu loop ik ergens tegen aan en vroeg ik me af of mensen tips hadden/ervaringen/oefeningen.

Ik merk dat ze haar achterbeen niet goed mee kan nemen/eronder plaatst waardoor ze enorm op de voorhand gaat hangen en het voelt ook alsof ze “nep” nagefelijk loopt. Ik wil hier dan aan werken, maar weet niet zo goed hoe.

Iets meer informatie (van wat ik weet), ze is een spaanse merrie maar volgens mijn instructrice heeft ze heel weinig spierkracht aan de achterkant waardoor ze dus naar de voorkant neigt te gaan.

Kwa oefeningen dacht ik zelf aan tempowisselingen, maar vroeg me dus ook af of andere nog tips/oefeningen/ervaringen hebben

Alvast enorm bedankt & sorry als ik iets niet duidelijk heb uitgelegd of whatever, ik weet niet alles 100% en als ik iets vergeten ben feel free to ask ! :)


Waarschijnlijk bedoeld de instructrice dat ze draagkracht mist, waardoor ze veel gaat stuwen en op de voorhand valt. Dit kun je dan merken doordat ze sterk wordt aan de voorkant en in je hand gaat hangen.

Het is lastig echt advies te geven zonder het paard te zien. Bij paarden die het moeilijk vinden om te dragen wel een iets langzamer tempo soms helpen om van daar uit rustig te gaan schakelen (tempowisselingen) maar zonder dat ze teveel gaat stuwen en weer op de voorhand valt. Om er voor te zorgen dat ze geen steun zoekt op de hand kun je iedere keer als je voelt dat ze iets wilt gaat hangen je beide handen iets naar voren doen (zonder contact te verbreken) zodat ze niets heeft om op te gaan hangen. Op die manier moet ze wat meer op haar eigen benen gaan lopen.

daliance
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-03-24

Re: Achterbenen niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 13:31

@zebrastreep Ik snap dat het lastig is met 1x in de week, maar persoonlijk geloof ik er wel in dat het mogelijk is en ik wil er wel mijn best mee blijven doen. Wat je zegt over mijn instructrice klopt en ben ook enorm blij met haar :)

@Dorine92 Sorry misschien zei ik het een beetje onhandig haha, maar bedankt voor de tips, daar zal ik me gelijk mee bezig houden, Dankjewel!

@Elisa2 Ik snap dat het lastig is om advies te geven zonder het paard te zien haha, ik heb helaas bijna geen filmpjes en die ik wel heb staan andere mensen op dus voelt een beetje verkeerd die te delen haha. Maar de tips die je geeft kan ik zeker wat mee doen, dankjewel! Ik merk wel dat ze het uberhaud al lastig vind om een rustig tempo aan te nemen, vooral in de draf en galop. Maar dankjewel, ik zal er zeker mee aan de slag gaan! :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:38

Als tevreden ruiter van een Spaanse schone mijn complimenten voor je vraag!! +:)+
... en 'nep-nagefelijk' : +:)+ goed dat je niet in deze valkuil trapt!
('Die krul' is niet moeilijk - de goede spieren er op rijden zodat het dier met 25 jaar nog vrolijk in het werk staat, dat is moeilijk.)

Nu ja, zo heel erg moeilijk nu ook weer niet.
In principe zijn zo ongeveer alle dressuur oefeningen bedoeld om het paard te leren / te helpen om ons goed te dragen. (Of om te controleren of het al gaat lukken.)

Ik heb bij mijn jonkie veel nadruk gelegd op 'recht worden' volgens het idee dat een paard eerst gelijkelijk gewicht op beide voorbenen moet hebben.
... en het volgende kun je in principe de hele les, tussen het instappen en het uitstappen in doen.

Naar het schijnt geldt voor veel Spanjaarden dat hun voorkeur uitgaat naar meer gewicht op rechtsvoor. (Rechts wordt dan de 'harde' of stugge teugel genoemd, en dat je dier links makkelijker inbuigt.)
Uiteraard: vraag aan je paard of dit zo is!!

Korte aanpak:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit, niets met de halslengte willen doen.
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dat is waardevolle informatie, want soms zit het toch net weer even anders...
Dit 'testje' vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)

Stel: de linkerteugel wordt 'licht' en de rechter 'zwaar'.
Blijf van de rechterteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar rechts.)
Rechts dus 'los', zacht contact op links,
zit zelf een beetje op links (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar rechts - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je linkerhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen.

Op het moment dat je dier ontspant is de verticale balans bereikt, en laat het dier als het ware 'de hals vallen'.
De spieren pal voor het zadel / naast het laatste stukje hals gaan dan aan het werk, samen met de achterhand.
Vanuit de ontspanning en 'vrijheid' die de verticale balans biedt, krijg je de nageeflijkheid min of meer cadeau.

Verder: voltes, wendingen en... hoeken: een paard moet in principe 'rechtop' de wending door, met het binnenachterbeen onder jouw zwaartepunt. (Nu ja, daar hoort de hoef te landen.)
Punt van aandacht: niet over de binnen- of buitenschouder!

Overgangen 'terug' en halve ophoudingen: ik rijd ze vooral door mijn navel iets naar binnen te doen (= zwaartepunt terug) en bij overgangen: dijbenen iets extra aanleggen/ tenen naar elkaar toe draaien.
(En om mezelf te testen doe ik de teugels soms losser - alles liever dan 'de hand als stootblok'.)

... en met wat oefenen en mazzel worden de overgangen naar een hogere gang vanzelf een kwestie dat het paard jou omhoog de stap, draf of galop in tilt.

daliance
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 12:46

Hoi, een soort update/vervolg vraag denk ik? Allereerst bedankt voor de uitgebreide antwoorden, hier heb ik enorm veel aan gehad!!
Ik merk dat het steeds beter gaat, een probleem dat ik ook had is dat ze het galoperen lastig vond en snel terug viel in draf, en dit gebeurt steeds minder dus daar ben ik heel blij mee! Ook merk ik door veel tempowisselingen te rijden ze steeds iets fijner loopt en ook in een rustig/ontspannen tempo door de bak kan draven ipv haar hele snelle gekke drafje, dus ik ben enorm trots op haar ook!

Ook heb ik heel veel tips van iedereen toegepast, wat soms ook wel hielp maar bij sommige merkte ik dat het niet heel goed ging dus wilde ik daar een soort vervolg vraag over stellen haha. Ik merk dat als ze gaat trekken, ik dus los laat zodat ze niet op mij gaat hangen. Soms werkt dit heel fijn omdat ze dan dus veel meer op haar eigen benen gaat lopen, maar soms trekt ze gewoon aan de teugel zodat ik m losser gooi, waar ik niet veel problemen mee heb maar er hangen dan gewoon echt boogjes in en dan gaat ze de hoeken proberen af te snijden (ik weet dat ik moet sturen met mijn zit en been, en dat doe ik ook! maar het is soms wel fijn om de teugels er bij te kunnen houden als hulp middel) dus dan pak ik ze middellang op zodat er genoeg ruimte is om dr hals te laten zakken in een ontspannen manier, maar niet dat het een pure waslijn wordt als dat logisch klinkt. Maar ik vind het wel lastig dus. Heeft iemand daar nog tips voor? Soms doet ze namelijk echt haar neus tegen dr borst duwen dus neem ik mijn handen mee naar voren omdat dat dus echt niet de bedoeling is. Weet iemand evt een betere manier om hiermee om te gaan? Ik weet dat ik totaal niet de beste ruiter ben (verre van zelfs) en daarom zijn er ook veel verbeter puntjes aan mij dus als iemand daar iets mee heeft, please let me know

Ik merk gelukkig wel veel verbetering, en dat zegt mijn instructrice ook dus daar ben ik heel blij mee. Ze is echt een schat en ik merk dat ze ook steeds meer dr best doet en het ook leuker vind dan eerst dus dat vind ik echt helemaal topr!! .

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Achterbenen niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:54

Wat fijn dat jullie al zo'n vooruitgang hebben. :-)

Over jouw vraag, het is wel belangrijk om contact te blijven houden dus wat je doet met de teugels middenlang oppakken is prima. Als ze haar neus tegen haar borst duwt, krult ze zich dan op of trekt ze je uit het zadel? In ieder geval, in beide gevallen is het belangrijk om dit te ondervangen met been geven. Dus hand iets naar voren, zonder contact te verbreken. Been geven en weer hervatten waar je mee bezig was.

Uit het zadel trekken wordt "pullen" genoemd.