Ik maak dit topic aan omdat ik tegen een aantal dingen aan loop en naast de tips van mijn instructrice ook jullie ervaringen/tips wil toepassen.
Ik heb sinds kort een 6 jarig paard, ze was tijdens het proefrijden heel zacht in de mond en liep ze gelijk makkelijk nageeflijk zonder enige spanning.
Nu heb ik haar ongeveer 4 maanden en loop ik er toch tegenaan dat ze aan de eerste helft van de training erg gespannen loopt, beetje als een giraffe…
Het is ten opzichte van het begin al veel verbeterd, eerst was ze ook erg ril en liep ze onder me uit. Maar dat was meer de stress van de verhuizing aangezien ze nu wat meer op haar plek is.
Aan het begin van elke training stap ik uitgebreid in, dan loopt ze super ontspannen en mooi over de rug. Totdat ik aandraaf, dan gaat haar hoofdje gelijk de lucht in en duurt het een goede 15/20 minuten voordat ze weer gaat zakken (ik maak veel wendingen en tempowisselingen). Wanneer ze eindelijk wat zakt, merk ik dat ze al snel moe wordt en in de teugels gaat hangen, ook is ze dan moeilijk vooruit te branden. Die ontspanning lijkt dan meer moeheid te zijn ofzo…
Wat zou ik aan het begin van m’n training mee kunnen nemen om haar naar echte ontspanning en nageeflijkheid toe te leiden? Ik wil er geen hulpmiddelen aan hangen, gewoon mezelf rij-technisch verbeteren