Arabier x Welsh herbeleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Arabier x Welsh herbeleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 20:34

Hoi iedereen!
Mijn verzorgje is een arabier met welshbloed, en ze is een aantal jaar niet meer bereden.
Nu was ik van plan om samen met de eigenaar en nog iemand anders, die rijinstructrice is, om haar opnieuw te beleren/opnieuw te gaan rijden.
Ik zei dat het handig was om gewoon rustig aan te beginnen.
Iemand die tips heeft?

Note: Ik en de andere verzorger (de rijinstructrice die 1 jaar ouder is dan mij) hebben samen ervaring in het beleren van pony's, maar ik heb zelf nog nooit een paard HERbeleerd, daarom vraag ik het. :)
Omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van haar.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Arabier x Welsh herbeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:07

Beleren kan maar 1 keer

Ik zou gewoon rustig beginnen. Lekker grondwerken en longeren. Dan eens een zadeltje op, daarmee longeren. Dan gaan hangen en daarna er op. Wel met goede begeleiding natuurlijk. Ik zou lekker rustig aan doen inderdaad :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:16

Omdat het geen specifieke Arabieren vraag is verplaats ik dit topic naar RT-V.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Arabier x Welsh herbeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:24

Rustig beginnen is altijd goed.

Begin gewoon bij de basis, dan merken jullie vanzelf wel wat ze nog weet/kent en hoe ze daarop reageert.

Is er een specifieke reden waarom ze zolang niet bereden is geweest?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:41

Was ze voorheen makkelijk te rijden? Is er een reden waarom ze lang niet bereden is? Als er bepaalde blessures waren vraagt dat wellicht extra aandacht, net als bij afwijkend gedrag onder het zadel.

Als dat niet zo is zou ik het net zo aanpakken als bij het beleren van een jong paard. Je kan er misschien wat sneller doorheen, maar dat zal ook van paard tot paard verschillen.

Ik sta wel een beetje te kijken van een instructrice van slechts 18 jaar oud. Wat je ook doet, kies goede begeleiding met ervaring :)

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:35

sallinara schreef:
Hoi iedereen!
Mijn verzorgje is een arabier met welshbloed, en ze is een aantal jaar niet meer bereden.
Nu was ik van plan om samen met de eigenaar en nog iemand anders, die rijinstructrice is, om haar opnieuw te beleren/opnieuw te gaan rijden.
Ik zei dat het handig was om gewoon rustig aan te beginnen.
Iemand die tips heeft?

Note: Ik en de andere verzorger (de rijinstructrice die 1 jaar ouder is dan mij) hebben samen ervaring in het beleren van pony's, maar ik heb zelf nog nooit een paard HERbeleerd, daarom vraag ik het. :)
Omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van haar.


Kies iemand met wat meer ervaring als instructeur.

Normaal gesproken begin eerst met longeren, rustig en opbouwend. Dan een keer een hoofdstel in, zadeltje op. Als alles goed gaat een beetje klapperen op het zadel, hangen in de beugel. Hangen over het paard etc.

Iemand met voldoende ervaring kan gedrag juist interpreteren en weten wanneer het oke is om een stapje verder te gaan en welke stap dat dan is. En hoe er problemen opgelost moeten worden die je tegen komt. Tieners zeggen wel vaker ervaring te hebben met beleren maar vaak stelt dat niet zoveel voor. :o Voor je eigen veiligheid is het belangrijk om het goed aan te pakken.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Arabier x Welsh herbeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:02

Hoe oud is de pony. Hoe lang niet bereden. En wat kende ze tot dat ze stopgezet is. En waarom werd ze niet meer bereden.
Toch wel handig om te weten voor er advies gegeven kan worden.