Pony is dood aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:06

Hoi allemaal: ik ben nieuw hier. Ik wist niet waar ik een berichtje kon plaatsen maar ik heb hulp nodig.. Ik zal eerst wat over mij en mijn pony vertellen! Ik ben Billie en ik rij 8 jaar paard. Ik heb 2 maanden geleden een manege pony gekocht die ik “huurde” voor 2 jaar. Het is nu mijn eigen pony, vanaf beginsafaan is deze pony al traag. Ze wil niet lopen en heeft geen lol in het rijden, tenminste, zo lijkt het. Vandaag en alle andere keren ging het weer hetzelfde, ik doe ongelofelijk erg mijn best om haar te laten lopen, ik geef constant been en geef lange teugel, ze wilt niet lopen. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd.

Het rare is ook dat als ze stapt, en ik haar naar draf wil krijgen, dan geef ik been, maar dan gaat ze juist stilstaan? Ik geef dan een paar flinke tikken met de zweep als ik constant been moet geven. (Ik weet dat dit erg naar klinkt, maar ik ben zo ongelofelijk moe en verdrietig ervan). Ik zit nu werkelijk met tranen in mijn ogen dit te typen. Ik ben niet rijk, dus een andere pony kopen zou überhaupt geen optie zijn. Maar ik doe zo mijn best. Heel soms lukt het wel, dan is ze lief, maar dat is dan 1 keer en de rest lukt dan niet meer. Ik ga geen sporen dragen want ik heb geen stille benen..

Kunnen jullie alsjeblieft helpen?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:08

Het is frustrerend...
Heb je ook les met je pony en zo ja wat zegt die ervan?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:09

Hoi Billie,

Wat naar om te horen dat je dit berichtje met zoveel verdriet typt. Het klinkt alsof Faye jou niet begrijpt of dat Faye pijn heeft. Ik denk dat het handig is als je iemand even met jou mee laat kijken. Dit is voor jou en voor Faye ook niet fijn! Is er iemand op stal die goed kan rijden en jou even kan helpen?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:09

Ik ga echt als een overslaande langspeelplaat klinken maar zijn hier al behandelaars bij geweest? Dierenarts, tandarts, hoefsmid, zadelmaker?

Eerst pijn en ongemak uitsluiten voordat je rijtechnisch aan de gang gaat.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:12

Er is hiervoor nog niemand gekomen. Ik weet niet welke personen en wie ik dan zou moeten kiezen.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:13

Als ze geen lol in het rijden heeft, zit haar iets dwars. Dus eerst medisch checken, en een zadelpasser laten komen.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:14

lies_sparkle schreef:
Hoi Billie,

Wat naar om te horen dat je dit berichtje met zoveel verdriet typt. Het klinkt alsof Faye jou niet begrijpt of dat Faye pijn heeft. Ik denk dat het handig is als je iemand even met jou mee laat kijken. Dit is voor jou en voor Faye ook niet fijn! Is er iemand op stal die goed kan rijden en jou even kan helpen?


Ik denk het ook, maar er zijn geen mensen op stal die van dit soort gedrag verstand hebben. Zij lossen het op met zweep slaan en ik wil dat liever niet.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:14

Billieenfaye schreef:
Er is hiervoor nog niemand gekomen. Ik weet niet welke personen en wie ik dan zou moeten kiezen.


Ik ga er even vanuit dat je minderjarig bent, dus dan is de eerste stap voor jou dit bij je ouders neerleggen :) dan kunnen zij mee zoeken naar de behandelaars die je nodig hebt.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:14

Helaas kunnen wij je daar niet mee helpen. Je moet echt goede begeleiding zoeken hierbij. Liefst prive les.
Je paard moet echt omgeschoold worden. Als ze altijd in een manegegroep heeft gelopen, dan snapt ze niet veel van alleen rijden. Ze moet denk ik nog veel leren.
Je kent haar al 2 jaar. Waarom heb je haar gekocht?
Weet je zeker dat ze gezond is? Heb je haar bv laten keuren door een dierenarts toen je haar kocht?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:15

xPabloBokt schreef:
Billieenfaye schreef:
Er is hiervoor nog niemand gekomen. Ik weet niet welke personen en wie ik dan zou moeten kiezen.


Ik ga er even vanuit dat je minderjarig bent, dus dan is de eerste stap voor jou dit bij je ouders neerleggen :) dan kunnen zij mee zoeken naar de behandelaars die je nodig hebt.


TS is 20 :D

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:16

Hoi TS!
Wat ontzettend vervelend. Ik had ongeveer hetzelfde probleem met mijn paard.
Het beste is om idd pijn en ongemak uit te sluiten. Door bijvoorbeeld een zadelmaker te laten kijken naar je huidige zadel en/of een dierenarts naar je paard. Is je paard gekeurd tijdens de koop? Als dat uitgesloten is zal ik rij technisch kijken. Misschien ben je erg terughoudend in je zit waardoor je paard je niet begrijpt? Kijk of je op een andere manier ipv been geven hem voorwaarts kan krijgen. Motiveren om naar voren te gaan heeft mij geholpen bij het probleem.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:16

In de 2 jaar dat je haar huurde had je dit probleem ook al, kon je niet terecht bij de verhuurder/manege om te vragen wat je kon doen dan?
Het is niet ineens een probleem zo te lezen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:17

En toen je haar huurde?
Hoe liep ze toen?

Destijds werd ze waarschijnlijk ook nog wel gebruikt voor lesjes, denk ik?
Doet ze het met een andere ruiter ook zo slecht?

En als ik lees dat je geen stille benen hebt, denk ik ook dat je hulpen niet duidelijk genoeg zijn...
Werk je ook met stem?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:18

Ik vind het zielig voor je dat je er zo'n verdriet om hebt, dat blijkt ook wel uit je bericht. Maar ik word nog veel verdrietiger van het feit dat je pony je iets probeert te vertellen, waarschijnlijk totaal onbegrepen wordt, en er dan nog 'flinke tikken met de zweep' voor krijgt ook.

Luister naar je pony, en ga eerst lichamelijke problemen of problemen met het harnachement uitsluiten. Als er niets mis blijkt te zijn goed les nemen en leren hoe je een paard goed rijd zonder geweld en andere manege-technieken waarvan ik het nog steeds jammer vindt dat ze aan (jonge) ruiters geleerd worden. Succes ermee.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:19

Wat een vervelend probleem. Maar je hebt een troefkaart: het is nu je eigen pony, waar je mee doet wat
je zelf wilt. En dat hoeft niet altijd rijden te zijn. :)*
Het zou goed kunnen dat je pony door al dat rijden met veel verschillende ruiters zijn plezier verloren heeft. Dus mijn advies is: ga eens aan de hand uitproberen wat je pony motiveert en wat hij leuk vind. Wordt hij helemaal wild van een sprongetje? Is hij graag buiten in een andere omgeving? Vind hij het fijn om kunstjes te leren? Wordt hij enthousiast van schriktraining of een hindernissenparcours?

Als je weet wat je pony leuk vind om te doen, kan je dat later ook rijdend gaan proberen en hem zo weer leren dat rijden ook plezierig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door soesita op 04-01-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:20

cissy schreef:
In de 2 jaar dat je haar huurde had je dit probleem ook al, kon je niet terecht bij de verhuurder/manege om te vragen wat je kon doen dan?
Het is niet ineens een probleem zo te lezen.


Ja, dat heb ik toen gedaan. Ik ben heel vergeetachtig dus weet niet meer hoe het toen echt ging. Ik was toen ook een lol manege meisje dus ik reed echt alleen voor de lol, het boeide me toen niet met het sirieuze rijden (ik deed veel liever leuke dingen). Sinds vorig jaar begon ik met sirieus rijden en toen keerde het om.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:22

Shirley schreef:
En toen je haar huurde?
Hoe liep ze toen?

Destijds werd ze waarschijnlijk ook nog wel gebruikt voor lesjes, denk ik?
Doet ze het met een andere ruiter ook zo slecht?

En als ik lees dat je geen stille benen hebt, denk ik ook dat je hulpen niet duidelijk genoeg zijn...
Werk je ook met stem?


Toen ik haar huurde reed ik alleen voor de lol, of ze toen echt doorliep herinner ik me niet meer.. Met een andere ruiter loopt ze ook zo slecht. Behalve met een pro dressuur rijder op onze manege, dan liep ze wel ietsje beter maar alsnog niet goed. Ik werk ook met stem en beloningen

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:24

Britt_xxx schreef:
Ik vind het zielig voor je dat je er zo'n verdriet om hebt, dat blijkt ook wel uit je bericht. Maar ik word nog veel verdrietiger van het feit dat je pony je iets probeert te vertellen, waarschijnlijk totaal onbegrepen wordt, en er dan nog 'flinke tikken met de zweep' voor krijgt ook.

Luister naar je pony, en ga eerst lichamelijke problemen of problemen met het harnachement uitsluiten. Als er niets mis blijkt te zijn goed les nemen en leren hoe je een paard goed rijd zonder geweld en andere manege-technieken waarvan ik het nog steeds jammer vindt dat ze aan (jonge) ruiters geleerd worden. Succes ermee.


Met flinke tikken met de zweep klinkt het echt heel veel erger. Ik bedoelde dat niet zo. Ik geef gewoon een tik maar het is niet zo dat ik “geweldadige” dingen mijn pony doe, anders had mijn instructeur me erop aangewezen.

Glanca
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:27

Ik zou eerst je pony laten keuren, daar komen misschien dingen uit die je kunt behandelen. Je pony wil normaal gesproken wel voor je werken maar een zweep moet je daarbij niet gebruiken. Longeer je wel eens rustig je pony? niet te lang 10 15 min hooguit? Loopt ze dan wel goed? luistert ze naar je stem? Probeer dat eerst eens en een dierenarts kan je meer vertellen kan goed zijn dat ze last van haar rug heeft. Manege ponys moeten veel soorten gewichten dragen en dan kan dat ontstaan. Dus een Da laten komen dan misschien eens een osteopaat, dan ook het zadel door een goede zadelpasser laten nakijken, verdiep je er eens in, dat helpt ook. Dan weet je ook waar je op moet letten. Als pony eigenaar moet je gewoon ook veel over een paar weten en vraag een iemand bij die je alles op een rustige en paardvriendelijke manier kan leren.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:28

Hoi Billie,

heb je de pony ook klinisch laten keuren toen je haar kocht? Is ze regelmatig naar de tandarts gegaan?
In welke regio zit je? Dan kunnen we misschien met je meedenken over een goede DA en instructeur?

Hoe oud is de pony en hoe oud ben jij?

Ik zou in eerste instantie een goede instructeur zoeken die even eerst een keer mee kan kijken (en er zelf wellicht eens op wil stappen om te voelen hoe de pony is)
Daarna zou ik naar een goede DA gaan (of laten komen) om haar na te laten kijken. Je zou bv alsnog een klinische keuring laten doen, als dat nog niet gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 04-01-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:28

Zoals eerder geschreven ts, eerst fysiek dingen uitsluiten. Het laatste wat je (hoop ik) wilt is je pony naar voren ''tikken'' als het simpelweg pijn heeft. Tandarts, zadelpasser, dierenarts check, alle dingentjes even nalopen, ja dat kost geld en tijd(en ik zou haar vrij geven in die weken\maanden, manege paard zijn is zo ontzettend belastend voor een paard, zowel mentaal als fysiek). Geef haar de tijd om te wennen. Hoeveel staat ze buiten? Hoeveel hooi krijgt ze? Paarden kunnen mentaal zichzelf compleet afsluiten voor alle prikkels en zo te lezen doet jouw pony dat ook.
Ga eerst eens plezier maken vanaf de grond, jij wilt meer terwijl zij juist even rust wilt\je duidelijk maakt dat ze niet wilt. Verdiep je in grondwerk en leer pijnsingalen en of ongemakken leren, ook wanneer je paard mentaal vol zit. Vanuit daar kun je misschien eens een buitenritje maken, kunstjes onder het zadel etc. Nee, het is niet ''serieus rijden'' maar voor dat je daar komt moet jouw paard zich mentaal en fysiek fijn voelen. Serieuze trainingen kun je met een mentaal en fysiek gezond en blij paard weer oppakken.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:35

Koekie73 schreef:
Hoi Billie,

heb je de pony ook klinisch laten keuren toen je haar kocht? Is ze regelmatig naar de tandarts gegaan?
In welke regio zit je? Dan kunnen we misschien met je meedenken over een goede DA en instructeur?

Hoe oud is de pony en hoe oud ben jij?

Ik zou in eerste instantie een goede instructeur zoeken die even eerst een keer mee kan kijken (en er zelf wellicht eens op wil stappen om te voelen hoe de pony is)
Daarna zou ik naar een goede DA gaan (of laten komen) om haar na te laten kijken. Je zou bv alsnog een klinische keuring laten doen, als dat nog niet gebeurd is.


Ik ben 14, mijn pony is bijna 8. Ze staat in Druten (in de buurt van Horssen)

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:41

Wat een goede tips allemaal al hierboven! Vervelend probleem hoor TS maar helaas wel een beetje herkenbaar. Je hoort wel vaker dat een manegepony ‘dood’ wordt voor het been doordat niet alle ruitertjes even lief en rustig met zijn of haar benen zijn.
Heb je je pony ook weleens even vakantie gegeven? Hoe veel komt ze buiten met vriendjes?

Je moet eigenlijk je pony weer even laten inzien dat het leven ‘leuk’ is. Ga lekker een poosje buitenrijden en niet of weinig in de bak, Faye lekker even vakantie geven, doe hersenwerkspelletjes met haar. En als je in de bak rijdt, hou het kort. Geen uur rijden, maar een halfuurtje is meer dan zat :j
Zie het zo, als dat Faye nu een beetje op de automatische piloot haar dag doorkwam en dat moet je nu gaan doorbreken. Ik heb vroeger ook een manegepony gekocht en ik merkte heel erg dat ze in haar eigen wereldje leefde en moeilijk iemand toe kon laten. Dat gaat veel tijd kosten, maar het gaat je ook heel veel plezier opleveren want ik kon uiteindelijk lezen en schrijven met haar <3
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 04-01-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:44

Mijn pony kwam ook van een manege af en wilde toen ze bij mij kwam echt niet meer werken. Op een gegeven moment kon ik niet opstappen zonder dat ze ging trappen en bokken.
Ik heb (na ook heel wat weken frustratie en ellende) besloten om er voorlopig niet op te gaan zitten.
In plaats daarvan zijn we heel wat anders gaan doen.
Mijn instructrice bracht het ongeveer zo: waarschijnlijk heeft ze in de manege lessen nooit keuze gehad of ze liever wel of niet wilde lopen, en nu maakt ze duidelijk dat ze geen zin heeft in bakwerk. Ze had gewoon echt vervelend associaties met rijden opgedaan, waarschijnlijk doordat wisselende ruiters echt niet bij haar passen.

Toen zijn we begonnen met academisch grondwerken. Dat kende ze nog niet, dus ze had er ook geen vervelende geschiedenis mee. Ik heb haar clicker training geleerd en ze pakte de oefeningen bizar snel op en werd zo veel opener naar mij toe.
Extra bonus was dat we zo aan de hand al konden beginnen met rechtrichten.
Zo haar uiteindelijk ook geleerd om zelf naast het krukje in te parkeren, zo had ze ook meer eigen zeggenschap over of ze wel of niet wilde rijden.
Na een half jaar ofzo zijn we geleidelijk aan weer in de bak gaan oefenen. Bij haar was het vooral heel belangrijk aan het begin om pauzes in te lassen.
Dus deed ze iets goed (mag aan het begin heel klein zijn, bijvoorbeeld een ronde vlot doorgelopen), kreeg ze van mij een brokje en stonden we even twee minuten stil als verwerkingstijd.

Het is echt een zoektocht, en ik heb het na drie jaar nog steeds niet in alle situaties perfect door.
Maar in de bak kan ik nu eigenlijk altijd lekker rijden :)

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:48

Naast alle tips die al gegeven zijn, wat doet je pony met longeren of lange lijnen? Hoe is ze op buitenrit?
Veel manegepaarden en ponies worden alleen gereden en vinden dat niet meer leuk of gaan iets mankeren. De vraag is waar het probleem ligt.
Heb je het zadel mee over genomen met de pony, of heb je een nieuw zadel?