Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:32

Babootje schreef:
Wij doen ook altijd in het begin. Bit erin met hoofdstel. Daaroverheen het halster en aan het halster longeren.


Zo doe/deed ik het ook altijd. Nu met mijn jonge paard dat ruim een half jaar geleden zadelmak is gemaakt en sindsdien een half jaar niets gedaan heeft (operatie), opnieuw aan het opbouwen en ook werken aan de hand aan het meepakken. Hiervoor gebruik ik nu een kaptoom (had ik nog nooit eerder gebruikt) met bitje erin en deze gebruik ik nu ook voor longeren. Sinds deze week ook weer een touwtje om een beetje bij te zetten.
Het touwtje geeft een vriendelijke druk op het bit, maar als hij een keer uit zijn plaat gaat aan de longe (of met werken aan de hand, blijft een jonkie die lang zijn energie niet kwijt heeft gekund) en de rem erop moet, gaat dat dus via de longeerlijn aan de kaptoom ipv aan het bit, zodat hij geen plotselinge krachten op het bit krijgt.

Een touwtje is trouwens juist heel fijn voor een paard om aan druk op het bit te wennen. In tegenstelling tot een vaste bijzetteugel, nodigt een touwtje wel uit naar beneden, maar dwingt niet een vaste houding af. Een touwtje glijdt en daarmee kan hij zelf een fijne houding vinden. Uiteraard moet je een touwtje niet te strak doen, maar hiermee kun je juist traploos reguleren. Niks lekker makkelijk, maar een vriendelijke manier om een paard zelf uit te laten vinden zijn lichaam op de juiste manier te gaan gebruiken en het bit aan te nemen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 06:52

oji schreef:
Het touwtje geeft een vriendelijke druk op het bit, maar als hij een keer uit zijn plaat gaat aan de longe (of met werken aan de hand, blijft een jonkie die lang zijn energie niet kwijt heeft gekund) en de rem erop moet, gaat dat dus via de longeerlijn aan de kaptoom ipv aan het bit, zodat hij geen plotselinge krachten op het bit krijgt.
Deze snap ik niet, want hoe maak jij het vast dan? Als je een touwtje gebruikt als bijzet, en hij gaat uit zijn plaat en doet z’n hoofd omhoog dan krijgt ie toch een ongelofelijke ruk in zijn mond door dat touwtje wat aan het bit vast zit?

Micklem had ik met ringetje, maar zijn neus ging kapot doordat aan de binnenkant van de neusriem dit door het leer geen drukte. Als ik ging sturen schoof dat iets heen en weer (wilde het ook niet té strak doen) maar dat gaf dus kale plekken. Ik heb het ringetje eraf gesloopt en er een bontje omheen gedaan. Dit is al een tijdje terug hoor mss is de kwaliteit nu beter?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:10

Mee eens paars

Precies daarom gebruik ik de eerste keren elastiek.
Die klap ineens op de mond als ze dan eens schrikken wil ik niet.

Later als ze beter weten waar de grens zit is een touwtje wel fijn.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:19

paars schreef:
oji schreef:
Het touwtje geeft een vriendelijke druk op het bit, maar als hij een keer uit zijn plaat gaat aan de longe (of met werken aan de hand, blijft een jonkie die lang zijn energie niet kwijt heeft gekund) en de rem erop moet, gaat dat dus via de longeerlijn aan de kaptoom ipv aan het bit, zodat hij geen plotselinge krachten op het bit krijgt.
Deze snap ik niet, want hoe maak jij het vast dan? Als je een touwtje gebruikt als bijzet, en hij gaat uit zijn plaat en doet z’n hoofd omhoog dan krijgt ie toch een ongelofelijke ruk in zijn mond door dat touwtje wat aan het bit vast zit?

Micklem had ik met ringetje, maar zijn neus ging kapot doordat aan de binnenkant van de neusriem dit door het leer geen drukte. Als ik ging sturen schoof dat iets heen en weer (wilde het ook niet té strak doen) maar dat gaf dus kale plekken. Ik heb het ringetje eraf gesloopt en er een bontje omheen gedaan. Dit is al een tijdje terug hoor mss is de kwaliteit nu beter?

Je kunt touwtjes op heel veel verschillende lengtes bevestigen he. In het begin houd je ze langer, zodat het paard pas tegendruk krijgt bij een veel te hoge hoofd-halshouding. De beweging is dan al niet meer in de “heftige actie” fase als het ware.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:53

Inderdaad, touwtjes kun je ook gewoon zo bevestigen dat ze het hoofd gewoon helemaal omhoog kunnen brengen. Daarnaast speelt de bevestiging een rol. Ik doe altijd over het kopstuk, dan van binnen naar buiten door het bit en de zijkant vastmaken van de singel. Op die manier werkt het altijd het eerste in achter de oren en pas secundair op het bit. Dus dan krijg je sowieso geen rukken aan het bit.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:50

Ik heb dus ook een touwtje gebruik om de pony te laten wennen aan de druk.
Zoals je ziet niet strak later in het belerings proces nog wel iets strakker de druk wat opbouwen langzaam aan.

Zoals je ziet kon hij zijn hoofd makkelijk omhoog doen.

Afbeelding

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:46

Precies, een paard kan met touwtjes zijn hoofd gewoon omhoog en omlaag brengen, een touwtje glijdt en is daarmee geen harde begrenzing zoals een normale bijzet teugel of stootteugel. Afhankelijk van de graad van africhting kun je het touwtje langer of korter maken en op verschillende hoogtes instellen. Tussen de benen of zoals hierboven.

En ik longeer altijd de eerste frisheid eraf zonder touwtje. En als het touwtje erom zit en hij gaat toch een keer uit zijn plaat, ja dan zal hij heus wel even druk in de mond voelen, maar dat heeft hij dan toch echt helemaal zelf in de hand of hij die druk houdt of weer loslaat. Dat leren ze snel genoeg en is heel wat anders als wanneer ze uit hun plaat gaan en een ruiterhand (al dan niet van een ruiter die door de uitspatting uit balans is geraakt) blijft druk geven om het paard terug te nemen. Dus nee, in mijn ogen is een ruiterhand niet altijd vriendelijker. En iedereen probeert zo vriendelijk mogelijk te rijden, maar er zijn er toch echt maar enkele die onder alle omstandigheden die hand echt los kunnen houden...en dat zijn meestal de professionals en niet de goedbedoelende bokkers.

En wat betreft vriendelijkheid...call me crazy, maar ik ben niet van de koetsiekoetsieboe opvoeding bij paarden. Een paard is in mijn ogen gebaad bij duidelijkheid en mag in die duidelijkheid van mij best een keer tegen een grens aanlopen en die voelen. Ik vind het nl in the end het meest vriendelijk als een paard lekker in zijn vel/spieren/lijf komt te zitten doordat hem geleerd is zijn lichaam goed te gebruiken en daardoor de ruiter veel fijner kan dragen. Paarden die nooit begrenst worden en die daardoor niet leren hun lichaam goed in te gebruiken en minder fit en correct bespierd worden zijn op den duur toch degene die niet het beste af zijn in mijn ogen.

En ik weet er zit een hele wereld tussen die 2 uitersten, maar ik zie toch heel vaak paarden die met alle goede bedoelingen met alleen maar zachtheid, aai aai, snoepje, geen grens worden opgevoed en beleerd, vaak ook nog bitloos, die met weinig plezier bewegen onder de ruiter. Ontspannen, maar geen happy athlete.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:04

Touwtje glijdt idd door het bit, maar natuurkundig bekeken komen er natuurlijk echt wel krachten op dat ‘schuif’punt te staan. En dat kan wel degelijk behoorlijk oplopen. Als het touwtje via het bit recht omhoog naar het kopstuk gaat is dat minder (de hoek is dan groter) dan als het touwtje van de singel naar het zadel gaat. Hoe kleiner de hoek hoe groter de druk op het bit.

Edit typo
Laatst bijgewerkt door paars op 10-01-24 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:06

Oprechte vraag: waarom wil je een nog niet 3 jarige laten wennen aan druk van het bit?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:04

paars schreef:
Touwtje glijdt idd door het bit, maar natuurkundig bekeken komen er natuurlijk echt wel krachten op dat ‘schuif’punt te staan. En dat kan wel degelijk behoorlijk oplopen. Als het touwtje via het bit recht omhoog naar het kopstuk gaat is dat minder (de hoek is dan groter) dan als het touwtje van de singel naar het zadel gaat. Hoe kleiner de hoek hoe groter de druk op het bit.

Inderdaad.

Lang leve de gogue: van 'ergens aan een singel' door de bitring, naar het extra stukje kopstuk terug naar de singel.
En dat aan twee kanten.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:50

Ja, Janneke2, dat is als het dan moet een handig ding, en dan heb je die volgens mij ook nog van een soort elastisch materiaal.

Aanvulling op het touwtje: als je de hoek ruim maakt naar het kopstuk toe maar je touwtje is te kort dan heb je natuurlijk ook dán (te) veel druk. Ik heb wel eens gezien dat het strotouwtje 'knap' zei...nou dat weet je wel hoe laat het is. 'Gelukkig' was het zo'n ouwerwets touwtje dan 'knap' kon zeggen...verschrikkelijk.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:10

Ik heb een wedervraag… wat bedoel je met aan druk laten wennen?
Wat verwacht je als hij druk op het bit voelt?

Persoonlijk ben ik groot voorstander dat druk op neus/mond betekent ho en achteruit. En dan vooral als de andere hulpen even geen effect hebben.
Aan de teugel, buiging enz komen niet bij het bit (of bit loos) vandaan, de teugel is een extraatje in de signalen die je op andere manieren geeft.

Een voorbeeld;
Je paard laten buigen en ev opzij stappen leer je aan op de grond dmv lichaamstaal en/of target.
Wanneer dat bevestigd is voeg je een lijn aan halster toe bij verder dezelfde hulp vanaf de grond met al dan niet wat druk. En wil je met bit rijden is datzelfde je volgende stap met een bit in.
Daarna is het vertalen naar onder zadel, dan is het fijn om er iemand op de grond bij te hebben. Zo snapt het paard wat de bedoeling is en is er eigenlijk amper sprake van druk.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:37

paars schreef:
Ja, Janneke2, dat is als het dan moet een handig ding, en dan heb je die volgens mij ook nog van een soort elastisch materiaal.


Die elastieken zijn waardeloos. Paarden leren geen grens en gaan er meestal op "hangen"

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:54

Klopt.
Maar de eerste paar keer om te leren wat een touwtje is vind ik ze dus wel fijn.
Dan is het geen snok in die mond.
Want ja ook bij lang kan dat. Anders is het zo lang dat je ook met niks kan longeren.
Die zet je dan ook langzaam korter en leren ze dat er een begrenzing bestaat. Zonder snok.
Ik vind dat prettig.

En dan is een touwtje daarna gewoon.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:01

DuoPenotti schreef:
Klopt.
Maar de eerste paar keer om te leren wat een touwtje is vind ik ze dus wel fijn.
Dan is het geen snok in die mond.
Want ja ook bij lang kan dat. Anders is het zo lang dat je ook met niks kan longeren.
Die zet je dan ook langzaam korter en leren ze dat er een begrenzing bestaat. Zonder snok.
Ik vind dat prettig.

En dan is een touwtje daarna gewoon.


Een Gogue vind ik wel een ander verhaal. Dat vind ik wel een fijn hulpmiddel.
Je moet het per paard denk ik wel een beetje bekijken. En niet te bang zijn dat een paard eens een keer een snok in zn mond krijgt.
Daar zorgen ze later onder het zadel vaak ook zelf voor. Er zijn er bij die nogal kunnen sleuren aan het bit en er echt helemaal niks van hebben. En er zijn er die in de mond heel gevoelig zijn. Daar moet je gewoon gevoel voor hebben. Als je voor jezelf t idee hebt dat je er nooit aan kan komen, kun je wel ophouden met consequent zijn :D

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:17

100 mensen, 100 meningen. Ik kan aan de reacties in het topic er al wel uitpikken wie met wat voor paarden werkt en wie in de sportpaarden zit/zat :+

Tip 1 is er zelf geen big deal van maken. Hoofdstel indoen met halster eronder en hier eens mee gaan wandelen/poetsen, dan ga je hiermee longeren met je lijn aan het halster. Ik zette er de eerste keren ook graag een elastiek aan, om dezelfde reden als duopenotti zegt. Ze voelen wel druk op het bit, maar het beweegt wel mee. Als ze dat wat braaf doen de lijn aan het bit, en dan ook een andere bijzet eraan. Een paard dat al fijn werkte aan de longeerlijn is vaak met rijden ook makkelijker op te pakken, en zal ook niet gek doen als er dan eens perongeluk aan de mond gezeten wordt. Was vaak zo klaar zonder gedoe.

En wolfskiesjes altijd laten verwijderen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:25

prugelpiet schreef:
100 mensen, 100 meningen. Ik kan aan de reacties in het topic er al wel uitpikken wie met wat voor paarden werkt en wie in de sportpaarden zit/zat :+

Tip 1 is er zelf geen big deal van maken. Hoofdstel indoen met halster eronder en hier eens mee gaan wandelen/poetsen, dan ga je hiermee longeren met je lijn aan het halster. Ik zette er de eerste keren ook graag een elastiek aan, om dezelfde reden als duopenotti zegt. Ze voelen wel druk op het bit, maar het beweegt wel mee. Als ze dat wat braaf doen de lijn aan het bit, en dan ook een andere bijzet eraan. Een paard dat al fijn werkte aan de longeerlijn is vaak met rijden ook makkelijker op te pakken, en zal ook niet gek doen als er dan eens perongeluk aan de mond gezeten wordt. Was vaak zo klaar zonder gedoe.

En wolfskiesjes altijd laten verwijderen.


Yep, dat doen we hier al voor er uberhaupt een bit in gaat.
En verder moet je je ook echt niet zoveel zorgen maken dat ze er niet aan wennen. Echte problemen met het bit hebben vaak een andere oorzaak die je meer moet zoeken in het lichaam of kreupelheden.
Heb echt nooit meegemaakt dat paarden het bit niet accepteren. Wel dat er een gewenningsperiode is, waarin ze soms nog wat "raar" doen met het bit. We zetten altijd de sperriem zo los mogelijk zodat ze t zelf uit kunnen zoeken. En kiezen een stabiel bit uit. Dat werkt t beste.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:35

troetjoek schreef:
Ik heb dus ook een touwtje gebruik om de pony te laten wennen aan de druk.
Zoals je ziet niet strak later in het belerings proces nog wel iets strakker de druk wat opbouwen langzaam aan.

Zoals je ziet kon hij zijn hoofd makkelijk omhoog doen.

[ [url=m/GLW1k1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry maar ik vind dit erg naar om een dier waar je zo van houd zo vast te zetten aan het bit .elke beweging in zijn achterbeen word in de mond vergroot.
Een paard loopt niet met zijn mond maar met zijn benen ,dus train de benen en niet de mond.
Het dier kan ook zo nooit juiste stelling aannemen, dat zie je ook goed en de nekwervels worden ook verkeerd geplaatst, zie je ook aan de c6/c7, precies het kuiltje achter de schoft , dus het paard loop met weg gedrukte hals en rug, je wil het achterbeen voorwaarts en actief, maar hier creëer je een duwend been, dus ja waar gaat het fout op deze manier.
In elk geval bij de trainer die geen benul heeft hoe een paard van nature beweegt en daar dus niet mee aan het werk kan en een verkeert plaatje in het hoofd heeft,
Werk dus nooit met een eindproduct als je niet snapt waar je mee bezig ben, maar werk aan het proces en leer hoe je een paard stap voor stap traint en niet aan alles vast zet omdat het er zo uit moet zien, daar maak je je pony echt mee kapot ook mentaal, wat denk je wat het dier meemaakt als je een vluchtdier aan alle kanten in duwt en dan ook zo tegennatuurlijk ???

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:07

midgie schreef:
troetjoek schreef:
Ik heb dus ook een touwtje gebruik om de pony te laten wennen aan de druk.
Zoals je ziet niet strak later in het belerings proces nog wel iets strakker de druk wat opbouwen langzaam aan.

Zoals je ziet kon hij zijn hoofd makkelijk omhoog doen.

[ [url=m/GLW1k1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry maar ik vind dit erg naar om een dier waar je zo van houd zo vast te zetten aan het bit .elke beweging in zijn achterbeen word in de mond vergroot.
Een paard loopt niet met zijn mond maar met zijn benen ,dus train de benen en niet de mond.
Het dier kan ook zo nooit juiste stelling aannemen, dat zie je ook goed en de nekwervels worden ook verkeerd geplaatst, zie je ook aan de c6/c7, precies het kuiltje achter de schoft , dus het paard loop met weg gedrukte hals en rug, je wil het achterbeen voorwaarts en actief, maar hier creëer je een duwend been, dus ja waar gaat het fout op deze manier.
In elk geval bij de trainer die geen benul heeft hoe een paard van nature beweegt en daar dus niet mee aan het werk kan en een verkeert plaatje in het hoofd heeft,
Werk dus nooit met een eindproduct als je niet snapt waar je mee bezig ben, maar werk aan het proces en leer hoe je een paard stap voor stap traint en niet aan alles vast zet omdat het er zo uit moet zien, daar maak je je pony echt mee kapot ook mentaal, wat denk je wat het dier meemaakt als je een vluchtdier aan alle kanten in duwt en dan ook zo tegennatuurlijk ???

Sorry, maar wat banketstaaf jij?

A. Er is met deze manier van optomen geen verbinding van achterbeen naar mond.

B. Je kunt een paard niet als losse stukjes zien. Hoe ga jij “de benen trainen” zonder invloed op houding?

C. De pony moet voor de kar. Het lijkt me héél evident dat die leert stuwen. Anders komt de kar niet vooruit.

D. Wie zegt dat stelling in deze fase van training gewenst/nodig is?

E. Het is een jonge pony. Je houdt een speech over het eindproduct, maar snapt schijnbaar niet dat zo’n jonge pony niet automatisch de gewenste bespiering heeft vanaf het begin dat hij aan het werk gaat? Dat dit niet het “eindproduct” is qua houding en bespiering?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:52

@996981
Maakt niet uit maar je hoort een pony/paard niet met touwen vast te zetten, of het nou voor de kar moet lopen of onder het zadel, verstandig is trouwens ook een paard dat voor de kar moet lopen die ook te gymnastiseren , met een touw, bijzet of wat ze allemaal bedenken, kun ej je paard nooit maar dan ook nooit gymnastiseren en ook nog eens mentaal gezond houden.
Snap zo ie zo niet wat een jonge pony dan met een bit in doet met touwen eraan, hoe moet die ooit de hand vertrouwen , hoe leert hij dat dan en het feit is nog steeds dat een paard niet loopt met zijn mond maar met zijn benen , dus leer waar hij zijn benen zet en werk daarmee en met zijn lijf , maar geen juist been gebruik is geen juist lichaam gebruik, zeker als je wat met een paard wil doen .

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:23

Best lastig om hem voor de kar te laten lopen zonder hem met touwen (tuig) vast te zetten. :+ :D

Jammer dat mensen kennelijk zelf niet weten hoe ze hulpmiddelen goed moeten gebruiken.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:24

996981 schreef:
Sorry, maar wat banketstaaf jij?

A. Er is met deze manier van optomen geen verbinding van achterbeen naar mond.

Sorry, maar een beter bokt begint bij jezelf.

Ik ben het met iedereen eens dat de foto van troetjoek niet superduidelijk is...
... maar het ding ziet er uit als een pessoa: en die heeft een tamelijk rechtstreekse verbinding van achterbeen naar mond.
(Meestal in de vorm van een 'verstevigd bontje'.)

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:36

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Sorry, maar wat banketstaaf jij?

A. Er is met deze manier van optomen geen verbinding van achterbeen naar mond.

Sorry, maar een beter bokt begint bij jezelf.

Ik ben het met iedereen eens dat de foto van troetjoek niet superduidelijk is...
... maar het ding ziet er uit als een pessoa: en die heeft een tamelijk rechtstreekse verbinding van achterbeen naar mond.
(Meestal in de vorm van een 'verstevigd bontje'.)


Het is een mentuig met een los bijzet touwtje :)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:07

midgie schreef:
@996981
Maakt niet uit maar je hoort een pony/paard niet met touwen vast te zetten, of het nou voor de kar moet lopen of onder het zadel, verstandig is trouwens ook een paard dat voor de kar moet lopen die ook te gymnastiseren , met een touw, bijzet of wat ze allemaal bedenken, kun ej je paard nooit maar dan ook nooit gymnastiseren en ook nog eens mentaal gezond houden.
Snap zo ie zo niet wat een jonge pony dan met een bit in doet met touwen eraan, hoe moet die ooit de hand vertrouwen , hoe leert hij dat dan en het feit is nog steeds dat een paard niet loopt met zijn mond maar met zijn benen , dus leer waar hij zijn benen zet en werk daarmee en met zijn lijf , maar geen juist been gebruik is geen juist lichaam gebruik, zeker als je wat met een paard wil doen .

En nog steeds niks concreets over hoe je een jong paard dan wél traint. Hoop geblaat, weinig wol. Jij vindt dat een paard niet op die manier gezond en blij getraind kan worden. Dat is wat anders dan het (ononderbouwde) statement dat je probeert te maken.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:08

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Sorry, maar wat banketstaaf jij?

A. Er is met deze manier van optomen geen verbinding van achterbeen naar mond.

Sorry, maar een beter bokt begint bij jezelf.

Ik ben het met iedereen eens dat de foto van troetjoek niet superduidelijk is...
... maar het ding ziet er uit als een pessoa: en die heeft een tamelijk rechtstreekse verbinding van achterbeen naar mond.
(Meestal in de vorm van een 'verstevigd bontje'.)

Hoezo met iedereen eens? Er is 1 iemand die niet snapt hoe het zit?