Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:30

DDDara schreef:
Opzich vind ik de losse touwtjes zodat hij echt op lengte voor de loodlijn blijft een fijn idee om mee te beginnen. Het enige wat ik daar spannend aan vind is wat als hij er echt tegen in gaat. Dan kan hij zich zelf wel flink pijn doen.

Over het woord 'touwtje' kunnen we debatteren, ik zou hier kiezen voor een voldoende ruime gogue.
Dat is een soort driehoek, zodat als het dier 'er flink tegenin zou gaan', de driehoek van vorm verandert.

Op lengte voor de loodlijn blijven is doorgaans een kwestie van kracht.
Dwz: sterke 'buik'spieren die zowel een mens als het dier zelf kunnen dragen.
Citaat:
En ook aan de kaptoom vindt ik helemaal geen slecht idee alleen vraag ik me af of ik dan niet gewoon iets heel anders aan het leren ben. Voor ons is het natuurlijk de zelfde manier van sturen maar is het voor het paard ook zo het zelfde op de neus of in de mond???

Er is een verschil.
Via de neus werk je in "op de bovenkaak", het grootste deel van de schedel en het gewricht tussen schedel en C1 (eerste nekwervel). Daarmee voel je als ruiter heel goed stelling (en daarmee samenhangend: buiging).
Via het bit voel je de onderkaak en het kaakgewricht.

Rijden met dubbele teugels (kaptoom plus trens) kan heel zinvol zijn.
Citaat:
Uiteindelijk is het doel toch dat hij het op het bit gaat doen.

Dat is een respectabel doel.
Mijn ervaring is dat de meeste paarden makkelijk omschakelen van kaptoom naar trens (en/of terug).

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:37

Ik doe de eerste keren een losse hals verlenger aan.
Nee niet om rond of laag te krijgen. Want paarden gaan op elastiek hangen.
Maar puur om te leren niet te schrikken van dat er druk kan komen.
Met touwtjes vind ik dat te hard inkomen.

En we kunnen allemaal wel zeggen ik longeer of rij met een zachte hand. We weten ook allemaal dat dit met opleiden ook per ongeluk anders kan. Al is het maar omdat het paard ineens schrikt oid.
Dan wil ik dat ze niet ook nog eens schrikken van de druk.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:48

DDDara schreef:
Ik ben trouwens niet van plan nog 1 of 2 jaar te wachten met het rijden zoals midgie hierboven voorstelt. Ik wil als alles goed gaat en er geen onverwachte omstandigheden zijn er toch zeker in het jaar dat hij 3 wordt op. Of dat lente zomer of herfst wordt maakt me niet zo veel uit. En ik ben ook echt niet van plan hem meteen stuk te rijden maar ik denk juist dat het goed is er al af en toe op te gaan, al is het maar voor een paar minuutjes of een rondje bos of eigen terrein als bos nog niet safe genoeg is.

Maar er zijn dus genoeg opties maar een hoop verschillende meningen. Of helemaal voor of helemaal tegen bijzet. Opzich vind ik de losse touwtjes zodat hij echt op lengte voor de loodlijn blijft een fijn idee om mee te beginnen. Het enige wat ik daar spannend aan vind is wat als hij er echt tegen in gaat. Dan kan hij zich zelf wel flink pijn doen. Maar misschien is dat te voorkomen door er eerst even een rondje naast te lopen zodat hij niet schrikt van de "druk" op het bit.

En ook aan de kaptoom vindt ik helemaal geen slecht idee alleen vraag ik me af of ik dan niet gewoon iets heel anders aan het leren ben. Voor ons is het natuurlijk de zelfde manier van sturen maar is het voor het paard ook zo het zelfde op de neus of in de mond???
Uiteindelijk is het doel toch dat hij het op het bit gaat doen.


Gewoon niet strak doen, en mede door de neusriem in eerste instantie. Het is belangrijk dat hij leert het bit goed aan te nemen. Als je het niet te strak doet en het paard gewoon van achter naar voren laat lopen dan gaat het vanzelf zakken en het bit opzoeken. Paard moet gewoon altijd het hoofd nog makkelijk omhoog kunnen doen. (dat vind ik sowieso in het algemeen)

Er zit een verschil in of hij zelf contact op het bit gaat zoeken of dat het opgedrongen wordt. Dat laatste is belangrijk om te voorkomen.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 01:08

tamary schreef:
Wijken voor druk van touwtje dat van achter komt = naar achter en dus korter worden ipv langer.


Die begrijp ik even niet?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 03:01

Ik vond zelf de Rambo Micklem Multi echt ideaal. Vanaf het begin met bit gebruikt, maar het bit ook vast gezet met bitclipjes, zodat elke hulp met iets wat extra druk door zou gaan naar de neus.

De Micklem multi heeft een kaptoom ring op de neus en kan eventueel ook bitloos gebruikt worden.

Met grondwerk had ik al stap-draf-galop op stem commando gezet. De eerste keren met een ruitertje er op, gebruikte de ruiter gewoon het bokriempje aan het borst tuig en had de teugels los in de hand, want ik had de longer lijn aan de kaptoom ring op de neus. De eerste keren sturen was gewoon stuur hulp en meteen daarna de teugels weer los in een boogje.

https://www.instagram.com/p/B-h-0uxnLtU ... Vudnlsem5h

Paardje pikte het super snel op en ging de 3e keer al los mee uitstappen langs (een hele rustige) weg. Terwijl ik er naast liep en mijn andere verzorgster mijn andere paard aan de hand mee had.



Ze heeft daarna lang pauze gehad om alles te verwerken, lekker de natuur in, honderd hectare uiterwaarden op een kudde en een klein jaartje later weer eens opgepakt, weer met de Micklem multi, met bit en bitclipjes.

https://www.instagram.com/p/CSmyRJXIARq ... V5aGIwc3cx

We zijn ook met dubbele lijnen gaan werken om er een stuur op te zetten, eerst met bitclipjes en al snel zonder.



Ik vind zelf de Mickey multi echt ideaal voor het beleren en het wennen aan een bit.

Maar het belangrijkste is doseren en balans. Het is echt niet erg als je eens op een 3 jarige stapt. Ik heb daar ook voor gekozen om (in de maand voordat ze naar het natuurgebied zou gaan) haar alvast zadelmak te maken, dus eens per weer op spelende wijze zadelmak gemaakt. Daarna 7-8 maand op de uiterwaarden lekker alles verwerken. Die winter (10 maand later) weer een keertje een zadeltje opgelegd en opgestapt, maar vooral ook weer veel vanaf de grond bevestigd. Dat voorjaar weer de uiterwaarden op en toen het die zomer hoog water werd, kwam ze weer naar stal voor een paar weken. In die periode doorgepakt, dus zadel op maat laten maken, stap-draf-galop bevestigen onder de man, maar er vooral dus een stuur opzetten met dubbele lijnen.

Daarna weer 2 maand het natuurgebied in, maar toen een paard uitviel voor de reeds geboekte en betaalde paarden vakantie, hebben we mevrouw weer uit het natuurgebied gevist en is ze spontaan mee gegaan op vakantie.

Echt niemand wilde geloven dat dit paard nog amper echt bereden was. Ze liep mee alsof ze nooit anders gedaan had. Swipe voor filmpje, waar de ruiter zich zo vertrouwd voelde, dat ze rustig haar mobiel uit de zak pakt en die checkt, terwijl ze een paar stappen verder de merrie op 1 hand moet halthouden.



Hierna is ze nog weer 2-3 maand het natuurgebied in gegaan voordat ze definitief naar stal kwam.

In totaal hebben we er anderhalf jaar over gedaan om haar in te rijden, maar feitelijk was er een keertje op 7-8 opgezeten en had ze pas 1x los stap-draf-galop los, dus zonder longeerlijn er aan, door de bak gereden voordat ze meeging op vakantie.

Wat bij dit paard goed werkte was niets overhaasten, rustig de tijd geven alle nieuwe indrukken te verwerken.

Het is imo niet erg als je op een 3 jarige gaat zitten, het kan zelfs juist goed zijn.
Persoonlijk heb ik liever dat men jonger begint, maar niets overhaast en het dier ook echt de tijd gunnen alles te verwerken. Dan later beginnen en alleen maar opbouwen-opbouwen-opbouwen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 04:13

DDDara schreef:
Per 1januari is mijn paard volgens het stamboek 3 jaar. Op 23 april wordt hij echt 3.

Nu kent hij grondwerk, hij kan aan de longe lopen, hij kent het bit, longeersingel, dekje en been beschermers.

Maar wat is nou de beste manier om hem aan druk op het bit te laten wennen?
Doe ik dat met dressuur aan de hand, aan de dubbele longe of moet ik eerst de enkele longe aan het bit maken, of begin je juist met een losse bijzetteugel wat is nou de fijnste en vriendelijkste manier om hier mee te beginnen?

[ [url=m/12CdvL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi dat je het met je eigen anders wil doen dan even snel!

Van nature gaat een paard sowieso tegen druk in. Je wilt verbinding en communicatie en dat hij de hand gaat aannemen.

Zelf werk ik graag eerst bitloos en daarna het bitje erbij met een 2e teugel voor ik over schakel. Beiden doe ik eerst vanaf de grond (werk aan de hand of dubbele lange lijnen werk). Een paard wat verticaal in balans komt en voldoende actief is zal vanzelf naar de hand en een vallende hals toe komen. Vanuit daar komt een eerlijke aanleuning.

Bijzet e.d. vroeger wel mee gewerkt maar met de kennis van nu zou ik het niet meer gebruiken. Er zijn er maar weinig die daarmee echt fijn naar de hand toe gaan lopen en nergens in hun lijf compenseren. En een fijne verende aanleuning is er in mijn ogen niet mee mogelijk.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 06:13


Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:44

Babootje schreef:
Lijsken schreef:
Ik ben zelf het meest subtiel in mijn hand als ik er op zit. Daarom altijd bitloos beleerd op kaptoom totdat ik stap/draf/galop op beide handen fijn kon sturen (nouja, voor een jong paard, dus grote wendingen en veel rechtuit). Daarna op dubbele teugel, eentje blijft aan kaptoom en eentje aan het bit. Als dat soepel gaat alleen op bit.


Een jong paard heeft geen subtiliteit nodig maar duidelijkheid


Lijsken schreef:
Zonder subtiliteit geen duidelijkheid.


Dat lijkt me niet.
Maar wat is jouw definitie van subtiel dan?

Voor zover ik weet betekent subtiel "bijna niet merkbaar"

Een jong paard dat nog alles moet leren is gebaat bij duidelijke hulpen. Eer het toe is aan "bijna niet merkbare" hulpen ben je al heel veel verder in de opleiding.

Een touwtje is duidelijk voor het paard in de zin van "hier is de grens en niet verder". Je begint natuurlijk niet meteen met het paard 'koud van stal' bij te zetten. Het mag best eerst even zn ei kwijt. Daarna zet je hem zo bij dat hij de grens kan opzoeken. Dan leert het dat er ergens een grens is. Die verkort je dan iedere keer een beetje tot het paard erop nageeft. Nooit te strak natuurlijk. Je moet wel weten wat je doet.

darkadia schreef:
Er zijn er maar weinig die daarmee echt fijn naar de hand toe gaan lopen en nergens in hun lijf compenseren. En een fijne verende aanleuning is er in mijn ogen niet mee mogelijk.

Dat is niet mijn ervaring. (Om niet te zeggen, ik vind dit echt onzin). Maar de uitvoering is alles natuurlijk.
Dat soort problemen komen pas als een paard onder het zadel bij de kop gepakt wordt als de ruiter/amazone de voorwaartse drang afneemt omdat ze bang zijn het paard op eigen benen te laten lopen. Dan gaat een paard pas in zijn lijf compenseren.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:15

Babootje schreef:
darkadia schreef:
Er zijn er maar weinig die daarmee echt fijn naar de hand toe gaan lopen en nergens in hun lijf compenseren. En een fijne verende aanleuning is er in mijn ogen niet mee mogelijk.

Dat is niet mijn ervaring. (Om niet te zeggen, ik vind dit echt onzin). Maar de uitvoering is alles natuurlijk.
Dat soort problemen komen pas als een paard onder het zadel bij de kop gepakt wordt als de ruiter/amazone de voorwaartse drang afneemt omdat ze bang zijn het paard op eigen benen te laten lopen. Dan gaat een paard pas in zijn lijf compenseren.


Dat mag je onzin vinden, daarover verschillen we dan duidelijk van mening en dat is helemaal prima. Mijn weg is het i.i.g. niet meer. Teveel schade van gezien. Nageeflijkheid komt vanzelf uit het lijf als het biomechanisch klopt, en naar mijn mening en ervaring niet door het hoofd dusdanig in een bepaalde positie te beperken en het de hals afbuigt. Dit kan zowel door touwtjes als een ruiterhand volgens mij.

Maar ik ben wel benieuwd waarom daar volgens jou verschil in zit en een paard onbelast niet zou compenseren? Want dat is hoe ik jouw uitleg begrijp… En hoe kun je volgens jou dan een fijne verende verbinding krijgen met een touwtje? Immers echt mee geven doet een touwtje niet?

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:30

Ik snap ook niet zo goed waarom een touwtje een harde grens aan moet geven. Zeker jonge paarden gaan alle kanten op omdat ze balans missen en daar vanzelf sterker in moeten worden.

Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.

Nageeflijkheid is helemaal niet belangrijk bij het beleren, dat komt allemaal daarna wel. Eerst in balans brengen, en van achter naar voren. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf.

Duurt wat langer dan vastbinden, maar geeft veel meer voldoening omdat het dier dan goed door het lijf loopt in plaats van in een houding gedwongen wordt.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:53

Ik denk dat jullie mij verkeerd interpreteren. We zetten het paard bij met een touwtje om het te laten wennen aan de druk van het bit. Maar daar is natuurlijk ook best e.e.a. aan vooraf gegaan. Het is onderdeel van het proces om het paard te leren dat er een grens is. Maar het paard mag daarbinnen zelf zn balans zoeken. Het wordt niet strak opgebonden of zo.
Als ik zeg dat het paard nageeft op de druk van het bit (wil dat zeggen dat het de kaak ontspant). Dat is niet hetzelfde als de nageeflijkheid die we ook durchlassig noemen. Dat kan het paard nog helemaal niet op die leeftijd. Dat komt later. Het paard is nog zoekende naar zn balans.
Er wordt dus niets afgedwongen, maar wel duidelijkheid geboden. Hele simpele duidelijkheid. Dat is heel fijn voor een (jong) paard.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:03

Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.


Ik moet hier wel een beetje om lachen captain. Een paard (niet alleen een jong paard) heeft weliswaar een vriendelijke hand nodig maar wel een consequente. Dat betekent dat je zeker grenzen aan moet geven.
Wij hebben paarden met heel veel looplust waarbij je heel consequent moet zijn met het regelen van het tempo.
Anders gaat het paard met je aan de hol en stopt niet meer. Maar liever een "houwer" dan een "douwer".

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:04

Babootje schreef:
Ik denk dat jullie mij verkeerd interpreteren. We zetten het paard bij met een touwtje om het te laten wennen aan de druk van het bit. Maar daar is natuurlijk ook best e.e.a. aan vooraf gegaan. Het is onderdeel van het proces om het paard te leren dat er een grens is. Maar het paard mag daarbinnen zelf zn balans zoeken. Het wordt niet strak opgebonden of zo.
Als ik zeg dat het paard nageeft op de druk van het bit (wil dat zeggen dat het de kaak ontspant). Dat is niet hetzelfde als de nageeflijkheid die we ook durchlassig noemen. Dat kan het paard nog helemaal niet op die leeftijd. Dat komt later. Het paard is nog zoekende naar zn balans.
Er wordt dus niets afgedwongen, maar wel duidelijkheid geboden. Hele simpele duidelijkheid. Dat is heel fijn voor een (jong) paard.


Helder verhaal. Dank voor je aanvulling :) de verwarring zat hier in wat wij verstaan onder nageeflijkheid.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:11

Babootje schreef:
Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.


Ik moet hier wel een beetje om lachen captain. Een paard (niet alleen een jong paard) heeft weliswaar een vriendelijke hand nodig maar wel een consequente. Dat betekent dat je zeker grenzen aan moet geven.
Wij hebben paarden met heel veel looplust waarbij je heel consequent moet zijn met het regelen van het tempo.
Anders gaat het paard met je aan de hol en stopt niet meer. Maar liever een "houwer" dan een "douwer".


Maar hoezo kan volgens jou vriendelijk en consequent niet hand in hand gaan? :)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:19

Als je veel met jonge paarden gewerkt hebt, weet je dat wennen aan het bit altijd met bepaalde reacties komt.

Dat varieert van spelen met de tong, tot hoofd omhoog, bit vastpakken en harder gaan lopen, tot het bit niet aan willen nemen, niks van sturen begrijpen etc. Het samenspel hier in is heel belangrijk, met de voorwaartse hulp zorgen dat het paard niks heeft om vast te houden, geen vervelende ervaringen op doet door iets/ iemand die te hard in werkt, de juiste optoming zodat er geen ongewenst gedrag aangeleerd wordt wbt tong. Ieder paard probeert altijd wel eerst wat een bit is en wat ze ermee kunnen. Timing is het allerbelangrijkste en echt weten hoe je iets doet, (niet te strak/ los, hard in komen, te onduidelijk zijn etc.)

Zou TS echt willen aanraden om dit met een zeer ervaren persoon op te pakken, in ieder geval de eerste paar keer.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-12-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:29

Babootje schreef:
Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.


Ik moet hier wel een beetje om lachen captain. Een paard (niet alleen een jong paard) heeft weliswaar een vriendelijke hand nodig maar wel een consequente. Dat betekent dat je zeker grenzen aan moet geven.
Wij hebben paarden met heel veel looplust waarbij je heel consequent moet zijn met het regelen van het tempo.
Anders gaat het paard met je aan de hol en stopt niet meer. Maar liever een "houwer" dan een "douwer".


Captain schreef:
Maar hoezo kan volgens jou vriendelijk en consequent niet hand in hand gaan? :)


Vriendelijk gaat wel samen met consequent, maar consequent gaat niet samen met "geen grenzen aangeven".

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 14:01

Het doel is om op zo'n vriendelijk(mogelijke) manier consequent/ duidelijk te zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:40

darkadia schreef:
Babootje schreef:
Ik denk dat jullie mij verkeerd interpreteren. We zetten het paard bij met een touwtje om het te laten wennen aan de druk van het bit. Maar daar is natuurlijk ook best e.e.a. aan vooraf gegaan. Het is onderdeel van het proces om het paard te leren dat er een grens is. Maar het paard mag daarbinnen zelf zn balans zoeken. Het wordt niet strak opgebonden of zo.
Als ik zeg dat het paard nageeft op de druk van het bit (wil dat zeggen dat het de kaak ontspant). Dat is niet hetzelfde als de nageeflijkheid die we ook durchlassig noemen. Dat kan het paard nog helemaal niet op die leeftijd. Dat komt later. Het paard is nog zoekende naar zn balans.
Er wordt dus niets afgedwongen, maar wel duidelijkheid geboden. Hele simpele duidelijkheid. Dat is heel fijn voor een (jong) paard.


Helder verhaal. Dank voor je aanvulling :) de verwarring zat hier in wat wij verstaan onder nageeflijkheid.


Ik zou zeggen: wijken voor druk kan bijna altijd.
Zonder balans geen nageeflijkheid en durchlässigkeit.

Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.

Ik lees dit als:
de hand geeft mee waar nodig,
en als het aan de orde is wordt er begrensd,
itt tot de 'grens' die het touwtje geeft ('nodig op dat moment of niet').

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:59

Ben met mijn jonkie toen bitloos begonnen. En daarna bit erin gehangen maar niets mee gedaan. Daarna teugels aan het bit gehangen maar nog steeds niks mee gedaan. De teugel gaf van zichzelf door het gewicht wat meer druk. Daar na langzaam de teugel er wat bijgepakt.
Nooit geweldig gelukt trouwens. Wolfstandjes getrokken en ook nog een bitfitter erbij gehad van Myler (ene Paul….lang geleden). Hij (paard ;-) ) had een heel laag hangend roooster. Dat zie je vaker bij jonge paarden maar bij hem is het nooit verdwenen. Rijden met bit was nooit een succes. Dus bitloos verder gegaan met de Micklem. Geen wedstrijd ambities dus ik heb me er niet te druk om gemaakt.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:09

Janneke2 schreef:
Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.

Ik lees dit als:
de hand geeft mee waar nodig,
en als het aan de orde is wordt er begrensd,
itt tot de 'grens' die het touwtje geeft ('nodig op dat moment of niet').


Dus jij leest niet "en geen grens aangeeft". Dat sla je gewoon over.
Ik lees "een vriendelijke hand die meegeeft waar nodig". En dan verder "maar geen grens aangeeft".
Het waar nodig is niet gedefinieerd. Dus als het paard het nodig vind om de teugels uit je handen te trekken, geef je geen grens aan. Zo lees ik het.
In het begin is een touwtje gewoon rustig (in de mond) en makkelijk te verstellen, want je moet soms gewoon ook vlug zijn.

Ik kan je zeggen: Die jonge paarden kunnen sleuren hoor aan het bit. Ze proberen het ook echt uit. Als je dan maar heel lief meegeeft en geen grenzen stelt gaat het niet goed. (Zoals Elisa ook aangeeft herken ik het ook). Maakt echt niet uit of je vanalles aan de hand hebt geoefend.

We hebben er 1 gehad (een Johnson) aan de longe echt heel makkelijk beide kanten op. Maar onder het zadel liet ie zich gewoon vallen als je hem wilde omstellen. Hadden we toch aan beide kanten opgestapt en afgestapt. Geoefend aan de longe en alles. Maar hij bleef t gewoon raar vinden en had er andere ideeen over.
Ik wil er maar mee zeggen dat je soms ook echt handig moet zijn. Je traumatiseert een paard echt niet met duidelijk zijn.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:13

paars schreef:
Ben met mijn jonkie toen bitloos begonnen. En daarna bit erin gehangen maar niets mee gedaan. Daarna teugels aan het bit gehangen maar nog steeds niks mee gedaan. De teugel gaf van zichzelf door het gewicht wat meer druk. Daar na langzaam de teugel er wat bijgepakt.
Nooit geweldig gelukt trouwens. Wolfstandjes getrokken en ook nog een bitfitter erbij gehad van Myler (ene Paul….lang geleden). Hij (paard ;-) ) had een heel laag hangend roooster. Dat zie je vaker bij jonge paarden maar bij hem is het nooit verdwenen. Rijden met bit was nooit een succes. Dus bitloos verder gegaan met de Micklem. Geen wedstrijd ambities dus ik heb me er niet te druk om gemaakt.


Ik wilde net zeggen: Jonge paarden hebben altijd een laaghangend rooster. Daarom is het ook fijn om zo'n zacht stangetje te gebruiken als de trust innosence. Met een bus of D-trens dat stabiel ligt. Als het paard nog niet makkelijk stuurt met een knevel. Hartstikke fijn en handig bitje voor jonkies.

Wij doen ook altijd in het begin. Bit erin met hoofdstel. Daaroverheen het halster en aan het halster longeren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:23

Janneke2 schreef:
Captain schreef:
Dat kun je inderdaad afdwingen met touwtjes. Lekker makkelijk, niet zo vriendelijk overigens. Een (jong) paard heeft een vriendelijke hand nodig die meegeeft waar nodig en geen 'grens' aangeeft. Ik hoop dat we die traditionele ideeën langzaam eens achter ons gaan laten.

Ik lees dit als:
de hand geeft mee waar nodig,
en als het aan de orde is wordt er begrensd,
itt tot de 'grens' die het touwtje geeft ('nodig op dat moment of niet').

Citaat:
Dus jij leest niet "en geen grens aangeeft". Dat sla je gewoon over.

:) Ja hoor, dat las ik wel.
Met de aanhalingstekens erbij. :j

(Die jij dan weer weglaat. _/-\o_ Gaat lekker zo...
Over duidelijkheid gesproken. :)) )

Citaat:
In het begin is een touwtje gewoon rustig (in de mond) en makkelijk te verstellen, want je moet soms gewoon ook vlug zijn.

... vlug met je reactie als ruiter kan ik plaatsen.
Maar een touwtje (strotouwtje? Bijzet?) in no-time langer of korter maken...?

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:35

Janneke, je begrijpt het nog niet. Kan ik niks aan doen. Grens is toch duidelijk met of zonder haakjes?

Ik was verder in de veronderstelling dat iedereen hier wel de touwtjes als hulpmiddel kent.
Hier even een videootje met uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=q2p0ueuMbt4

Doordat het touwtje makkelijk door de ringen van de longeersingel glijdt belemmert het het paard niet in het vinden van zn balans. Vastgezet met een paardenknoop heb je het ook zo weer los, mocht er onverhoopt wat fout gaan. Echt een fijn hulpmiddel hoor.

Iedereen verder een gezellige avond en een fijne jaarwisseling *\o/*
Hoop dat t allemaal meevalt. Gelukkig staan de paarden hier buiten de stad.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 09:26

Ik heb op jullie advies de Rambo Micklem Multi aangeschaft! Reus heeft nu nog even vakantie om mijn veulen bij te staan bij het afspenen maar daarna gaan we heb gebruiken!

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:53

Fijn hoofdstel. Ik heb m ook gehad. Maar de kaptoom functie vond ik useless. Als je met kaptoom wil werken kun je beter een echte goede kaptoom aanschaffen.
Ik heb uiteindelijk het ringetje er maar afgeknipt. :D