Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:39

Het is ook een advies.. ts moet zelf inschatten wat haalbaar is voor haar.. ik zelf train mijn dieren wel altijd zo, vandaar dit advies..
je kunt meer aanleren qua stemhulp dan alleen aanspringen in de galop... bij goed longeren kun je ze oo stem laten vertragen versnellen ed...

Sowieso nooit langer longeren dan 20 min en eerst dus goed warm laten lopen..

En mocht dat vanwege de bak niet kunnen dan zou ik gewoon de lesgeeftster een aantal keren eerst laten rijden, zodat ts kan “narijden”

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:42

Eh nee...lees mijn berichten nog eens na zou ik zeggen. ;-)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:55

Swanzie schreef:
Het is ook een advies.. ts moet zelf inschatten wat haalbaar is voor haar.. ik zelf train mijn dieren wel altijd zo, vandaar dit advies..
je kunt meer aanleren qua stemhulp dan alleen aanspringen in de galop... bij goed longeren kun je ze oo stem laten vertragen versnellen ed...

Sowieso nooit langer longeren dan 20 min en eerst dus goed warm laten lopen..

En mocht dat vanwege de bak niet kunnen dan zou ik gewoon de lesgeeftster een aantal keren eerst laten rijden, zodat ts kan “narijden”

De vraag is dus of TS die inschatting zomaar kan maken. Daarom zou ik dus zoiets nooit adviseren online.

Volgens mij is het enige echt goede advies: zorg je dat je goede begeleiding krijgt en leg daar al je vragen voor en ga daarmee samen aan de slag.

Een paard is sneller verpest of kapot dan verbetert of genezen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 18:09

996981 schreef:
Hoezo gaan we allerlei tips geven over het “verbeteren” van het paard, terwijl we helemaal niet weten wat de oorzaak is?

ja een compleet advies op een forum kan niet, dat weet ik ook wel. Maar ik weet nu al weer meer, bijvoorbeeld dat bokken gebrek aan balans kan zijn. En dat de timing van de galophulp op mijn niveau niet van belang is. Dus echt wel dank voor alle tips hoor! :j

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 18:12

Swanzie schreef:
Lenteklokje schreef:
Goede tips over de longe! Ik ga er mee aan de slag (als de vorstperiode voorbij is)


Bij correct gebruik is een bijzet teugel juist prima aan de longeerlijn.. maar altijd eerst los rijden.. leren ook de hals te strekken aan de longeerlijn.. pas als hij los en warm gelooen is gaan bijzetten

Nee, een bijzetteugel ga ik niet doen, en al helemaal niet "zelf". Ik zal binnenkort eens vragen of mijn instructrice mee wilt kijken als ik hem longeer. Kan geen kwaad. Alhoewel ik denk dat de oplossing meer zit in mijn hulpen en ontspanning van mij als ruiter, een correcte zit etc.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 18:14

996981 schreef:
Swanzie schreef:
Het is ook een advies.. ts moet zelf inschatten wat haalbaar is voor haar.. ik zelf train mijn dieren wel altijd zo, vandaar dit advies..
je kunt meer aanleren qua stemhulp dan alleen aanspringen in de galop... bij goed longeren kun je ze oo stem laten vertragen versnellen ed...

Sowieso nooit langer longeren dan 20 min en eerst dus goed warm laten lopen..

En mocht dat vanwege de bak niet kunnen dan zou ik gewoon de lesgeeftster een aantal keren eerst laten rijden, zodat ts kan “narijden”

De vraag is dus of TS die inschatting zomaar kan maken. Daarom zou ik dus zoiets nooit adviseren online.

Volgens mij is het enige echt goede advies: zorg je dat je goede begeleiding krijgt en leg daar al je vragen voor en ga daarmee samen aan de slag.

Een paard is sneller verpest of kapot dan verbetert of genezen.

Oh nee, verpesten gaat niet gebeuren!! De oefeningen die ik nu rijd zijn allemaal al eens gezien door mijn instructrice.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 18:16

Swanzie schreef:
Het is ook een advies.. ts moet zelf inschatten wat haalbaar is voor haar.. ik zelf train mijn dieren wel altijd zo, vandaar dit advies..
je kunt meer aanleren qua stemhulp dan alleen aanspringen in de galop... bij goed longeren kun je ze oo stem laten vertragen versnellen ed...

Sowieso nooit langer longeren dan 20 min en eerst dus goed warm laten lopen..

En mocht dat vanwege de bak niet kunnen dan zou ik gewoon de lesgeeftster een aantal keren eerst laten rijden, zodat ts kan “narijden”

20 minuten longeren lijkt mij wel lang.... Maar misschien ben ik zelf niet zo gemiddeld omdat paard de hele dag buiten loopt, loopt dan ook heen en weer in het zand, in de wei, en dan is hij al behoorlijk warm en los, dat zie ik wel.