Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 13:25

Aan een binnenvetter zat ik inderdaad ook al te denken. Ik vind het een hele lastige keuze met of ik haar meteen aan het werk moet zetten of dat ik haar nu even alleen maar in de hand moet houden (longeren, grondwerk etc.). Meningen verschillen heel erg hierin en het is met ieder paard anders. Ik heb ook een merrie gehad lang geleden die maanden de tijd nodig had om te wennen aan haar nieuwe omgeving. Ik kon haar ook maanden niet eens uit haar nieuwe kudde halen om alleen te borstelen. Haar heb ik toen heel lang de tijd gegeven en dat werkte. Bij deze merrie zie ik dat zij niet heel geïnteresseerd en gehecht is aan andere paarden (zeiden de vorige eigenaren ook). Ze zeiden ook dat zij eigenwijs is en meteen aan het werk gezet moet worden, anders gaat het met de tijd alleen maar moeilijker worden met haar te bereiden.

Zij staat met haar soortgenoten buiten. Het zijn paddocks met 1 paard per paddock. De paddocks staan allemaal naast elkaar dus paarden hebben wel contact. Maar zij heeft geen interesse in de andere paarden, alleen maar in haar hooi. Ook als de andere paarden bijvoorbeeld gaan rennen of bokken dan kijkt zij niet eens op.

MerleSimone schreef:
Allereerst: wat vervelend dat je paard niet lijkt wat je hoopte. Je hebt al erg veel adviezen gekregen en ik denk dat het ook een grote kwestie van gevoel is wat nu te doen.

Persoonlijk dacht ik bij je OP: arm paard, die heeft wat voor de kiezen gehad de laatste weken. 3 weken bij jou op stal waar ze nauwelijks haar energie kwijt kan buiten (staat ze wel samen met andere paarden?), daarvoor enkele weken bij de handelaar (3, 6?) maar op beide nieuwe plekken ook direct aan het werk moeten in een onbekende omgeving, zonder te kunnen wennen. Het ene paard kan daar prima tegen, het andere paard heeft daar toch wat meer moeite mee.

Op basis van wat ik lees denk ik toch dat je een binnenvetter hebt gekocht die heel braaf is wanneer ze steun heeft aan iemand/jou naast zich, maar spanning opbouwt en opgebouwd heeft die zich uit onder het zadel in nieuwe situaties. Persoonlijk, als je er nog vertrouwen in hebt, zou ik deze echt een aantal weken laten staan/longeren/hooguit wat loswerken onder het zadel. Je schrijft dat ze over een aantal weken naar 24/7 buiten gaat. Dat gaat ook een flinke aanpassing zijn en haar energie kosten.

Hier op stal kwam een ruin die ruim een half jaar nodig heeft gehad om tot rust te komen in de groep op de wei. Elke dag hetzelfde ritme, nauwelijks gereden want die werd ook gek, maar toch kostte het hem erg veel tijd te aarden. Na dat half jaar ging het pas veel beter en kon ze ook weer veilig naar buiten, wat ze op de vorige stal altijd al kon. Ook mijn paard heeft 3 maanden nodig gehad weer een beetje zichzelf te worden op de nieuwe stal. Ik denk/vind echt dat er teveel verwacht wordt van een paard dat de afgelopen periode zo vaak verhuisd is én van ruiter is gewisseld.

Met alle bovenstaande heb ik wél in m'n achterhoofd: je hebt de kennis dat ze heeft dit bij vorige eigenaren ook vertoond. De kans is dus aanwezig dat ze dit blijft doen en je hier een manier van omgaan voor moet vinden. Dat moet je willen. Nogmaals, echt een gevoelskwestie. Lastig, veel succes met de keuze!

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:28

Als je besluit het paard te houden zou ik er de komende maanden (en daarbij denk ik aan zeker een half jaar) niet rijden of veel met haar doen. Je schreef al eerder dat je haar volgende maand naar 24/7 buiten gaat verhuizen. Van veel op stal naar dat, en helemaal midden in de winter, vergt nogal wat van een paard qua energie. Sowieso meer dan een gewone verhuizing naar vergelijkbare omstandigheden. En dit paard is pas al een paar keer in korte tijd verhuisd.

En ja, er zijn paarden die verhuizen en die dat prima doen. Maar niet zo vaak en zo kort achter elkaar, en dan met een onbekende ruiter. Als je een paard al jaren hebt en dan ergens anders gaat staan dan ben je als ruiter/verzorger de vaste factor. Jij bent dat nog niet voor je paard, simpelweg doordat je haar pas een paar weken hebt.

Als het paard moet landen, geef het dan echt de tijd. Na de verhuizing de eerste paar weken niet uit de wei halen. Ze zal haar plekje moeten vinden in een nieuwe groep en dat moet je zo min mogelijk verstoren. Als ze echt op haar plek is en begint te wennen en ontspannen kun je eens wat aan de hand werken of longeren. En ik raad je echt heel sterk aan om les te nemen. Natuurlijk denk je als je 22 bent dat je kunt rijden. En dat is ook zo, maar met dit paard ben je een nieuwe combinatie en je kunt heel veel van haar leren. Naar je paard toe is het niet eerlijk om in je eentje te rommelen, zoek iemand die vanaf de grond met je mee kijkt.

Het nadeel aan deze oplossing is dat het gedrag mogelijk helemaal niet verandert, en dat je haar na zo'n lange tijd niet meer terug kunt brengen, en dat je in de loop van de tijd meer aan haar gehecht raakt.

Terugbrengen wil je niet. En les nemen wil je ook niet. Maar één van de twee zal (een deel van) de oplossing zijn.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:28

TS, ik denk dat het er totaal niet toe doet of dit paard medisch niet in orde is of dat het een rij-technisch probleem is. Dit probleem bestond kennelijk al voor je het paard kocht en jij bent niet de ruiter die hier op zit te wachten. Paarden zijn een (hele dure) hobby, en die is nu al niet meer leuk voor je.

We kunnen lang en breed discussiëren over hoe, wat, waar... Maar ik zie maar één goede oplossing voor zowel paard als ruiter:

Terugbrengen.

Echt. Neem je verlies en breng 'm terug.
Ga een paard zoeken waar je wél blij van wordt en mee kunt doen wat je wilt.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 13:29

Ik negeer je vraag niet. Ik krijg zo veel reacties (wat ik niet had verwacht). Ik kan niet op iedereen reageren, vooral als het vaak dezelfde type reacties zijn.

Paard stond daar overdag buigen en ‘s nachts op stal.

Art_Ificious schreef:
Art_Ificious schreef:
TS kan je ook even nagaan hoe dit paard bij de vorige eigenaren gestald stond?
Kwam die daar veel buiten?

En is eventueel op pijnstillers zetten een optie?

Negeer je deze vraag?
Was het toen zomer, lente, herfst?

Dat die het bij hen deed lijkt me reden genoeg om uit te zoeken hoe hij daar gestald stond. Dan kan je daar al uitsluitsel over maken.
Het is namelijk niet zeker dat het gedrag verbeterd na 24/7 buiten te staan.

Maar ik ga ook nog steeds mee in het pijnverhaal. Een goede ruiter rijdt een paard er gewoon doorheen. Maar bij minder goede ruiters zal het paard wel in staat zijn te protesteren wegens pijn. Als je blijft doorrijden is dat voor het dier veel erger.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:34

Fortitude schreef:
TS, ik denk dat het er totaal niet toe doet of dit paard medisch niet in orde is of dat het een rij-technisch probleem is. Dit probleem bestond kennelijk al voor je het paard kocht en jij bent niet de ruiter die hier op zit te wachten. Paarden zijn een (hele dure) hobby, en die is nu al niet meer leuk voor je.

We kunnen lang en breed discussiëren over hoe, wat, waar... Maar ik zie maar één goede oplossing voor zowel paard als ruiter:

Terugbrengen.

Echt. Neem je verlies en breng 'm terug.
Ga een paard zoeken waar je wél blij van wordt en mee kunt doen wat je wilt.


Dit is mijn advies ook. Breng het paard terug, je hebt haar bij een handelaar gekocht dus die moet haar terug nemen. Paardrijden moet leuk zijn voor beide partijen en zeker als je niet zeker van jezelf bent (spreek helaas uit ervaring) moet je een doorgewinterd, braaf en super gezond paard hebben.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:39

Benzz schreef:
Terugbrengen, nu kan het nog.


+1

Heb jij haar tijdens de keuring bloed af laten nemen? Wellicht hebben ze haar gedrogeerd.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:00

Nee maar ik weet zeker dat dat niet het geval was. Betrouwbare handelaar.

jildou1979 schreef:
Benzz schreef:
Terugbrengen, nu kan het nog.


+1

Heb jij haar tijdens de keuring bloed af laten nemen? Wellicht hebben ze haar gedrogeerd.

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:15

Twee dingen:
1. bloedonderzoek. Bij de keuring hebben ze toch bloed afgenomen? Tox-screen doen.
2. X-foto's van de rug.
Naar aanleiding daarvan een keuze maken om het paard naar de handelaar terug te brengen.
In de tussentijd zou ik als ik jou was me heel goed laten begeleiden, bijvoorbeeld door grondwerk te gaan doen en eventueel gedragstherapeut/ osteopaat.

pateeke
Berichten: 2228
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:23

sanne1221 schreef:
2. X-foto's van de rug.
Naar aanleiding daarvan een keuze maken om het paard naar de handelaar terug te brengen.
In de tussentijd zou ik als ik jou was me heel goed laten begeleiden, bijvoorbeeld door grondwerk te gaan doen en eventueel gedragstherapeut/ osteopaat.

Maar op welke manier zou dit helpend zijn voor de keuze die TS moet maken. Als het paard iets aan de rug heeft en daardoor niet geschikt is om mee (buiten) te rijden, dan neem ik aan dat TS het paard terug gaat brengen want ze voldoet niet aan de verwachtingen. Blijkt er geen probleem met de rug te zijn, dan moet TS wellicht investeren in lessen en het opbouwen van een fijne band en daarvan heeft ze al meermaals aangegeven dat niet te willen. Dus resultaat: paard terugbrengen want hij voldoet niet aan de verwachtingen. Het enige verschil is dan dat TS een hoop extra geld kwijt is.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:27

Ik heb al voor de keuringen incl foto’s en osteopaat al ontzettend veel geld uitgegeven. Niks uitgekomen. Ik blijf niet bezig. Ik heb het paard pas 3 weken. Met alles erop en eraan wat het paard mij nu al heeft gekost en met eventuele trainingen, therapeuten etc. erbij, kon ik bijna 2 paarden voor hebben gekocht.

sanne1221 schreef:
Twee dingen:
1. bloedonderzoek. Bij de keuring hebben ze toch bloed afgenomen? Tox-screen doen.
2. X-foto's van de rug.
Naar aanleiding daarvan een keuze maken om het paard naar de handelaar terug te brengen.
In de tussentijd zou ik als ik jou was me heel goed laten begeleiden, bijvoorbeeld door grondwerk te gaan doen en eventueel gedragstherapeut/ osteopaat.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:31

Als dat zo is, zit je wel echt aan de onderkant van de markt. Vraag is of je dan überhaupt een paard gaat vinden dat aan je eisen (gezond en zo braaf dat je na x aantal dagen stilstaan fijn op buitenrit kan, ook in de herfst en winter) voldoet.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:35

Precies dat.. en ik heb al veel geld geïnvesteerd in haar gezondheid en daar is telkens niks uitgekomen. Voor mij voelt het echt als geld in de open haard gooien. Als er iets uitgekomen zou zijn dan had ik tenminste een houvast met eventueel een goede oplossing en kon ik ermee verder. Daarom zeg ik ook, trainingen, paarden fluisteraars etc ga ik gewoon niet aan beginnen als ik geen zekerheid heb dat dat het bekende probleem van het paard oplost. Ik ben een prima gevorderde ruiter en heb nog nooit dit probleem meegemaakt. Niet met mijn paarden en niet met andermans paarden. Dus om nu te zeggen dat ik dressuur trainingen, grondwerk trainingen etc. moet nemen, daar ga ik niet aan beginnen. Ik ga zeker nog een trainer inschakelen zodat die mee kan kijken en misschien heeft die een gouden oplossing. Maar ik ga hier zeker geen trainingsproject van maken. Nooit de bedoeling geweest.

pateeke schreef:
sanne1221 schreef:
2. X-foto's van de rug.
Naar aanleiding daarvan een keuze maken om het paard naar de handelaar terug te brengen.
In de tussentijd zou ik als ik jou was me heel goed laten begeleiden, bijvoorbeeld door grondwerk te gaan doen en eventueel gedragstherapeut/ osteopaat.

Maar op welke manier zou dit helpend zijn voor de keuze die TS moet maken. Als het paard iets aan de rug heeft en daardoor niet geschikt is om mee (buiten) te rijden, dan neem ik aan dat TS het paard terug gaat brengen want ze voldoet niet aan de verwachtingen. Blijkt er geen probleem met de rug te zijn, dan moet TS wellicht investeren in lessen en het opbouwen van een fijne band en daarvan heeft ze al meermaals aangegeven dat niet te willen. Dus resultaat: paard terugbrengen want hij voldoet niet aan de verwachtingen. Het enige verschil is dan dat TS een hoop extra geld kwijt is.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:36

Als je er zo instaat TS, dan zie ik ook maar 1 oplossing: terugbrengen. Het paard voldoet niet aan je verwachtingen, en je wilt er niet in investeren om te zien of het aan je verwachtingen kan gaan voldoen. Dan is aanhouden alleen maar vragen om problemen, voor zowel jezelf als het paard. Dat lijkt mij het niet waard, en dan is het zeker geen schande om te kiezen voor jouw én het paard's welzijn en hem terug te brengen. Zeker omdat het bij dit paard een bekend probleem blijkt waar al eea aan gedaan is door anderen zonder resultaat.

Dat gezegd hebbende: ik heb wel een beetje moeite met hoe je er tegenaan kijkt. Een paard is geen fiets waar je op stapt en mee weg rijdt wanneer en zoals het jou uitkomt zonder erin te investeren. Er zullen vast pareltjes zijn die je als een fiets kunt gebruiken en die dat zonder morren accepteren, maar die zijn denk ik erg zeldzaam. Wellicht is het verstandig om daar eerst goed naar te kijken voordat je overgaat tot aanschaffen van een ander paard, je verwachtingen lijken weinig realistisch tov een levend wezen en dat gaat op den duur waarschijnlijk teleurstellingen op blijven leveren. Elk paard zul je in zekere mate in moeten investeren in tijd en geld qua onderhoud en onderlinge afstemming.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:37

Bewijze van is een uitdrukking. Waarom zou dat niet kunnen? Letterlijk altijd zo’n type paarden gehad.

996981 schreef:
Als dat zo is, zit je wel echt aan de onderkant van de markt. Vraag is of je dan überhaupt een paard gaat vinden dat aan je eisen (gezond en zo braaf dat je na x aantal dagen stilstaan fijn op buitenrit kan, ook in de herfst en winter) voldoet.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:41

Paardenponyx schreef:
Bewijze van is een uitdrukking. Waarom zou dat niet kunnen? Letterlijk altijd zo’n type paarden gehad.

996981 schreef:
Als dat zo is, zit je wel echt aan de onderkant van de markt. Vraag is of je dan überhaupt een paard gaat vinden dat aan je eisen (gezond en zo braaf dat je na x aantal dagen stilstaan fijn op buitenrit kan, ook in de herfst en winter) voldoet.

De markt is veranderd ten opzichte van 10-20 jaar geleden :) wie is weet lukt het je wel. Ze zijn echter niet in overvloed aanwezig. Zeker tot 10k zit echt veel “rommel”.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:44

Ik zou deze ook terug brengen als ik jou was.

Het is gewoon niet het type paard wat je zoekt met het doel waarvoor je deze gekocht hebt. Als het een betrouwbare handelaar is dan zal het terugbrengen ook geen enkel probleem zijn.

Zou wel bij een volgend paard echt extra goed op het karakter letten, op een handelstal staan ze soms niet lang genoeg of bij te handige mensen om een realistisch beeld te krijgen. Een particulier kan soms meer over een paard vertellen.

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:47

Ik zou het paard terugbrengen en mijn geld terug vragen. Ik snap dat het voelt als falen; maar het is een ongelooflijk dure hobby, en daar mag je best plezier aan beleven dan.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:49

Heel eerlijk, ik denk dat je vooral opgelucht bent als dit paard weer terug is naar de handelaar. Los van de emoties is het het gewoon niet voor jou. Dan moet je door de zure appel heen. En dat zal misschien altijd rot blijven voelen maar het alternatief is doorrommelen op een manier waar je overduidelijk geen trek in hebt (wat ik heel goed snap). Héél misschien wordt het beter, maar mogelijk ook niet. Ik zou denken, breng terug nu het nog kan. Ik voel mee met het paard, maar eenmaal eraan vast, zit je eraan vast; stress, kosten, zelf een passende koper zoeken als het niks wordt... Bespaar het jezelf.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:50

Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn enige harde eis is dat het paard braaf is: niet bokken en niet steigeren. Dat heb ik ook heel duidelijk aangegeven bij de handelaar en die zei dat het een echte buiten paard is. Ik begrijp dat het paard moet wennen en je moet leren kennen. Ik doe er nu alles aan wat ik kan om het paard te leren kennen. Ik ga elke dag naar het paard toe, ik doe er alles aan om nu (vanuit de grond) een band op te bouwen etc. Ik ben zelfs deze forum gestart om advies te krijgen (waar ik veel aan heb gehad). Je kunt dus niet zeggen dat ik het paard met een fiets vergelijk. Ik heb ook geen eindeloze portemonnee en ook gewoon een fulltime baan met een gezin. Daarom had ik inderdaad gekozen voor een makkelijk en braaf gereden paard. Ik durf mijn dochter nog eerder op onze rodeo Shetlander te zetten dan op dit paard.

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen en de steun. Ik heb hier veel uit gehaald en zal als eerste gaan proberen met het longeren voordat ik opstap! Kijken hoe dat zich ontwikkelt.

Vientje schreef:
Als je er zo instaat TS, dan zie ik ook maar 1 oplossing: terugbrengen. Het paard voldoet niet aan je verwachtingen, en je wilt er niet in investeren om te zien of het aan je verwachtingen kan gaan voldoen. Dan is aanhouden alleen maar vragen om problemen, voor zowel jezelf als het paard. Dat lijkt mij het niet waard, en dan is het zeker geen schande om te kiezen voor jouw én het paard's welzijn en hem terug te brengen. Zeker omdat het bij dit paard een bekend probleem blijkt waar al eea aan gedaan is door anderen zonder resultaat.

Dat gezegd hebbende: ik heb wel een beetje moeite met hoe je er tegenaan kijkt. Een paard is geen fiets waar je op stapt en mee weg rijdt wanneer en zoals het jou uitkomt zonder erin te investeren. Er zullen vast pareltjes zijn die je als een fiets kunt gebruiken en die dat zonder morren accepteren, maar die zijn denk ik erg zeldzaam. Wellicht is het verstandig om daar eerst goed naar te kijken voordat je overgaat tot aanschaffen van een ander paard, je verwachtingen lijken weinig realistisch tov een levend wezen en dat gaat op den duur waarschijnlijk teleurstellingen op blijven leveren. Elk paard zul je in zekere mate in moeten investeren in tijd en geld qua onderhoud en onderlinge afstemming.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:57

Heel erg goed van je dat je al zoveel in haar geïnvesteerd hebt. Maar geloof mij, dit is niet de juiste match. Je wil heel graag een paard die je paar dagen kan laten staan en zo kan wegrijden, dat is ze niet. Je wil een paard waar je gewoon lekker recreatief mee kan rijden. Echter dit paard is al niet eens betrouwbaar in de bak. Ik bedoel je hebt haar pas 3 weken, als je haar nu al niet vertrouwd. Het is heel erg moeilijk als je bang voor haar bent. Dat gaat niet zomaar weg en dat zal altijd wel een beetje blijven. Het is sneu voor het beestje maar het beestje heeft een ruiter nodig die haar kan leiden en duidelijkheid geeft. Eén kundige ruiter die haar een stap voor is en weet hoe om te gaan met dit gedrag en ook weet door te rijden. Als je het niet ziet zitten moet je een hele moeilijke keuze voor jezelf nemen en dat is het paard terugbrengen. Vooral nu je nog amper een band hebt met het dier. Des te langer je wacht, des te moeilijker het wordt. Stel je krijgt er een beestje voor terug waarmee je kan lezen en schrijven, wat precies bij je past en geen kopzorgen geeft dan ben je jezelf eeuwig dankbaar voor de keuze die je hebt gemaakt. Ik heb het zelf ook meegemaakt en zie het nu en dan ook in mijn omgeving gebeuren. Als de klik er niet is en het gaat nu al niet. Stop er mee en breng ze terug. Tenzij je zeker van je zaak bent dat het een kans van slagen heeft en jij ook niet bang voor haar wordt en zelfverzekerd kan gaan rijden. Want volgend jaar is het ook weer winter.. Dan kan het gedrag ook terugkomen.. ik zou het wel weten, hoe moeilijk het ook is. Een beestje moet je nog voor minstens 10 jaar bij je hebben en rijplezier van hebben..

paars

Berichten: 5594
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:03

paars schreef:
Ben ook wel benieuwd naar het voer; wat krijgt hij dagelijks te eten? Mss zit daar ook nog een mogelijk oorzaak.

Ik herhaal mijn vraag nog even.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:41

Je paard is gezond qua lichaam maar wel in korte tijd 3 keer verhuisd en er gaat nog een keer aankomen. Je paard heeft stress en jij wil van alles. Je hebt verwachtingen terwijl paard gespannen is wil jij lekker ontspannen. Mooie mismatch voor nu. Zet je verwachtingen aan de kant, gun je paard eerst rust en regelmaat in het leven en dan kan jij weer invoegen.

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:19

Maar het paard was toch braaf bij de handelaar? Je hebt er mee in de bak en buiten gereden en dat ging goed, dus als het paard niet ‘gedrogeerd’ was dan moet er toch iets anders aan de hand zijn. Hoeveel komt het paard nu buiten en in welke ruimte? Wat krijgt ie voor voer op het moment? Als ik mijn super brave pony op kilo’s kracht voer zet zonder dat ze buiten in de wei haar energie kwijt kan en na een week opstap dan kan ik er ook vanuit gaan dat ze heel erg fris is, en er zeker wat bokkensprongen zullen volgen.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:26

TS, ik heb zo'n paard. Vanaf moment 1 ging alles fout en werd het steeds gevaarlijker. Ik wilde haar ook terug doen. De fokker wilde haar niet terugnemen. Verkopen lukte niet. Ik heb haar gehouden en ben jarenlang aan het tobben geweest. Vele duizenden euro's uitgegeven aan trainingen met bijbehorend materiaal, trainers, osteopaten, dierenartsen, supplementen. Daar had ik met gemak 2 goede paarden voor kunnen kopen. Ik heb haar gehouden en ik vind haar een wereldpaard qua karakter, maar had ik toen geweten wat ik nu weet, had ik meer moeite gedaan om haar terug te doen naar de fokker. Ze is nu helaas inmiddels voor altijd kreupel en ik heb haar gehouden als grasmaaier gewoon omdat ik haar verder zo leuk vind, maar zorgeloos op haar rijden kon ik niet op haar tot voor haar kreupelheid.

Paardrijden moet leuk zijn voor beide partijen. Je moet niet meteen moeten beginnen met geld te moeten smijten om een fijn rijdier te krijgen dat je gedacht had te kopen.

Ga niet het traject in dat ik heb gedaan. Het was zo heftig, ik heb meermaals in het ziekenhuis gelegen, ben ook maanden uit de running geweest door ongelukken. Ik heb me erg rot gevoeld dat ik dat mijn gezin heb aangedaan. Mijn vriend stond er helemaal alleen voor. Ik heb nu nog altijd last van die blessures.

Ik zou zeggen, breng haar terug.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:30

Ik ben het wel een beetje eens met de 2e alinea van Vientje.
Het is geen fiets waar je mee kunt doen en laten wat je wilt, moet zeggen dat je verwachtingen erg hoog staan tov het paard .
Het dier staat hier nog maar 3 weken, wat is 3 weken nou eigenlijk.. het is een korte tijd om je paard te leren kennen én te verwachten dat alles maar zo gaat als bij je vorige paarden .
Het komt een beetje over op mij dat je niets wilt ,niet investeren en niet terug brengen.

Vind het best sneu voor je paard, die is hier de dupe van.
Zou het asap terugbrengen naar de handelaar .
Sterkte met je besluit