Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 18:48

Wie kan mij helpen?

Ik heb sinds 3 weken een nieuw paard. Het is een merrie van 14 jaar. Ze is aan de hand een engel. Vanaf de eerste dag was ze mega rustig en braaf aan de hand. Ik heb haar bij de handelaar twee keer gereden: in de bak en op buitenrit. Ze deed het heel netjes. Ze heeft bij de handelaar enkele weken gestaan en daar hebben ze haar bijna dagelijks in de bak gereden en op buitenrit (alleen).

De eerste week heb ik de tijd genomen om haar te leren kennen (vanuit de grond), ze was super lief, niks op aan te merken. Ik ben na een week opgestapt en heb eerst paar keer in de bak rustig gereden en dat ging ook goed. Daarna ben ik een klein rondje met haar gaan rijden buiten en vanaf toen begon de ellende. Alles ging goed op buitenrit (ze is meeega bomproof) en opeens begon ze te exploderen. Ik voelde al dat ze paar keer plannen had om er vandoor te gaan en ik pakte haar steeds goed op tijd terug en liet het niet gebeuren. Ik merkte dat ze op een gegeven moment heel erg irritant vond dat ik haar terugpakte en binnen 1 seconde begon het: hoofd tussen haar benen en zo hard en hoog bokken als ze maar kan, inclusief rennen. Ik viel en heb haar meteen op haar flikker gegeven. Ben opgestapt en doorgegaan. Met dribbel stapjes in een explosie modus zijn we terug thuis gekomen. Volgende dag ben ik weer overgegaan op de bak. Precies hetzelfde. Onvoorspelbaar gewoon bokken en staken. Ik ben er toen afgestapt en heb haar gewoon gelaten. Daaropvolgende dagen gebeurde hetzelfde. Ze is dan 10 min in de bak heel lief en fijn en opeens begint het. Op buitenrit durf ik niet meer omdat wij veel open velden hebben en ik bang ben dat ze er weer vandoor gaat of mij eraf bokt.

De handelaar waar ik haar van heb heeft me verteld dat ze dat gedrag met haar niet hebben meegemaakt. Via via ben ik er achter gekomen dat haar vorige twee eigenaren haar hebben verkocht omdat ze bokt en steigert. Ik ben zelf niet de meest zekere ruiter en ik vind bokken zelf echt eng. Verder kan ik gewoon goed rijden maar onvoorspelbaar gedrag heb ik nog nooit meegemaakt bij mijn vorige twee paarden.

Iemand tips?

Meer info: ze is totaal niet sensibel, recent helemaal klinisch goedgekeurd, heeft nergens pijntjes of kwaaltjes, haar zadel past gewoon goed.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:51

Die van mij precies hetzelfde. Kwam er na koop pas achter dat ze dat bij haar 1e baas (heb haar ook van een handelaar) ook deed. Had haar helemaal op de foto gezet, maagzweren behandeld, nieuw zadel gekocht. Blijkt nu Pssm2 (Px) te hebben, dus misschien toch iets fysieks?

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:56

Stap 1 is denk ik je verwachtingen verlagen. Je hebt net 3 weken een nieuw paard, jullie kennen elkaar nog niet en waarschijnlijk is ze net verhuist dus alles om haar heen is nieuw. Ga terug naar de basis; laat haar kennis maken op het terrein, met de andere paarden, met jou, doe grondwerk en bouw het langzaam op naar rijden in de bak en dan pas naar buiten gaan. En als jezelf onzeker bent: zoek een goede instructeur die je begeleid hierin.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:59

Klinkt mij als een paard met pijn. Ik zou het paard terug brengen als je geen zekere ruiter bent. Nu heb je hoe vervelend ook nog kans om je geld terug te krijgen

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:01

Je paard is niet stout maar wil je wat vertellen. Je paard op z'n flikker geven als je er af bent gevallen is dan ook niet de juiste reactie.
Dat je paard klinisch goedgekeurd is zegt niets, zet eerst de rug en de hals maar eens op de foto. Kans is best groot dat er iets als kissing spines oid speelt.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:06

Denk niet dat je paard stout is. Zou eerst iets fysieks uitsluiten. Paarden doen niet zo uit het niets.

Daarbij is 3 weken gewoon heel erg kort en is er voor je paard misschien wel enorm veel veranderd. Andere stal, andere paarden, andere mensen, ander ritme, andere geuren/ geluiden en ander voer.
Dat is best een hoop voor een gewoontedier.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:07

Samir schreef:
Stap 1 is denk ik je verwachtingen verlagen. Je hebt net 3 weken een nieuw paard, jullie kennen elkaar nog niet en waarschijnlijk is ze net verhuist dus alles om haar heen is nieuw. Ga terug naar de basis; laat haar kennis maken op het terrein, met de andere paarden, met jou, doe grondwerk en bouw het langzaam op naar rijden in de bak en dan pas naar buiten gaan. En als jezelf onzeker bent: zoek een goede instructeur die je begeleid hierin.


Dat is nog geen excuus om gevaarlijk gedrag te vertonen.

Dat gezegd hebbende, dit gedrag komt wel ergens weg. Heb jij het paard zelf laten keuren, TS? Alleen klinisch of ook op de foto? Is ze eerder al eens op de foto geweest? Zulk gedrag kan veel oorzaken hebben. Je geeft aan dat je ongeveer 10 minuten lekker kan rijden, ga je na die 10 minuten iets anders doen? Probeer je haar meer op te pakken, word je strenger? Mogelijk zit er toch iets in haar lijf niet goed en ga jij na die 10 minuten anders rijden, waardoor het paard er last van krijgt. Maar dat is een hele wilde gok, want zulk gedrag kan heel veel oorzaken hebben. In zowel het heden maar kan ook prima iets in het verleden zijn geweest. Als je het paard niet terug wilt/kan doen, zou ik stap voor stap uitsluiten wat hier aan de hand is. Beginnende bij een goede dierenarts.

Kan je zelf contact krijgen met de oude eigenaren voor wat meer informatie?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:08

MarjanB schreef:
Klinkt mij als een paard met pijn. Ik zou het paard terug brengen als je geen zekere ruiter bent. Nu heb je hoe vervelend ook nog kans om je geld terug te krijgen

Hier ben ik het mee eens. Al is het paard dan de dupe.

Heb je de financiële mogelijkheden dan zou ik de rug en nek op de de foto zetten.
Denk dat hij pijn heeft.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:09

Dit is een paard met pijn. Inderdaad eerst op de foto om dingen uit te sluiten. En je paard niet meer zo op haar flikker geven als ze je iets probeert te vertellen. :)

Sparks
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:09

Ten eerste denk ik dat het goed is te kijken of je paard niet gewoon fris is en teveel energie heeft om zomaar direct naar buiten te gaan. Een paard kan nog zo braaf zijn, in de winter hebben ze bij minder weidegang vaak wat meer energie. In combinatie met een ruiter die wellicht niet helemaal zeker is en de nieuwe omgeving waar het beestje nog aan moet wennen. Kan ik mij voorstellen dat het simpelweg een uiting van spanning en overtollige energie is.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:09

Weet je zeker dat het zadel past? Je zult helaas niet de eerste zijn die een zadelpasser laat komen die niet weet wat hij\zij het over heeft. Misschien is het interessant voor je om zelf onderzoek te doen naar bepaalde zaken, dus hoe het zadel hoort te passen maar ook waarom een paard reageert zoals het doet. Paarden zijn bijv. niet ''stout'' en straffen na een val heeft geen zin. Evt. kun ook eens masseren om te kijken waar pijn punten zijn. Is ze snel overprikkeld mentaal? Dat kan al na 10 minuten zorgen voor ''vervelend gedrag'' dan zijn ze gewoon mentaal vol van alles. Fysiek toch ergens vast? Geen fijn bit? Er kunnen 100de redenen zijn. Aan jou als (nieuw) baasje of je het hele traject in gaat met dit paard of niet.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:12

Een paard is doorgaans niet “stout”. Vaak is er wel een reden voor het gedrag dat je paard stelt, ook al is niet duidelijk wat die reden is.
Behalve haar gedrag, wat verandert er nog na die eerste 10min? Heb je dan gedaan met losrijden en gaan jullie dan aan het werk? Bereid je je nu misschien voor op een explosie van haar?
Wat doe je behalve rijden nog met haar?

Mijn pony durft op bepaalde momenten ook te bokken. Dat ligt vermoedelijk bij mij. Ik heb evenwichtsproblemen en die komen mogelijk op bepaalde momenten meer tot uiting, waardoor hij ook uit balans raakt en dan bv gaat bokken.

Ik begrijp wel dat je boos bent als je eraf valt, maar je paard straffen (op haar flikker geven), is vaak weinig effectief. Immers, je straft op het moment dat je gevallen bent en je je paard weer te pakken hebt. Je paard legt dan waarschijnlijk niet de link: als ik bok wordt ik gestraft, maar wel als ik weer gepakt wordt, wordt ik gestraft.

Ik zou je paard laten nakijken door een dierenarts (zeker zijn dat het toch niet iets fysieks is) en daarna als dat uitgesloten is, werken aan jullie onderlinge band en vertrouwen. Je hebt haar tenslotte nog niet lang.

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:18

Oei wat vervelend zeg. Wat vreemd dat je dit gedrag niet bij haar hebt gezien toen ze bij de handelaar stond.
Wel veelzeggend dat het paard dit ook deed bij vorige eigenaren.
Ik sluit me aan bij wat velen hierboven zeggen: klinkt voor mij alsof het paard pijn of ongemak heeft.
Zelf geloof ik niet zo in "stout gedrag"...
Natuurlijk kan wennen op een nieuwe plek ook een trigger zijn, maar gezien ze t bij vorige eigenaren ook deed, denk ik dat er meer aan de hand is.
Heel erg naar voor paard en voor jou.

Zelf zou ik haar op de foto laten zetten en goed laten nakijken. Maar kan me ook voorstellen dat je die investering niet ziet zitten. Ga dit in ieder geval zo snel mogelijk bespreken met de handelaar zou ik zeggen.
Heel veel sterkte

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:33

Bedankt voor alle reacties! Ik zie veel reacties met “paard heeft pijn”. Dat is nou het hele probleem, ik heb voor de koop het paard ook klinisch laten keuren met röntgenfoto’s: benen, hoeven, rug en nek. Heeft mij ook heel veel geld gekost. Daarbij heeft een osteopaat haar nagekeken van top tot teen en het paard zat nergens vast of dergelijke.. ook geen maagzweren! Ik laat om iedere scheet de dierenarts komen dus 100% zeker dat het niks fysieks is. Haar zadel is volledig gemaakt voor haar rug door de zadelmaker van mijn vorige paarden, waar ik zelf heel tevreden over ben en nooit klachten over heb gehoord.

Ik heb de vorige eigenaren gesproken en ze was voornamelijk gereden in manege lessen en door een vrouw op buitenrit. Daar vertoonde ze hetzelfde gedrag als bij mij. Zij hadden toen ook alles eraan gedaan om het paard na te kijken maar kwam niks uit. Helaas kom ik hier pas nu achter. Ik ben zelf bang dat het gewoon aangeleerd gedrag is. Ik wil haar niet terugbrengen naar de handelaar.

Eefste schreef:
Oei wat vervelend zeg. Wat vreemd dat je dit gedrag niet bij haar hebt gezien toen ze bij de handelaar stond.
Wel veelzeggend dat het paard dit ook deed bij vorige eigenaren.
Ik sluit me aan bij wat velen hierboven zeggen: klinkt voor mij alsof het paard pijn of ongemak heeft.
Zelf geloof ik niet zo in "stout gedrag"...
Natuurlijk kan wennen op een nieuwe plek ook een trigger zijn, maar gezien ze t bij vorige eigenaren ook deed, denk ik dat er meer aan de hand is.
Heel erg naar voor paard en voor jou.

Zelf zou ik haar op de foto laten zetten en goed laten nakijken. Maar kan me ook voorstellen dat je die investering niet ziet zitten. Ga dit in ieder geval zo snel mogelijk bespreken met de handelaar zou ik zeggen.
Heel veel sterkte

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:45

Als fysiek echt alles uitgesloten is, dan is de volgende vraag: wil jij hiermee dealen? En zo ja, hoe ga je dit aanpakken.

Ik ken de struggle. We hebben een fantastisch paard, maar wel met een gebruiksaanwijzing waarbij we een heeeeele lange adem nodig hebben gehad om er überhaupt op te kunnen rijden.
Wij (mijn vriend en ik) hebben op gegeven moment ook echt uitgesproken dat, ook al zou rijden nooit lukken, hij bij ons blijft. Dan maar onze eigen wensen bijstellen.
Maar dit moet je willen/ kunnen. Ik snap ook wel dat dit niet voor iedereen is weg gelegd.

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:46

Wat een vervelende situatie ts. Wel gekeurd, nagekeken en zadel gepast.
Je wil haar niet terugbrengen maar wat wil je dan wel?

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:48

Ik begin eigenlijk indd met los rijden, gewoon op een “langere teugel” te rijden. Ze begint wel met heel veel energie te stappen en na enkele minuten kalmeert ze en heeft ze een hele fijne lange stap. Dan merk ik dat ze weer energieker wordt en sneller gaat stappen,
nek gaat omhoog en dan draaft ze vanzelf aan. Ik neem haar dan rustig terug met mijn zit en een “ho maar”. Dit gaat zo paar keer door totdat ze echt niet meer wilt stappen , dan begint dat bokken etc.

Behalve het rijden doe ik wat vrijheidsdressuur met haar aan de hand en netjes aan de hand lopen zodat ze niet ik mn ruimte komt etc. Ik werk niet met voer beloning. Ik ben zelf ook echt niet van het straffen. Ik hoor vaak dat ik te lief ben als ruiter en wel eens wat harder mag worden. Van vorige eigenaar dus ook gehoord dat zij wat strenger gereden moet worden, vandaar dat ik haar een tik in de nek heb gegeven en mijn stem heb verhoogd. Ik heb het paard echt niet in elkaar geslagen. Zweepje op de nek en gezegd: pas op he, dat doen we niet!

Paard is röntgen gekeurd, foto’s van benen, hoeven, rug en nek. Osteopaat laten kijken, die kon niks vinden. Verder 100% gezond!

pateeke schreef:
Een paard is doorgaans niet “stout”. Vaak is er wel een reden voor het gedrag dat je paard stelt, ook al is niet duidelijk wat die reden is.
Behalve haar gedrag, wat verandert er nog na die eerste 10min? Heb je dan gedaan met losrijden en gaan jullie dan aan het werk? Bereid je je nu misschien voor op een explosie van haar?
Wat doe je behalve rijden nog met haar?

Mijn pony durft op bepaalde momenten ook te bokken. Dat ligt vermoedelijk bij mij. Ik heb evenwichtsproblemen en die komen mogelijk op bepaalde momenten meer tot uiting, waardoor hij ook uit balans raakt en dan bv gaat bokken.

Ik begrijp wel dat je boos bent als je eraf valt, maar je paard straffen (op haar flikker geven), is vaak weinig effectief. Immers, je straft op het moment dat je gevallen bent en je je paard weer te pakken hebt. Je paard legt dan waarschijnlijk niet de link: als ik bok wordt ik gestraft, maar wel als ik weer gepakt wordt, wordt ik gestraft.

Ik zou je paard laten nakijken door een dierenarts (zeker zijn dat het toch niet iets fysieks is) en daarna als dat uitgesloten is, werken aan jullie onderlinge band en vertrouwen. Je hebt haar tenslotte nog niet lang.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:50

Paardenponyx schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik zie veel reacties met “paard heeft pijn”. Dat is nou het hele probleem, ik heb voor de koop het paard ook klinisch laten keuren met röntgenfoto’s: benen, hoeven, rug en nek. Heeft mij ook heel veel geld gekost. Daarbij heeft een osteopaat haar nagekeken van top tot teen en het paard zat nergens vast of dergelijke.. ook geen maagzweren! Ik laat om iedere scheet de dierenarts komen dus 100% zeker dat het niks fysieks is. Haar zadel is volledig gemaakt voor haar rug door de zadelmaker van mijn vorige paarden, waar ik zelf heel tevreden over ben en nooit klachten over heb gehoord.

Ik heb de vorige eigenaren gesproken en ze was voornamelijk gereden in manege lessen en door een vrouw op buitenrit. Daar vertoonde ze hetzelfde gedrag als bij mij. Zij hadden toen ook alles eraan gedaan om het paard na te kijken maar kwam niks uit. Helaas kom ik hier pas nu achter. Ik ben zelf bang dat het gewoon aangeleerd gedrag is. Ik wil haar niet terugbrengen naar de handelaar.


Als dit inderdaad allemaal is nagekeken door een kundige arts én dit gedrag was in het verleden succesvol dan is de kans groot dat ze haarfijn aanvoelt dat jij dit spannend vindt.
Tenzij je zin hebt in een weidepaard of een om mee te wandelen zou ik haar terugbrengen. Als je dat niet wil zou ik er serieus rekening mee houden dat dit geen geschikt rijpaard voor jou wordt, hoeveel tijd je er ook in gaat steken.

Maagzweren zou je nog kunnen uitsluiten (dat kan een osteopaat niet) en verder zou je nog kunnen testen op PSSM, aangezien het pas na een minuut of tien begint. Frisheid uit zich meestal al sneller en het zou dus kunnen dat ze verzuurt en daardoor dit gedrag vertoont.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:52

Zomaar een idee: aan de hand los stappen en direct na het opstappen gaan draven en haar flink aan het werk zetten?

Dat ontploffen na los stappen deed de mijne óók en die was gewoon ronduit stout! Zeker in de winter was dat nog wel eens ontploffingsgevaar.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:54

Klinkt als een fris paard. Staat hij genoeg buiten? Al eens geprobeerd ff te longeren voor je erop gaat? In de winter zijn veel paarden frisser

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:57

Terugbrengen, nu kan het nog.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:58

Het zou op zeker moment (onbewust) aangeleerd kunnen zijn, maar ook dan was er wellicht een oorzaak voor die er nu misschien niet meer is. Ik zou er niet zelf mee aan de slag gaan, maar hulp inschakelen van een professional die je hierbij kan helpen om er op de juiste manier mee om te gaan.
Verder lees ik in je bericht dat je een explosie voelt aankomen. Dat is positief. Als je het voelt aankomen, kan je dan al ingrijpen. Wel is het dan belangrijk om te achterhalen wat je paard je duidelijk wil maken. Op een of andere manier bereikt je paard haar grens, ze laat merken dat ze tegen haar grens aanzit, als de spanning / energie dan niet kan wegvloeien op een "gepaste" manier krijg je inderdaad een explosie. Als je weet waar haar grens ligt, waarop ze reageert, kan je de spanning laten afvloeien vooraleer ze ontploft.
Bij een nieuw paard is dat vaak moeilijk te weten, wat haar spanning oplevert omdat jullie elkaar nog niet goed kennen. Daarom zou ik nu vooral investeren in jullie onderlinge band en communicatie (als je echt zeker weet dat ze geen fysieke klachten heeft).

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:01

Nu ik lees hoe het gaat zou ik frisheid ook niet uitsluiten, ik zou er wat vlotter mee aan het werk gaan ipv tien minuten stappen. Of eens een zelfverzekerde ruiter erop en kijken hoe het dan gaat.

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:03

Dat is een goed idee, heb ik nog niet geprobeerd op zo’n manier. Toen ik haar bij de handelaar had gereden werd ze inderdaad eerst even gereden in de bak door de handelaar en toen stapte ik op om verder te rijden of buiten te gaan rijden.

Ik heb zelf geen ervaring met paarden die ontploffen. Ik heb 10 jaar alleen maar in het bos gereden met mijn vorige paarden. Als ze fris waren liet ik ze gewoon even “gaan” en na een flinke rengalopje waren ze dan heerlijk te rijden voor de komende kilometers. Maar bij deze voel ik gewoon aan dat ik haar niet zomaar kan laten gaan omdat ze dan echt geen rem heeft en dus dat bokken.. ook als ik even een “klik” stemhulp geef dan vlieg ik.

mvdende schreef:
Zomaar een idee: aan de hand los stappen en direct na het opstappen gaan draven en haar flink aan het werk zetten?

Dat ontploffen na los stappen deed de mijne óók en die was gewoon ronduit stout! Zeker in de winter was dat nog wel eens ontploffingsgevaar.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:04

Ben je bekend met de one-rein stop ts? Leer die anders eens rustig aan in de bak, ik zette hier enig paard die begon te dribbelen gelijk op een one-rein stop. Pas als rust er was weer door, kan lang duren maar ik ga geen touw-trek wedstrijd beginnen of constant ''hooo'' sussen. Als jij zegt stappen is het stappen en er niets tussen in, :j maar daar moet je wel een stukje zekerheid voor hebben. Misschien dat iemand haar de eerste keren buiten kan rijden dat jij evt haar aan een touw meeneemt?(of andersom)