Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 15:27

dag allemaal, het duurt nog een paar dagen tot mijn volgende les, en ben benieuwd wat jullie reacties zijn op het volgende. Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Linksom gaat het aanspringen redelijk goed en de galop is ook meer ontspannen sinds een paar weken en ik zit beter in het zadel. Heel fijn :-) Op de voltes rechtsom, heeft hij nog wat moeite om stelling en buiging in te nemen. Inmiddels zijn we wel zover dat ik met mijn rechterbeen beter kan corrigeren en de massa kan verplaatsen naar links. Dit geeft het goede gevoel. Vorige week heb ik een paar keer geoefend en toen ging het aanspringen rechtsom nog wel, vantevoren zet ik hem dan in draf op de volte, rechterbeen eraan, linkerbeen iets achter de singel, gaf de galophulp, en hup, hij sprong aan. Deze week echter rechtsom wilde hij niet meer aanspringen. Hij gaat dan iets harder draven en loopt met contrastelling weg. Dan ben ik dus de controle even kwijt. Heb de indruk dat hij zijn binnenachterbeen dan niet goed onder de massa krijg, en dus niet weg kan komen. Wat kan / moet ik anders doen?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:32

Hier helpt het altijd om eerst goed de zijgangen te rijden in draf. Beetje zigzaggend wijken en echt die schouders te verplaatsen. Kleine bocht, paar passen opzij wijken, weer een korte bocht, weer een paar passen wijken, etc. kort achter elkaar maakt mijn paard enorm los. Vaak kan hij zich daarna beter recht maken en beide kanten (mits beide kanten geoefend) ook beter bollen en aanspringen.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:40

Ik ga mee met Celebi maar zou het iets versimpelen omdat ik denk dat wijken en schouders verplaatsen nog te lastig zijn.

Ik zou eerst rechtsom in draf voltes gaan verkleinen en openen, dat een paar keer herhalen totdat hij wat soepeler is, nageeflijk over de rug loopt en dan daaruit vanuit het openen aanspringen in galop.

Let er op dat je niet terug werkt met je binnenhand, hand opzij, opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen. Kijken waar je heen gaat en aanspringen.

Op die manier zet hij het binnenachterbeen dus wel onder de massa.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:01

Als het moeilijk zitten is dan kun je ook aangalopperen vanuit lichtrijden op het binnenbeen.
Een beetje naar buitenkijken is niet erg, vaak vinden ze dat makkelijker aanspringen. Zorg dat je van je binnenhand afblijft.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 16:14

Celebi schreef:
Hier helpt het altijd om eerst goed de zijgangen te rijden in draf. Beetje zigzaggend wijken en echt die schouders te verplaatsen. Kleine bocht, paar passen opzij wijken, weer een korte bocht, weer een paar passen wijken, etc. kort achter elkaar maakt mijn paard enorm los. Vaak kan hij zich daarna beter recht maken en beide kanten (mits beide kanten geoefend) ook beter bollen en aanspringen.

dank je wel Celebi, deze reactie zal ik bewaren voor de komende periode. Wijken in draf is namelijk nog een brug te ver. In stap lukt dit wel en dan voel ik ook dat zijn massa naar buiten gaat. Buiten op het harde lukt het wijken in draf soms wel, dan voel ik beter waar zijn benen zijn (als je snapt wat ik bedoel) en dan heb ik houvast aan de belijning / middenstrepen van de weg (ik rijd dan een stukje op een ruilverkavelingsweg)
Ik zou ook wat langer kunnen losrijden in draf, voordat ik de galop in zet? Beetje dubbel want paard wordt van de overgangen draf - galop -draf - galop juist los.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 16:16

Elisa2 schreef:
Ik ga mee met Celebi maar zou het iets versimpelen omdat ik denk dat wijken en schouders verplaatsen nog te lastig zijn.

Ik zou eerst rechtsom in draf voltes gaan verkleinen en openen, dat een paar keer herhalen totdat hij wat soepeler is, nageeflijk over de rug loopt en dan daaruit vanuit het openen aanspringen in galop.

ja Elisa, ik volg je, moet ik dan juist als ik de volte aan het openen ben, dus volte aan het vergroten ben, het galopmoment inzetten?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 16:22

Elisa2 schreef:
Let er op dat je niet terug werkt met je binnenhand, hand opzij, opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen. Kijken waar je heen gaat en aanspringen.

Elisa, ik beeld me deze actie in. Binnenhand iets toestaan snap ik. Maar wat bedoel je met "opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen."

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:48

Als hij losser wordt van aanspringen dan komt hij lichamelijk nog best van ver en zou ik in eerste instantie iedere poging belonen, ook als het de verkeerde galop is. Eerst moet de hulp bevestigd zijn, of het dan ook nog de „goede“ galop is, is secundair.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 17:11

Sizzle schreef:
Als hij losser wordt van aanspringen dan komt hij lichamelijk nog best van ver en zou ik in eerste instantie iedere poging belonen, ook als het de verkeerde galop is. Eerst moet de hulp bevestigd zijn, of het dan ook nog de „goede“ galop is, is secundair.

Sizzle, klopt, en vaak als hij verkeerd zit corrigeert hij zichzelf wel en kan ik door galopperen. (voormalig springpaard dus dat moest hij in de springring ook kunnen)
Als hij in galop zit, beloon ik hem ook, bv met stem.
Het punt was echter afgelopen week dat hij linksom netjes aanspringt, met een kleine hulp zelfs al. Alleen rechtsom sprong hij helemaal niet aan, of pas na een aantal pogingen. Hij draaft dan beetje over de schouder weg, voelt niet lekker, valt ook iets uit elkaar. Ik voel dat het zijn binnenachterbeen is die hij er niet onder getreden krijgt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:17

Het hoeft niet per se iets te zijn.
Maar...
Een paard met een si probleem kan ook zo reageren.

Als het na vele tips en les niet verbeterd, zou ik zeker even het si bij langs gaan.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:48

Heb je al eens geprobeerd met een balkje voor de hoek en dan op het moment dan net voor je over de balk draaft de galophulp geven.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 18:13

Ineke2 schreef:
Heb je al eens geprobeerd met een balkje voor de hoek en dan op het moment dan net voor je over de balk draaft de galophulp geven.

dag Ineke, klinkt goed, dus net voor de balk de galophulp geven? Zodat hij een sprongetje maakt over die balk, of wat is de achterliggende gedachte?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:18

Precies hij maakt tijdens dat jij de galophulp geeft een sprongetje over die balk en dan galoppeer je rustig door.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:24

Lenteklokje schreef:
Celebi schreef:
Hier helpt het altijd om eerst goed de zijgangen te rijden in draf. Beetje zigzaggend wijken en echt die schouders te verplaatsen. Kleine bocht, paar passen opzij wijken, weer een korte bocht, weer een paar passen wijken, etc. kort achter elkaar maakt mijn paard enorm los. Vaak kan hij zich daarna beter recht maken en beide kanten (mits beide kanten geoefend) ook beter bollen en aanspringen.

dank je wel Celebi, deze reactie zal ik bewaren voor de komende periode. Wijken in draf is namelijk nog een brug te ver. In stap lukt dit wel en dan voel ik ook dat zijn massa naar buiten gaat. Buiten op het harde lukt het wijken in draf soms wel, dan voel ik beter waar zijn benen zijn (als je snapt wat ik bedoel) en dan heb ik houvast aan de belijning / middenstrepen van de weg (ik rijd dan een stukje op een ruilverkavelingsweg)
Ik zou ook wat langer kunnen losrijden in draf, voordat ik de galop in zet? Beetje dubbel want paard wordt van de overgangen draf - galop -draf - galop juist los.


In stap werkt het ook prima om ze los te maken als draf nog niet lukt. Volgens mijn instructeur hoeft het ook niet veel te zijn, al is het één pas opzij en daarna loslaten kan je je paard mooi losrijden. Wat ik moest doen was op een gegeven moment de schouder vanaf de middenlijn richting de hoefslag zetten en dan na een paar passen opzij aandraven. Eerst kon ik die buiging in het lichaam niet vasthouden, maar nu gaat dat steeds beter en kan ik die paar passen ook prima wijken in draf. Ook in galop trouwens. Wisselen tussen de stelling naar binnen en naar buiten tijdens de galop is daar ook super handig voor. Maar dat is wel lastiger weer om vast te houden. Mijn paard viel in het begin dan meteen uit de galop, maar nu kan ik vaak wel een paar keer wisselen voordat hij terugvalt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 18:35

Sizzle schreef:
Als hij losser wordt van aanspringen dan komt hij lichamelijk nog best van ver en zou ik in eerste instantie iedere poging belonen, ook als het de verkeerde galop is. Eerst moet de hulp bevestigd zijn, of het dan ook nog de „goede“ galop is, is secundair.

ik weet niet of hij losser wordt van het aanspringen zelf, meer van een stukje galop en de overgang terug rijden. Overgangen sowieso maken het paard los en zijn een oefening om de achterbenen er onder te krijgen, zodat hij ronder wordt en losser in de rug (?)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:17

Kun je hem ook vanuit stap aangalopperen?
Sommige paarden vinden dan makkelijker.

Als het paard eigenlijk de hulp kent, dan zou ik voornamelijk kijken of je hem niet per ongeluk blokkeert doordat je binnenstelling probeert te krijgen. Met buitenstelling is veel makkelijker aangalopperen omdat een paard op het buiten-achterbeen aangeloppeerd. Met lichte buitenstelling hoeft hij zich dan minder lang te maken aan zijn holle kant.

Binnenstelling komt pas als het paard recht is.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:11

Sizzle schreef:
Kun je hem ook vanuit stap aangalopperen?
Sommige paarden vinden dan makkelijker.

ja zeker, ook vanuit stap maar dan alleen linksom (hij is linksgebogen) Omdat hij voormalig springpaard is, lukt dit wel. Echter rechtsom durf ik dit niet zo goed te vragen nog.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:14

Sizzle schreef:
Als het paard eigenlijk de hulp kent, dan zou ik voornamelijk kijken of je hem niet per ongeluk blokkeert doordat je binnenstelling probeert te krijgen. Met buitenstelling is veel makkelijker aangalopperen omdat een paard op het buiten-achterbeen aangeloppeerd. Met lichte buitenstelling hoeft hij zich dan minder lang te maken aan zijn holle kant.

Binnenstelling komt pas als het paard recht is.


Paard kent de hulp zeker wel. Hij is een paar jaar niet bereden geweest en zo'n groot paard in galop is nieuw voor mij. Maar ik ga goed vooruit met hem! Goed dat je het aangeeft van de stelling. Ik dacht altijd dat het aan galopperen juist vanuit de stelling/buiging moet plaats vinden. Althans bij een basis B ruiter zoals ik. Want zo leer je het wel, in een hoek in galop!

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:20

Interessant, ik lees even mee. Ik heb een 4-jarige draver (op de baan gelopen) die met geen mogelijkheid linker galop kan onder het zadel of aan de longe. In de wei doet ze wel zo ongeveer 50/50 links/rechts galop, dus ze kan het fysiek wel. Het knopje is er alleen nog niet en ze bouwt heel veel spanning op bij het uitproberen van verschillende dingen want ze snapt het allemaal niet goed. Zeer bruikbare tips die ik kan gaan proberen met haar :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:45

In een hoek (vooral voor de lange zijde) is meestal wel makkelijker voor een paard maar daarnaast is het bij scheefheid en slechte balans vaak makkelijker voor ze om zelf hun stelling te mogen kiezen (naar buiten).
Kun je het niet uitzitten dan kun je hem soms extra helpen door op het binnenbeen (verkeerde dus) licht te rijden.
Probeer het gewoon ook eens vanuit stap en zonder veel hand inwerking.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:04

Lenteklokje schreef:
Elisa2 schreef:
Let er op dat je niet terug werkt met je binnenhand, hand opzij, opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen. Kijken waar je heen gaat en aanspringen.

Elisa, ik beeld me deze actie in. Binnenhand iets toestaan snap ik. Maar wat bedoel je met "opzij voor binnenbeen (jouw gewicht op binnenbeen) niet duwen."


Ja tijdens het openen aanspringen inderdaad.

Ik bedoel dat jouw binnenbeen op de singel moet houden. Dat je deze niet naar achteren moet optrekken om hem opzij te laten gaan. De zitbeen knobbel aan de binnenkant van jou moet namelijk iets omhoog en naar voren voordat het paard in de goede galop kan springen.

Gewicht op binnenbeen betekent gewicht op de bal van je voet houden, net alsof je gaat afstappen zeg maar.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:17

Als je paard links gebogen is, zet hij het linkerachterbeen buiten de massa en duwt op het rechtervoorbeen.
De galop begint vanuit het buiten achterbeen, die wil je meer onder het lichaam krijgen.
Probeer de voorkant recht te houden en zelfs een beetje naar buiten, en de achterhand een beetje naar binnen te drukken net voor/op het moment van aanspringen.
Dit voelt een beetje tegenstrijdig, want je wilt die rechter buiging, maar hij moet sterker en soepeler worden.
Probeer zelf goed in het midden te blijven zitten, door zijn linksgebogenheid zet hij jou op rechts waardoor het nog moeilijker wordt om correct aan te springen.

Of vanuit stap, of maak een wissel van links naar rechts en blijf verder doorgaan met recht maken, en rechts meer leren buigen in stap en draf.
Maak het jezelf, en je paard, niet moeilijker dan nodig is.
Je paard is scheef, je hebt les, dit komt goed met de tijd.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:25

Lenteklokje schreef:
dag allemaal, het duurt nog een paar dagen tot mijn volgende les, en ben benieuwd wat jullie reacties zijn op het volgende. Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Linksom gaat het aanspringen redelijk goed en de galop is ook meer ontspannen sinds een paar weken en ik zit beter in het zadel. Heel fijn :-)

Fijn...!
Goed bezig!
Citaat:
Op de voltes rechtsom, heeft hij nog wat moeite om stelling en buiging in te nemen.

Ja.
Ik ben van de school 'maak het je paard gemakkelijk', dwz zoek naar de oorzaak.
Voor een scheef paard is het gewoon lastig: de scheefheid geeft 'een banaantje naar links' - het werk is dus de scheefheid aanpakken.
En daar hoort bij dat je dier tijd nodig heeft om de juiste spieren op te bouwen.

Linksachter staat buiten de massa: spieren nodig om LA opzij onder de massa te brengen ;
RA duwt en staat vaak iets verder naar achter: spieren nodig om RA naar voor te brengen en te laten dragen;
RV draagt nu relatief veel gewicht: rompspieren nodig om het zwaartepunt naar de middellijn te brengen ;
LV draagt relatief weinig gewicht, spieren nodig om dat beetje extra te gaan dragen.
Citaat:
Inmiddels zijn we wel zover dat ik met mijn rechterbeen beter kan corrigeren en de massa kan verplaatsen naar links. Dit geeft het goede gevoel.

Fijn....!
Heb je het in dit verband over wijken...?
(Ik vond dat een heerlijke oefening in dit stadium, dwz op allerlei momenten even één of een paar pasjes, al dan niet op de grote volte.) (En als 'gereedschap' vooral het gewicht van de zware schouder weghalen.)
Citaat:
Vorige week heb ik een paar keer geoefend en toen ging het aanspringen rechtsom nog wel, vantevoren zet ik hem dan in draf op de volte, rechterbeen eraan, linkerbeen iets achter de singel, gaf de galophulp, en hup, hij sprong aan. Deze week echter rechtsom wilde hij niet meer aanspringen. Hij gaat dan iets harder draven en loopt met contrastelling weg. Dan ben ik dus de controle even kwijt. Heb de indruk dat hij zijn binnenachterbeen dan niet goed onder de massa krijg, en dus niet weg kan komen. Wat kan / moet ik anders doen?


... harder draven kan betekenen zwaartepunt is naar voor gegaan,
de contrastelling kan betekenen dat er gewicht op het binnenvoorbeen terecht is gekomen.
Dat laatste kan goed samenhangen met gewicht op het binnenvoorbeen.

In zijn algemeenheid zou ik zeggen: maak rechtsachter sterker. En werk aan het rechtrichten.
Dat moelijker zaken niet elke dag lukken - het zij zo.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:36

Is de blinde darm wel eens gecheckt op functie? Die neent een groot deel van de rechterflank in beslag en daar zit het voedsel heel lang in om te verteren. Vaak als paarden slecht op 1 kant gaan of moeilijk ondertreden rechts zit daar het probleem.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:15

different1 schreef:
Als je paard links gebogen is, zet hij het linkerachterbeen buiten de massa en duwt op het rechtervoorbeen.
De galop begint vanuit het buiten achterbeen, die wil je meer onder het lichaam krijgen.
Probeer de voorkant recht te houden en zelfs een beetje naar buiten, en de achterhand een beetje naar binnen te drukken net voor/op het moment van aanspringen.

beste Different, dank voor jouw reactie. De voorhand iets naar buiten zetten, en de achterhand iets naar binnen, dat lijkt op schouder buitenwaarts? In ieder geval niet meer de nadruk op stelling naar binnen, want daar hamer ik nu steeds wel op?