Interval timer op telefoon paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:53

Ik zoek een simpele intervaltimer voor op mijn telefoon die ik kan gebruiken met rijden.
Ook 1 waar ik variabele tijden op kan instellen.
Dus in 1 sessie bijvoorbeeld variabele rust en activiteit minuten…..

Wie heeft een tip?! Voor iPhone

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:56

Wij hebben een app voor hardlopen gebruikt ooit. Weet niet meer of he per sessie verschillende intervallen kon instellen, maar ik zou dus zoeken naar hardloop trainingsapps

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:01

Ik heb interval timer plus op Android, die is er ook in de app store.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:04

rijden doe je op gevoel lijkt me, niet op een timer.
hoe en wanneer voel je dan of iets goed gaat!!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:05

Omdat het soms verplicht is voor revalidatie of het is handig bij conditie training. Dat de timer afgaat betekent niet dat je blind doorgaat als het niet goed voelt.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:10

mce schreef:
rijden doe je op gevoel lijkt me, niet op een timer.
hoe en wanneer voel je dan of iets goed gaat!!


Dat is heel leuk. Tot je een strak schema krijgt voor het revalideren van je paard met zoveel minuten dit, dan zoveel minuten dat etc.

@ TS ik kan je niet adviseren. Ik zette voor mezelf wekkers toen het nodig was, want hier had ik nooit over nagedacht. :')

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:19

Ik heb gewoon de decathlon app. Kost niks en kan je paardensport ingeven en dan timer instellen en mee spelen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:19

MyWishMax schreef:
Omdat het soms verplicht is voor revalidatie of het is handig bij conditie training. Dat de timer afgaat betekent niet dat je blind doorgaat als het niet goed voelt.


"soms verplicht" lijkt me niet goed, gevoel lijkt me beter, aanvoelen wanneer je grenzen bereikt
kun je ook nooit over grenzen gaan en eerder onspannen als het kan/nodig is
tijd is dan imo niet belangrijk, aanpakken verschillen, prima als het resultaat maar naar wens is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 11:26

mce schreef:
MyWishMax schreef:
Omdat het soms verplicht is voor revalidatie of het is handig bij conditie training. Dat de timer afgaat betekent niet dat je blind doorgaat als het niet goed voelt.


"soms verplicht" lijkt me niet goed, gevoel lijkt me beter, aanvoelen wanneer je grenzen bereikt
kun je ook nooit over grenzen gaan en eerder onspannen als het kan/nodig is
tijd is dan imo niet belangrijk, aanpakken verschillen, prima als het resultaat maar naar wens is.


In endurance is het heel normaal een intervalschema te hanteren.
Niet alleen wil je veel tijd uittrekken voor conditie, maar nog meer tijd om andere weefsels gewend te laten raken aan de inspanning.
Op gevoel kom je een heel eind, en dat schakel je uiteraard nooit uit.
Maar een mens is niet altijd even goed in het inschatten van tijd, en dan kan een timer behulpzaam zijn.

Want gevoel laat de ene mens 'overtrainen' en de andere mens 'ondertrainen'... objectief meten wat je doet en welk effect dit heeft kan dan goed zijn.

Mijn ruin heb ik in het afgelopen jaar louter op gevoel getraind, en nu is hij klaar voor een stapje meer en wil ik de kilometers buiten rechtuit gaan opbouwen.
Naast gevoel is goed daar een stukje schema bij te pakken.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:30

Bijvoorbeeld bij een peesblessure is het vaak zo dat dat gevoel vaak niet werkt, als het goed voelt, doe je, op het gevoel, al snel te veel. Een pees heeft baat bij gedoseerd opbouwen, op tijd stoppen en evt na een rustpauze nog een stukje, etc. En dan werkt op de klok rijden heel prima.

En idd, bij conditietrainingen zoals voor endurance of de cross kan het ook een heel fijn hulpmiddel zijn.
Ik doe zelf bij hardlopen momenteel niet anders, zit braaf op een opbouwend intervalschema met afwisselend minuten rennen en wandelen.

Dus altijd alles op gevoel doen, is te kort door de bocht.

@TS: ik heb geen iPhone, maar mijn Sony/Android heeft in te stellen timers in de klok-app, waar ik ook de wekker en bijvoorbeeld een stopwatch kan instellen.
Heeft iOs zoiets niet?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:34

Ik luister liever naar dierenartsen die juist wel voor vast tijdschema zijn bij revalidatie. Er wordt nergens gezegd dat je niet eerder kan stoppen als het niet goed voelt, maar er zijn zat blessures waar er geen enkele onregelmatigheid meer is, paard gewoon goed loopt en veel meer aan biedt. Maar waar de pees bijvoorbeeld dus wel langzaam weer moet wennen aan belasting om het weefsel zo soepel mogelijk te krijgen en weer te wennen aan belasting.

Dan zou je pas voelen dat de grens bereikt is als je juist weer iets kapot gemaakt hebt. Juist, omdat er geen sprake is van klinische symptomen. Te voorzichtig zijn is in die gevallen ook niet goed.
Dat schema wordt per paard gemaakt ook.

Zo ken ik ook eventing ruiters, of idd endurance ruiters, die het juist weer gebruiken voor de conditie in echte intervaltraining. Er wordt nergens gezegd dat je doorrijdt als gevoel niet goed meer is, maar het is een prachtig hulpmiddel om conditie op te bouwen. Helemaal icm hartslagmeter.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:53

dan heb ik TS niet goed begrepen, sorry.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Interval timer op telefoon paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:12

Tabata Timer op de IPhone vind ik een fijne.