In achteruit.. binnenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 22:27

Hallo allemaal..

ik kan best even m’n paard omschrijven.
Hij kan het allemaal , zeer slim en als hij er zin in heeft dan loopt hij super… nu hij geeft het zeker niet cadeau..
Probeert te testen en soms liever lui dan moe…
Ik moet echt opstappen en echt voorwaartse drang wakker maken..
ik moet er best wel aan rijden. ( zeker thuis, op verplaatsing loopt hij heel fijn )

Als ik tijdens de training een rondje ontspannen stap begint hij te prullen.. op een gegeven moment als hij stilstaat of als ik zelf niet actief vooruit stap en denk dan gaat hij in de achteruit..
Hier is heel moeilijk uit te komen… gaat gewoon achteruit tot we in de hekken hangen..
ruimte vanvoor , been , zweepje erbij en achteruit maar.. opzij “trekken” lukt soms wel en dan probeer ik hem echt goed in de vooruit te zetten na zijn achterwaartse streken.

Als ik mij echt boos maak ( wat ik absoluut niet fijn vind ) en hij is eruit dan loopt hij echt als een trein na zo een staak moment..
Superlicht aan de hand en aan de hulpen, voorwaarts en echt een top instelling. Dan heeft hij veel zin erin allemaal..

Maar dat gevecht ervoor.. vind echt niet fijn dat ik mij dan zo boos moet maken op hem, beloon hem erna dan ook als hij zo fijn loopt na ons staakprobleem..

Het voelt zeker niet als bang zijn van.. eerder koppig en testen om er gewoon onderuit te komen. Omdat het ook altijd komt tijdens rondje stappen om op adem te komen.
Heb ook geen goed gevoel als iemand hem komt vooruit jagen op zo een moment..

Hij is verder echt niet snel onder de indruk van heel het gebeuren.. meer van ok het werkt niet dan ga ik toch maar fijn voor je werken..
Kheb het gevoel dat hij mij uitprobeert.. redelijk lang hengst geweest ook weet niet of dat mee zou spelen.

Iemand een tip hiervoor ?

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:38

ik zou zeggen laat hem nakijken of medisch alles in orde is

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 22:42

Helemaal gezond en gecheckt.. ook zadel volledig inorde en aangepast.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:42

Dit zijn allemaal signalen, hij probeert je iets te vertellen - waarschijnlijk dat er in zijn lijf iets niet lekker zit.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:46

Paarden gaan van nature liever helemaal niet achterwaarts dus er zal hem wat dwarszitten, of rij technisch of zadel of medisch.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:52

In zijn achteruit is hij ook te sturen. Ik ga in principe mee met mijn voorgangers dat er iets niet goed zit, juist ook omdat het in een rustmoment gebeurt. Staken uit niet willen werken is veel logischer tijdens moeilijke oefeningen. Maar als je echt 100% overtuigd ben dat het niet fysiek is, zet hem eens een flink stuk achteruit, gewoon sturen zodat je niet de wanden raakt. Een halve of hele ronde achteruit geeft niet. Dan op jouw verzoek stilzetten, en dan rustig weer vooruit vragen, terug in de ontspanning. Niet direct hard aan het werk zetten, juist terug naar dat ontspannen staprondje.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:03

Idd achteruit lopen is wel een forse manier van staken vind ik. Paarden vinden het van nature niet echt fijn om achteruit te lopen omdat ze dan kwetsbaar zijn. Dus ik zou toch wel kijken warom hij niet fijn wil lopen. Pijn of ongemak is toch wel iets waar je aan moet denken lijkt me .

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:09

Zadel kan het niet zijn die ligt perfect voor hem..

Medisch zou mij echt verbazen.. hij loopt zuiver , is helemaal op foto gezet nog recent , mooie droge benen.. los lijf en ook gewoon een blij en gezond paard.. helemaal geen protest bij opstappen altijd goedgezind,
Ook tijdens het opwarmen en trainen ook nooit nergens verzet.. is altijd heel braaf. Vind het fijn en oortjes vooruit.
Het enige wat ik daar kan bedenken is dat hij net iets flitsender aan de hulpen mag komen nog. Moet hem wel vooruit rijden/denken.
Het is geen paard wat je moet terug rijden zeg maar.. moet naar de hand toe.
Maar daar zie ik geen medisch probleem achter.. niet alle paarden zijn enorm voorwaarts.. hij is wel werkwillig en blij tijdens het trainen.



Alleen tijdens het rondje stappen.. als hij de kans heeft om te prullen.. en niet bij de les of ik even niet bij de les ben…daar gaat het mis.

mika11

Berichten: 11110
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:14

Is het niet een soort aangeleerd gedrag van hem geworden?
Misschien moet je het rondje ontspannen anders doen, of een ontspannen drafje ipv stappen.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:19

Is de hals weleens op de foto geweest? C6/C7?

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:23

Toen ik hem pas had heeft hij aan de hand ook enorm uitgetest.. zeer dominant gedaan en steigerde omdat hij moest wachten bij buitenzetten, naar de wei gaan... een rondje aan de hand stappen ging echt niet.
(Onder het zadel is hij wel sinds dag 1 heel braaf)

Nu rustig aan een losse koord naar buiten, flink wachten... enorm lief paard geworden, ook aan de hand.
Heel slim ook hij weet het allemaal heel goed..
Maar hij probeert…daarom dat ik denk dat dit ook zo zou kunnen zijn.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:25

Suzanne F. schreef:
Is de hals weleens op de foto geweest? C6/C7?


Ja vorig jaar de rug en de hals op foto..
Opstappen, en laat zijn kopje al zakken als ik de teugels aanneem, zeer fijn in contact.. nooit geen protest hiermee

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:25

Maar een paard gaat niet voor de lol achteruit lopen. Dat lijkt me echt geen uitproberen. Iets in de hals lijkt me best aannemelijk. Want hij wil ervan weg, dan is achteruit de route.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:26

mika11 schreef:
Is het niet een soort aangeleerd gedrag van hem geworden?
Misschien moet je het rondje ontspannen anders doen, of een ontspannen drafje ipv stappen.


Ja zou eens met lang teugeltje wat kunnen proberen draven ipv te stappen..
zal eens proberen.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:31

Earth schreef:
Maar een paard gaat niet voor de lol achteruit lopen. Dat lijkt me echt geen uitproberen. Iets in de hals lijkt me best aannemelijk. Want hij wil ervan weg, dan is achteruit de route.


Ja snap ik.. maar ik vind dat dan raar dat die het juist doet met een los teugeltje.. of zie ik het verkeerd ?

nu achteruit is wel een gang die hem goed afgaat.
Bij stilstaan en enkele passen achterwaarts dan moet ik het alleen nog maar denken… dan gaat hij wel netjes terug voorwaarts als het in de oefening is.
Dan is er ook contact en niet die losse teugel. Dan doet hij het niet.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:32

Als het niet medisch is en echt dominantie/testen is, zorg dat je dan heel consequent bent in je handelingen.
Ik zou hem een keer flink door laten lopen als hij in zijn achteruit gaat en pas stoppen als jij het aan geeft. Wel sturen dat je niet tegen de muur stil komt te staan.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:53

Heb een soortgelijk geval hier. Uit twijfel vorig jaar de complete medische molen doorgegaan.. Zadeltje na laten kijken, osteopaat, holistisch arts, reguliere kliniek.. Week op Lingehoeve in Lienden gestaan, niks gevonden.
Dat was m'n vermoeden al want pony liep wel zodra ze achter andere pony's aan mocht lopen en met een grotere / strengere ruiter ook, maar zodra er kleintjes op zitten begint het staken. Ik ben van mening dat je eerst alles goed uit moet zoeken wat er aan de hand kan zijn, maar ook dat er pony's zijn die echt wel degelijk in de gaten hebben wie er op zit.
En ook dat je bijna altijd even "er doorheen" moet en moet laten zien wie de baas is en daarna kan ze zo fijn lopen, maar dat elke keer duidelijk moeten maken is niet leuk.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 00:20

SaraViavia schreef:
Heb een soortgelijk geval hier. Uit twijfel vorig jaar de complete medische molen doorgegaan.. Zadeltje na laten kijken, osteopaat, holistisch arts, reguliere kliniek.. Week op Lingehoeve in Lienden gestaan, niks gevonden.
Dat was m'n vermoeden al want pony liep wel zodra ze achter andere pony's aan mocht lopen en met een grotere / strengere ruiter ook, maar zodra er kleintjes op zitten begint het staken. Ik ben van mening dat je eerst alles goed uit moet zoeken wat er aan de hand kan zijn, maar ook dat er pony's zijn die echt wel degelijk in de gaten hebben wie er op zit.
En ook dat je bijna altijd even "er doorheen" moet en moet laten zien wie de baas is en daarna kan ze zo fijn lopen, maar dat elke keer duidelijk moeten maken is niet leuk.


Ja zo is dat, hij weet perfect bij wie hij wat kan proberen.
Ik denk dat ik toen hij het de eerste keren deed, ik niet duidelijk of kordaat genoeg ben geweest.

Lieser
Berichten: 1519
Geregistreerd: 15-03-21

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:20

Mijn merrie doet dit ook na een pauze. Dan vindt ze dat ze klaar is.
Zodra ik dan de teugels opnieuw opneem, staat ze stil en stapt ze achteruit. Ik geloof er niks van dat paarden uit zichzelf nooit achterwaarts gaan of zich dan altijd kwetsbaar voelen. Die van mij kan bijna draven in zijn achteruit en hield dat in het begin wel een halve baan vol _/-\o_ .
Ik moet er vaak wel om lachen. Goed rechtopzitten, wachten tot ze klaar is, daarna rustig been geven en dan is ze weer braaf voorwaarts. Duurt steeds korter.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:20

Ik heb ook zo'n exemplaar gehad, mankeerde medisch niks maar was ook zo'n tester. Ken er meerdere trouwens.

Het advies wat ik je kan geven is om het voor te zijn en slimmer te zijn dan hem, gaat ie achteruit stuur hem maar achteruit en laat hem expres een heel rondje achterwaarts over de hoefslag gaan. Zolang als wat hij doet maar van jou is en blijft en niet van hem en je niet het gevecht aan gaat.

Ga maar halsstrekken in draf, en in stap geef je hem voorlopig niet lang zodat ie geen kans krijgt om dit te doen. Ga korte stukjes stappen zonder lang zodat hij niet denkt dat hij klaar is is.

Bij dit soort paarden is het belangrijk om ze voor te zijn, hoe meer succes ze hebben met hun gedrag hoe meer ze blijven uitproberen.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:28

Achteruit lopen hoeft niet persè een medische reden te hebben...
Toen ik in 1996 mijn Joey kocht (hij was 16 en klophengst) was hij absoluut niet te bereiden. De eigenaar voor mij had hem van de slager weg maar na 4 weken weer te koop.
Kort : mijn ervaring toen was niet denderend en kende alleen maar "braave" paarden haha.
Ok: na inwenningsperiode opgestapt.
Meneer bokken en steigeren iedere dag, iedere keer opnieuw.
Ik bleef zitten, dus hij geen succes.
Tot die dag dat hij eens een paar stappen achteruit liep onder een boom... een tak maaide mij eraf ( bleef hangen dus) .
Ik lachen maar Joey dus zijn " succes "
En toen begon de ellende - zodra erop alleen maar achteruit, maar ook alleen maar.
Tot de dag dat ik hem zelf heb laten achteruit lopen... iedere keer als hij stopte, extra laten lopen...

Duurde ff en was gigantisch frustrerend maar uiteindelijk, heeft hij het gesnapt.

Mediach was hij absoluut in orde (behalve zijn hormonen en giga-ego,haha)
1 jaar later een sterrenrit van 350 km naar Parijs gedaan.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: In achteruit.. binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:47

Ja je zal het niet willen horen, maar ik denk dat het eerder aan de ruiter ligt dan aan het paard.
Een paard gaat echt niet zomaar het gevecht aan , staakt ook niet om jou uit te proberen.
Het paard probeert jou echt wat duidelijk te maken, ze zeggen niet voor niks een paard spiegelt.
Wat zijn jou verwachtingen en hoe wil je het oplossen?
Ben je bereid stappen terug te doen en het rijden even laten voor wat het is?
Ik denk als je een tijdje vanaf de grond gaat werken, zoals los werken longeren maar dan wel op een manier dat je het samen doet met je paard dus niet aan het bit of met dingen eraan, maar echt je paard ziet en voelt of leren voelen en niet aannemen dat hij het allemaal maar moet kunnen als je zelf nog zo zoekende ben

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:59

Ts, het kan zeer zeker medisch zijn, of bij de ruiter liggen(heb je les?) Wat ikzelf zou doen als dit aanhoud ''zonder reden'', achteruit gaan, maak hem oncomfortabel, ga het bochtje ook achteruit, desnoods heel de bak door achteruit. Ook nog eens goed voor zijn achterhand. Laat hem de beslissing maken en maak daar dan je training van. Bij dominante paarden is dan vooruit opeens interessanter. Ze weten het snel genoeg. Verder kun je gaan werken met grondwerk en clicker, het slechte gedrag niet bestraffen maar negeren en geduldig wachten ipv achteruit lopen\vooruit drijven (misschien is hij overprikkeld als jullie een rondje gaan stappen en rusten na een hevige training?) na even 5 minuten bijkomen weer vragen, zo niet, dan weer wachten, duurt lang maar dan luister je wel naar je dier. (en nee, je geeft hem niet zijn zin, sommige paarden(en vooral de slimme) zitten mentaal snel vol).
Maar; check gewoon medisch even, een andere zadelpasser erbij en neem zelf een keertje les(evt van iemand anders), je weet nooit, paarden proberen soms op (vreemde) manieren je dingen te vertellen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:50

midgie schreef:
Ja je zal het niet willen horen, maar ik denk dat het eerder aan de ruiter ligt dan aan het paard.

?
Heb je de OP gelezen...?
TS benoemt een aantal oorzaken die bij haarzelf kunnen liggen.
Citaat:
Een paard gaat echt niet zomaar het gevecht aan , staakt ook niet om jou uit te proberen.
Het paard probeert jou echt wat duidelijk te maken

Ja....
TS haar vraag is, of we mee willen denken.
Citaat:
ze zeggen niet voor niks een paard spiegelt.

TS, misschien kun je hier iets mee?
(Meer dan: 'als ik niet voorwaarts denk'...?)


Citaat:
(...) en niet aannemen dat hij het allemaal maar moet kunnen als je zelf nog zo zoekende bent

?
Waar heb je dit gelezen...?

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 23:00

midgie schreef:
Ja je zal het niet willen horen, maar ik denk dat het eerder aan de ruiter ligt dan aan het paard.
Een paard gaat echt niet zomaar het gevecht aan , staakt ook niet om jou uit te proberen.
Het paard probeert jou echt wat duidelijk te maken, ze zeggen niet voor niks een paard spiegelt.
Wat zijn jou verwachtingen en hoe wil je het oplossen?
Ben je bereid stappen terug te doen en het rijden even laten voor wat het is?
Ik denk als je een tijdje vanaf de grond gaat werken, zoals los werken longeren maar dan wel op een manier dat je het samen doet met je paard dus niet aan het bit of met dingen eraan, maar echt je paard ziet en voelt of leren voelen en niet aannemen dat hij het allemaal maar moet kunnen als je zelf nog zo zoekende ben


ik vraag me oprecht af hoe je zou denken dat het enkel aan de ruiter ligt..

niet omdat ik geen kritiek zou kunnen verdragen helemaal niet maar vind het vreemd dat je dat zo zou bepalen eigenlijk.

Zeker als je degene nooit heb gezien met het paard.

Zoekende ben ik niet we hebben al meer dan 30 jaar paarden aan huis dus dat is zeker het probleem niet.

Er zijn eenmaal paarden die wel graag testen.. zeker die lang hengst geweest zijn en een beetje haantje zijn. Het zijn niet allemaal Penny paardjes

En ik neem niet aan dat hij het allemaal moet kunnen.
Maar het gaat hier niet over een recreatiepaard maar over een sportpaard wat op niveau loopt. Hij kent echt wel zijn werk.

correct dat ik misschien een beetje te lief of braaf bij hem ben en dat hij daarom mij meer test dan mijn man die overgens ook een ruiter is.
Bij hem krijgt hij de kans niet.

Ik besef dat het op die manier wel aan mij zou liggen.
Het is gewoon maar hoe ik hiermee om ga.
Hij heeft zeker geen baat met stoppen met rijden. Hij werkt heel graag en staat altijd klaar.

Als het hem niet aanstaat dan doet hij wel wat meer dan wat achteruit gaan.. dan kegelt hij je er zo af.
Dit is voor hem echt geen gevecht eerder een spelletje.

dit is voor mij grenzen aftasten.
En dat heeft hij aan de hand ook enorm gedaan toen ik hem pas had.
Dit was ook niet goed gekomen met onervaren mensen..
Ik denk dat iedereen die paarden heeft wel eens ergens tegen op loopt op een gegeven moment.