nageeflijk rijden, doe ik het goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stippelpony

nageeflijk rijden, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 12:10

hoi hoi,
Ik rijd mijn pony een tijdje zo dat de focus ligt op nageeflijkheid en ontspanning, dit gaat best goed maar ik vraag mij erg af of ik de goede hulpen geef. Ik zie op internet zoveel verschillende manieren en iedereen spreekt elkaar tegen. Ik zal uitleggen wati kdoe. Ik begin met losrijden met een lange teugel, daarna pak ik op tot lang en laag en probeer ik veel voltes, slangevoltes en achten te rijden. daarna pak ik ook en stukje voltes vergroten en verkleinen en wijken etc mee. Hierna pak ik haar verder op en probeer ik mijn been aan te leggen en mijn hand te sluiten, hierop wil ik dat ze dr hals rond maakt en voel ik haar rug omhoog komen. In stap gaat dit erg goed maar in draf en galop is dit nog erg lastig en heb ik soms best wat druk in mn hand. als ik zonder zadel rijdt gaat dit stukken beter en makkelijker dan met zadel. Nu is mijn vraag dus doe ik het goed? en hebben jullie tips?

voor de duidelijkheid, ik heb geen vaste instructie, op dit moment ook niet mogelijk. Wel heb ik lieve stalgenoten die mee willen kijken, maarja dat zijn wel allemaal mensen met dezelfde visie dus zou ik ook graag de mening van andere mensen willen weten :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:15

Dat kun je eigenlijk niet zeggen zo.
Nageeflijk is niet alleen dat de hals rond is, maar zoveel meer.
Toch denk ik dat de enige manier om het goed te leren les te nemen van een goede en gediplomeerde lesgever.
Die ziet jullie als combinatie rijden en ziet hoe je paard loopt en reageert op je hulpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:19

Mee eens, een goede instructeur is zo belangrijk.

Hals rond maken doe je niet met je hand, het is een gevolg van een paard wat nageeflijk is/ wordt en hoe ronder, dieper of hoger het loopt regel je met je been. Het is nooit goed als je druk krijgt in je hand, dan ben je niet goed bezig. Hand hoort altijd ontspannen en zacht te zijn, niet te forceren, niet te trekken etc. Alleen contact..dus de mond voelen..de rest regel je allemaal met je been.

Als een paard hard of sterk wordt in de mond dan wordt er iets geforceerd.

Stippelpony

Re: nageeflijk rijden, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 12:24

misschien een verkeerde verwoording, mn doel is niet om die hals rond te krijgen maar om dat achterbeen onder het lichaam te krijgen, die rug te bollen, de schoft te liften en dan valt die hals. Ook miss iets om rekening mee te houden, ik rijd bitloos, sidepull/hele kleine hefboom

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:26

Negeeflijkheid is helaas geen trucje, het is een beweging die ontstaat door een juiste balans in ontspanning en spanning bij goed lichaamsgebruik. Wel kun je wat invloed uitoefenen erop met uitnodigende hulpen.

Het belangrijkste is dat je in ieder geval geen valse nageeflijkheid krijgt. Wel die knik van voren, maar een holle rug bijvoorbeeld. Als je zegt dat je in stap de rug voelt bollen is dat natuurlijk al een superfijne indicatie. Al weet ik ook dat het lastig is om te voelen, dus een instructeur aan de zijlijn en regelmatig filmpjes terugkijken geven vaak een beter inzicht dan alleen voelen.

Dat het in draf en galop niet lukt is niet gek. Het is namelijk geen trucje. Veel paarden missen de balans om überhaupt nageeflijk te worden. Dat merk je dan vooral in draf en galop. Na ongeveer een jaar veel lessen gaat mijn senior van 23 die nooit dressuurmatig was getraind tot zijn 20e dankzij de hulp van mijn instructeur echt heel fijn lopen. Maar ook dit zie je vooral in stap en draf nu terug. De galop is pas de stap daarna weer en die zijn we nu langzaam aan het stimuleren.

Overigens loopt het ene paard gemakkelijker correct en nageeflijk dan de ander en je eigen rijkunsten hebben ook veel impact. Wil je zeker weten dat je het goed doet of daadwerkelijk gericht trainen dan kan ik niet anders zeggen dan toch kijken of je lessen kunt gaan volgen bij een fijne instructeur. Lessen zijn zo belangrijk bij paardrijden omdat je nooit bent uitgeleerd.

Goed, als je dat echt niet kunt of wilt doen kan dat natuurlijk. Je bent dan in ieder geval al een heel stuk opweg doordat je in stap de rug kunt voelen. Goed losrijden, zijgangen meenemen, je handen naar voren doen om je paard uit te nodigen naar beneden te gaan (wat voor mijn paard goed hielp is om dit met na de overgang galop-draf te doen, dan zakte hij automatisch mee), voltes verkleinen en vergroten, wijken in galop, je richten op een actief tempo waarbij de achterbenen (zeker in de bochten) goed meegaan. Uiteindelijk is het dan een kwestie van kilometers maken en enthousiast belonen wanneer je paard de correcte houding aanneemt zodat het paard ook sneller gaat begrijpen wat de bedoeling is van jouw hulpen.

Succes in ieder geval!

Stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 12:26

mika11 schreef:
Dat kun je eigenlijk niet zeggen zo.
Nageeflijk is niet alleen dat de hals rond is, maar zoveel meer.
Toch denk ik dat de enige manier om het goed te leren les te nemen van een goede en gediplomeerde lesgever.
Die ziet jullie als combinatie rijden en ziet hoe je paard loopt en reageert op je hulpen.

dat snap ik zeker en ben ik helemaal met je eens, helaas is dat op dit moment helaas gewoon niet mogelijk. Ik heb wel een aantal instructeurs gehad maar die waren vaak van slof/ andere hulpteugel eraan, of hevig kneden met handen. Daar sta ik zeker niet achter en bleef dus ook bij een enkele les. Ik heb op het moment niet zoveel opties en heb ook een beperkt budget waar je heel moeilijk een goede instructie vind helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:28

Ook dan mag je geen druk in je hand krijgen.

Achterbeen onder het lichaam doe je dmv schakelen, op het achterbeen zetten, zorgen dat stuwen en dragen in balans komen etc.

Je hand vertelt wat er onder en achter je gebeurd, het is het communicatie kanaal. Doe maar eens iedere keer als je druk in je hand voelt, je hand gewoon eens naar voren en zet het paard daarna direct weer op het achterbeen waarna je de hand ook direct weer loslaat.

Stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 12:33

Elisa2 schreef:
Ook dan mag je geen druk in je hand krijgen.

Achterbeen onder het lichaam doe je dmv schakelen, op het achterbeen zetten, zorgen dat stuwen en dragen in balans komen etc.

Je hand vertelt wat er onder en achter je gebeurd, het is het communicatie kanaal. Doe maar eens iedere keer als je druk in je hand voelt, je hand gewoon eens naar voren en zet het paard daarna direct weer op het achterbeen waarna je de hand ook direct weer loslaat.

dat is een erg goede, die ga ik zeker proberen! ik ben met je eens dat ook bitloos niet veel druk mag voelen. Schakelen doe ik zoiezo al veel, overgangen en schakelen binnen gangen is ook waar veel focus op ligt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:04

Mbt de verschillen tussen stap, draf en galop:
wat je wil +:)+ is een gekanteld bekken en actieve 'buik'spieren.

In stap is dit relatief makkelijk: omdat er altijd twee of drie benen aan de grond staan hoeven de 'buik'spieren niet keihard te werken aan balans en het stabiel houden van de romp.

In draf 'gooit' het dier zichzelf 'met één achterbeen' de lucht in (zweefmoment) - en dat is een uitdaging voor de 'buik'spieren en de rompstabiliteit.
... kleine stukjes oefenen!

In galop is het bollen van de rug bij correct rijden relatief makkelijk,
maar de krachten zijn groter dan in draf, dus andermaal een uitdaging mbt de power van de 'buik'spieren en de rompstabiliteit...

"Zet je doel laag" als in heb geduld,
'houd je doel hoog' als in geen water bij de wijn: als het kleine stukje niet goed gaat, dan een paar dagen maar niet ('spieren groeien op de rustdag' en een paard kan langer en heftiger spierpijn hebben dan een mens)
'en beloon veel' - als in: vier ieder klein beetje voortgang.

Stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 20:26

Janneke2 schreef:
Mbt de verschillen tussen stap, draf en galop:
wat je wil +:)+ is een gekanteld bekken en actieve 'buik'spieren.

In stap is dit relatief makkelijk: omdat er altijd twee of drie benen aan de grond staan hoeven de 'buik'spieren niet keihard te werken aan balans en het stabiel houden van de romp.

In draf 'gooit' het dier zichzelf 'met één achterbeen' de lucht in (zweefmoment) - en dat is een uitdaging voor de 'buik'spieren en de rompstabiliteit.
... kleine stukjes oefenen!

In galop is het bollen van de rug bij correct rijden relatief makkelijk,
maar de krachten zijn groter dan in draf, dus andermaal een uitdaging mbt de power van de 'buik'spieren en de rompstabiliteit...

"Zet je doel laag" als in heb geduld,
'houd je doel hoog' als in geen water bij de wijn: als het kleine stukje niet goed gaat, dan een paar dagen maar niet ('spieren groeien op de rustdag' en een paard kan langer en heftiger spierpijn hebben dan een mens)
'en beloon veel' - als in: vier ieder klein beetje voortgang.

super bedankt, ik merk idd dat in galop ze wel makkelijk nageeft maar het moeilijk is voor mij om zacht te blijven vragen omdat ze ook met meer kracht naar voor gaat. in draf doet ze het het makkelijkst als ik zonder zadel zit, zal wel iets te maken hebben met dat ik dan beter in balans zit denk? maar is het dan beter als ik gewoon zonder zadel dooroefen. ik weet wel zeker dat het zadel past btw

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:39

Hmmm... interessant. 'Waarom gaat het in draf beter zonder zadel...?'

Het kan belans zijn. (Hartstikke goed als je zonder zadel beter in balans zit dan met. - Of zou het zadel jou niet passen...?)

Emil Voest gebruikt de opmerking 'less is more', en ik herken het dat ik zonder zadel anders rijd.
Ik ben iets 'beleefder', zo van "Knollie, je vindt dit toch wel goed, hè?" (en in het zadel ben ik iets brutaler "... kun jij best!")

Stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 21:29

Janneke2 schreef:
Hmmm... interessant. 'Waarom gaat het in draf beter zonder zadel...?'

Het kan belans zijn. (Hartstikke goed als je zonder zadel beter in balans zit dan met. - Of zou het zadel jou niet passen...?)

Emil Voest gebruikt de opmerking 'less is more', en ik herken het dat ik zonder zadel anders rijd.
Ik ben iets 'beleefder', zo van "Knollie, je vindt dit toch wel goed, hè?" (en in het zadel ben ik iets brutaler "... kun jij best!")

ik herken echt prc wat je zegt! ik vraag mijn vragen dan meer ipv dat ik opmerkingen geef als ik zo terug kijk. Ik denk idd dat dat het zadel voor mij niet de perfecte match is maar voor mn pony op dit moment wel, dus dan zit ik zonder zadel daardoor ook beter in balans dan met. ik denk dat dat deel een beetje van beide is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:44

Misschien is je zit rustiger en meer aan het paard dan met een zadel, close contact kan helpen omdat je dan dus meer aan je paard zit en eigenlijk stiller bent/ wordt in alles.

In galop als je het moeilijk vind om zacht te blijven, doe ook die hand naar voren. Gewoon hand naar voren en loslaten. Als jij niet loslaat gaat zij dat ook nooit kunnen. Nageeflijkheid moet geen doel an sich zijn maar iets wat vanzelf ontstaat door goed rijden en het is, zoals Janneke ook al zegt. Helemaal niet erg als dat pas aan het eind eventjes is..die momenten gaan zich vanzelf uitbreiden als het paard sterker wordt.