Het doet mij pijn dat ik me zo voel. Ik rijd al sinds 2010 en een eigen paard vanaf 2017. Huidige paard hebben we nu bijna precies 2 jaar geleden gekocht met het doel dit keer wél wedstrijden te rijden en te kunnen crossen. Maar puntje bij paaltje loopt dat wederom mis, en heb ik nog steeds niet kunnen doen wat ik altijd het leukste had gevonden: eventing rijden

Ik zit er echt even doorheen. Ik stap al weken met tegenzin op en heb het gevoel dat ik gewoon een slechte ruiter ben. De lessen gaan goed maar als ik zelf rijd is het strijd en krijg ik dingen niet opgelost. Elke keer het gevoel dat ik weer vanaf 0 moet beginnen en er geen stijgende lijn (meer) in zit. Kallima heeft zo veel potentie, maar ik kom haar tekort. Bijvoorbeeld met de dressuur loopt ze in de les echt goed en met een fijne aanleuning. Als ik zelf rijd, is ze veel meer met andere dingen bezig (ook al probeer ik precies hetzelfde te doen als tijdens een les), is ze veel onrustiger met haar hoofd en is nageeflijkheid zoeken lastig. Van achteren naar voren en dus het gaspedaal aan en dan komt het hoofd vanzelf. Toch vind ik het vaak lastig denk ik om de goede verbinding met mijn hand aan te bieden (niet te los of te strak) zodat ze die kan volgen. Ik heb nooit een paard gereden die al bevestigd was in de aanleuning en tot nu toe heb ik ook nooit een paard kunnen bevestigen. Ik ben nooit een dressuurruiter geweest en vind het echt lastig om correct en vriendelijk het paard nageeflijk te rijden. En dan ben ik jaloers op alle mensen die met een 4-jarig paard op wedstrijd gaan en die paarden (soms dan hè) nergens naar kijken en hoge punten scoren, terwijl mijn 8-jarige alleen als een giraffe loopt en met moeite 170 punten haalt.
Dan mijn andere probleem…
Gisteren bij de oefencross Vorden ben ik er af gevallen tijdens het inspringen. De eerste boomstam sprong ze veel te vroeg en te hoog, waardoor ik niet mee kwam en aan haar hals hing. Ik kon lang blijven hangen, maar toch gevallen en onder haar terecht gekomen. Ik mag van geluk spreken dat ik niks anders heb dan een paar blauwe plekken en spierpijn. Ook had ik de GoPro voor het eerst op maar gelukkig is die nog heel, ondanks dat ze mijn cap echt heeft geraakt met haar hoef.
Daarna nog wat sprongen gedaan, maar de schrik zat er in en ik durfde niet meer te rijden. Op zulke momenten baal ik dat mijn eventing instructrice er dan niet is, haar hulp had ik echt nodig

Van mijn vader had ik een hele lange pep talk gehad en daarna heb ik alleen gestapt tot mijn nummer werd omgeroepen voor het springen. Ik heb met de leiding besproken dat ik nog wat kon inspringen voordat ik het parcours in ging omdat ik alleen een paar kleine boomstammetjes had gedaan en geen echte hindernis. Maar toen ik eenmaal mezelf weer bij elkaar had geraapt en wilde gaan rijden, schrok kallima best heftig van iets kleins en ben ik gelijk afgestapt. Ik was er echt klaar mee, wilde alleen thuis in een hoekje gaan huilen. Waar gaat het elke keer toch mis?
Nu een dag later baal ik er natuurlijk ontzettend van dat het wéér zo gegaan is. In april precies hetzelfde, ook bij de oefencross in Vorden bij het inrijden afgestapt omdat ik niet meer durfde. Terwijl ze toen ook echt ging bokken en ze nu d’r voeten (voor alsnog) aan de grond hield. Het is puur de gedachte ‘wat als’. Ik weet van mijn eventing instructrice dat ik juist ruimte moet geven en dóórrijden als dat gebeurt en dat ze later weer fijn te rijden is als de echte energie/adrenaline er uit is. Ik probeerde het ook echt, maar ik had te veel angst om door het moment heen te komen.
Heb ik spijt dat ik ben afgestapt? Ja, nu wel. Op het moment zelf wilde ik niets liever dan dat. Maar ik denk nu dat ik gewoon het parcours in de binnenbak had moeten proberen. Weg van de andere paarden, geen extra adrenaline input. Desnoods de sprongen een paar gaatjes lager. Ik ken mezelf en ik weet dat ik me hier nog dagen over ga nadenken, mezelf gek maken met de realisatie dat ik het had moeten proberen. Ik probeer die gedachten los te laten. Je kunt het verleden niet veranderen, dus spijt hebben heeft geen zin. Ik zit te veel in mijn hoofd, ook tijdens het rijden. Te veel denken en te weinig gevoel, daarom lukken sommige dingen mij niet.
De oefencross bij Broekelo van komend weekend heb ik afgezegd. Maandag heb ik een tentamen dus het is eigenlijk ook slimmer om niet te gaan, maar het voelt als falen. Falen dat ik niet eens meer een oefencross durf. Falen dat ik met kallima niet verder kom dan met mijn vorige pony, terwijl ik haar daarvoor juist had uitgezocht. Falen dat ik wéér een kijkerig paard heb gekocht die veel begeleiding nodig heeft, wat ik niet kan bieden. Falen dat hetgeen wat ik altijd het leukste vond (springen/crossen), mij nu juist tegen begint te staan. Tranen in mijn ogen als ik dit typ, maar ik zie mezelf gewoon echt niet verder komen

Vanaf februari 2024 t/m eind vd zomer heb ik vrij (hopelijk afgestudeerd). Ik moet dan de keuze maken tussen kallima heel veel trainen in de hoop dat er toch ooit verbetering komt, of meer werken en geld verdienen zodat ik met mijn vriend kan reizen. Op dit moment heeft het laatste mijn voorkeur, ik haal daar nu gewoon even wat meer plezier uit. En als ik dan aan mijn master ga beginnen, weet ik al helemaal niet meer of ik tijd heb om fanatiek te blijven trainen. Mijn bachelor heb ik zo ingepland dat ik vakken kon spreiden en een extra halfjaar les om ruimte te maken voor mijn paard. Maar met mijn master gaat dat denk ik niet lukken, en ik denk dat ik het ook niet wil.
Hoe nu verder?
Ik heb het plan om de periode dat ik mijn scriptie ga schrijven, nov-feb, even stop met rijden. Geen frustraties in de dressuur, geen gevoel dat ik ‘moet’ springen, alleen plezier maken. Ik wil een clicker set aanschaffen want grondwerk met kallima vind ik echt leuk. Ze is ook zo’n schat en aan de hand heel leuk (en áltijd afgeleid …, dat is minder) dus ik zou haar niet zo snel verkopen alleen omdat het rijden niet wil lukken. Dat zien we volgend jaar wel weer. Aan de andere kant zou het een hoop geld schelen om haar niet aan te houden als het plezier weg is. Maar ik weet het echt even niet.
Wat ik heel fijn zou vinden, is horen of er anderen zijn die een vergelijkbaar gevoel hebben (gehad) en hoe ze er weer bovenop zijn gekomen. Ik wil mijn plezier in het rijden terug. Ergens ook juist weer niet, want zoals ik zei scheelt het duizenden euro’s en ik wil ook gewoon een huis kunnen kopen later. Maar ik houd van mijn paard.
Misschien is het een idee om haar in training te zetten bij een ervaren (eventing) ruiter, zodat ik er hopelijk over x jaar toch mee verder kan. Maar dat is ook bizar duur. Of misschien zou een heel ervaren bijrijder/leaser beter zijn, mocht er überhaupt zo iemand te vinden zijn in de omgeving. In ieder geval is het plan morgen mijn dressuur instructrice vragen of ze een keer op kallima zou willen rijden om te voelen hoe ze nou precies loopt. Mocht iemand nog andere tips of ideeën hebben dan hoor ik dat heel graag! Het is een lang verhaal maar ik wilde het toch graag ergens kwijt. Even alles op een rijtje en wie weet komt hier dé gouden tip voorbij