Krijg geen schoudercontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:57

Ineke2 schreef:
Je paard is sterk op rechts = zwaar op rechts.
Dat betekent ten alle tijden dat JIJ rechts moet loslaten, want als jij loslaat kan het paard niet sterk zijn op rechts.

Nu met deze wetenschap nog een keer het bericht van Janneke2 lezen :)

Janneke hij loopt weg over de buitenschouder.


Als aanvulling; tegen de dames die ik help zeg ik altijd dat alles wat ze (ongemerkt) met de hand proberen op te lossen een gebrek is aan actief zijn aan het been. Hoe harder jij aan rechts trekt (zwaar op rechts), des te meer jij je moet realiseren dat je dat niet met de hand op zou moeten lossen, maar dat je die opdracht met je linkerbeen zou moeten geven.

Als oefening laat ik hen vaak een vierkant rijden, zodat je een aantal keer een kwart keertwending rijdt. Het is de bedoeling dat je op je beenhulpen ervoor zorgt dat ze voor overstapt/scharen zonder daarbij teugelhulpen te gebruiken. Probeer het eerst eens op de makkelijke kant, zodat je kan voelen wat je op de andere hand qua gevoel op moet zoeken.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:11

AndreaB schreef:
(...) tegen de dames die ik help zeg ik altijd dat alles wat ze (ongemerkt) met de hand proberen op te lossen een gebrek is aan actief zijn aan het been. Hoe harder jij aan rechts trekt (zwaar op rechts), des te meer jij je moet realiseren dat je dat niet met de hand op zou moeten lossen, maar dat je die opdracht met je linkerbeen zou moeten geven.

... ik weet van de beeldspraak 'men rijde het paard van achter naar voren'.
Je kunt stommere dingen zeggen.

Maar in dit geval snap ik m niet.
('Blijf van de zware teugel af' prima.)
Maar hoezo moet het met het linkerbeen van de ruiter?
Welke hulp precies?
Citaat:
Als oefening laat ik hen vaak een vierkant rijden, zodat je een aantal keer een kwart keertwending rijdt. Het is de bedoeling dat je op je beenhulpen ervoor zorgt dat ze voor overstapt/scharen zonder daarbij teugelhulpen te gebruiken. Probeer het eerst eens op de makkelijke kant, zodat je kan voelen wat je op de andere hand qua gevoel op moet zoeken.

Deze oefening werkt in mijn ervaring prima! (Toen Knollie nog groen was waren we wat rekkelijk met het scharen.)

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 04:56

Bowo schreef:
Zo raar is deze scheefheid toch niet? Linkerschouder naar buiten, sterk op rechterteugel en achterhand naar rechts past allemaal bij elkaar. Wat is daar zo bijzonder aan?

Nee dat past niet bij elkaar. Linkerschouder naar buiten en rechtsachter buiten de massa naar binnen toe past wel. Sterk zijn op rechts niet. Op basis van het ribbenverhaal en het sterk zijn op rechts zou je een linksgebogen paard verwachten, op basis van het over de linkerschouder weglopen en het naar rechts buiten de massa lopen van de achterhand zou je een rechtsgebouwen paard verwachten. Het verhaal is zo tegenstrijdig dat ik vermoed dat niet het paard, maar de ruiter ergens sterk is of plakt tegen het paard, ipv dat het paard sterk is of plakt tegen haar.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 05:01

Janneke2 schreef:
Maar in dit geval snap ik m niet.
('Blijf van de zware teugel af' prima.)
Maar hoezo moet het met het linkerbeen van de ruiter?
Welke hulp precies?

Logisch dat je het niet snapt want het klopt niet. Een paard wat sterk is op rechts zou je met je rechterbeen van die rechterteugel af moeten halen, naar je linkerteugel toe. Dus wijken voor het rechterbeen en desnoods wat over de linkerschouder laten vallen in de rekoefeningen.
Echter geeft de ts aan dat het paard al over de linkerschouder valt. Dit vind ik een raar verhaal want een linksgebogen paard zou dit helemaal niet uit zichzelf moeten willen. Bovendien staat dat haaks op het ribbenverhaal, dat de ribben tegen haar rechterbeen plakken.
Vandaar dat ik denk dat het plakken of vasthouden vanuit de ruiter komt en niet vanuit het paard

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 05:05

Hieperdi schreef:
Ja maar zo zit het niet. Rechtsom verkleind hij de volte maar loopt wel over zijn linkerschouder weg. Doordat hij zijn rechterachterbeen naast de massa zet en ribben tegen mijn rechterbeen aan zet.

Ook dit is een heel vreemd verhaal. Wat versta jij onder weglopen over de linkerschouder? Want wat jij nu beschrijft is onmogelijk. Een paard kan niet de volte rechtsom verkleinen terwijl hij over zijn linkerschouder wegloopt, maar zijn achterhand naar binnen zet, en dan ook nog bol wordt tegen je rechterbeen. Dit is fysiek simpelweg onmogelijk

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 05:13

Hieperdi schreef:
Janneke2 schreef:
Even een vraagje voor mijn helderheid: wat is 'weglopen voor de linkerschouder'?

Ik bedoel over de schouder
Even rechtuit gezien. Hij zet hem niet vooruit recht maar wijst naar links. Als ik rechtsom aan de handwerk op de hoefslag dan zit hij bijna in het hek met zijn linkervoorbeen. Terwijl linksom hij netjes van t hek af kan blijven met zijn rechterbeen

In dit geval is je paard rechtsgebogen, maar dan is je verhaal over die ribben tegen je rechterbeen vreemd. Misschien zit je zelf scheef. En dan blijft het zo dat een paard niet tegelijk over de linkerschouder kan weglopen maar ook de volte verkleinen en ook nog bol zijn tegen je rechterbeen, laat staan dat hij dan sterk zou zijn op rechts. Maar misschien hou jij dan vast op rechts en zit je scheef?

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 05:23

Dorine92 schreef:
Hieperdi schreef:
Ja maar zo zit het niet. Rechtsom verkleind hij de volte maar loopt wel over zijn linkerschouder weg. Doordat hij zijn rechterachterbeen naast de massa zet en ribben tegen mijn rechterbeen aan zet.

Ook dit is een heel vreemd verhaal. Wat versta jij onder weglopen over de linkerschouder? Want wat jij nu beschrijft is onmogelijk. Een paard kan niet de volte rechtsom verkleinen terwijl hij over zijn linkerschouder wegloopt, maar zijn achterhand naar binnen zet, en dan ook nog bol wordt tegen je rechterbeen. Dit is fysiek simpelweg onmogelijk

Klopt inderdaad! Daarom vind ik het ook zo vreemd. Ik stuur je even pb

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:18

Het kan wel Dorine, bij extreem scheef gereden paarden. (of paarden die medisch iets mankeren en aan het compenseren zijn)

Heb dit al eerder tegen TS gezegd. Laat het paard eerst eens losmaken.

Paard is rechtsgebogen, het sterke op de korte kant komt omdat het zo enorm scheef is dat die spieren helemaal verkort zijn.

Ik zeg, eerst paard een een paar keer goed los laten maken. Dan onder deskundige begeleiding gaan opbouwen aan de longe en gaan werken aan de lengtebuiging en schouders gymnastiseren.

Dan pas ohz gaan opbouwen onder deskundige begeleiding. Eerst goed van achter naar voren leren rijden. Paard aan het been en goed nageeflijk rijden, zorgen dat beide achterbenen er even actief onder komen.
Dan is het een kwestie van de schouder met linkerbeen naar rechterteugel te rijden.

En zoveel moeilijker is het niet om ze recht op twee teugels te krijgen.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:23

Elisa2 schreef:
Het kan wel Dorine, bij extreem scheef gereden paarden.

Heb dit al eerder tegen TS gezegd. Laat het paard eerst eens losmaken.

Paard is rechtsgebogen, het sterke op de korte kant komt omdat het zo enorm scheef is dat die spieren helemaal verkort zijn.

Ik zeg, eerst paard een een paar keer goed los laten maken. Dan onder deskundige begeleiding gaan opbouwen aan de longe en gaan werken aan de lengtebuiging en schouders gymnastiseren.

Dan pas ohz gaan opbouwen onder deskundige begeleiding. Eerst goed van achter naar voren leren rijden. Paard aan het been en goed nageeflijk rijden, zorgen dat beide achterbenen er even actief onder komen.
Dan is het een kwestie van de schouder met linkerbeen naar rechterteugel te rijden.

En zoveel moeilijker is het niet om ze recht op twee teugels te krijgen.


Ja maar niet de cocktail van al deze genoemde dingen. Ergens klopt er iets niet in haar interpretatie, of ze schuift dingen op haar paard die uit haar zelf komen, of ze geeft iets een verkeerde naam terwijl er eigenlijk iets heel anders gebeurt

Ik vermoed overigens ook dat het paard rechtsgebogen is

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 08:50

En toch loopt mijn paard voor zijn linkerschouder weg, en wordt hij sterk op rechts tijdens voltes/buigingen. Verklaar me maar voor gek. Prima

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:51

soepele tussenripspieren!! aan een kant minder dan kan de ribbekast aan een kant mindender openen
dat betekent ook aan een kant minder goed optrekken wat wel nodig is voor het goed kunnen onderbrengen van de achterhand, lengtebuiging
lukt dat niet gaat een paard compenseren

de intercostale spieren (tussenribspieren) tijdens het inademen de ruimtes tussen de ribben groter maken waardoor deze omhoog en naar buiten bewegen? Een paard ademt op deze manier in rust, stap en draf, verkleving of spanning op buitenste tussenribspieren
niet goed functioneren van de tussenripspieren belemmeren b.v. een goede ademhaling, wat wel nodig is om goed te kunnen functioneren,>bloedsomloop>stofwisseling>afvoeren van spanning/warmte ect.

is vaak een trauma: slechte singel, niet passend zadel, spanning en stress of ruiterfouten
Laatst bijgewerkt door mce op 25-09-23 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:53

Dat doet niemand hier..wat jij zegt klopt met het verhaal dat zijn spieren zo verkort zijn en dat zal hij blijven doen zolang hij niet van achter naar voren loopt en beide achterbenen er niet even actief onder zijn.

Alles wat je voor voelt, dient achter opgelost te worden. :-)

Mits het paard dat fysiek kan, op een gegeven moment zitten ze zo vast dat je in een negatief circeltje komt. De volgende stap is dat de meeste paarden dan gaan staken of kreupel lopen een bepaalde kant op..(vaak als de bolle kant aan de binnenkant is).

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:04

Je schreef dat je toch al van plan was om een zadelmaker langs te laten komen toch?

Als je een extra goed resultaat wilt hebben wordt aangeraden om eerst een osteopaat langs te laten komen en een paar dagen later dan een zadelmaker zodat het profijt van de osteopaat wordt meegenomen.

Edit: woord vergeten in de zin
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-09-23 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 09:10

Ineke2 schreef:
Je schreef dat je toch al van plan was om een zadelmaker langs te laten komen toch?

Als een extra goed resultaat wilt hebben wordt aangeraden om eerst een osteopaat langs te laten komen en een paar dagen later dan een zadelmaker zodat het profijt van de osteopaat wordt meegenomen.

Klopt die staat ook op de planning! :D

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:11

Hieperdi schreef:
En toch loopt mijn paard voor zijn linkerschouder weg, en wordt hij sterk op rechts tijdens voltes/buigingen. Verklaar me maar voor gek. Prima

Maar in je pb zei je dat je bij het van hand veranderen van de linker-naar rechterhand binnenstelling vraagt op de nieuwe hand. Dat doe je toch niet als je paard over de linkerschouder valt? Dan maak je het alleen maar erger

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 09:12

mce schreef:
soepele tussenripspieren!! aan een kant minder dan kan de ribbekast aan een kant mindender openen
dat betekent ook aan een kant minder goed optrekken wat wel nodig is voor het goed kunnen onderbrengen van de achterhand, lengtebuiging
lukt dat niet gaat een paard compenseren

de intercostale spieren (tussenribspieren) tijdens het inademen de ruimtes tussen de ribben groter maken waardoor deze omhoog en naar buiten bewegen? Een paard ademt op deze manier in rust, stap en draf, verkleving of spanning op buitenste tussenribspieren
niet goed functioneren van de tussenripspieren belemmeren b.v. een goede ademhaling, wat wel nodig is om goed te kunnen functioneren,>bloedsomloop>stofwisseling>afvoeren van spanning/warmte ect.

is vaak een trauma: slechte singel, niet passend zadel, spanning en stress of ruiterfouten

Ahaaa!! Dat is intressant ik ga je zo even pb doen

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:24

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
Maar in dit geval snap ik m niet.
('Blijf van de zware teugel af' prima.)
Maar hoezo moet het met het linkerbeen van de ruiter?
Welke hulp precies?

Logisch dat je het niet snapt want het klopt niet. Een paard wat sterk is op rechts zou je met je rechterbeen van die rechterteugel af moeten halen

Volgende vraag.
Paard heeft teveel gewicht op laten we zeggen rechtsvoor.
Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de achterhand gaat dragen.
Maar een paard moet al het één en ander 'kunnen' wil dit werken...
"Alleen maar voorwaats drijven" bij een paard op dd voorhand, hmmm tja...
(Ik zie dagelijks paarden op de voorhand, in de krul met een bloedvaart door de baan gaan. En helaas doorgaans schreef en zonder aanleuning, dus ik ben laten we zeggen wat kopschuw.)

Citaat:
Dus wijken voor het rechterbeen en desnoods wat over de linkerschouder laten vallen in de rekoefeningen.

Daar kan ik wel in mee.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:28

Janneke2 schreef:
Dorine92 schreef:
Logisch dat je het niet snapt want het klopt niet. Een paard wat sterk is op rechts zou je met je rechterbeen van die rechterteugel af moeten halen

Volgende vraag.
Paard heeft teveel gewicht op laten we zeggen rechtsvoor.
Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de achterhand gaat dragen.
Maar een paard moet al het één en ander 'kunnen' wil dit werken...
"Alleen maar voorwaats drijven" bij een paard op dd voorhand, hmmm tja...
(Ik zie dagelijks paarden op de voorhand, in de krul met een bloedvaart door de baan gaan. En helaas doorgaans schreef en zonder aanleuning, dus ik ben laten we zeggen wat kopschuw.)

Citaat:
Dus wijken voor het rechterbeen en desnoods wat over de linkerschouder laten vallen in de rekoefeningen.

Daar kan ik wel in mee.



Ik ben een fel tegenstander van een paard over z’n tempo nog meer de voorhand op jakkeren dus ja helemaal eens

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:44

Elisa2 schreef:
Dat doet niemand hier..wat jij zegt klopt met het verhaal dat zijn spieren zo verkort zijn en dat zal hij blijven doen zolang hij niet van achter naar voren loopt en beide achterbenen er niet even actief onder zijn.

Alles wat je voor voelt, dient achter opgelost te worden. :-)

Mits het paard dat fysiek kan, op een gegeven moment zitten ze zo vast dat je in een negatief circeltje komt. De volgende stap is dat de meeste paarden dan gaan staken of kreupel lopen een bepaalde kant op..(vaak als de bolle kant aan de binnenkant is).


En als je wat aan de voorkant doet is het niet de sterke kant proberen los te maken. Die wedstrijd ga je niet winnen, in ieder geval niet zodat paard wel goed door het lijf komt, en het is heel logisch dat het niet werkt en paard weg loopt over de buitenschouder.
Je wilt juist dat de kant met minder contact aangenomen wordt. Op de manier waar je nu mee bezig bent ben je van voor naar achter bezig ipv van achter naar voren en vergroot je eerder de scheefheid, helaas.

Zoals al eerder gezegd, ja de oefeningen die je doet kunnen helpen bij recht richten, maar je moet beginnen bij recht stellen. De oefeningen zijn nu dus nog een stap te ver. Je wilt beide achterbenen actief krijgen en contact op beide teugels gelijk en dus vooral de teugel die niet aangenomen wordt. Het sterke komt vaak juist niet omdat die kant 'slechter' is, maar omdat de andere kant zwakker is. De korte spieren moeten langer worden en dat lukt je niet met maar doorvragen, dat kost ook tijd en op de juiste manier bezig zijn en op de juiste dingen focussen. Je kan zelf ook niet in 1 keer de spagaat als spieren te kort zijn.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:44

Hier in onderstaand filmpje een uitleg over scheefheid en recht richten.
Ook dat er nog best een weg te gaan is eer je aan het echte recht richten toe bent. De voorwaarden zijn toch voorwaartse drang, gelijke druk op twee teugels en aanleuning/nageeflijkheid, van de staart tot de neus om het maar zo even te zeggen.
https://dressagepro.com/nl/most-common- ... our-horse/

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:10

Helemaal off topic: wat een fijn topic. Zoveel inzichten, zoveel kennis wat gedeeld wordt, zo fijn hoe TS met de gegeven info om gaat. Hulde. En ik leer weer bij ook nog!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:51

Babootje schreef:
Hier in onderstaand filmpje een uitleg over scheefheid en recht richten.
Ook dat er nog best een weg te gaan is eer je aan het echte recht richten toe bent. De voorwaarden zijn toch voorwaartse drang, gelijke druk op twee teugels en aanleuning/nageeflijkheid, van de staart tot de neus om het maar zo even te zeggen.
https://dressagepro.com/nl/most-common- ... our-horse/


Dat is toch het bedrijf van Rien van der Schaft...?
Ik dank veel aan de man.

Naar mijn idee zegt hij mbt rechtrichten iets anders.
Voorwaartse drang ben ik erg voor,
en ik zou zeggen dat gelijkelijk contact op twee teugels een onderdeel van het rechtrichten is. Hij noemt geen nageeflijkheid, maar spreekt van gelijkelijk contact als een belangrijk onderdeel.
En waarschuwt tegen het alleen 'inbuigen' van de hals - rechtrichten gaat over de gehele wervelkolom, niet alleen C 1 tot C7: de hals.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:05

Ja het IS Rien van der Schaft in de filmpjes. :D Hij heeft het over recht richten, maar zegt tegelijkertijd dat er nog een stukje voor zit aan randvoorwaarden die voorwaardelijk zijn aan het recht richten. Dat is voorwaartse drang, gelijk op twee teugels en in verbinding van de staart tot aan de neus. En als je die verbinding van staart tot neus voor elkaar hebt, dan heb je het over nageeflijkheid. En dat is al geen kattepis om het zo maar even te zeggen.
Als dat eenmaal in orde is dan kun je gaan recht richten. D.w.z. dan kom je aan recht richtende oefeningen toe.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:09

hwn schreef:
Ik kreeg ooit van een instructrice nog een eenvoudige tip om je paard recht te richten: gewoon rechtuit balkjes draven. Een paard kan onmogelijk krom over de balken gaan, dan moeten ze wel rechtuit, zonder dat je veel ingewikkelde hulpen moet geven.


We liepen hier even snel aan voorbij, maar zeker zijn dit ook goede oefeningen. Leg een rijtje balkjes neer en laat je paard het zelf uitzoeken. Aanleuning is genoeg ondersteuning. En je paard gaat zn lichaam gebruiken.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:08

Babootje schreef:
Hij heeft het over recht richten, maar zegt tegelijkertijd dat er nog een stukje voor zit aan randvoorwaarden die voorwaardelijk zijn aan het recht richten.

Ik heb alleen de tekst gelezen, niet de eventuele mondelinge toelichting.

Citaat:
En als je die verbinding van staart tot neus voor elkaar hebt, dan heb je het over nageeflijkheid. En dat is al geen kattepis om het zo maar even te zeggen.
Als dat eenmaal in orde is dan kun je gaan recht richten. D.w.z. dan kom je aan recht richtende oefeningen toe.

... misschien hoor jij tot diegenen die onderscheid maken tussen recht stellen en recht richten...?

(Want ik kan niet zo goed uit de voeten met das Skala als 'eerst aanleuning dus hij moet nageven en dan pas kun je gaan recht richten'.)