Krijg geen schoudercontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 14:57

Hoi allemaal!
Even uitleg ik loop namelijk nogal tegen wat dingen aan met mijn paard. (ja ik heb af en toe les).

Heb punt is dat hij met de rechterbuiging(rechtervolte) enorm stug/dood/sterk wordt aan de rechterkant. Daarbij loopt hij over zijn linkerschouder weg naar buiten (loopt door buitenteugel heen). En gooi zijn kont naar binnen. Het lijkt erop of hij met zijn voorhand links gebogen is en met de achterhand rechts ;( Ik vraag mij dan ook af wel stuk van zijn lijf hij moeite heeft en niet helemaal wilt meewerken (spierenkwestie). Ook hand veranderen van linkerhand naar rechterhand ben ik op de diagonaal hem kwijt. Het enige wat hij doet is voor zijn linkerschouder weg lopen en op rechts sterk zijn. Heeft er iemand tips?

Ik ben nu veel diagonaal gaan rijden van de linkerhand naar de rechterhand. Met op de diagonaal me linkerhand er goed bij (zweepje tegen schouder)?en rechterhand wat vragen/ stelling. Met daarbij goed me nieuwe binnenbeen eraan en me buitenbeen voor ook zijn schouder te begrenzen zo ver dat lukt.

Ps paard is op foto geweest rug hals si OK
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-09-23 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 14:59

Mijn eerste vraag met dit soort dingen is altijd: hoe los je dit met je instructeur op? En lukt dat ook om het in de training te doen als je instructeur er niet bij staat?

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 15:00

rien10 schreef:
Mijn eerste vraag met dit soort dingen is altijd: hoe los je dit met je instructeur op? En lukt dat ook om het in de training te doen als je instructeur er niet bij staat?

We werken aan de hand veel door schouderbinnenwaartsjes te doen. Travers. Wijken etc. De traver linksom gaat goed. Erg tevreden over. Traver rechtsom loopt hij erg snel voor zijn linkerschouderweg en wilt niet los laten op rechts. Ik moet dit echt op de middenlijn doen rechtsom want op de hoefslag zit hij met zijn linkerschouder zowat in t hek :+

Met rijden doen we veel figuren. Schakelen. En IK/WE proberen op de rechterhand de linkerkant van zijn lijf wat te stretchen door mijn buitenhand IETS mee tegeven, zodat hij ook de kans heeft om te stretchten aan die kant en mijn binnenhand geeft de aanwijzing om te buigen met binnenbeen. Uiteindelijk wil ik zonder binnenhand rijden maar in deze graad hebben we hem nog wel nodig. Daarnaast wat schoudervoor, maar ook rechtsom loop ik toch wel tegen t punt dat hij in zn hoofd wel buigt maar zijn schouders niet mee neemt naar binnen met schoudervoor/binnen. Hij lijkt gewoon niet te reageren op die linkerschouder l. Daarbij voel ik rechtuit ook dat hij zijn linkerschouder er meer uitdrukt

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:06

En hoe gaat de les dan als je hem rijdt?

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 15:10

rien10 schreef:
En hoe gaat de les dan als je hem rijdt?

Opzich wel goed na veel oefeningen doen komt hij uiteindelijk wel los. Maar die controle over die linkerschouder vind ik toch wel erg lastig. Ook het schoudervoor op een volte gaat in stap redelijk. Maar als ik ga draven ben ik t kwijt. Hij reageerd gewoon niet op me linker begrenzing en zet daarbij rechtsachter naar binnen.

Traver rechtsom gaat uiteindelijk ook wel redelijk maar daar moet eerst wel 100 x falen aan vooraf gaan. Hij kan t dus wel alleen t punt is dat ik soms ook denk dat hij gewoon schijt heeft omdat hij t moeilijk vind. Dat hij zegt.. nou je kijkt maar even ik doe wat ik gewend bent en fijn vind. Maar misschien heb ik t mis. Ik weet het niet

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:15

Ik geloof niet dat een paard ergens zozeer schijt aan kan hebben, wel dat hij het moeilijk vind en graag doet zoals hij het aangeleerd heeft. Dus wat dat betreft denk ik dat je de spijker op z'n kop slaat. En bij veel rij-technische zaken is het gewoon veel doen, veel kilometers maken, veel handiger worden in het oplossen van problemen. Zelf kijken of je echt goed recht bent, werk je correct in? Zit je niet scheef? Waar kijk je naar/wat is je kijk richting? Werk je niet scheef in? Dat zijn allemaal zaken die je met je instructeur kunt oppakken.
In stap de oefeningen doen tot ze wel lukken, dan pas de betreffende oefening in draf doen. Niet dat je de gehele draf training moet overslaan, maar oefeningen in draf waarvan je 90% zeker weet dat ze niet gaan slagen, voorlopig even laten voor wat ze zijn. Die in stap oefenen.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:16

Terug naar het begin en alle zijgangen even vergeten. Zo blijf je tobben.
Binnenbeen erbij en met buitenteugel begrenzen.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:16

Morganlefay schreef:
Terug naar het begin en alle zijgangen even vergeten. Zo blijf je tobben.
Binnenbeen erbij en met buitenteugel begrenzen.

En eerst recht richten bedoel je? Goed advies.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 15:21

rien10 schreef:
Ik geloof niet dat een paard ergens zozeer schijt aan kan hebben, wel dat hij het moeilijk vind en graag doet zoals hij het aangeleerd heeft. Dus wat dat betreft denk ik dat je de spijker op z'n kop slaat. En bij veel rij-technische zaken is het gewoon veel doen, veel kilometers maken, veel handiger worden in het oplossen van problemen. Zelf kijken of je echt goed recht bent, werk je correct in? Zit je niet scheef? Waar kijk je naar/wat is je kijk richting? Werk je niet scheef in? Dat zijn allemaal zaken die je met je instructeur kunt oppakken.
In stap de oefeningen doen tot ze wel lukken, dan pas de betreffende oefening in draf doen. Niet dat je de gehele draf training moet overslaan, maar oefeningen in draf waarvan je 90% zeker weet dat ze niet gaan slagen, voorlopig even laten voor wat ze zijn. Die in stap oefenen.

Bedankt voor de tips! Klopt in stap gaat het eigenlijk net zoals schoudervoor op volte best goed. Rechtsachter zet hij dan automatisch ook niet meer zo ernaast. Maar draf, ja zoals ik al ik al zei ik ben t dan gewoon kwijt. Hoger tempo wordt allemaal wat moeilijker dan. Misschien ben ik soms ook wat te lief en zou ik wat meer moeten doorzetten. Ik ben alleen altijd bang dat ik te streng wordt voor mijn paard. Is wel een sensibel type die van een klein tikje op zn schouder al flink beledigd is en onzeker van wordt :+ Het is een muts hoor! Om te zien een hele stoere ruin. Maar qua karakter soms wel echt een muts, ook in omgang. Mijn instructrice dacht eerst dat het een merrie was hahaha :+

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 15:29

Als aanvulling nog. Op linkerhand ribben naar buiten. Rechterhand ribben naar binnen. Met daarbij het over de linkerschouder weglopen

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:30

Hoe loopt hij op een rechte lijn? Ik denk ook niet recht als ik het zo lees. Ga eerst eens oefenen van a-c en b-e en eventueel grote vierkante voltes.
Rijdt je hoek bewust, stel recht, rechtuit, dan weer bewust een hoek etc. Ga dit in stap en draf doen. Dat is je basis :)

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 15:35

Ineke2 schreef:
Hoe loopt hij op een rechte lijn? Ik denk ook niet recht als ik het zo lees. Ga eerst eens oefenen van a-c en b-e en eventueel grote vierkante voltes.
Rijdt je hoek bewust, stel recht, rechtuit, dan weer bewust een hoek etc. Ga dit in stap en draf doen. Dat is je basis :)

Rechtuit..op rechterhand om t makkelijk uit teleggen.

-Linkerschouder loopt weg naar buiten. Rechtsachter zet hij naast de massa.(dus naar binnen) Ribbenkast naar rechts. Voel altijd aan mijn rechterbeen meer buik dan aan mijn linkerbeen. Sterker op rechts waardoor wendingen niet altijd even lekker gaan.

Het is een beetje wiskunde geworden bij dit paard :') Mijn instructrice moest ook even nadenken hoor bij hem

Ik ben rechtsom veel bezig geweest met rechte voltes. Maar heb soms het idee dat hij daardoor juist zijn rechterachterbeen ernaast gaat zetten. Maar misschien heb ik t mis

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:52

Even als extra vraag, past je zadel nog wel goed op je paard?

Longeer je je paard ook? Gaat dat beter dan onder het zadel?

Overigens zeg je dat je rechtsom veel vierkante voltes hebt gemaakt. Het is heel belangrijk dat je de oefeningen ongeveer evenveel op elke hand doet. Juist om de bespiering gelijk te krijgen of te houden.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:03

Ineke2 schreef:
Even als extra vraag, past je zadel nog wel goed op je paard?

Longeer je je paard ook? Gaat dat beter dan onder het zadel?

Overigens zeg je dat je rechtsom veel vierkante voltes hebt gemaakt. Het is heel belangrijk dat je de oefeningen ongeveer evenveel op elke hand doet. Juist om de bespiering gelijk te krijgen of te houden.

Ja ook met longeren is het te zien.
Linksom ribbenkast naar buiten. En een fijn buigend paard. Galop wilt hij linksom nog wel eens verkeerd aanspringen of overspringen maar door hem wat rechterhoekiger te longeren ipv buiging kan ik dit goed onder controle houden. Dus wat meer naar de B en E rechtuit laten galoperen.
Rechtsom ribbenkast naar binnen en de neiging om te verkleinen en daarbij ook vast te houden in zijn kaak. En zijn linkerschouder die naar buiten gaat.

Zadel is verder goed. Ik ga binnenkort wel voor een ander zadel kijken. Met mijn vorige zadel had hij dit ook. Ik was toen nog bijrijder

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:26

Dat je wellicht te lief bent is vanaf hier zo vreselijk moeilijk, eigenlijk niet, te beoordelen. Dus wat dat betreft kunnen we je niet helpen. Dat is echt iets wat je met je instructie moet uitknobbelen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:39

Waarom ben je bezig met travers, als het paard nog zo scheef is? Dat is nog een moeilijkheidsgraad + denk ik. Dat zijn oefeningen vanaf M.
Eerst eens gewoon proberen om goed recht te stellen aan beide kanten. Het achterbeen onder de massa en dan pas gaan recht richten.

Op rechts valt het paard op de rechterschouder en gooit de achterhand naar binnen. En je paard moet door rechts aan links komen (dus het achterbeen onder de massa gaan zetten) en de linkerteugel gaan aannemen. Linksom loopt je paard makkelijker door de wending omdat zijn bespiering aan de linkerkant langer is en aan de rechterkant korter.
Dan kan het helpen om op links in contrastelling te gaan rijden (dus van het wandje af). (Daar werkt de wand als een magneet op de schouder van je paard en zal het eerder over de schouder weglopen. Dan is de achterhand ook niet goed onder de massa.) Dus contrastelling rijden op de linkerhand helpt om de bespiering van je paard aan de rechterkant langer te maken, zodat hij makkelijker door de wending gaat en niet stug wordt.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:56

Morganlefay schreef:
Terug naar het begin en alle zijgangen even vergeten. Zo blijf je tobben.
Binnenbeen erbij en met buitenteugel begrenzen.


Persoonlijk zou ik buitenknie toevoegen om de schouder te begrenzen. En vooral opletten dat je niet stiekem aan je binnenteugel trekt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:06

Een hulp werkt eigenlijk pas goed als het paard kan, snapt en wil doen wat je van hem vraagt. De vraag is welke van de drie er niet goed gaat of gaan als het niet werkt.

Bij mijn paardje werkte het echt ontzettend goed om nog eens terug te gaan naar de echte basis, namelijk het aanleren van de hulpen. Ik heb dat toen middels clickertrainig gedaan. Werkte echt fantastisch, ik heb nu een heel fijn te rijden koudbloed.

Verder vond ik de methode van Karin Leibbrand ook fijn voor het rechtrichten!

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:07

Babootje schreef:
Waarom ben je bezig met travers, als het paard nog zo scheef is? Dat is nog een moeilijkheidsgraad + denk ik. Dat zijn oefeningen vanaf M.
Eerst eens gewoon proberen om goed recht te stellen aan beide kanten. Het achterbeen onder de massa en dan pas gaan recht richten.

Op rechts valt het paard op de rechterschouder en gooit de achterhand naar binnen. En je paard moet door rechts aan links komen (dus het achterbeen onder de massa gaan zetten) en de linkerteugel gaan aannemen. Linksom loopt je paard makkelijker door de wending omdat zijn bespiering aan de linkerkant langer is en aan de rechterkant korter.
Dan kan het helpen om op links in contrastelling te gaan rijden (dus van het wandje af). (Daar werkt de wand als een magneet op de schouder van je paard en zal het eerder over de schouder weglopen. Dan is de achterhand ook niet goed onder de massa.) Dus contrastelling rijden op de linkerhand helpt om de bespiering van je paard aan de rechterkant langer te maken, zodat hij makkelijker door de wending gaat en niet stug wordt.

Dit krijg ik als oefening om mijn paard soepeler en gelijker te krijgen in bespiering. Rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten. Het is niet altijd zwart wit blijkt maar weer bij dit paard. Ondanks dat hij zijn rechterachterbeen ernaast zet
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-09-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:07

AndreaB schreef:
Morganlefay schreef:
Terug naar het begin en alle zijgangen even vergeten. Zo blijf je tobben.
Binnenbeen erbij en met buitenteugel begrenzen.


Persoonlijk zou ik buitenknie toevoegen om de schouder te begrenzen. En vooral opletten dat je niet stiekem aan je binnenteugel trekt.

Oja dat is een goede! Dankjewel!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:08

Zo raar is deze scheefheid toch niet? Linkerschouder naar buiten, sterk op rechterteugel en achterhand naar rechts past allemaal bij elkaar. Wat is daar zo bijzonder aan?

Ik zou gewoon eens een tijd heel basis gaan rijden. Zelfs rechts los, niet spelen of loswerken, gewoon los laten. Contact nemen op je linkerteugel. Linkerbeen er aan ter begrenzing. Indien nodig beide handen naar rechts zetten om de schouder weer voor de achterhand te plaatsen. En dat allemaal lekker voorwaarts op de binnenhoefslag.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:20

Dier is gewoon hartstikke scheef. En linksgebogen. Dus eerst consequent gaan rechtrichten. Contact nemen op de linkerteugel, hij moet meer aan de linkerteugel komen. Rechts zelf losser laten. Zelf wel streng zijn in de reactie op je hulpen. Eventueel zweepje op de linkerschouder leggen als hij niet reageert op je begrenshulp.
Laat travers enzo nog maar voor wat het is. Hij is zodanig scheef dat je eerst terugmoet naar basiswerk.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:27

Bowo schreef:
Zo raar is deze scheefheid toch niet? Linkerschouder naar buiten, sterk op rechterteugel en achterhand naar rechts past allemaal bij elkaar. Wat is daar zo bijzonder aan?

Ik zou gewoon eens een tijd heel basis gaan rijden. Zelfs rechts los, niet spelen of loswerken, gewoon los laten. Contact nemen op je linkerteugel. Linkerbeen er aan ter begrenzing. Indien nodig beide handen naar rechts zetten om de schouder weer voor de achterhand te plaatsen. En dat allemaal lekker voorwaarts op de binnenhoefslag.

Bedankt voor je reactie en tips! Ik ga er eraan werken

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:27

Van mijn instructrice moet ik in zo'n situatie de voorhand vóór de achterhand plaatsen, dus met buitenteugel en buitenbeen de buiten schouder naar binnen zetten, in beginsel met zoveel buitenstelling als nodig is. Binnenhand toestaan, zeker niet gaan proberen met druk op de rechterteugel het hoofd toch naar binnen te halen, meestal klapt dan alleen de hals naar binnen, rest van het lijf volgt niet.
Eerst recht maken over de benen en niet door de achterhand naar buiten te duwen, maar de voorhand naar binnen te zetten.

Zeker op de rechterhand op de binnenhoefslag rijden en evt 1 of 2 passen voor je buitenbeen naar binnen laten wijken, andere zijgangen zou ik me pas aan wagen als je paard recht gericht is, zolang die het gewicht zo scheef verdeelt, heeft een travers nog weinig zin.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:34

Marije_jiplover schreef:
Van mijn instructrice moet ik in zo'n situatie de voorhand vóór de achterhand plaatsen, dus met buitenteugel en buitenbeen de buiten schouder naar binnen zetten, in beginsel met zoveel buitenstelling als nodig is. Binnenhand toestaan, zeker niet gaan proberen met druk op de rechterteugel het hoofd toch naar binnen te halen, meestal klapt dan alleen de hals naar binnen, rest van het lijf volgt niet.
Eerst recht maken over de benen en niet door de achterhand naar buiten te duwen, maar de voorhand naar binnen te zetten.

Zeker op de rechterhand op de binnenhoefslag rijden en evt 1 of 2 passen voor je buitenbeen naar binnen laten wijken, andere zijgangen zou ik me pas aan wagen als je paard recht gericht is, zolang die het gewicht zo scheef verdeelt, heeft een travers nog weinig zin.


Eens! Nooit achterhand terugduwen maar de voorhand voor de achterhand plaatsen. De schouder draaien dus.