Flegmatiek/geen voorwaards paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:15

En soms zijn ze ook gewoon niet zo vlot van zichzelf..

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:16

Welkom op bokt TS.
Vervelend probleem. Heb je misschien een filmpje van hoe je haar rijdt. Dan kunnen we eens meekijken.

Geen__naam
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:23

0000 schreef:
Is je paard wel fijn in balans en door het lijf? Ik ken meerdere gevallen van paarden die gewoon weinig balans hadden en zich bast houden, waardoor ze ontzettend flegmatiek leken. Eenmaal iets verder opgeleid en wat handiger met hun lijf (en daardoor ook meer vertrouwen in zichzelf) werden dit gewoon fijne meewerkende rijpaarden.

Je hoort heel vaak dat een paard eerst voorwaarts moet gaan en moet reageren op je been. Echter een paard dat zich op bepaalde manieren vasthoud, kan fysiek gewoon niet voorwaarts! En ze laten zich daar niet allemaal simpelweg doorheen drukken. Dus eerst het lijf zo leren te gebruiken dat hij ook naar voren kan, dan laten voelen dat vooruit prettig is.


Ze is wel in balans hoor. Enkel bij het starten met rijden moet ze echt wel goed opwarmen om dan alles te lossen. Want eens ze actief loopt geeft ze ook vanzelf na en laat ze los over heel haar lijf.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:32

Babootje schreef:
Zo te horen moet ze eerst het voorwaartse gaan snappen.
Tussen de gangen stap draf en galop zitten ook meerdere versnellingen. Dus als je bv het paard in draf zet die versnellingen verder opzoeken. Als dat zo moeilijk gaat, zet iemand met een lange zweep erbij in de bak. Iedere voorwaartse drang belonen (met stem) en als je terug wil, zelf duidelijk terugrijden en het paard niet terug laten "vallen". Als dat gebeurt, weer vooruit rijden. Het paard moet echt aantrekken van achteruit.
Dit consequent oefenen moet het beter maken, ook een flegmatieke. Het zal wellicht nooit een vlugge worden, maar lukt dat niet, is het paard niet gezond.


Sunnda schreef:
In welke zin bedoel je snappen?
Ik denk dat na al die jaren het paard de bedoeling wel snapt, ze zijn niet gek.
Er zijn echter paarden die het nut er niet van inzien. Waarom druk sporten terwijl je ook lekker kan suffen even gechargeerd gezegd.
Snappen betekent dan dus aanleren dat dit is wat je wil, maar dat moet dat echt heel duidelijk en consquent en dan is niet altijd een leuk proces. Het paard snapt het namelijk heus wel, maar snapt niet waarom hij zo hard zou werken, terwijl het ook met minder kan.
Insintrieke motivatie kan heel sterk zijn, ook bij paarden.


Daar vermenselijk je het paard naar mijn mening teveel. Een paard kan niet ergens zelf het nut van inzien.
Er is ook niet zoiets van intrinsieke motivatie bij paarden.
Je hebt gewoon paarden die met veel go, die heel loperig zijn vanuit zichzelf of paarden die dat niet zijn, maar dat heeft niks met intrinsieke motivatie te maken, maar met karakter en energie. Een paard dat flegmatiek is, kun je wel vlotter maken. Je kunt ieder paard goed leren reageren op je been, door consequent te rijden. En duidelijk te zijn (dus niet remmen en gas geven tegelijk)
Als het paard niet voorwaarts gaat, dan snapt ie niet wat je van hem wil en heeft dat misschien niet op de juiste manier geleerd.
Ook een paard met veel voorwaartse drang moet terugkomen wanneer jij dat wil. Zo moet een flegmatiek paard ook voorwaarts gaan als jij dat wil. Alles wat een paard in de omgang en met rijden laat zien is geconditioneerd.

Verder moeten de randvoorwaarden wel goed zijn (goed gevoerd, gezond, goed hanarchement)

Geen__naam schreef:
Daar beschrijf je ze echt helemaal! Ze wil wel werken maar op haar tempo. En wil ik een pas vooruit zal dat met veel motivatie moeten. Uiteindelijk lukt het ons wel maar dan zijn we al snel 45min verder en hebben we niet eens andere zaken kunnen oefenen dan het voorwaarts lopen.


Dan ben je niet overtuigend genoeg. Ze zal toch moeten gaan doen wat jij wil. Aanvankelijk zal dat met veel motivatie moeten, maar als je consequent rijdt heb je dat veel sneller bereikt en kun je ook sneller andere dingen oefenen. Maar voorwaartse drang bevestigen is echt de eerste stap.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-08-23 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:35

En echt, bij 80% van de paarden die ik onder het zadel zie is de voorwaartse drang niet bevestigd.
Meestal omdat de ruiter/amazone het paard niet op eigen benen laat lopen. Of omdat ze het niet durven, of omdat ze er een krul in trekken aan de voorkant.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:39

Even tussendoor, voordat dit een discussie wordt over paarden met veel go van zichzelf en paarden met veel ho van zichzelf: het overgrote deel van alle paarden is niet aan de beenhulp. Paarden die loperig van zichzelf zijn, zijn vaak ook helemaal niet aan het been en hebben moeite om de beenhulpen te accepteren. Dat heeft dus wel degelijk met motivatie te maken, want dat bepaalt of een paard de hulpen accepteert of niet. Het probleem is eigenlijk hetzelfde, alleen hobbelt de een rap door de baan en de ander niet.
En ook graag geen verwarring met traag, een traag paard is een paard dat draagkracht en het vermogen om af te zetten mist en zodoende op de voorhand blijft krabbelen. Kunnen ze Z mee worden hoor, maar traag en lui zijn heel verschillende dingen.
De tips van Sunnnda lijken mij het meest relevant tot nu toe.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:48

Citaat:
Een paard dat zich op bepaalde manieren vasthoud, kan fysiek gewoon niet voorwaarts! En ze laten zich daar niet allemaal simpelweg doorheen drukken. Dus eerst het lijf zo leren te gebruiken dat hij ook naar voren kan, dan laten voelen dat vooruit prettig is.

Citaat:
Ze is wel in balans hoor. Enkel bij het starten met rijden moet ze echt wel goed opwarmen om dan alles te lossen. Want eens ze actief loopt geeft ze ook vanzelf na en laat ze los over heel haar lijf.


Balans is een voorwaarde om ontspannen te kunnen bewegen.

... en veel paarden die "lui" zijn, zijn in werkelijkheid stijf.


Tel deze twee gegevens bij elkaar op: begin met balans.
Daarna met correcte rijkunstige wendingen - ik doe vaak vierkantjes in stap - en daarna heb je doorgaans een blij, ontspannen paard dat graag voorwaarts wil.
Paarden zijn echte bewegers, dus terecht dat je uitgebreid bij de dierenarts bent geweest.

'Balans' kan heel veel betekenen. 'Niet omvallen' als minimum. Rijkunstig heeft het zin om te beginnen met verticale balans: gelijklijk gewicht op beide voorbenen.
In termen van buiging is het doorgaans zo dat als je paard 'een banaantje naar links is', er doorgaans meer gewicht is op het rechtervoorbeen.
Het voorbeen met het meeste gewicht is het voorbeen waarvan mensen zeggen 'paard is zo stug op rechts' - terwijl het dier links makkelijk inbuigt.
(Of andersom: veel gewicht op linksvoor, links is de 'stugge' teugel, etc.)

Dit merk je dus op zodra je de teugel in contact neemt (houding etc is nog niet belangrijk) de 'zware' teugel is de kant waar het dier meer gewicht op zet. (En je merkt het in voltes etc: de zware kant 'gaat makkelijk naar buiten', of hééél scherp naar binnen. Voltes met de 'zachte' teugel aan de buitenkant willen ook wel eens kleiner worden.)

Recept: zit een beetje op de kant van de zachte teugel,
blijf van de harde teugel af
neem de zachte teugel met twee of drie gram in contact.

Nog een beetje verder: breng je hand met de 'lichte' teugel opzij en naar voren.
(Let op: je wil géén stelling, geen buiging - maar dat schouder, hals en hoofd iets 'opschuiven'.)

Zodra het lukt in stap op het rechte eind, ga je het in voltes etc toepassen, en in draf op het rechte eind. Krijgt je dier het een beetje door: meteen kleine bochtjes/ zigzags op de binenhoefslag draven, en daarna figuren.

For some reason or the other : op het moment dat 'het dier rechtop loopt' (= gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) ontspant de rug (eigenlijk : de hele bovenlijn wordt langer, de onderlijn wordt korter).

Het is wennen voor een paard, maar het heeft veel voordelen.
Je merkt direct op in je hand: in balans gaat je paard kauwen op het bit en wil de hals strekken, dwz ontspanning in de beweging.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:50

Hoe vaak in de week wordt ze gereden en hoe lang rijdt je dan ?
Zulke minder energieke paarden moet je niet te vaak rijden 3x pw is dan eigenlijk voldoende. En als je rijdt ook niet te lang. Kort en intensief is dan vaak beter en voor jezelf makkelijk vol te houden .

En soms moet je ook gewoon accepteren dat het een minder vlot paard is . En dat past bij je of dat past niet .

Geen__naam
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:38

genja schreef:
Hoe vaak in de week wordt ze gereden en hoe lang rijdt je dan ?
Zulke minder energieke paarden moet je niet te vaak rijden 3x pw is dan eigenlijk voldoende. En als je rijdt ook niet te lang. Kort en intensief is dan vaak beter en voor jezelf makkelijk vol te houden .

En soms moet je ook gewoon accepteren dat het een minder vlot paard is . En dat past bij je of dat past niet .


We rijden ongeveer 4 keer per week waarvan 1x buiten rijden. Meestal kan ik het tot 45min houden maar soms is het toch al snel een uur.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:53

Voor 99 procent zit de oplossing toch echt bij onszelf.
"Een paard voelt een vlieg landen", omdat die vlieg altijd gelijk in de aanval gaat reageert het paard ook direct met zijn staart.
Die vlieg is dus heel consequent en daardoor het paard ook.

Wij als ruiter zijn dat meestal niet.
Zoek iets waarop je paard wel voorwaarts gaat. Bv een zak aan longeerzweep (even zelf uitzoeken wat beste werkt, willen uiteraard geen ongelukken). En dan samen met iemand gaan rijden en je alleen maar concentreren op been = voorwaarts.
Al gaat ie in rengalop, slingert, tdh, als de reactie voorwaarts er maar is. Dat belonen en bij terugvallen in tempo zonder aanwijzing direct weer voorwaarts. Hou het ook simpel, niet hele hebbe/stem mee laten helpen, alleen been = voorwaarts.

Ofwel net zo consequent als die vlieg.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:15

Veronica2 schreef:
Even tussendoor, voordat dit een discussie wordt over paarden met veel go van zichzelf en paarden met veel ho van zichzelf: het overgrote deel van alle paarden is niet aan de beenhulp. Paarden die loperig van zichzelf zijn, zijn vaak ook helemaal niet aan het been en hebben moeite om de beenhulpen te accepteren. Dat heeft dus wel degelijk met motivatie te maken, want dat bepaalt of een paard de hulpen accepteert of niet. Het probleem is eigenlijk hetzelfde, alleen hobbelt de een rap door de baan en de ander niet.
En ook graag geen verwarring met traag, een traag paard is een paard dat draagkracht en het vermogen om af te zetten mist en zodoende op de voorhand blijft krabbelen. Kunnen ze Z mee worden hoor, maar traag en lui zijn heel verschillende dingen.
De tips van Sunnnda lijken mij het meest relevant tot nu toe.


Je hebt gelijk dat veel go niet impliciet aan voorwaarts gaan of aan het been zijn. Maar ook het aan het been zijn heeft niet te maken met intrinsieke motivatie maar is gewoon conditionering.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:17

EllyC schreef:
Voor 99 procent zit de oplossing toch echt bij onszelf.
"Een paard voelt een vlieg landen", omdat die vlieg altijd gelijk in de aanval gaat reageert het paard ook direct met zijn staart.
Die vlieg is dus heel consequent en daardoor het paard ook.

Wij als ruiter zijn dat meestal niet.
Zoek iets waarop je paard wel voorwaarts gaat. Bv een zak aan longeerzweep (even zelf uitzoeken wat beste werkt, willen uiteraard geen ongelukken). En dan samen met iemand gaan rijden en je alleen maar concentreren op been = voorwaarts.
Al gaat ie in rengalop, slingert, tdh, als de reactie voorwaarts er maar is. Dat belonen en bij terugvallen in tempo zonder aanwijzing direct weer voorwaarts. Hou het ook simpel, niet hele hebbe/stem mee laten helpen, alleen been = voorwaarts.

Ofwel net zo consequent als die vlieg.


Dat dus

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:35

Ik zou naast consequent zijn vooral pleiten om het rijden leuk te houden en kiezen voor een extreem positieve benadering.

Ga dan eerst eens 3x per week buiten rijden en 1x in de bak in plaats van andersom. Dit omdat je schrijft dat je paard buiten wel goed voorwaarts is. Oefen ook buiten het maken van overgangen, probeer echt zo klein mogelijk te blijven in je hulp, en beloon je paard fanatiek als ze vlot vertrekt. Prijs haar echt de hemel in.
Qua bakwerk: is er in de bak iets waar ze wel fanatiek van wordt? Werken met balkjes? Of spelen met een grote bal? Dan dat vooral gaan doen, zodat werken in de bak ook weer leuk wordt. Ook hier, volop complimentjes als het lekker gaat, ze is het knapste paard ter wereld.

Een andere leuke oefening is opstappen en zelf helemaal niks doen. Wacht maar tot ze zelf gaat bewegen. Kan zijn dat je er een kwartier zit, maar de meeste paarden komen dan echt wel in beweging. Wederom: prijs haar als ze dat doet. Loop een half rondje, en zet haar weer stil. Herhaal hetzelfde. Na een keer of 5, klaar, lekker afzadelen en in de wei brengen, laat haar er maar eens over nadenken. Ze moet voorwaarts gaan weer associëren met iets leuks. Want ja, ze moet een mate van respect voor je hebben en je moet zelf consequent zijn, maar rijden is een samenwerking. Ik geloof niet dat je dit gedrag (wat enigszins afgestompt klinkt) met meer druk gaat oplossen, maar alleen met meer samenwerking.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:40

Geen__naam schreef:
Ja precies, ik heb ook altijd te horen gekregen consequent te zijn bij haar. Ze is dood braaf maar o zo sluw. Ben je 1x niet oplettend zal zij daar meteen gebruik van maken. Want ik krijg haar uiteindelijk wel wat voorwaarts maar geef ik meermaals zacht mijn been zonder reactie moet ik het andere keren weer dubbel zo consequent gaan oplossen.

Maar hier zeg je het dus zelf :D
Dáarr zal vast een groot deel van het probleem zitten :j

dat is moeilijk, maar wel vaak waar het in zit.
Net als idd het goede voorbeeld van die vlieg.

Voor wie zei, belonen geven ze niets om.
De eerste moet ik nog tegenkomen.
Het lijkt misschien dat ze daar niets om geven.
Vaak zijn dit de paarden die niet alles duidelijk uiten.
Maar elk paard wil beloond worden :j

Ik zeg ook wel eens gekscherend, wij gaan op een paard zitten en verwachten dat die wel weet wat bij bedoelen.
Dat is uiteraard niet zo en dat moet je soms uitvergroot duidelijk maken.
Altijd consequent zijn, altijd.

Maar ik ben ook iemand die altijd veel stem gebruikt.
In goed zo, maar ook nee.
Klanken kennen ze allemaal.
En zo gaan ze sneller koppelen wat we bedoelen.

Dat is bij een paard die vlucht gedrag laat zien, dat is bij 1 die juist geen looplust heeft.



DuoPenotti schreef:
Maar been zacht houden is niet voldoende.

Echt in begin overdreven uitbundig:
Goedzo braaf!!!!
Aai over de hals erbij.
Ze moeten echt de link gaan leggen dit is goed en ook meteen fijn.

daarnaast zie ik alsnog veel mensen het probleem ook onbewust zelf veroorzaken door niet consequent te zijn.
Je mag je aandacht wat dat betreft geen seconde verslappen.
Instappen en uitstappen zie ik ruiters vaak vervallen in blijven drijven. Alleen tussendoor zijn ze wat consequent.
Ja dat snapt een paard niet natuurlijk
.

Cambionn

Berichten: 787
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:47

Lijsken schreef:
Een andere leuke oefening is opstappen en zelf helemaal niks doen. Wacht maar tot ze zelf gaat bewegen. Kan zijn dat je er een kwartier zit, maar de meeste paarden komen dan echt wel in beweging. Wederom: prijs haar als ze dat doet.
Gewoon ff als vraagje he, ik zit er immers nog niet zo lang in. Maar krijg je dan niet het probleem dat het paard leert dat hij moet gaan lopen zodra je zit terwijl je geen been geeft? Krijg je dan niet dat hij steeds gaat lopen uit zichzelf voordat dat de bedoeling is?

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:51

Als hij dat aan gaat leren dan geef je hem toch op een ophouding en ga je het vanaf dan met wel een beenhulp doen?

Ik vind het ook wel een hele mooie benadering die Lijsken daar geeft :j

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:53

Het klinkt mij altijd een beetje vreemd als het voorbeeld van die vlieg wordt aangehaald. Naar mijn idee zit de reactie op een vlieg toch iets anders in elkaar dan reageren op een hulp. Daarbij twijfel ik er niet aan of een paard iets wel of niet voelt, hij voelt je heus wel.

Geen__naam
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:54

DuoPenotti schreef:
Geen__naam schreef:
Ja precies, ik heb ook altijd te horen gekregen consequent te zijn bij haar. Ze is dood braaf maar o zo sluw. Ben je 1x niet oplettend zal zij daar meteen gebruik van maken. Want ik krijg haar uiteindelijk wel wat voorwaarts maar geef ik meermaals zacht mijn been zonder reactie moet ik het andere keren weer dubbel zo consequent gaan oplossen.

Maar hier zeg je het dus zelf :D
Dáarr zal vast een groot deel van het probleem zitten :j

dat is moeilijk, maar wel vaak waar het in zit.
Net als idd het goede voorbeeld van die vlieg.

Voor wie zei, belonen geven ze niets om.
De eerste moet ik nog tegenkomen.
Het lijkt misschien dat ze daar niets om geven.
Vaak zijn dit de paarden die niet alles duidelijk uiten.
Maar elk paard wil beloond worden :j

Ik zeg ook wel eens gekscherend, wij gaan op een paard zitten en verwachten dat die wel weet wat bij bedoelen.
Dat is uiteraard niet zo en dat moet je soms uitvergroot duidelijk maken.
Altijd consequent zijn, altijd.

Maar ik ben ook iemand die altijd veel stem gebruikt.
In goed zo, maar ook nee.
Klanken kennen ze allemaal.
En zo gaan ze sneller koppelen wat we bedoelen.

Dat is bij een paard die vlucht gedrag laat zien, dat is bij 1 die juist geen looplust heeft.



DuoPenotti schreef:
Maar been zacht houden is niet voldoende.

Echt in begin overdreven uitbundig:
Goedzo braaf!!!!
Aai over de hals erbij.
Ze moeten echt de link gaan leggen dit is goed en ook meteen fijn.

daarnaast zie ik alsnog veel mensen het probleem ook onbewust zelf veroorzaken door niet consequent te zijn.
Je mag je aandacht wat dat betreft geen seconde verslappen.
Instappen en uitstappen zie ik ruiters vaak vervallen in blijven drijven. Alleen tussendoor zijn ze wat consequent.
Ja dat snapt een paard niet natuurlijk
.


Ja en laat net dat consequente zo moeilijk zijn. Want als ze het goed doet beloon ik haar uiteraard en ben ik daarna op 1 of andere manier minder consequent of vergeet ik het gewoon te zijn :')
Werk puntje voor de ruiter dus!

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:01

Dat is ook intens intens intens moeilijk. :j
zeker.

En het ene paard heeft die duidelijkheid meer nodig dan de ander.
Bij de ene kun je wel eens een foutje permitteren, zoals mijn merrie, die word daar niet "lui" van.
Maar mijn ruin heeft me dan ook meteen "te pakken"

Maar mijn merrie mag ik geen pas onder me uit aten lopen, moet ik daar juist weer heel consequent in zijn, want die gaat liever boven haar tempo.

Zo hebben ze allemaal wat en als het niet medisch is, is de oorzaak helaas toch meestal wel ons als ruiter :D

Daarnaast is mijn ruin een paard die echt even diesel opwarm tijd nodig heeft.
Die krijg ik de eerste10 minuten gewoon niet flitsend.
Moest ik erg aan wennen omdat ik daarvoor een volbloedje had die altijd aan stond.
Hij moet van mij wel direct reageren, maar flitsend met actie is pas na 10 minuten. En dan geeft hij mij dat ook :j

veel overgangen zijn bij hem de oplossing om daar te komen.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:08

Cambionn schreef:
Lijsken schreef:
Een andere leuke oefening is opstappen en zelf helemaal niks doen. Wacht maar tot ze zelf gaat bewegen. Kan zijn dat je er een kwartier zit, maar de meeste paarden komen dan echt wel in beweging. Wederom: prijs haar als ze dat doet.
Gewoon ff als vraagje he, ik zit er immers nog niet zo lang in. Maar krijg je dan niet het probleem dat het paard leert dat hij moet gaan lopen zodra je zit terwijl je geen been geeft? Krijg je dan niet dat hij steeds gaat lopen uit zichzelf voordat dat de bedoeling is?


Soms wel :j Maar zo lang als de rem goed functioneert is dat niet meteen een probleem. Eerst maar eens voorwaarts leren denken.

Als je handig bent als ruiter dan voel je ook aan wanneer je paard gaat lopen, en kan je een beenhulp geven precies op het moment dat hij gaat. Dan koppel je het aan elkaar, zij het andersom dan anders. Maar voor nu, bij deze TS, zou ik eerlijk gezegd blij zijn als het paard uit zichzelf gaat lopen, gevolgen daarvan lossen zich wel weer op :)

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:24

Veronica2 schreef:
Het klinkt mij altijd een beetje vreemd als het voorbeeld van die vlieg wordt aangehaald. Naar mijn idee zit de reactie op een vlieg toch iets anders in elkaar dan reageren op een hulp. Daarbij twijfel ik er niet aan of een paard iets wel of niet voelt, hij voelt je heus wel.


Het gaat vooral om het 2e deel van de reactie. :D

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:28

Lijsken schreef:
Ik zou naast consequent zijn vooral pleiten om het rijden leuk te houden en kiezen voor een extreem positieve benadering.

Ga dan eerst eens 3x per week buiten rijden en 1x in de bak in plaats van andersom. Dit omdat je schrijft dat je paard buiten wel goed voorwaarts is. Oefen ook buiten het maken van overgangen, probeer echt zo klein mogelijk te blijven in je hulp, en beloon je paard fanatiek als ze vlot vertrekt. Prijs haar echt de hemel in.
Qua bakwerk: is er in de bak iets waar ze wel fanatiek van wordt? Werken met balkjes? Of spelen met een grote bal? Dan dat vooral gaan doen, zodat werken in de bak ook weer leuk wordt. Ook hier, volop complimentjes als het lekker gaat, ze is het knapste paard ter wereld.

Een andere leuke oefening is opstappen en zelf helemaal niks doen. Wacht maar tot ze zelf gaat bewegen. Kan zijn dat je er een kwartier zit, maar de meeste paarden komen dan echt wel in beweging. Wederom: prijs haar als ze dat doet. Loop een half rondje, en zet haar weer stil. Herhaal hetzelfde. Na een keer of 5, klaar, lekker afzadelen en in de wei brengen, laat haar er maar eens over nadenken. Ze moet voorwaarts gaan weer associëren met iets leuks. Want ja, ze moet een mate van respect voor je hebben en je moet zelf consequent zijn, maar rijden is een samenwerking. Ik geloof niet dat je dit gedrag (wat enigszins afgestompt klinkt) met meer druk gaat oplossen, maar alleen met meer samenwerking.


Dat werkt allemaal niet hoor bij dit soort paarden. Dat paard moet gewoon voorwaartse drang krijgen.
Belonen prima maar weg blijven van koetsie, koetsie gefrunnik. Het moet gewoon duidelijk zijn wat je wil voor zo'n paard. Eenvoud is alles.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:31

Cambionn schreef:
Lijsken schreef:
Een andere leuke oefening is opstappen en zelf helemaal niks doen. Wacht maar tot ze zelf gaat bewegen. Kan zijn dat je er een kwartier zit, maar de meeste paarden komen dan echt wel in beweging. Wederom: prijs haar als ze dat doet.
Gewoon ff als vraagje he, ik zit er immers nog niet zo lang in. Maar krijg je dan niet het probleem dat het paard leert dat hij moet gaan lopen zodra je zit terwijl je geen been geeft? Krijg je dan niet dat hij steeds gaat lopen uit zichzelf voordat dat de bedoeling is?


Lijsken schreef:
Soms wel :j Maar zo lang als de rem goed functioneert is dat niet meteen een probleem. Eerst maar eens voorwaarts leren denken.

Als je handig bent als ruiter dan voel je ook aan wanneer je paard gaat lopen, en kan je een beenhulp geven precies op het moment dat hij gaat. Dan koppel je het aan elkaar, zij het andersom dan anders. Maar voor nu, bij deze TS, zou ik eerlijk gezegd blij zijn als het paard uit zichzelf gaat lopen, gevolgen daarvan lossen zich wel weer op :)


Een paard moet niks uit zich zelf gaan doen. Het moet leren wachten op jouw voorwaartse hulp. Als mijn paard uit zichzelf iets gaat doen, leer ik m dat meteen af. Is ie nou helemaal betoeterd... :D

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:45

Grinnik, duidelijk verschil van inzicht dan. Ik houd wel van wat eigen initiatief :D

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:08

Ik vind hier meerdere goede tips gegeven o.a. van babootje.
Die gaan er alleen wel echt vanuit dat het dier ook echt flegmatisch is maar is dat echt zo? Ik heb er ook 1 waarvan we dat gedacht hebben.

Ik zal meteen zeggen dat ik er lang niet zoveel verstand van heb als anderen hier hoor vooral niet van het rijtechnische daarom heb ik iedere week les maar even kort welke weg ik o.a. met die van mij heb afgelegd.

Hij zat vast dus osteopaat erbij.
Hij was/werd te dik dus andere stal.
Wij hebben als combinatie erg moeten wennen aan elkaar en ik reed daardoor een tijdje zo dat ik me echt weer een beginner voelde. Gevolg ik reed hem ook weer “vast/scheef”
Trainer gezocht die hem ook af en toe voor me reed. Die was echt een fysio voor mijn paard.
Uiteindelijk werd het allemaal al beter vooral ook toen zijn gewicht mee werkte en wij samen beter gingen.
Nu als laatste heb ik een Bitfitter gehad en er is een totaal ander bit in gehangen.

Ik rij alweer enkele maanden alleen zelf op hem wel met wekelijks les en ik heb gewoon een vlot en voorwaarts paard.

Vooral dat bit heeft naast het rijtechnische heel veel verschil gemaakt.

Kort gezegd denk ik dus dat het toch grotendeels rijtechnisch opgelost moet worden maar ik zie in alles wat je hebt gedaan nog niet de Bitfitter en dat is dan misschien toch echt nog wel een idee.

Heel veel succes want het plezier van het rijden gaat er wel af op de manier die jij beschrijft dat heb ik zelf ook ervaren.
Is het echt een flegmatiek dier qua karakter dan zou ik hem aan iemand anders gunnen die precies zoiets zoekt.