Paard nageeflijk laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 09:45

Janneke2 schreef:
De valkuil is (wat veel ruiters doen) je vooral bezighouden met de vraag of het hoofd op de goede plaats zit. ('Boem', valkuil...)

Graag een ontspannen paard, verticale balans, een gelijkmatig ritme, voorzichtig (niet te veel of zwaar) gymnastieken, inclusief heuveltjes en balkjes doen -
zodat het bekken kantelt,
de achterbenen onder de massa komen
de rug 'bol' wordt -
en dan is het een kwestie van af en toe een klein kneepje met je hand (terwijl je het grootste deel van de tijd bezig bent met 'voelen en luisteren', ipv het bit door de mond heen te schuiven en alleen maar te 'praten').


Bedankt! En idd die valkuil, doe ik ook :+
Bedankt voor de tips ;)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 09:46

Robin_S schreef:
ik weet zeker dat je verdere vragen ook gewoon kan stellen in dit topic :)


Dat ga ik zeker doen als ik nog een vraag heb!! :j

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:52

alixblanc schreef:
Ze staat met een shetje op de wei, dus ze heeft een vriendje.
En zoals eerder al eens is gezegd zou ik me misschien eerst goed focussen op de verzorging voor mijn eerste wedstrijdjes, in tussentijd zoeken naar een instructeur die Engels of Nederlands praat en die niet te ver weg woont.
Ik ga ook mijn ouders om wat hulp vragen al kennen ze weinig over paarden.
En niet te snel gaan, stapje voor stapje :)


Denk dat dit hele wijze woorden zijn, supergoed! En een shetje is heel fijn voor haar dan hebben ze elkaar.

En je ouders hoeven niet veel van paarden te weten maar kunnen wel helpen met zoeken naar instructie voor jou of helpen met eventuele vertaalslagen.

Veel succes!

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:23

Er zijn zoveel verschillende methodes. Klassiek, academisch, takt academy, modern, rien vd schaft etc. Het is vaak uitproberen wat voor jou paard werkt. Iedereen beweert dat zijn of haar methode het beste is.
Ik vind de methode van rien vd schaft wel fijn maaaarrrr toch vind ik het wat eenzijdig. En mis ik in het plaatje buiging en souplesse wat. Wat bij bijv academische weer wat too much is.
Maar voor een jong of groen paard zou ik dan toch wat meer naar rien vd schaft methode gaan kijken. En daar een aanvullende instructrice op zoeken.

Het begint vaak al vanaf de grond. Waarin je werken aan de hand kan doen en wat druk kan uitoefenen op je optoming of bit. Buigingen wijken etc. Daarnaast is het vertrouwen in de hand ook erg belangrijk. Sommige kiepen snel achter de hand en sommige gaan tegen de hand in. Blijf vriendelijk. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ik zou niet teveel focus leggen op het aan de teugel rijden maar meer naar ontspanning vertrouwen en het rijden zelf.
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 05-08-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:27

Eerst je paard lekker los laten van voren. Vaak komt een slechte aanleuning door spanning in de rug en verkorte rugspieren. Laat ze lekker los, op eigen benen lopen en met lange teugels grote voltes en achten rijden. Pas als je paard zijn rug kan ontspannen, rugspier kan verlengen (laat dat zien door rustig voorwaarts neerwaarts te lopen)...van achter gaan activeren en met een vriendelijke hand gaan opvangen. Maar in begin lekker van de voorkant afblijven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:28

michelle933 schreef:
Er zijn zoveel verschillende methodes. Klassiek, academisch, takt academy, modern, rien vd schaft etc. Het is vaak uitproberen wat voor jou paard werkt. Iedereen beweert dat zijn of haar methode het beste is.
Ik vind de methode van rien vd schaft wel fijn maaaarrrr toch vind ik het wat eenzijdig. En mis ik in het plaatje buiging en souplesse wat. Wat bij bijv academische weer wat too much is.
Maar voor een jong of groen paard zou ik dan toch wat meer naar rien vd schaft methode gaan kijken. En daar een aanvullende instructrice op zoeken.

Het begint vaak al vanaf de grond. Waarin je werken aan de hand kan doen en wat druk kan uitoefenen op je optoming of bit. Buigingen wijken etc. Daarnaast is het vertrouwen in de hand ook erg belangrijk. Sommige kiepen snel achter de hand en sommige gaan tegen de hand in. Blijf vriendelijk. Rome is ook nog in 1 dag gebouwd. Ik zou niet teveel focus leggen op het aan de teugel rijden maar meer naar ontspanning vertrouwen en het rijden zelf.
TS is 13, laten we het nou niet overcompliceren door ook nog met verschillende methodes op de proppen te komen die voor de gemiddelde volwassene al niet te volgen zijn, laat staan voor een (vrij onervaren) kind.

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:32

Mkango schreef:
michelle933 schreef:
Er zijn zoveel verschillende methodes. Klassiek, academisch, takt academy, modern, rien vd schaft etc. Het is vaak uitproberen wat voor jou paard werkt. Iedereen beweert dat zijn of haar methode het beste is.
Ik vind de methode van rien vd schaft wel fijn maaaarrrr toch vind ik het wat eenzijdig. En mis ik in het plaatje buiging en souplesse wat. Wat bij bijv academische weer wat too much is.
Maar voor een jong of groen paard zou ik dan toch wat meer naar rien vd schaft methode gaan kijken. En daar een aanvullende instructrice op zoeken.

Het begint vaak al vanaf de grond. Waarin je werken aan de hand kan doen en wat druk kan uitoefenen op je optoming of bit. Buigingen wijken etc. Daarnaast is het vertrouwen in de hand ook erg belangrijk. Sommige kiepen snel achter de hand en sommige gaan tegen de hand in. Blijf vriendelijk. Rome is ook nog in 1 dag gebouwd. Ik zou niet teveel focus leggen op het aan de teugel rijden maar meer naar ontspanning vertrouwen en het rijden zelf.
TS is 13, laten we het nou niet overcompliceren door ook nog met verschillende methodes op de proppen te komen die voor de gemiddelde volwassene al niet te volgen zijn, laat staan voor een (vrij onervaren) kind.

Oh nou sorry hoor!!! En buiten dat wist niet dat ze pas 13 was. En dan nog? Op youtube staat genoeg. En je kan zelf uitproberen en aanvoelen wat voor jouw en je paard het fijnste aanvoelt. Gewoon op onderzoek uit gaan kan geen kwaad toch.

Anoniem

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:35

Ok.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:39

Als je niet eens weet hoe je je paard nageeflijk moet laten lopen dan weet je alleen ook niet wat het fijnste aanvoelt vanaf de grond :') omdat je duidelijk die kennis en referentiekader nog niet hebt.

Geen idee wat voor niveau jij rijdt overigens maar in de basis is het ook zo goed als hetzelfde ongeacht stroming van je instructie. Vanuit ontspanning en achter naar voren werken, de rest is net hoe je het brengt.

MissSicarius

Berichten: 238
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:41

https://instagram.com/onehorselife_offi ... BiNWFlZA==

Dit heeft mij geholpen. Geen druk, niet forceren, maar belonen voor het contact zoeken zonder een paard te laten hangen (naast het paard, dan met dubbele lijnen en dan onder het zadel). Merrie is daardoor ook onder het zadel veel relaxter geworden

Hieperdi
Berichten: 2563
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:13

MissSicarius schreef:
https://instagram.com/onehorselife_offi ... BiNWFlZA==

Dit heeft mij geholpen. Geen druk, niet forceren, maar belonen voor het contact zoeken zonder een paard te laten hangen (naast het paard, dan met dubbele lijnen en dan onder het zadel). Merrie is daardoor ook onder het zadel veel relaxter geworden

Oh intressante pagina! Kende haar nog niet bedankt voor het delen

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:17

Ik denk dat het altijd lastig gaat zijn om een paard goed te rijden zonder hulp van een instructeur. Hopelijk lukt het je om iemand te vinden, misschien wel digitaal!

Wat mijn instructeur heel fijn deed is alles in hele kleine stapjes opbreken. Wellicht helpt dat jou voor nu ook een beetje. Ik zal wat basis dingen omschrijven die ik moest doen voor mijn paard om hem beter te leren lopen die jij wellicht ook zelfstandig op kunt pakken.

- Zoek naar het basistempo van jouw paard: De meeste paarden lopen in de bak een stuk trager dan buiten. Die voorwaartse blije energie buiten, dat tempo, dat is vaak het tempo waarop je paard lekker kan lopen. Uiteraard niet een paard dat over de zeik hard gaat, maar gewoon ontspannen voorwaarts. Als je dit verschil misschien bij jouw paard herkent zou je kunnen kijken of je dat tempo in de bak ook kunt rijden. Je kunt het lichtrijden heel groot maken door actief vanuit je buik mee te bewegen het zadel uit. Ik moest bijvoorbeeld ook mijn paard in het begin een beetje opjutten met mijn stem om hem enthousiast te maken. In deze fase was snelheid het belangrijkste. Veel lange zijdes rijden en lekker voorwaarts.

- Je eigen houding verbeteren: Dat snel rijden was enorm behulpzaam, maar mijn zit ging er van achteruit. De tweede fase was dus mijn zit verbeteren. Dit is enorm lastig zonder instructeur, maar de dingen waar ik op moest letten waren mijn benen goed lang houden (ik trek ze op), armen langs mijn lichaam, rechtop zitten, en naar voren blijven kijken. Door deze dingen continu bij jezelf te checken tijdens het rijden maak je je heel bewust van je lichaam.

- Actieve achterbenen in de bochten: mijn paard liep nu lekker door, maar gebruikte zijn achterbenen nog niet enorm goed in de bochten. Wanneer hij achter nog niet stuwt, gaat hij voor ook niet zakken met de hals. Dus wat ik moest doen is juist in de bochten een keertje aandrijven. En wat mijn instructeur nog beter vond was het binnen achterbeen even ligt aantikken (meer kriebelen) met het zweepje om hem bewust te maken welke plek ik bedoelde. Dit ging ik later ook gebruiken in grote en kleine voltes.

- Zijgangen introduceren: langzaamaan moest ik wat zijgangen zoals een kleine vorm van wijken meenemen. Dit is iets wat lastig uit te leggen is via tekst dus wellicht is dit niet iets wat je zomaar over kunt nemen. Het was wel erg waardevol om mijn paard soepeler te krijgen en om hem ook wat meer met zijn nek te laten zakken. Wellicht kun je dus wat filmpjes zoeken over schouder voor en wijken. Begin klein, een goede pas is al voldoende. Later worden het er steeds meer. En na iedere goede pas altijd enthousiast belonen natuurlijk.

- Ruimte geven om te zakken: wanneer je paard op een fijn tempo loopt, je zelf netjes zit en je je handen naar voren steekt, zou het zomaar kunnen zijn dat je paard even naar de verbinding gaat zoeken. Heel even het hoofd naar beneden. Ik moest in het begin enorm mijn handen naar voren doen voor resultaat, maar het werkte wel! Elke keer als hij dat deed natuurlijk enthousiast beloond met mijn stem. We deden dit vooral na een galopje of na een stukje wijken omdat hij dan het beste liep om ook daadwerkelijk wat nageeflijkheid op te zoeken. Dit zal voor ieder paard misschien net anders zijn, maar na de galop gaf volgens mijn instructeur vaak het meeste resultaat vanwege het tempo en de bolling van de gang. Wanneer je paard inderdaad je handen volgt door wat naar beneden te gaan kun je dit steeds wat meer gaan proberen. Kan een tijdje duren, maar uiteindelijk wordt je paard als het goed is steeds losser, soepeler en nageeflijker.

Al deze dingen hebben voor mij en mijn senior (23 nu en pas vanaf zijn 20e aan het werk met dressuur in de bak, dus ook wel een grote uitdaging) wel een aantal maanden geduurd om van een paard die zijn hoofd in de wolken stak nu een steeds soepeler paard die zelf nageeflijkheid toont te gaan. Verwacht dus ook niet dat alles snel zal gaan. Zoek het plezier en geniet samen van alle kleine momentjes. Loopt je paard een pas harder of een keertje een pas goed opzij dan is dat al een moment voor een klein feestje. Zo blijft het samen leuk.

Geen idee of je er iets aan hebt maar ik heb geprobeerd om de mini stapjes van mijn instructeur zo simpel mogelijk op te schrijven in de hoop dat je er iets mee kan.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:41

Er is een app, volgens mij heet dit Ridely, waar je ook online lessen kunt boeken. Dit kan of in real-time (dus gewoon een videogesprek zeg maar, maar dan terwijl je je paard rijdt, mogelijk met Pivo of dergelijke) of je kunt filmpjes maken en insturen voor de instructeurs. Het is verre van ideaal imho omdat een stuk makkelijker is om fouten aan te zien en instructies te geven als je aan de grond staat en het met eigen ogen kunt zien, maar als je verder geen opties hebt op het moment kun je dat nog proberen. :)

Het is dus niet zo als een online academy, waar je zelf aan de slag moet met de stof, maar echt lessen. Je kunt lessen boeken met instructeurs uit verschillende landen, o.a. Nederland. Ik heb dit zelf ooit eens overwogen, maar uiteindelijk toch gekozen voor fysiek.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:16

alixblanc schreef:
Ze staat met een shetje op de wei, dus ze heeft een vriendje.
En zoals eerder al eens is gezegd zou ik me misschien eerst goed focussen op de verzorging voor mijn eerste wedstrijdjes, in tussentijd zoeken naar een instructeur die Engels of Nederlands praat en die niet te ver weg woont.
Ik ga ook mijn ouders om wat hulp vragen al kennen ze weinig over paarden.
En niet te snel gaan, stapje voor stapje :)



Goed zo! Hoe gaat het nu?
Hebben je ouders je kunnen helpen met iemand vinden die vlaams spreekt?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 12:42

Sidera schreef:
Goed zo! Hoe gaat het nu?
Hebben je ouders je kunnen helpen met iemand vinden die vlaams spreekt?


We hebben eindelijk iemand gevonden die Engels spreekt en niet te ver weg woont die af en toe komt om les te geven! *\o/*
We zijn nu vooral aan het werken op ontspanning. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:48

Wat leuk zeg!! Geniet ervan.

SjonnieZ

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:59

Ah top.. veel plezier met jullie leerproces.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:11

Ah fijn zeg! hopelijk snel wat vooruitgang.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:32

alixblanc schreef:
Sidera schreef:
Goed zo! Hoe gaat het nu?
Hebben je ouders je kunnen helpen met iemand vinden die vlaams spreekt?


We hebben eindelijk iemand gevonden die Engels spreekt en niet te ver weg woont die af en toe komt om les te geven! *\o/*
We zijn nu vooral aan het werken op ontspanning. ;)



Super fijn!

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 08:48

Hoi, ik dacht dat het misschien leuk is om even een soort update te geven van hoe het nu gaat.

Tegenwoordig loopt ze veel meer ontspannen dan vroeger, lekker hoofd zakken. :)
Ik ga eventjes een foto toevoegen. De bovenstaande foto is van vroeger, de onderste is van het rijden gisteren.
Wees een beetje lief tegen mij. Want ik weet dat het nog helemaal niet perfect is en dit en dat, maar we zijn vooral aan ontspanning aan het werken en alles op zijn tijd :o


Afbeelding

Groetjes

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:53

Veel beter TS! heb je dit bereikt met je les?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:34

Een heel ander beeld...! :)

Wat mij intrigeert:
als ik naar jouw romp kijk denk ik 'stap rechtuit'
je armen zijn in de wending naar rechts,
de hals van je dier 'zit wat aan de rechterkant', met een lichte buiging naar links.
(En ik hoop dat de rechterteugel licht voelde op dat moment.)

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:57

Wat een wereld van verschil TS!
Supergoed hoe je je laat helpen en daadwerkelijk iets doet met de adviezen :) Geniet van je paardje!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:52

Dat is een prachtige verbetering!

Ik denk dat je paard ook een blij zal zijn met een nieuwe neusriem. Deze loopt over het jukbeen en daar is best gevoelig. En wat lastig te beoordelen van een foto, maar volgens mij mag de frontriem om een maatje groter om de druk daarop en achter de oren te verminderen

SjonnieZ

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:09

Je ziet de vooruitgang TS. Jullie komen er wel.