Paard nageeflijk laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:03

Avalanche schreef:
Ik zeg niets over wat er na elkaar komt :) het enige wat ik zeg is dat nageeflijkheid een gevolg is van de hals laten vallen, dat het niet klaar is als paard de hals laat vallen.

Ik maak onderscheid tussen de hals laten vallen, nageeflijkheid en uiteindelijk het contact, de aanleuning.


Ah oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. :-)

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:44

alixblanc schreef:
maralyn schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Je woont in frankrijk, maar kan geen Frans, dat is best lastig.

Hoe ben je daar terecht gekomen?

En hoe oud ben je?

Net als paardrijden, ben je nooit te oud om (een taal) te leren.


Mijn ouders wilden naar Frankrijk voor de rust en natuur, geen stress :)
Ik ben 13

Ik ben Frans aan het leren, maar ik bak er nog steeds niks van :+


In dat geval... Je bent nog heeeeerlijk jong. Dus dat Frans leren, dat gaat je wel lukken.

Heb je toevallig maneges in de buurt?
Nee, niet zo zeer voor les. Maar wèl voor Franse begrippen.
Van kijken leer je natuurlijk ook best wel wat. Maar... Ook door te kijken leer je bepaalde begrippen.

Wordt het straks ook makkelijker om les te krijgen.
En misschien zit daar wel een instructeur bij, die wat met jou kan!

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:29

Avalanche schreef:
Ik zeg niets over wat er na elkaar komt :) het enige wat ik zeg is dat nageeflijkheid een gevolg is van de hals laten vallen, dat het niet klaar is als paard de hals laat vallen.

Ik maak onderscheid tussen de hals laten vallen, nageeflijkheid en uiteindelijk het contact, de aanleuning.


Ik gebruik zelf liever andere termen. Er moet eerst een verbinding zijn, tot stand gekomen door activiteit vanuit het achterbeen tegen de veerkrachtige hand van de ruiter aan. Als vervolgens het paard nageeft dus nek en kaak ontspant op de licht weerstandbiedende druk van de ruiter, dan pas gaat het paard de hand volgen en laat het dus de hals vallen. Pas vanuit daar kan echte aanleuning gaan ontstaan.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:20

Ik snap je. Wat ik doe is mijn paard naar voren rijden, contactteugel, paard neemt de hand aan en laat de hals vallen, en vanuit daar krijg je aanleuning.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:43

Wat ik volgens mij nog niemand heb horen zeggen is dat je ook gewoon aan je ouders mag vragen om hulp met het oplossen van dit probleem.

Als zij hun 13 jarige dochter met een cruzado naar Frankrijk verhuizen mogen ze jou ook zeker helpen met het vinden van een Engelstalige / Nederlands/Vlaams talige instructeur.

Toen ik zelf 14 was heb ik echt veel te lang zelf aangeklungeld met mijn pony zonder begeleiding en dat was eigenlijk best wel zwaar. Ik werd daar soms ook behoorlijk verdrietig van omdat ik zo mijn best deed maar ik mijn pony nog niet 1 normaal rondje in draf door de bak kreeg (en dan heb ik het nog lang niet over nageeflijk maar puur in draf een rondje). Dat werd zoveel beter toen ik les kreeg, en daardoor ook zoveel leuker, was echt een opluchting,

Ik ben toen gestopt met rijden bij de manege op manege pony’s en heb in plaats daarvan dus les gevraagd, misschien zou je ook zo iets kunnen voorstellen?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:28

Avalanche schreef:
Ik snap je. Wat ik doe is mijn paard naar voren rijden, contactteugel, paard neemt de hand aan en laat de hals vallen, en vanuit daar krijg je aanleuning.


ik snap je, maar wat er aan voorafgaat om zover te komen, daar is TS naar op zoek denk ik

hoe bereik je zoiets?? voor u gesneden koek voor TS en haar paard nog niet,
dat kun je niet van papier leren, imo.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:31

Je zit vooral denk ik. Meegaan in de beweging, rechtop zitten, ontspannen billen en bovenbenen, je core aangespannen, en je schouders los. Vaak als je je schouders aanspant of optrekt (althans dat is voor mij zo) spant je hele lijf zich. Als je die loslaat en je buikspieren aanspant, kun je vrij makkelijk mee.
En je benen los af laten hangen.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:35

Als je wedstrijdjes wil rijden moet je met je paard op pad.
Dan kan dit voor les ook lijkt mij!?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:54

Avalanche schreef:
Je zit vooral denk ik. Meegaan in de beweging, rechtop zitten, ontspannen billen en bovenbenen, je core aangespannen, en je schouders los. Vaak als je je schouders aanspant of optrekt (althans dat is voor mij zo) spant je hele lijf zich. Als je die loslaat en je buikspieren aanspant, kun je vrij makkelijk mee.
En je benen los af laten hangen.


voor u gesneden koek - ik begrijp ook wat u doet - maar als je aan het begin staat om een eigen paard nageeflijk te rijden moet je wel het hele voortraject - wat ik in ieder geval doorlopen heb - kennen.

Vind/vond het altijd heel fijn in het leerproces dat ik iemand naast me had met verstand van zaken.
Laatst bijgewerkt door mce op 02-08-23 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:56

Eens MCE, zonder is dat imo niet aan te leren.
Mooi al die theorie, maar uiteindelijk is het doen en voelen.
En een instructie die per pas zegt, goed goed, nee daaar niet, Ja daar weer goed

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:01

DuoPenotti schreef:
Eens MCE, zonder is dat imo niet aan te leren.
Mooi al die theorie, maar uiteindelijk is het doen en voelen.
En een instructie die per pas zegt, goed goed, nee daaar niet, Ja daar weer goed


de uitleg in de praktijk van de therorie, daar gaat het vaak al mis, daar is veel te weinig aandacht voor,
men gaat er te gemakkelijk vanuit dat een beginnende ruiter alles wel kent, helaas

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:49

Al volg je de beste filmpjes, als er niemand naast je staat, wordt het nog niks. Houding, hulpen etc kan echt op een mm nauw kijken.
Ik heb mensen les gegeven waar het er best aardig uit ziet, maar zo geknepen zitten en strak zijn in hun handen bijv. Die lopen altijd weer ergens vast ook.

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom TS wel wedstrijden wil rijden? Ook daar spreken mensen dan Frans neem ik aan....... Misschien krijg je daar wel contacten en namen te horen, maar als je niet kan communiceren is het verder nog best lastig dan.

Waar ik wel denk dat veel kinderen van 13 snel een nieuwe taal kunnen oppakken. In Nederland ga je zo rond je 12e naar VO en leer je nieuwe talen. Maar in een land zelf gaat dat vaak sneller.
Als je altijd alleen Nederlands en Engels blijft spreken, leer je het sws nooit.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:08

Sidera schreef:
Wat ik volgens mij nog niemand heb horen zeggen is dat je ook gewoon aan je ouders mag vragen om hulp met het oplossen van dit probleem.

Als zij hun 13 jarige dochter met een cruzado naar Frankrijk verhuizen mogen ze jou ook zeker helpen met het vinden van een Engelstalige / Nederlands/Vlaams talige instructeur.

Toen ik zelf 14 was heb ik echt veel te lang zelf aangeklungeld met mijn pony zonder begeleiding en dat was eigenlijk best wel zwaar. Ik werd daar soms ook behoorlijk verdrietig van omdat ik zo mijn best deed maar ik mijn pony nog niet 1 normaal rondje in draf door de bak kreeg (en dan heb ik het nog lang niet over nageeflijk maar puur in draf een rondje). Dat werd zoveel beter toen ik les kreeg, en daardoor ook zoveel leuker, was echt een opluchting,

Ik ben toen gestopt met rijden bij de manege op manege pony’s en heb in plaats daarvan dus les gevraagd, misschien zou je ook zo iets kunnen voorstellen?


Ja, dit!
Vraag je ouders om hulp. Niet met je paard, maar met het vinden van geschikte hulp/instructie. Je kunt dit op je 13e toch niet allemaal alleen?

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:26

Sidera schreef:
Wat ik volgens mij nog niemand heb horen zeggen is dat je ook gewoon aan je ouders mag vragen om hulp met het oplossen van dit probleem.

Als zij hun 13 jarige dochter met een cruzado naar Frankrijk verhuizen mogen ze jou ook zeker helpen met het vinden van een Engelstalige / Nederlands/Vlaams talige instructeur.

Toen ik zelf 14 was heb ik echt veel te lang zelf aangeklungeld met mijn pony zonder begeleiding en dat was eigenlijk best wel zwaar. Ik werd daar soms ook behoorlijk verdrietig van omdat ik zo mijn best deed maar ik mijn pony nog niet 1 normaal rondje in draf door de bak kreeg (en dan heb ik het nog lang niet over nageeflijk maar puur in draf een rondje). Dat werd zoveel beter toen ik les kreeg, en daardoor ook zoveel leuker, was echt een opluchting,

Ik ben toen gestopt met rijden bij de manege op manege pony’s en heb in plaats daarvan dus les gevraagd, misschien zou je ook zo iets kunnen voorstellen?


Nou, dit dus…

Vind het nogal wat; een 13 jarige met minimale (sorry TS, niet vervelend bedoeld) kennis en zonder begeleiding…

Ik lees dat je pony aan huis staat. Heeft ze wel een vriendje?

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:59

Ben ook wel benieuwd hoe de pony staat inderdaad hebben jullie meerdere paardjes?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:46

Ze staat met een shetje op de wei, dus ze heeft een vriendje.
En zoals eerder al eens is gezegd zou ik me misschien eerst goed focussen op de verzorging voor mijn eerste wedstrijdjes, in tussentijd zoeken naar een instructeur die Engels of Nederlands praat en die niet te ver weg woont.
Ik ga ook mijn ouders om wat hulp vragen al kennen ze weinig over paarden.
En niet te snel gaan, stapje voor stapje :)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:48

Ik heb gisteren wat gereden en de tips die jullie hebben gegeven toegepast, ik had de indruk dat ze iets nageeflijker liep, dus dat is al een begin *\o/*

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:52

Ik vind het zo leuk hoe jij dit doet, TS :) je wil zo graag leren en het goed doen, en daarbij lief zijn voor je paard <3 ik word er blij van :)

pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:10

Fijn om te lezen topic starter. Ik ga dit topic waar ik naar toe was geroepen weer ontstippen want je hebt niet gereageerd op mijn pb en dat vind ik prima want heb het druk. Dus of we wonen te ver weg of je wil geen hulp en beiden vind ik prima.
Veel succes met alles TS. Ik hoop dat je gauw Frans leert spreken en je snel je weg vind hier in de Haute Vienne en met je paardje. Salut!

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 15:15

pien_2010 schreef:
Fijn om te lezen topic starter. Ik ga dit topic waar ik naar toe was geroepen weer ontstippen want je hebt niet gereageerd op mijn pb en dat vind ik prima want heb het druk. Dus of we wonen te ver weg of je wil geen hulp en beiden vind ik prima.
Veel succes met alles TS. Ik hoop dat je gauw Frans leert spreken en je snel je weg vind hier in de Haute Vienne en met je paardje. Salut!


Hoi, sorry ik had het zo niet bedoeld, maar ik vind het ook vervelend om je te storen :')

Maar toch bedankt <3

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:51

Fijn TS.

Je kan ook filmpjes zoeken van oefenen zonder paard.

Je kan bijv op je handen gaan zitten en als je je zitbeenknobbels voelt naar links en rechts kijken en meedraaien. Dan voel je wat er gebeurt.
Kijk ook wat je benen neigen te doen.

Leg je handen op je buik en adem in en uit. Hou dan even je adem in en voel de spanning. Heel veel mensen hebben de neiging om tijdens het rijden niet goed door te ademen en spanning in het lijf te krijgen.

Dit zijn al 2 dingen die je paard ook merkt.

Er is ook ene leuke oefeningen voor je handen met ongekookte eieren. Dat kan je zo doen, maar ook met teugels in je handen. Het is alleen ene beetje vies, maar ei kan niet echt kwaad. Ook hier hebben veel mensen met geknepen, dus harde hand te rijden. Je kan je hand gesloten houden en contact behouden, maar toch de hand ontspannen. Ik noem het altijd de hand sluiten en openen, maar is minimaal. Echter voor een paard in de mond een groot verschil.
Ik zie teveel mensen hele grote verschillen maken tussen heel strak en alles losgooien.

En vooral niet boos worden en nooit gefrustreerd rijden. Dat dingen niet lukken is niet erg. Het mooie van paardrijden is de samenwerking met zo een mooi dier en dat je eeuwig blijft leren en ontwikkelen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:00

alixblanc schreef:
Ik heb gisteren wat gereden en de tips die jullie hebben gegeven toegepast, ik had de indruk dat ze iets nageeflijker liep, dus dat is al een begin *\o/*


Hartstikke prima...! *\o/*

En hopelijk ten overvloede: er is een valkuil.
Meerdere mensen hebben terecht gezegd 'rijd je dier van achter naar voor'. +:)+
De nageeflijkheid is 'de kers op de taart' als het 'achter' op orde is.

De valkuil is (wat veel ruiters doen) je vooral bezighouden met de vraag of het hoofd op de goede plaats zit. ('Boem', valkuil...)

Graag een ontspannen paard, verticale balans, een gelijkmatig ritme, voorzichtig (niet te veel of zwaar) gymnastieken, inclusief heuveltjes en balkjes doen -
zodat het bekken kantelt,
de achterbenen onder de massa komen
de rug 'bol' wordt -
en dan is het een kwestie van af en toe een klein kneepje met je hand (terwijl je het grootste deel van de tijd bezig bent met 'voelen en luisteren', ipv het bit door de mond heen te schuiven en alleen maar te 'praten').

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:24

alixblanc schreef:
Ik heb gisteren wat gereden en de tips die jullie hebben gegeven toegepast, ik had de indruk dat ze iets nageeflijker liep, dus dat is al een begin *\o/*


Fijn zeg, lekker door oefenen. :)

Anoniem

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:42

Super leuk om te lezen, ik weet zeker dat je verdere vragen ook gewoon kan stellen in dit topic :) genoeg lieve bokkers die altijd willen helpen. Succes nog!

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 09:43

superpony schreef:
Fijn TS.

Je kan ook filmpjes zoeken van oefenen zonder paard.

Je kan bijv op je handen gaan zitten en als je je zitbeenknobbels voelt naar links en rechts kijken en meedraaien. Dan voel je wat er gebeurt.
Kijk ook wat je benen neigen te doen.

Leg je handen op je buik en adem in en uit. Hou dan even je adem in en voel de spanning. Heel veel mensen hebben de neiging om tijdens het rijden niet goed door te ademen en spanning in het lijf te krijgen.

Dit zijn al 2 dingen die je paard ook merkt.

Er is ook ene leuke oefeningen voor je handen met ongekookte eieren. Dat kan je zo doen, maar ook met teugels in je handen. Het is alleen ene beetje vies, maar ei kan niet echt kwaad. Ook hier hebben veel mensen met geknepen, dus harde hand te rijden. Je kan je hand gesloten houden en contact behouden, maar toch de hand ontspannen. Ik noem het altijd de hand sluiten en openen, maar is minimaal. Echter voor een paard in de mond een groot verschil.
Ik zie teveel mensen hele grote verschillen maken tussen heel strak en alles losgooien.

En vooral niet boos worden en nooit gefrustreerd rijden. Dat dingen niet lukken is niet erg. Het mooie van paardrijden is de samenwerking met zo een mooi dier en dat je eeuwig blijft leren en ontwikkelen.


Dank je! Hier heb ik ook wel wat aan!